Vdsl zonder Fritz box(edpnet)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-10 21:04
Goedendag!

Ik wil mij verder verdiepen in home servers en dan ook deze als router gebruiken.

Momenteel heb ik vdsl van edpnet die op een fritz box 7530 toekomt.

Ik vraag mij af of ik de fritz box er tussenuit kan laten en dus de kabel van buiten rechtstreeks op mijn server kan aansluiten.
Die dan via een 4poorts kaart verdeeld over mijn andere toestellen

Ik heb op windows 10 dit geprobeerd, nieuwe breedband verbinding ingesteld met de login van de provider, maar krijg error 6 en als gevolg geen verbinding.

De fritsbox kan niet meer als bridge ingesteld worden en wil deze niet meer gebruiken.
Edpnet stelt dan voor om de login gegevens van op de fritsbox te verwijderen en dan kiezen dat aangesloten apparaten heb eigen verbinden tot stand kunnen brengen, maar dit lijkt mij dan net zoveel als de fritz box weglaten?

De provider helpt mij uiteraard niet verder omdat zij de fritsbox voorstellen.

Is dit mogelijk, of ben ik verplicht de server als 'normale' pc op de router aan te sluiten en dan alsnog mijn verbinding over de andere aansluitingen te delen?

Hopelijk voorzie ik genoeg info, anders vul ik graag aan bij vragen.

Alvast bedankt

[ Voor 10% gewijzigd door Dinsterzz92 op 06-09-2020 11:01 ]

Beste antwoord (via Dinsterzz92 op 06-09-2020 12:52)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:45

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@Dinsterzz92 Ik denk dat dat allemaal prima is te realiseren met de "Exposed host" functie van de Fritzbox. Link met hoe in te stellen zit in één van mijn eerdere berichten.
Vervolgens 1 ethernet kabel tussen Fritzbox en je server en daarna je server de internet verbinding weer laten delen via de 4 poorts kaart die je daarin hebt zitten. (In een andere IP range, ten opzichte van de IP range die tussen Fritzbox en Server wordt gebruikt).
Je moet dan ook je eigen DCHP server gaan draaien, die alleen op de 4 poorten beschikbaar is.

Het (vereenvoudigde) schema wordt dan:

code:
1
VDSL----->Fritzbox (met Exposed host functie)----->Server ethernet "ingang"

Verder wordt er dan los van de voeding niets anders meer op de Fritzbox aangesloten.
Dan op de 4 poorten van de server de apparaten aansluiten zoals je van plan was.

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 06-09-2020 12:39 ]

Alles kan stuk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Heb je een VDSL aansluiting op/aan je server zitten dan? Ik verwacht van niet, dus nee, dat kan dan niet zonder een los VDSL modem, zoals een Fritzbox.

Waarom wil je dit precies doen?

Fritzbox heeft ook andere mogelijkheden om poortforwarding te doen cq een pc aan te wijzen waar default alles naartoe wordt gezet. Exposed host, noemen ze dat bij Frits:
https://nl.avm.de/service...n-FRITZ-Box-configureren/
Voldoet in veel gevallen prima als alternatief voor bridge mode.

Je bent natuurlijk ook vrij om gewoon een heel ander VDSL modem in gebruik te nemen, maar ook daarvoor geldt dat dat unsupported is bij je provider.

Houdt wel in de gaten dat je je beveiliging van je server goed op orde moet hebben. Net zoals dat ook het geval was bij bridge mode. Heb je dat niet, dan loop je kans op tranen omdat iets of iemand je systeem te pakken heeft genomen met allerlei denkbare gevolgen.

[ Voor 35% gewijzigd door remco_k op 06-09-2020 11:29 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
remco_k schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:10:
Heb je een VDSL aansluiting op/aan je server zitten dan? Ik verwacht van niet, dus nee, dat kan dan niet zonder een los VDSL modem, zoals een Fritzbox.

De vdsl aansluiting In de muur gaat naar een rj45 poort die ik wel kan aansluiten

Waarom wil je dit precies doen?
Omdat het(hopelijk) kan. :D

Fritzbox heeft ook andere mogelijkheden om poortforwarding te doen cq een pc aan te wijzen waar default alles naartoe wordt gezet. Exposed host, noemen ze dat bij Frits:
https://nl.avm.de/service...n-FRITZ-Box-configureren/
Voldoet in veel gevallen prima als alternatief voor bridge mode.

Je bent natuurlijk ook vrij om gewoon een heel ander VDSL modem in gebruik te nemen, maar ook daarvoor geldt dat dat unsupported is bij je provider.
kijk ik even na

Houdt wel in de gaten dat je je beveiliging van je server goed op orde moet hebben. Net zoals dat ook het geval was bij bridge mode. Heb je dat niet, dan loop je kans op tranen omdat iets of iemand je systeem te pakken heeft genomen met allerlei denkbare gevolgen.

Hier ben ik ook mee bezig, maar wil eerst dat de basis lukt vooraleer ik allerhande begin in te stellen qua beveiliging en servers

Mvg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

@Dinsterzz92 misschien verstandig om je te realiseren dat je eerst de theorie erachter moet snappen. Te beginnen met dat een RJ45 aansluiting niets zegt over wat voor soort signaal daarover gaat of kan gaan.
RJ45 aansluitingen zijn doorgaans ethernet aansluitingen (vooral in consumenten omstandigheden), geen VDSL.
Dus een VDSL bron aansluiten op een ethernet poort, zal nooit werken.

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 06-09-2020 11:44 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

"Omdat het kan" is niet een informatief antwoord. Ik ben op zoek naar wat je ermee wilt gaan doen of bereiken.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Hier ben ik ook mee bezig, maar wil eerst dat de basis lukt vooraleer ik allerhande begin in te stellen qua beveiliging en servers
Dat is, met alle respect, het domste wat je doen kan. Want zodra je onbeveiligde server zo open en bloot met het internet is verbonden, loop je relatief grote risico's.
Zorg op z'n minst voor een werkende firewall op je server voordat je verder gaat.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:45
Exact wat @remco_k zegt. Het is niet omdat Proximus/EDPNet VDSL binnenbrengen via een RJ45 kabel, dat je die ook zomaar in je PC kan pluggen... Moest je nu nog fiber gehad hebben en de kabel in de ONT ingeplugd geweest zijn, had je dit kunnen bewerkstelligen (mits VLAN & PPOE), omdat de ONT het signaal al naar ethernet heeft omgezet. In het geval van VDSL is het gewoon echter het VDSL signaal wat op die kabel zit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinsterzz92
De verbinding tot stand brengen was slechts om te zien fo het dan werkt, daarna terug loskoppelen.

Het doel is om er plex server op te zetten,, internet trafiek te monitoren, en een vpn server. De VPN zou eigenlijk het enige uitgaande zijn en via de VPN dus ook aan de lokale media(plex) te kunnen.

Er moet ook nog een wifi punt aankomen die ik beter kan beheren(bepaalde uren actief, voorrang aan bepaalde verbindingen..)

Later komt hier ook nog thuisbeveiliging bij(cameras, smart deurbel)

In principe kan dit prima volgens de huidige setup en de Fritz laten zoals hij nu is. Echter ben ik heel nieuwsgierig naar het verdere home server gebeuren.

Uiteraard zal ik me nog verder inlezen in alle aspecten vooraleer ik de server live laat draaien, oa. Ivm de vermelde veiligheidsaspecten.

Betreffende de vdsl verbinding had ik ergens het vermoeden dat de Fritz deze dus vertaalt, maar heb geen eerdere ervaring met vdsl, vandaar ik dus dom uit de hoek kom.

Alvast bedankt

[ Voor 9% gewijzigd door Dinsterzz92 op 06-09-2020 12:12 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

@Dinsterzz92 Ik denk dat dat allemaal prima is te realiseren met de "Exposed host" functie van de Fritzbox. Link met hoe in te stellen zit in één van mijn eerdere berichten.
Vervolgens 1 ethernet kabel tussen Fritzbox en je server en daarna je server de internet verbinding weer laten delen via de 4 poorts kaart die je daarin hebt zitten. (In een andere IP range, ten opzichte van de IP range die tussen Fritzbox en Server wordt gebruikt).
Je moet dan ook je eigen DCHP server gaan draaien, die alleen op de 4 poorten beschikbaar is.

Het (vereenvoudigde) schema wordt dan:

code:
1
VDSL----->Fritzbox (met Exposed host functie)----->Server ethernet "ingang"

Verder wordt er dan los van de voeding niets anders meer op de Fritzbox aangesloten.
Dan op de 4 poorten van de server de apparaten aansluiten zoals je van plan was.

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 06-09-2020 12:39 ]

Alles kan stuk.

Pagina: 1