Android telefoons beide verkeerde GPS locatie.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezahir
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 14:38
Het viel me op dat mijn Android telefoon (Pixel 2) ineens sinds een week ofzo mijn gps locatie verkeerd zet. Ik woon in Rotterdam maar hij plaatst mij consequent ergens in een (mij onbekende en niet door mij bezochte) straat in Utrecht.

Wat het nog extra bizar maakt is dat ditzelfde ook gebeurt met de Android telefoon van mijn zoon binnen diens account, met wie ik via Google Family Link verbonden ben. Deze telefoon ben ik zelf niet op ingelogd.

Van alles heb ik al geprobeerd. Andere locatie apps geprobeerd naast Maps. Bv open street map, Google earth, andere locatieapps, mijn browser.
Ook dmv apps mijn locatie- en GPS data en cache gewist. GPS uitgezet en weer aangezet, telefoons gereboot, etc.
Ook geprobeerd of het uitmaakt of ik via WiFi of mobiele data aan internet hang, maar dit maakt geen verschil.
De beide telefoons (van mij en van mijn zoon) hebben overigens een verschillende provider, de ene via KPN netwerk en de andere T-mobile.

Iemand hier misschien een verklaring of tip om dit te fixen?

Beste antwoord (via thezahir op 06-09-2020 23:00)

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:38

g0tanks

Moderator CSA
thezahir schreef op zondag 6 september 2020 @ 22:43:
Maar kennelijk is resetten dus niet echt resetten bij tp-link...?
Dit probleem heeft niets te maken met TP-Link. Google houdt een database bij van locaties van wifi-routers. Dat doen ze onder andere door met hun street view-auto's rond te rijden en SSIDs+MAC-adressen op te slaan. Die database is simpelweg niet geupdate waardoor jouw mesh set nog in Utrecht staat.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Google gebruikt voor z'n locatie bepaling ondermeer de BSSID's van omliggende wifi netwerken.
Onlangs misschien nieuwe buren gekregen?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezahir
Nee dat niet. Wel een mesh systeem van tp-link geïnstalleerd anderhalve week geleden. Toeval dat tp link met z'n Nederlandse kantoor in Nieuwegein zit?

Maar goed, ook op 4g / mobiele data heb ik de verkeerde locatie. (netwerk KPN)

[ Voor 21% gewijzigd door thezahir op 06-09-2020 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
thezahir schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:08:
Maar goed, ook op 4g / mobiele data heb ik de verkeerde locatie. (netwerk KPN)
Omdat wifi tracking altijd aan staat.
Je moet diep in de GPS instellingen snuffelen om (tijdelijk) "high accuracy" uit te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door DJMaze op 06-09-2020 12:31 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezahir
Okee, weer een update.
Toen ik net even een rondje door de wijk liep (en uiteraard niet aan mijn wifi was verbonden) was de GPS positie weer correct. Maar nu ik weer thuis ben, en via wifi aan huis netwerk zit, springt ie weer naar Utrecht voor mijn vermeende locatie.

Zet ik, terwijl ik thuis ben, WiFi uit, dan blijft ie Utrecht aanhouden. Hoe bizar is dit? Want bij een el cheapo Alcatel van mijn zoontje maakt ie dezelfde fout en doet ie ook Utrecht.
En Google maps op iPhone van mijn vrouw keurig de correcte positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
WiFi uitzetten op je telefoon is misschien niet genoeg.
De TP-Links van de stroom afhalen wel.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-09 15:17
Wat geeft de locatie aan op bijvoorbeeld je computer of laptop.
Hiermee kan iniedergeval bevestigd worden of dit wel/niet aan het thuisnetwerk ligt.

Misschien recentelijk een nieuw ip adres toegewezen gekregen die voorheen in utrecht geregistreerd stond.
(geen idee of dit ook zo werkt of kan)
Mocht dit de oorzaak zijn zou een belletje naar je provider dit kunnen oplossen

[ Voor 11% gewijzigd door Brandonvds op 06-09-2020 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezahir
Ik ben 'eruit'. Ik heb mijn mesh routerset recent overgenomen van iemand uit Utrecht die op die plek woont. Routers had ik compleet gereset voordat ik ze installeerde bij mij. Maar kennelijk is resetten dus niet echt resetten bij tp-link...?
Toch wel bizar dat Android voor mijn locatie dus liever naar WiFi routers kijkt dan gewoon GPS, al dan niet aangevuld met A-GPS / telefoonmasten.... Ik zou zeggen dat routers de minst betrouwbare bron zijn by far...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:38

g0tanks

Moderator CSA
thezahir schreef op zondag 6 september 2020 @ 22:43:
Maar kennelijk is resetten dus niet echt resetten bij tp-link...?
Dit probleem heeft niets te maken met TP-Link. Google houdt een database bij van locaties van wifi-routers. Dat doen ze onder andere door met hun street view-auto's rond te rijden en SSIDs+MAC-adressen op te slaan. Die database is simpelweg niet geupdate waardoor jouw mesh set nog in Utrecht staat.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezahir
Aha! Thanks voor de uitleg!
Pagina: 1