[Artikel Suggestie] Energie zuinig gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-06 23:20
In de afgelopen jaren zijn videokaarten met een stroomverbruik van meer dan 100W van de enthousiast veranderd in de regel, passief gekoelde videokaarten en kaarten die binnen het energie budget van het PCIe slot (75W) blijven lijken vrijwel niet meer beschikbaar te zijn.

Dit komt voor zover ik begrijp deels doordat iGPUs die kaarten vrijwel overbodig hebben gemaakt.

Persoonlijk zou ik graag een artikel zien dat bekijkt hoe zuinig gamen te doen is en evt. ook kijkt hoe groot het verschil in gebruik is tussen de systemen in idle en in gamen. Ik kan me voorstellen dat als het verschil tijden idle verwaarloosbaar is de keuze om tijdens het gamen wel hoog verbruik te hebben makkelijker is dan als het idle verbruik ook significant hoger ligt.

Misschien zou dit enkel een rubriek zijn in een BBG maar misschien ook een heel stand alone artikel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
Toevoeging -
Hierbij lijkt het "undervolten" van CPUs etc. mij ook interessant om een desktop CPU een "laptop" verbruik te geven.

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:44

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Je constatering dat het sub-75W-segment (en daarmee eigenlijk ook het sub-100-euro-segment) aan videokaarten tegenwoordig weinig actief meer is klopt als een bus. De goedkoopste videokaarten die nog nieuw worden verkocht, zoals de GT 710, zijn vanuit technisch oogpunt weinig interessant.

In principe kun je alle informatie voor het samenstellen van een zuinig systeem uit onze reviews van onderdelen halen; idle- en loadverbruik meten we van processors, videokaarten, moederborden etc. Op HWI hebben we de afgelopen jaren twee artikelen gepubliceerd over het onderklokken/ondervolten van respectievelijk cpu en gpu, die kunnen ook een mooi startpunt vormen voor het tweaken van het stroomverbruik van je pc.

Wellicht kunnen we hier in de toekomst nog eens een keer naar kijken, maar de eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat de interesse in dit onderwerp de laatste jaren tanende is. Zeker Intel heeft natuurlijk jarenlang veel gefocust op het stroomverbruik van processors, maar met o.a. de snel oplopende aantallen cores is dat de afgelopen jaren op de achtergrond geraakt.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

@Tomas Hochstenbach ik heb zelf een GT730 in mijn sff desktop.

Ik zou echter mogelijk een GTX1000 series er in kunnen stoppen. Ik moet dan wel e.e.a. opmeten.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:33
Zuinig gamen door op stroom te besparen? Rare constructie.
Je kunt beter besparen door een goede videokaart voor jouw wensen op het juiste prijspunt te kopen. Hiermee doel ik ook helemaal op de tweedehandsmarkt.
Door doelmatig te kopen bespaar je vele malen meer dan die paar euro's op jaarbasis aan stroom als aan het gamen bent.

[ Voor 4% gewijzigd door Renzzie op 10-09-2020 16:26 ]

• Keeper of the Keys
Renzzie schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:25:
Zuinig gamen door op stroom te besparen? Rare constructie.
Je kunt beter besparen door een goede videokaart voor jouw wensen op het juiste prijspunt te kopen. Hiermee doel ik ook helemaal op de tweedehandsmarkt.
Door doelmatig te kopen bespaar je vele malen meer dan die paar euro's op jaarbasis aan stroom als aan het gamen bent.
Als de energie rekening de enige functie is heb je waarschijnlijk gelijk, maar als je bijvoorbeeld geen extra verwarmings-element (hoe stil die ook te krijgen is met moderne koeling) in je kamer wil of zo milieu vriendelijk mogelijk wil zijn is het wel weer interessant.
Pagina: 1