Levenduur lood accu's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiler69
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-12-2020
Hallo,
Op mijn rolstoel maak ik gebruik van een mini atx pc. Om dit te voeden zijn er twee extra accu's geplaatst, ieder 12v/28aH in parallel verbonden.
Nu wil ik deze twee accu's laten vervangen en ik vroeg mij af of het beter zou zijn om weer twee accu's te plaatsen van 28aH ieder of kan ik beter de twee accu's vervangen do 1 accu van 12v56aH.

Heeft het invloed op de levensduur van een accu wanneer men gebruik maakt van 1 accu of 2 accu's die parallel verbonden zijn?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Nee, dat maakt vrijwel niet uit, zeker voor deze toepassing niet.
Die keuze wordt meer gemaakt door formaat/beschikbaarheid/prijs.

Formaat is meestal de belangrijkste drijfveer, kan me voorstellen dat op een rolstoel je niet heel erg veel keuze hebt in waar en hoe groot de accu is die je kan plaatsen en dan kan meerdere kleinere accu's makkelijker zijn dan 1 grote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Delete

[ Voor 94% gewijzigd door Ernemmer op 05-09-2020 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:28
Misschien een stomme vraag maar waarom lood accu's?
Een lithium ion accupack is vele malen lichter, iets wat mij in een rolstoel behoorlijk van belang lijkt.

Als dat te lastig is zou ik eens kijken naar een lithium fosfor accu. Dit is een nieuw type welke voor zover ik heb begrepen in de camper wereld momenteel nogal een ding is vanwege het gewicht, de levensduur en de relatief makkelijke uitwisseling tov een lood accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik zou voor een LiFePo4 vervanger gaan. Kost wat maar robust in gebruik.

Met Li-Ion heb je ook weer een andere lader nodig en een BMS systeem en met goede hoge amperage cellen lopen de kosten ook op.... Je praat denk ik toch over 4 euro per cel, 3 cellen tot 12v dus 12 euro voor 12v met 3Ah capaciteit.

Maar terug naar TS.
Parallel schakelen van lood is veel gedaan en werkt prima. Alleen bij lang geen gebruik zullen ze elkaar langzaam leeg trekken en is iets van een druppellader wel handig. Overigens met een rolstoel denk ik dat het wel een dagelijks gebruik is dus zal het geen probleem zijn

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
smiler69 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 19:58:
Hallo,
Op mijn rolstoel maak ik gebruik van een mini atx pc. Om dit te voeden zijn er twee extra accu's geplaatst, ieder 12v/28aH in parallel verbonden.
Nu wil ik deze twee accu's laten vervangen en ik vroeg mij af of het beter zou zijn om weer twee accu's te plaatsen van 28aH ieder of kan ik beter de twee accu's vervangen do 1 accu van 12v56aH.

Heeft het invloed op de levensduur van een accu wanneer men gebruik maakt van 1 accu of 2 accu's die parallel verbonden zijn?

Groetjes
Het parallel zetten van accu's kan maar is niet ideaal. Wanneer je dit doet moeten de accu's zo gelijk mogelijk zijn. Zowel het type als de leeftijd. Als de spanning in de accu's verschild (wat eigenlijk altijd wel het geval is) zullen ze in elkaar ontladen en lopen ze dus leeg. Wanneer ze vaak aan de lader hangen is dit niet zon heel groot probleem. Je kan natuurlijk ook 2 accus van 6V in serie zetten. Dit heeft in principe geen nadelen.

Voor jouw toepassing zou ik echter al snel naar een meer compacte en lichtere accu kijken. Loodaccu's kun je ook niet heel goed ontladen. Afhankelijk van het type loodaccu kan je maximaal 50 to 80% ontladen voordat je de accu gaat beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiler69
Bedankt voor het meedenken.

Op de huidige voeding 2x 12V28aH zitten 4 apparaten op aangesloten,
smartphone, ir zender, tft-scherm en een mini atx bordje. Destijds - 8
jaar - waren er weinig alternatieven dan lood/gel accu.

Op dit moment ben ik aan het kijken voor een ander "pc" en deze accu's
zijn aan vervanging toe.

Het mainboard wil is vervangen met een ODYSSEY sbc
Tft wordt waarschijnlijk vervangen door een:Asus zenbook

Bij elkaar verbruikt het ongeveer 8aH

Het zou mooi zijn wanneer ik er 8 uur mee zou kunnen werken.
Zoals @memphis zei, is LiFePo4 een mooie oplossing, maar het is prijzig.
Qua ruimte is gelimiteerd aan; L340mm W180mm H200mm

Ik sta open voor een compacte en lichte accu’s, vooropgesteld dat het veilig - qua temperatuur, brandbaarheid, opladen, enz. - moet zijn en dat de accu’s niet verplaatst hoeven te om ze op te laden. Zou lithium ion accupacks voor deze opstelling geschikt zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UglyDinosaur
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-04 09:01
Misschien kan dit je vooruit (pun not intended) helpen?

https://www.aliexpress.co..._668%233422%2315392%23287

https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_

[ Voor 18% gewijzigd door UglyDinosaur op 08-09-2020 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:04
Ik zou het zo niet aandurven om accus van aliexpress te gebruiken, vooral niet als je er dagelijks zelfs op zit. De accus zijn niet/veel minder/anders getest dan de accus die hier in de winkel liggen en hebben alleen een CE (China Export) label dus niet eens een keurmerk.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:55
smiler69 schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:53:
...
Qua ruimte is gelimiteerd aan; L340mm W180mm H20mm

Ik sta open voor een compacte en lichte accu’s, vooropgesteld dat het veilig - qua temperatuur, brandbaarheid, opladen, enz. - moet zijn en dat de accu’s niet verplaatst hoeven te om ze op te laden. Zou lithium ion accupacks voor deze opstelling geschikt zijn
Misschien zoek ik verkeerd maar ik kan geen accu vinden van 12v 28ah met de maat die jij op geeft.
Met name 20mm hoogte is niet bepaald hoog.

LiFePo4 is ook mijn voorkeur, kost wat maar gaan ook langer mee (2500x opladen is geen uitzondering).

Als alternatief li-on met 18650 cellen.
Maar dan wel van het betere merk (Samsung, LG, Panasonic) dan van Aliexpress...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:09

Illusion

(the art of)

Als je huidige setup al 8 jaar werkt, dan zou ik lekker exact dezelfde accu’s (merk&type) terugplaatsen. 8 jaar is een prima score, die je niet snel verbeterd met een ander accusysteem.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiler69
Jazsie schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 23:03:
[...]

Misschien zoek ik verkeerd maar ik kan geen accu vinden van 12v 28ah met de maat die jij op geeft.
Met name 20mm hoogte is niet bepaald hoog.

LiFePo4 is ook mijn voorkeur, kost wat maar gaan ook langer mee (2500x opladen is geen uitzondering).

Als alternatief li-on met 18650 cellen.
Maar dan wel van het betere merk (Samsung, LG, Panasonic) dan van Aliexpress...
Sorry, typo. Hoogte is 200mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
SuperKris schreef op zondag 6 september 2020 @ 13:21:
[...]

Het parallel zetten van accu's kan maar is niet ideaal. Wanneer je dit doet moeten de accu's zo gelijk mogelijk zijn. Zowel het type als de leeftijd. Als de spanning in de accu's verschild (wat eigenlijk altijd wel het geval is) zullen ze in elkaar ontladen en lopen ze dus leeg.
Hoe werkt dat? Als de celspanning niet gelijk is zal de vollere accu de legere laden, totdat ze in balans zijn. Dat gebeurt overigens maar 1x, daarna zijn de cellen gebalanceerd en kun je ze gelijk laden/ontladen.

Zelfs al hebben de cellen verschillende capaciteit, dat maakt niets uit.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Klopt, parallel laden en ontladen gaat prima met lood, ook bij ongelijke accu's zal de laad als ook ontlaadstroom prima verdeeld worden

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-09 22:58
ik denk ook aan problemen die bij lithium kunnen optreden zoals brand, dat is heftig, veel warmte en erg giftige rook, dat combineert slecht met rolstoel (beperkte mogelijkheid te vluchten naar buiten waarschijnlijk) en schuimrubber kussens die ook flink kunnen branden en giftige of irriterende rook uitbraken
veel succes maar blijf maar bij lood accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
sukkel 24 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 18:33:
ik denk ook aan problemen die bij lithium kunnen optreden zoals brand, dat is heftig, veel warmte en erg giftige rook, dat combineert slecht met rolstoel (beperkte mogelijkheid te vluchten naar buiten waarschijnlijk) en schuimrubber kussens die ook flink kunnen branden en giftige of irriterende rook uitbraken
veel succes maar blijf maar bij lood accu
Bij verstandig gebruik (= lees met BMS ) kan er weinig mis gaan.
Zelfs zonder BMS kunnen ze tegen "mishandeling". Uiteraard moet je dit niet doen en gewoon BMS gebruiken.

LiFePO4 is zelfs nog veiliger, deze lithium batterij kan tegen hoge temperaturen en vliegt niet in brand bij overladen.

Wist je dat je tegenwoordig gewoon eletrische rolstoelen kan kopen met lithium batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
smiler69 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:59:
[...]

Sorry, typo. Hoogte is 200mm
Ahh kijk, daar kan al heel wat meer in. Zoals gezegd zou ik voor Lithium-ion 18650 cellen gaan of nog beter LifePO4. Kost in aanschaf meer maar gaat wel ruim 4-5x langer mee dan Lithium-ion.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 09-09-2020 19:32 ]

• smiler69
Denkend aan de natuur wil ik een milieuvriendelijke accu gebruiken.
Helaas ben ik niet in de gelegenheid om zelfstandig uit mijn stoel te vallen wanneer er iets verkeerd gaat en met li-ion accu's onder mijn achterwerk voelt dat niet erg rustgevend.

Waarschijnlijk ga ik voor de oude opstelling.

Dank voor het meedenken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Loodaccu's zijn een stuk milieuvriendelijker dan lithium.
Loodaccu's bestaan uit maar een paar materialen (lood, plastic, zwavelzuur en een sticker) en het proces om die recyclen is over de laatste 30 jaar flink verbeterd waardoor het de best recyclebare vorm van batterijopslag is.

Vergeleken bij lithium packs waar vele tientallen materialen gebruikt worden als glasvezel versterkt plastic printplaatjes met een hoop componten erop, vernikkelde strips om de cellen te verbinden, meerdere soorten plastics door elkaar, brandgevaarlijke materialen als lithium erin maakt recyclen heel erg moeilijk.

Het extra energieverbruik in een rolstoel door het hogere gewicht is niet bijzonder veel over de hele levenduur in vergelijking met de impact van het recyclen.

Ik snap dat 'lood' niet goed voor het milieu klinkt, maar lood is gewoon een best duur metaal en afgeschreven accu's brengen daardoor nog flink geld op wat een soort 'statiegeld' geeft waardoor ze erg goed gerecycled worden.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:28
Persoonlijk zou ik toch echt kijken naar de LiFePO4 (Lithium fosfaat en geen fosfor zols ik eerder zei)

Lichter, langere levensduur, hogere capaciteit, bestand tegen complete ontlading (in tegenstelling tot lood accu's) en als je een goede koopt is het een 1 op 1 vervanging van de lood accu.

Maar ik snap dat het spannend is als je het niet 100% vertrouwd en je echt niet uit die stoel kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-09 11:24
SA007 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 21:06:
Loodaccu's zijn een stuk milieuvriendelijker dan lithium.
Loodaccu's bestaan uit maar een paar materialen (lood, plastic, zwavelzuur en een sticker) en het proces om die recyclen is over de laatste 30 jaar flink verbeterd waardoor het de best recyclebare vorm van batterijopslag is.

Vergeleken bij lithium packs waar vele tientallen materialen gebruikt worden als glasvezel versterkt plastic printplaatjes met een hoop componten erop, vernikkelde strips om de cellen te verbinden, meerdere soorten plastics door elkaar, brandgevaarlijke materialen als lithium erin maakt recyclen heel erg moeilijk.

Het extra energieverbruik in een rolstoel door het hogere gewicht is niet bijzonder veel over de hele levenduur in vergelijking met de impact van het recyclen.

Ik snap dat 'lood' niet goed voor het milieu klinkt, maar lood is gewoon een best duur metaal en afgeschreven accu's brengen daardoor nog flink geld op wat een soort 'statiegeld' geeft waardoor ze erg goed gerecycled worden.
Milieuvriendelijker is steeds meer achterhaald. Wat gebeurt er met die accu als hij "afgeschreven is"? een lithium accu die juist gebruikt wordt kan zo 5x zo lang mee ten opzichte van een loodzuur accu. De prijs van lithium zal dit jaar ook onder die van lood duiken. Ik zit in dit vakgebied en veel van deze informatie is redelijk achterhaald. Vooral aangezien het door de EV markt zo ontzettend snel gaat met lithium technologie. op dit moment kan ongeveer 80% van de lithium batterij worden recycled. Dat is bij een loodzuur batterij ongeveer 85%.

link: https://www.fortum.com/pr...attery-recycling-solution
Pagina: 1