Flinke verbouwing voor de boeg in huurhuis

Pagina: 1
Acties:

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:55
Beste Tweakers,

Graag leg ik jullie onderstaande casus voor om wat feedback en tips te krijgen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Bedankt alvast!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:25

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik kan een heel stuk beschrijven, maar hier staat het grotendeels uitgelegd: https://www.juridischloke...ing/renovatie-huurwoning/

en als je tijdelijk moet verhuizen:
https://www.juridischloke.../verhuiskostenvergoeding/

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:35
Wanneer ik de werkzaamheden zo lees is dat van het soort waardoor de woning niet meer goed bewoonbaar is voor enige tijd. Tijdelijk verhuizen dus.

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-01 14:06
En gaan sparen voor de andere helft van de huur die de huisbaas erbij gaat rekenen, want het huis is dan opgeknapt en het volle pond waard...

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:01
@CrazyOne als je voor je huur moet sparen dan kun je hem niet betalen. Als je het volle pond niet kan betalen dan zou ik een backup achter de hand houden voor in het geval hij de huur omhoog gooit.

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:44
CrazyOne schreef op zondag 6 september 2020 @ 07:58:
En gaan sparen voor de andere helft van de huur die de huisbaas erbij gaat rekenen, want het huis is dan opgeknapt en het volle pond waard...
De verzakte constructie repareren is niet van invloed op waarde van het huis, cosmetisch verandert er niks.

Vraag me af of de huurbaas de prijs omhoog mag gooien om de verbouwing terug te verdienen.

[ Voor 13% gewijzigd door talkatoo op 06-09-2020 08:09 ]

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

talkatoo schreef op zondag 6 september 2020 @ 08:08:
[...]

De verzakte constructie repareren is niet van invloed op waarde van het huis, cosmetisch verandert er niks.

Vraag me af of de huurbaas de prijs omhoog mag gooien om de verbouwing terug te verdienen.
Als ze in de vrije sector zitten wel.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• MikeNL90
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-11-2025
JackBol schreef op zondag 6 september 2020 @ 08:11:
[...]

Als ze in de vrije sector zitten wel.
Nee ook dan mogen ze het nu zomaar verhogen.
Per jaar mag de huur met circa 5% worden verhoogd.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

MikeNL90 schreef op zondag 6 september 2020 @ 09:31:
[...]

Nee ook dan mogen ze het nu zomaar verhogen.
Per jaar mag de huur met circa 5% worden verhoogd.
Daar zou ik graag een bron voor willen zien.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• MikeNL90
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-11-2025
JackBol schreef op zondag 6 september 2020 @ 09:36:
[...]

Daar zou ik graag een bron voor willen zien.
Ik zie net dat het niet perse zo is:
Huurverhoging vrije sector
Huurt u een vrije-sectorwoning? Dan mag de verhuurder zelf weten hoeveel hij de huur verhoogt. Behalve als in het huurcontract een indexeringsclausule staat. Dan staat de jaarlijkse huurverhoging vast.

Lees verder over de regels voor huurverhoging en de indexeringsclausule in de vrije sector.

Dan was het in mijn contract goed opgenomen:)

Verwijderd

MikeNL90 schreef op zondag 6 september 2020 @ 09:44:
[...]

Ik zie net dat het niet perse zo is:
Huurverhoging vrije sector
Huurt u een vrije-sectorwoning? Dan mag de verhuurder zelf weten hoeveel hij de huur verhoogt. Behalve als in het huurcontract een indexeringsclausule staat. Dan staat de jaarlijkse huurverhoging vast.

Lees verder over de regels voor huurverhoging en de indexeringsclausule in de vrije sector.

Dan was het in mijn contract goed opgenomen:)
Dat gaat over de vrije sector. In de sociale huursector geldt inderdaad een maximale verhoging van 5,1 tot 6,6%

https://www.rijksoverheid...uurverhoging-na-renovatie

De vraag voor TS is of deze verbouwing valt onder reparaties of onderhoud, of dat het hier gaat om woningverbetering. Bij onderhoud mag de huurprijs niet omhoog. Bij woningverbetering wel. Je moet het zo zien: alles waar de huurcommissie extra punten voor kan geven (bij uitbreiding van het woongenot, zoals nieuwe badkamer, een extra raam in de muur, dat soort dingen) leiden tot een huurverhoging. Maar ook die verhoging is aan regels gebonden.

Mijn advies aan TS zou zijn om de huurcommissie te benaderen zodat zij de verbouwde woning nieuwe punten kunnen geven op grond waarvan een maximale huurprijs gegeven kan worden. De huurbaas heeft zich aan dat advies te houden.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2020 09:59 ]

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Verwijderd schreef op zondag 6 september 2020 @ 09:54:
[...]

Mijn advies aan TS zou zijn om de huurcommissie te benaderen zodat zij de verbouwde woning nieuwe punten kunnen geven op grond waarvan een maximale huurprijs gegeven kan worden. De huurbaas heeft zich aan dat advies te houden.
Misschien eerst even afwachten OF de huisbaas de huur wel gaat verhogen en zo ja met hoeveel? Want anders loop je het risico dat je een gat in je voet blaast als je de huurcommissie inschakelt terwijl achteraf blijkt dat de huisbaas niet van plan was om de huur te verhogen (of met minder dan de huurcommissie toestaat) :+

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Verwijderd

Pietervs schreef op zondag 6 september 2020 @ 16:50:
[...]

Misschien eerst even afwachten OF de huisbaas de huur wel gaat verhogen en zo ja met hoeveel? Want anders loop je het risico dat je een gat in je voet blaast als je de huurcommissie inschakelt terwijl achteraf blijkt dat de huisbaas niet van plan was om de huur te verhogen (of met minder dan de huurcommissie toestaat) :+
Goed punt. Los van dat mag je de huurcommissie altijd inschakelen en daar hoeft de huisbaas niets van te weten. Als ik TS was zou ik de huurcommissie nu een oordeel op basis van punten laten stellen en na de verbouwing ook. Dan kun je dat als onderhandelingspositie gebruiken mocht de huisbaas tóch de huur willen verhogen.

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:55
Bedankt allemaal voor de reacties, ik zal zo even de tijd nemen om op iedereen te reageren. :-)
Pagina: 1