Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2024
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar geheugen voor mijn Asus Sabertooth 990FX R2.0. Er zit nu G.Skill RipjawsX F3-17000CL9D-8GBXM in, 8 gb dus. Ik heb destijds voor deze gekozen om te kunnen overklokken. Ik merk dat het beestje het wat zwaar krijgt zodra er veel tabbladen in Chrome open staan met win10, dus heb ik besloten dat er maar 16gb in moet. De processor is overigens een AMD FX-6300 Black Edition.

Nu is de vraag welk geheugen ik er in moet zetten. Ik kan hetzelfde geheugen setje vinden voor 94.85 bij Megekko. Ik heb de QVL (Qualified Vendor List) van het moederbord bekeken, maar die lijst is alweer wat ouder. En oud geheugen is over het algemeen een stuk minder rendabel om te kopen dan nieuw geheugen.

Kan ik er gewoon een nieuw setje in zetten wat niet op de QVL staat? Of is het verstandig om hier bij te blijven ivm incompatibiliteit?

Alvast bedankt voor de imput.

Emiel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:33
Heb je wel gekeken of het aan het geheugen ligt, en niet aan de processor?
Gewoon lekker laten zitten. En al helemaal nooit 100 euro in investeren. Als je dan per se meer geheugen wilt, gewoon 2e hands goedkoop 8gb bij kopen.
Maar ik denk dat je er dan achter komt dat de processor ook een probleem is.

Het is tijd voor iets nieuws als je wat snellers wilt. Dit platform moet je gewoon niet meer in investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:35
@WEBGAMING
Waarom zou de processor een bottleneck zijn voor veel tabbladen in Chrome?

@Emiel
Zit het geheugen nu vol?
Heb je al een SSD?

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 05-09-2020 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2024
ik heb inderdaad een SSD en ik zie bij taakbeheer vaak dat het geheugen bijna vol zit. Ik denk ook niet dat de processor een bottleneck is want die nooit echt hard aan het werk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je de QVL aanhoudt weet je wel dat het gegarandeerd werkt, maar dat wil niet zeggen dat het niet werkt met ander geheugen. Sommige borden zijn juist wel weer wat kieskeurig (met name de oude Asusbordjes hebben er nog wel eens een handjevol niet lekker compatible te zijn).

Maar voor zo'n oud bakkie zou ik toch eens kijken wat er nog op V&A te vinden is, grote kans dat er voor een veel leuker bedrag van 95 euro wat te vinden is. Daarbij zal die GSkill niet de enige op de QVL zijn (hoop ik :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:35
V&A aangeboden: 16GB G.Skill RipjawsX 2133mhz DDR3 C9
En je huidige weer te koop zetten voor 3-4 tientjes.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 05-09-2020 18:29 ]

Pagina: 1