Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Desktop PC voor Adobe Lightroom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pc01
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Desktop PC om Adobe Lightroom (zowel classic als cloud) goed op te kunnen draaien. Maar dit zouden net goed vergelijkbare foto programma's kunnen zijn als Nikon Capture NX in combinatie grote RAW bestanden. Verder draai ik er Plex mediaserver op; qbittorrent; Power Bi ; Excel en de rest van office; ik wil python gaan leren/gebruiken en verder het gebruikelijke spul chrome/netflix/ziggo go. Ik heb totaal geen interessen in gamen ;)

(ik merk op dat mijn oude systeem uit 2014 I7 4790 / 32GB RAM dd3 / Z97 chipset / SSD + 1TB Raid 0 + diverse data drives 8gb) toch wel een trage bedoeling begint te worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

+/- EUR 1000 (als 200 euro meer veel beter is mag dat ook; maar als 200 minder ook prima kan; fijner natuurlijk)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
  • Logitech K780 keyboard
  • Logitec Mx Ergo Trackball
  • LG 34UC88-B Monitor
  • Seagate Barracuda ST4000DM004 4TB (misschien niet de snelste; maar schijf is uit 2017 en prima voor opslag lightroom libraries / foto's ?)
  • Ik heb diverse 1TB harde schrijven denk allemaal ouder dan 2016; wellicht niet meer de moeite waard en beter te vervangen door 1 extra als bovenstaande 4TB
  • Seagate Expansion portable 5TB (USB externe voor backups)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Ik wil gewoon dat het snel en zonder gedoe draait :) Qua systeemkast wel fijn als er ruimte is voor toekomstige uitbreidingen. Ik heb nu een coolermaster CM690 kast; die vind ik toch wel te lomp; het fijne is wel dat ik er eindeloos HDs bij kon schuiven. Maar een goed maatje kleiner mag wel. Als ik naar behuizingen kijk zie ik veel kasten met kleurenlampen er op; dat hoef ik niet.. liever saai/zakelijk ;)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik dacht Intel I7 10700 (ik haak een beetje af bij de letters er achter; het verschil is me niet helemaal duidelijk behalve dat F geen eigen iGPU heeft).
Ik denk H470 of Z490 chipset (Z490 misschien overkill ?)
32GB ram (heb ik nu ook; maar ik lees ook dat 16gb wellicht genoeg is)
wifi/bluetooth op het moederbord
liefst USB c poort(en); lijkt nu nog niet echt nodig; maar zal ongetwijfeld fijn zijn in de komende jarn

het mag ook AMD zijn; ik heb er alleen geen ervaring mee (altijd intel gehad & intel heeft net een nieuwe serie uitgebracht en ik dacht AMD inmiddels weer jaartje ouder?; maar sta er voor open)

Aparte grafische kaart (buiten de iGPU van processor) lijkt (als ik het goed heb) weinig waarde toe te voegen bij lightroom.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Nee; misschien heb ik het helemaal mis; maar ik wil een stabiel systeem; heb het idee dat het instabiel(er) wordt door overklokken.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Graag hulp bij het uitzoeken van een krachtig toekomstbestendig systeem dat lekker vlot draait voor bovengenoemde applicaties; dat ongeveer 4 jaar meegaat (mijn huidige systeem heeft het 6 jaar goed uitgehouden) & dat evt in die 4 jaar waarnodig uit te breiden is. Ik geef liever iets meer uit om een systeem te hebben waar ik langer plezier van heb denk ik (liever nu 1200; dan nu 600 en over 2 jaar weer 600; alhowel dat misschien op het zelfde neerkomt lange termijn ;)

dank !!!

Alle reacties

• pc01
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Nog een toevoeging; ik had eerst naar dit systeem gekekenhttps://tweakers.net/pric...p01-1545nd/specificaties/

Ik vind het een mooie prijs; een mooie kast; nieuwe componenten (h470 en i7 107000); nadeel vind ik de 16gb ram (maar weet niet zeker of ik 32 nodig heb) maar zeker ook dat er geen ruimte is om bij te prikken. En ik vind de 256 gb SSD en 1TB harddrive wel aan de kleine kant; die moeten er dan eigenlijk meteen uit en dan is het zonde om ze in de eerste plaats in een kant & klaar systeem te kopen. Verder ook maar ruimte voor 1 extra harddrive in die kast.