Toon posts:

multi-room setups

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• p1lot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-05 09:26
Ik heb een grondige verbouwing doorgevoerd. In de woonkamer staat een soort "hub" waar ik mijn receiver/versterker, home cinema en dergelijke heb staan. In de keuken zijn inbouwspeakers voorzien alsook in de badkamer.

Ik wil graag een multi-room setup toevoegen waarmee ik muziek kan spelen in de keuken en de badkamer (soms verschillende bronnen of playlists). Belangrijk is dat als ik muziek speel in de woonkamer (home cinema) en de keuken tegelijk dat de synchronisatie goed is; de eetkamer zit nog tussenin, maar het is allemaal zonder tussenmuren en slechte synchronisatie zou behoorlijk storend zijn. voor de badkamer is dat echter geen probleem.

Momenteel is het nog eenvoudigweg spotify of radio, maar binnenkort komt er ook een platenspeler en cdspeler bij. Die komen fysiek in de woonkamer bij de hub te staan, maar ik wil ze ook kunnen afspelen in de badkamer of keuken.

Sonos met de connect en de amp is het meest voor de hand liggende, maar ik val achterover van de prijs.
Zijn er goedkopere alternatieven? andere dingen waar ik rekening mee met houden als ik systemen overweeg?

Thanks alvast!

Alle reacties

• p1lot
misschien belangrijk om toe te voegen: mijn receiver is een Yamaha RX-V777

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:12
Ondersteunt die Yamaha geen multiroom? Ik heb de RX-A2020 en die doet dat wel, ik kan voor zone2 en zone3 aparte speakers aansluiten.

Maar het werkt niet ideaal. Input van digitale ingangen wordt bijvoorbeeld niet doorgegeven naar zone2 en 3. En de synchronisatie klopt ook niet helemaal. Als ik dezelfde bron gebruik (net radio) en ik speel tegelijkertijd in de kamer en keuken af, dan klinkt het als echo. Beide problemen worden opgelost met de 'party mode', maar dat heeft weer andere nadelen. Dan worden alle speakers gebruikt (ook de surrounds), het is eigenlijk bedoeld om bij een feestje overal in huis dezelfde muziek te kunnen horen. Maar het klinkt dan wel synchroon.

Ik weet niet hoe dat zit bij modernere receivers, die van mij is een model uit 2012. Je zou toch denken dat fabrikanten multiroom inmiddels wel hebben geperfectioneerd om niet te verliezen van Sonos, Helios etc. Nieuwere modellen van Yamaha hebben geloof ik MusicCast, dat is een eigen implementatie van draadloze speakers en dat schijnt goed te werken. Sonos is gewoon te duur.

• p1lot
Inderdaad, de receiver heeft multi-room, maar enkel wired.
Waar ik naar op zoek ben is een amplifier om op mijn passive speakers aan te sluiten in zowel de badkamer en de kueuken. ik heb geen kabels lopen tussen woonkamer en keuken, dus de wired multiroom van mijn receiver kan ik niet gebruiken.

Is MusicCast van Yamaha een volwaardig alternatief voor Sonos? de WXA-50 lijkt een goede streaming amp te zijn voor half de prijs van een Sonos Amp. ik kan echter maar weinig reviews vinden en heb geen ervaring met hun software / app en compatibility

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-05 14:15

Saven

Administrator

Niet echt een antwoord, maar Sonos bevalt hier idd heel erg goed. Super eenvoudig in gebruik en inrichten, en altijd netjes in sync ook. Zeker duur (vooral die achterlijk geprijsde Sub...), maar als je het geld hebt, wel waard.

• SjoerdOe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:26
Ik heb zelf met raspberry pi’s en Snapcast zo’n systeem gemaakt. Werkt geweldig en perfect “in sync” in de verschillende kamers.

Heb een rpi in de woonkamer (snapcast server en client), 1 in de keuken (snapcast client), 1 in de veranda (snapcast client) en 2 op zolder (kantoren ook snapcast clients). Werkt met spotify connect perfect!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 31-05 12:29
SjoerdOe schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 19:05:
Ik heb zelf met raspberry pi’s en Snapcast zo’n systeem gemaakt. Werkt geweldig en perfect “in sync” in de verschillende kamers.

Heb een rpi in de woonkamer (snapcast server en client), 1 in de keuken (snapcast client), 1 in de veranda (snapcast client) en 2 op zolder (kantoren ook snapcast clients). Werkt met spotify connect perfect!
Hoi! gebruik je dan gewoon volledig rasperry pi's met een hat of wat anders?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SjoerdOe
zierbeek schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 17:22:
[...]

Hoi! gebruik je dan gewoon volledig rasperry pi's met een hat of wat anders?
Een usb geluidskaartje en een setje actieve speakers in de veranda en keuken. In de woonkamer via HDMI aan de receiver.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zierbeek
SjoerdOe schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:31:
[...]

Een usb geluidskaartje en een setje actieve speakers in de veranda en keuken. In de woonkamer via HDMI aan de receiver.
Kan je even een linkje geven naar het USB geluidskaart je?

En via de receiver ondersteunt dan snapcast?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SjoerdOe
zierbeek schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:47:
[...]

Kan je even een linkje geven naar het USB geluidskaart je?

En via de receiver ondersteunt dan snapcast?
Iedere usb geluidskaart zal wel werken. En Snapcast draait op de RPI. Die stuurt het geluid via HDMI naar de receiver.

• zierbeek
SjoerdOe schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 07:23:
[...]

Iedere usb geluidskaart zal wel werken. En Snapcast draait op de RPI. Die stuurt het geluid via HDMI naar de receiver.
En die receiver heeft dan maar 1 output veronderstel ik?

• SjoerdOe
zierbeek schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:54:
[...]

En die receiver heeft dan maar 1 output veronderstel ik?
Ik zal het binnenkort eens allemaal opschrijven.. heb inmiddels een paar verbeteringen doorgevoerd zodat ik via HomeKit/HomeAssistant ook internetradio over de speakers kan sturen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee