Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Problemen rondom systeem met R7 3700X

Pagina: 1
Acties:

• Juice.
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-11 09:40
Hallootjes,

Ik heb gisteren een nieuwe PC gebouwd met een Ryzen 7 3700X. Wat mij opvalt is dat deze enorm warm loopt, ook bij idle. De standaard koelpasta heb ik vervangen voor Hydronaut en de koeling zou ruim voldoende moeten zijn. Daarnaast ervaar ik ook veel bsods en hapert de PC en springen programma's op zwart of starten niet op. Overigens kan ik de bios ook niet updaten verder dan F20.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6ozVDPZNRMnzRpboVm7nYGFFAw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ahbick55uAA7mThAqvLYo8Eo.png?f=fotoalbum_large

Mijn pc:
  • Ryzen 7 3700X
  • NZXT Kraken X63 i.c.m. twee Noctua Chromax 140mm fans.
  • Gigabyte Aorus X570 Ultra
  • BeQuiet Pure Base 500DX
  • Corsair Vengeance Pro DDR4 3200mhz cl16 64GB
Ik weet het niet zeker, maar het lijkt alsof ergens geen goed contact gemaakt wordt tussen CPU en koeler hoewel ik het niet strakker kan aandraaien. Fans staan direct op het moederbord aangesloten en draaien al snel op maximale snelheid door het warm worden van de CPU.

Ik ben geen leek met PC's maar ik loop hier gewoon tegen een muur. Daarbij merk ik ook op dat zodra ik mijn RAM op XMP zet het helemaal fout gaat, om de minuut een BSOD als het niet eerder is. Kom Windows niet in, kan niet zoeken of wat dan ook.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
hoe warm wordt de kast? al neem ik aan dat de waterkoeler gewoon bovenin zit gemonteerd?

• Juice.
99ruud99 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 13:13:
hoe warm wordt de kast? al neem ik aan dat de waterkoeler gewoon bovenin zit gemonteerd?
De twee meegeleverde temperatuursensoren die ik heb aangesloten en geplaatst heb meten beide 24 graden. Een hiervan zit bovenin gemonteerd, andere zit net boven de shroud gemonteerd.

Ik heb de radiator voorin geplaatst. Zie foto hieronder van mijn PC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1V07dZjdpg2cjEVyCG7uO2-HAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9r0eRi22mqqhzEevOQXwGuOj.jpg?f=fotoalbum_large

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:45

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Buiten dat ik regelmatig problemen zie met dat moederbord (of eigenlijk gewoon Gigabyte X570 in het algemeen) en memory, denk ik dat je hetzelfde ervaart als ik. Onder mijn koeler heb ik door het minste te doen spikes naar 60+ graden. Dat lijkt helaas gewoon inherent te zijn aan de 7nm techniek.

Draai je de nieuwste BIOS? Dat wil vaak ook een hoop oplossen qua memoryproblemen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Juice.
Kuusj schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 13:21:
Buiten dat ik regelmatig problemen zie met dat moederbord (of eigenlijk gewoon Gigabyte X570 in het algemeen) en memory, denk ik dat je hetzelfde ervaart als ik. Onder mijn koeler heb ik door het minste te doen spikes naar 60+ graden. Dat lijkt helaas gewoon inherent te zijn aan de 7nm techniek.

Draai je de nieuwste BIOS? Dat wil vaak ook een hoop oplossen qua memoryproblemen.
Ik kan überhaupt de bios niet updaten, @bios zegt dat ‘ie m installeert maar na reboot zit ik weer op dezelfde bios als voorheen. Middels een USB stick krijg ik continue de melding dat de biosfile niet ondersteund wordt.

Ik mag hopen dat er iets aan de temperaturen gedaan kan worden, ik wilde een stille snelle pc. Beide is nu niet het geval.

• Kuusj

Kuusj

Juice. schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 13:26:
[...]

Ik kan überhaupt de bios niet updaten, @bios zegt dat ‘ie m installeert maar na reboot zit ik weer op dezelfde bios als voorheen. Middels een USB stick krijg ik continue de melding dat de biosfile niet ondersteund wordt.

Ik mag hopen dat er iets aan de temperaturen gedaan kan worden, ik wilde een stille snelle pc. Beide is nu niet het geval.
Kun je dat bord wellicht nog retour sturen? Ik zou gewoon een ander bord kopen :X Lees maar eens een pagina of 10 in het Ryzen OC topic.

Ja stil is zeker mogelijk, alleen is een idle van 30 graden niet echt realistisch helaas. Die van mij doet tussen de 44 en 50 graden idle onder een Scythe Ninja 5 (da's een blok ijzer van 1.1kg). Onder load gaat dat richting de 80 graden. Ik heb me er een aantal weken zorgen over gemaakt, koeler opnieuw gemount, koeler gelapt.. Maar uiteindelijk gewoon gelaten hoe het is. Het kan geen kwaad.

Ik zou je fan profielen aanpassen op dit 'spike' gedrag. In de utility van mijn moederbord (Asus X570 RoG Strix Gaming-E) kan ik bijvoorbeeld een delay van een X aantal seconden invoeren. Bij mij rampen de fans pas omhoog als hij 12 seconden een temperatuur boven de 65 graden heeft of zoiets.

Maar goed wat betreft de BIOS nog even.. Je volgt precies de instructies van Gigabyte? Edit: die zijn echt ongelofelijk wazig.. Ook lekker... Ik zou alleen booten met het "X570AOUL.30a" bestand in de root van een Fat32 geformatteerde USB stick en het dan in de BIOS updaten. Uiteraard zijn BIOS updates altijd op eigen risico maar je hebt wel een backup BIOS. Da's volgens mij ook de enige reden om nog iets van Gigabyte te kopen :+

[ Voor 14% gewijzigd door Kuusj op 05-09-2020 13:41 ]

• ZureMelk
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-05-2021
Kuusj schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 13:36:
[...]

Ja stil is zeker mogelijk, alleen is een idle van 30 graden niet echt realistisch helaas. Die van mij doet tussen de 44 en 50 graden idle onder een Scythe Ninja 5 (da's een blok ijzer van 1.1kg). Onder load gaat dat richting de 80 graden. Ik heb me er een aantal weken zorgen over gemaakt, koeler opnieuw gemount, koeler gelapt.. Maar uiteindelijk gewoon gelaten hoe het is. Het kan geen kwaad.
80 graden onder een normale alledaagse load?
dat vind ik best veel icm een scythe ninja 5.
zelf heb ik 40-44 in idle en rond de 65-70 onder load, dit met een noctua nh-u12s.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 15:56

Croga

The Unreasonable Man

Je radiator zit sowieso ondersteboven. De leidingen moeten onderaan zitten. Zie de laatste video van Linus;

AIO waterkoelingen zijn nooit volledig afgevuld. De manier waarop je hem nu geplaatst hebt zorgt er voor dat de luchtbel bij de outtake komt te zitten waardoor je CPU blok nooit vol water zal zitten. Gevolg is dus een slechtere koeling en een sneller slijtende pomp. Door de leidingen onderaan te zetten za de leiding nooit droog komen te staan en je CPU blok dus ook niet.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Croga schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 22:47:
Je radiator zit sowieso ondersteboven. De leidingen moeten onderaan zitten. Zie de laatste video van Linus;

AIO waterkoelingen zijn nooit volledig afgevuld. De manier waarop je hem nu geplaatst hebt zorgt er voor dat de luchtbel bij de outtake komt te zitten waardoor je CPU blok nooit vol water zal zitten. Gevolg is dus een slechtere koeling en een sneller slijtende pomp. Door de leidingen onderaan te zetten za de leiding nooit droog komen te staan en je CPU blok dus ook niet.
Discutabel want hij mij is de koeling beter met de getoonde opstelling dan anders om. Maar ben wel benieuwd naar de video van Linus.

In ieder geval heb ik gemerkt dat Radiator voor bij mij 8-10 graden lager is bij idle dan bij radiator boven.

Wat ik echter wel mis is airflow. Ik houd zelf altijd aan, aantal mm intake mag nooit groter zijn dan aantal mm outtake. Dus 3x fan in = 3x fan out.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-11 19:52
Wim-Bart schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 22:51:
[...]

Discutabel want hij mij is de koeling beter met de getoonde opstelling dan anders om. Maar ben wel benieuwd naar de video van Linus.

In ieder geval heb ik gemerkt dat Radiator voor bij mij 8-10 graden lager is bij idle dan bij radiator boven.

Wat ik echter wel mis is airflow. Ik houd zelf altijd aan, aantal mm intake mag nooit groter zijn dan aantal mm outtake. Dus 3x fan in = 3x fan out.
Hier een hele uitgebreide video waarin ze het heel duidelijk gevisualiseerd hebben ;)

YouTube: Stop Doing It Wrong: How to Kill Your CPU Cooler (AIO Mounting Orien...

• Wim-Bart

Wim-Bart

iAdema schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 22:53:
[...]

Hier een hele uitgebreide video waarin ze het heel duidelijk gevisualiseerd hebben ;)

YouTube: Stop Doing It Wrong: How to Kill Your CPU Cooler (AIO Mounting Orien...
Dank je wel :)

Heb hem nu helemaal gekeken. Had mijn radiator dus goed zitten en nu weer fout. Straks weer even schroeven :)

[ Voor 11% gewijzigd door Wim-Bart op 05-09-2020 23:22 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Kuusj

Kuusj

ZureMelk schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 22:41:
[...]

80 graden onder een normale alledaagse load?
dat vind ik best veel icm een scythe ninja 5.
zelf heb ik 40-44 in idle en rond de 65-70 onder load, dit met een noctua nh-u12s.
Is het ook. Maar goed de koeler is convex van vorm en de CPU is niet (wat is het andere woord...) andersom.

Ik overweeg ook een andere koeler maar eigenlijk interesseert het me niet.

• Juice.
Kuusj schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 13:36:
[...]

Kun je dat bord wellicht nog retour sturen? Ik zou gewoon een ander bord kopen :X Lees maar eens een pagina of 10 in het Ryzen OC topic.

Ik zou je fan profielen aanpassen op dit 'spike' gedrag. In de utility van mijn moederbord (Asus X570 RoG Strix Gaming-E) kan ik bijvoorbeeld een delay van een X aantal seconden invoeren. Bij mij rampen de fans pas omhoog als hij 12 seconden een temperatuur boven de 65 graden heeft of zoiets.

Maar goed wat betreft de BIOS nog even.. Je volgt precies de instructies van Gigabyte? Edit: die zijn echt ongelofelijk wazig.. Ook lekker... Ik zou alleen booten met het "X570AOUL.30a" bestand in de root van een Fat32 geformatteerde USB stick en het dan in de BIOS updaten. Uiteraard zijn BIOS updates altijd op eigen risico maar je hebt wel een backup BIOS. Da's volgens mij ook de enige reden om nog iets van Gigabyte te kopen :+
Ik krijg het niet voor elkaar om een profiel voor dat in te stellen. Mijn moederbord ondersteund dat niet i guess. Het updaten is gelukt overigens, en nu lijkt alles qua memory wel stabiel te zijn.

Klopt, zit ondersteboven omdat dat er mooier uit ziet en mijn videokaart zit in de weg. Ik heb wel mijn cpu blok gedraaid omdat het werkgeheugen niet zou passen.

Overigens kan ik niet eens een aida stresstest draaien of er is een failure. De temps zijn nog redelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6n3iska06kVXJZ_CIODcablMMz8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t0ArSVsioymmstu3hAt6T0AE.png?f=fotoalbum_large

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:24
Als je denkt dat het aan de waterkoeling ligt kan je wellicht de bijgeleverde luchtkoeler proberen om problemen daarmee uit te sluiten of met 1 dimm Heb zelf meerdere ryzen cpus gehad en allemaal problemen met geheugen helemaal als je alle banken volgooit met 64gb.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-11 12:09

M2M

medicijnman

Juice. schreef op zondag 6 september 2020 @ 00:26:

Klopt, zit ondersteboven omdat dat er mooier uit ziet en mijn videokaart zit in de weg. Ik heb wel mijn cpu blok gedraaid omdat het werkgeheugen niet zou passen.

Overigens kan ik niet eens een aida stresstest draaien of er is een failure. De temps zijn nog redelijk.

[Afbeelding]
Mooier of niet, nu pompt de pomp lucht. Dat koelt toch minder lekker dan als er daadwerkelijk water doorheen stroomt.

Het reservoir, ook al is het slechts klein, zit in de radiator. Het stuk waar de leidingen niet zitten. Dat moet dus bovenaan.

-_-

• Juice.
M2M schreef op zondag 6 september 2020 @ 00:53:
[...]

Mooier of niet, nu pompt de pomp lucht. Dat koelt toch minder lekker dan als er daadwerkelijk water doorheen stroomt.

Het reservoir, ook al is het slechts klein, zit in de radiator. Het stuk waar de leidingen niet zitten. Dat moet dus bovenaan.
Kan dat de reden zijn waardoor de liquid temp wel laag blijft maar de cpu dus spiked? Sorry hoor, ben echt een leek met het AMD platform. Waarschijnlijk haalt uberhaupt de tubing het niet als ik de radiator omdraai maar ik zal dat zo eens proberen :)

• Daletumxa
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-11 02:01
NZXT software sowieso ook dumpen, vreselijke software die ervoor zorgt dat je CPU niet goed idled. Met Ryzen Master zal je ook andere temps zien

edit. zie ook icue nog staan, zelfde verhaal als met NZXT. Vergelijk de temps maar in idle als je die progsels uitzet.

[ Voor 47% gewijzigd door Daletumxa op 06-09-2020 01:11 ]

• Juice.
Daletumxa schreef op zondag 6 september 2020 @ 01:04:
NZXT software sowieso ook dumpen, vreselijke software die ervoor zorgt dat je CPU niet goed idled. Met Ryzen Master zal je ook andere temps zien

edit. zie ook icue nog staan, zelfde verhaal als met NZXT. Vergelijk de temps maar in idle als je die progsels uitzet.
CAM staat niet standaard aan maar gebruik ik alleen wanneer nodig voor m’n verlichting en nu dan eigenlijk voor de temps. Die blijft sowieso standaard uit.

iCUE zit ik aan vast voor mijn kbm een kleurtje te geven. Krijg er namelijk geen profielen in opgeslagen. Mocht me dat uiteindelijk lukken staat deze standaard voortaan ook niet meer aan.

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-11 16:31
Vind de 3700x sowieso erg fluctueren in idle temps, zoiets heb ik nog nooit eerder gezien.

40 tot zelfs 55 O_o met een Noctua 9

Load 65c , dat is bij mij, COD med/high settings op 1440p @135FPS en streamen met streamlabs. En 2070s 70c

AOI zal niet veel verschillen, tenzij je custom doet.

Probeer ook die slang lager dan het hoogste punt van je radiator te krijgen Lucht houdt de warmte vast ipv afvoeren.. Lijkt iig op de foto dat de bocht van je slang het hoogste punt is.

• Daletumxa
3700x hier, wel met een arctic AOI maar temps flucturen hier niet erg. Met een twitch open en wat ander tabjes rond de 35-40 graden nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7U0kNFE7eu00_sXIY8ERQGyrg8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mf6xZ3oPUb9C9qBsNHkirUfq.png?f=fotoalbum_large

Belangrijkste is geen rotzooi programmatuur die continue je CPU blijft belasten zonder reden, zoals icue/nzxt etc, en gewoon AMD Master Ryzen gebruiken om de echte temperatuur te meten.

Load inderdaad hier ook rond de 65 graden, boven de 70 eigenlijk nooit.

Slang onderop je radiator zal je geen performance winst opleveren, zeker niet op korte termijn, wel een langere levensduur.

[ Voor 4% gewijzigd door Daletumxa op 06-09-2020 01:47 ]

• Juice.
Via Ryzen Master meet ik een idle temp tussen de 31 en 36 graden. Dat is aangenamer. Echter vrees ik wel voor de problemen rondom de cpu. De pomp heeft last van hevige whine op zowel quiet als performance mode. Daarbij blijft de liquid temperatuur altijd 26/27c, ook onder load. Zodra ik Auto OC kies en reboot kan ik niet meer naar Windows booten omdat ik bluescreens krijg of gewoon zwart beeld. Daarbij krijg ik dus een error bij het draaien van een stresstest dat er iets fout is met mijn hardware. Tijdens het testen van AIDA kom ik overigens op 75c uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBbtqTDNcrwsAyxtGi9YzkHk_Ww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uCGpq7DR0IDj4swKBbkEMNhb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Juice. op 06-09-2020 02:14 ]

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:41
Het feit dat je geen stress test kan draaien zegt al genoeg. Er is iets niet goed. Ik zou beginnen eerst je ram alleen te testen. Als dat al een error geeft hoef je niet verder te zoeken en moet je eerst dat oplossen. Mijn pc gaf dezelfde error in aida en dat was ram.

Betreft je cooler leg je kast even op z'n zij met pomp aan (niet lang) om te kijken of er niet een luchtbel in je blok zit en die zo misscien eruit komt.
Doe ook even een aida fps alleen dus geen cache ram en cpu test en kijk of hij op blijft lopen en of je water temp op loopt. Dat is de zwaarste test die je maar kan doen voor temps dus of hij zal thermal throtlen op zeer hoge temps of je krijgt een error of het werkt allemaal prima.
Als je nog een stock cooler heb kan je die even testen om een defect aan je aio uit te sluiten.

En waar staat je pump rpm op? Het beste is om hem niet zeer laag te zetten.

Overigens lijkt die 1.4 volt ook aan de hoge kant maar daar weten amd gebruikers vast meer over.

[ Voor 7% gewijzigd door computerjunky op 06-09-2020 02:28 ]

• Juice.
computerjunky schreef op zondag 6 september 2020 @ 02:21:
Het feit dat je geen stress test kan draaien zegt al genoeg. Er is iets niet goed. Ik zou beginnen eerst je ram alleen te testen. Als dat al een error geeft hoef je niet verder te zoeken en moet je eerst dat oplossen. Mijn pc gaf dezelfde error in aida en dat was ram.

Betreft je cooler leg je kast even op z'n zij met pomp aan (niet lang) om te kijken of er niet een luchtbel in je blok zit en die zo misscien eruit komt.
Doe ook even een aida fps alleen dus geen cache ram en cpu test en kijk of hij op blijft lopen en of je water temp op loopt. Dat is de zwaarste test die je maar kan doen voor temps dus of hij zal thermal throtlen op zeer hoge temps of je krijgt een error of het werkt allemaal prima.
Als je nog een stock cooler heb kan je die even testen om een defect aan je aio uit te sluiten.

En waar staat je pump rpm op? Het beste is om hem niet zeer laag te zetten.

Overigens lijkt die 1.4 volt ook aan de hoge kant maar daar weten amd gebruikers vast meer over.
Tijdens de test blijft de temp tussen 70 en 76. Valt op dat de liquid op 25/26 blijft. Radiator blijft koud. CPU bleef op 4096mhz op alle cores (volgensmij alle). CPU pomp staat op silent en schommelt tussen 1890 en 2200. Dit is ook op performance. Overigens, RAM op XMP zorgt voor continue bluescreens.

Vreemd genoeg na testen is de CPU slechts 4c warmer idle met de fans op 300rpm(20%). Zo goed als uit dus. Kan het zijn dat er tóch iets met de koeling aan de hand is? Heb er genoeg Hydronaut op gedaan. Pomp maakt een teringherrie.

[ Voor 8% gewijzigd door Juice. op 06-09-2020 03:10 ]

• Daletumxa
Als je pomp herrie maakt zit er waarschijnlijk lucht in doordat je de leidingen boven hebt. Omdraaien dus en kijken of ze nog herrie maken nadat die een uurtje gelopen heeft. Sowieso alles even testen zonder XMP, zodat je iig een basis hebt die stabiel is.

[ Voor 19% gewijzigd door Daletumxa op 06-09-2020 03:22 ]

• Wim-Bart

Wim-Bart

Juice. schreef op zondag 6 september 2020 @ 02:09:
Via Ryzen Master meet ik een idle temp tussen de 31 en 36 graden. Dat is aangenamer. Echter vrees ik wel voor de problemen rondom de cpu. De pomp heeft last van hevige whine op zowel quiet als performance mode. Daarbij blijft de liquid temperatuur altijd 26/27c, ook onder load. Zodra ik Auto OC kies en reboot kan ik niet meer naar Windows booten omdat ik bluescreens krijg of gewoon zwart beeld. Daarbij krijg ik dus een error bij het draaien van een stresstest dat er iets fout is met mijn hardware. Tijdens het testen van AIDA kom ik overigens op 75c uit.

[Afbeelding]
Je temperaturen zijn helemaal niet gek, ik heb de zelfde temperaturen (iets hogere idle 42 ipv 36). Maar dat je liquid temperatuur zo laag is, is een slecht teken, ook omdat hij zo veel lawaai maakt. Hij zou stil moeten zijn.

Nu is de vraag, heb je je radiator al naar boven verplaatst of omgedraaid. Ik heb inderdaad even gekeken en zelf getest naar aanleiding van war @Croga schreef. Bij mij lag de water temperatuur bij "slangen" boven op 26 graden en bij slangen naar beneden op 34 graden. Daarnaast maakt mijn pomp geen lawaai meer op hoge snelheid en ben ik het bubbel geluid kwijt.

Dus de radiator zou zo moeten zitten waardoor hij niet droog loopt (hoogste punt zit boven de pomp waardoor er geen lucht in slangen en pomp blijft zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uP8sQNJ9QTkM80a_6i70XRE7dVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjXUeUdDIPTU5qT4OBKdkArH.jpg?f=fotoalbum_large

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Juice. schreef op zondag 6 september 2020 @ 00:26:
Zoals @Wim-Bart al stelt: je hebt nu een half leeg CPU blok. Door die ook nog eens om te draaien circuleert er waarschijnlijk helemaal niets meer; je blok-out zit nu bovenaan waar geen water zit maar een luchtbel. Vandaar dat je water niet opwarmt; waar het gemeten wordt is nauwelijks beweging.
Die teringherrie is een droog lopende pomp.

Ik kan helaas de video met uitleg niet meer vinden maar zie de post boven mij....

• Juice.
@Wim-Bart @Croga Ik zal zo eens de radiator omdraaien. Ik heb mijn pomp inderdaad 180 graden moeten draaien voor mijn werkgeheugen. Op de manier van jou, @Wim-Bart ziet het er niet eens zo gek uit, helaas heb ik daar te weinig ruimte voor. Ik zal zo eens testen met zowel de radiator aan de bovenkant als met slangen onder aan de voorkant. (voel me wel dom nu haha)

[ Voor 3% gewijzigd door Juice. op 06-09-2020 11:49 ]

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:42
Je radiator zit sowieso ondersteboven. De leidingen moeten onderaan zitten. Zie de laatste video van Linus Gamers Nexus
Wim-Bart schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 22:51:
[...]

Discutabel want hij mij is de koeling beter met de getoonde opstelling dan anders om. Maar ben wel benieuwd naar de video van Linus Gamers Nexus.
Klein foutje gefixed ;)

• Juice.
Goed, ik heb het cpublok nog eens gedraaid waardoor de slangen aan de onderkant zitten en de radiator 180 graden gedraaid waardoor de slangen ook hier aan de onderkant zitten. Dit is de enige andere optie die ik heb betreft het mounten. Ik kan de radiator niet aan de bovenkant vastmaken ivm de cpukabel en de exhaust ventilator

Resultaat is:
AIDA FPU only test 3800mhz all core na 10 minuten 59 graden
Liquid temp stijgt traag maar na 10 minuten zit deze op 30 graden
Pomp is even luid
Het is niet super lelijk, wel even wennen qua looks
Ventilatoren draaien op 20%/300rpm continue en door mijn curve blijven deze hierop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RhgJ-9XQB7FQgguHV0JxtycE6b4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4fdzl2MqlGNfFWwPSrx3FhT.jpg?f=fotoalbum_large

Na Precision Boost Overdrive aan te hebben gezet heb ik de volgende speeds en temps:
Lijken mij wel redelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-_MIUhvN67NnJGXKih6ijAvCHI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xQYHysytyYVNyEUPMXMAzeBC.png?f=fotoalbum_large

Nu ik dat uit de weg heb, tot zover, zit ik nog met mijn memory. Zodra ik XMP aanzet kan ik Windows niet in booten of ik krijg continue bluescreens. Een van jullie ervaring met Corsair Vengeance Pro 64Gb 3200cl16 kitjes icm Ryzen?

[ Voor 25% gewijzigd door Juice. op 06-09-2020 13:21 ]

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:42
Juice. schreef op zondag 6 september 2020 @ 13:11:

Nu ik dat uit de weg heb, tot zover, zit ik nog met mijn memory. Zodra ik XMP aanzet kan ik Windows niet in booten of ik krijg continue bluescreens. Een van jullie ervaring met Corsair Vengeance Pro 64Gb 3200cl16 kitjes icm Ryzen?
Ja ik heb daar ook problemen mee gehad, toen deze gekocht en die doen het wel goed.
https://www.gskill.com/pr...4-3200C14D-32GFX-Overview

• Wim-Bart

Wim-Bart

Ik had zelfde probleem met radiator aan bovenkant. Mijn vorige build in zelfde kast was een X370 prime met R7 1700 en ander geheugen. Daar paste het perfect in. Echter met huidige board, X570 en geheugen (Corsair rgb pro) kom ik 1cm te kort, vandaar dat ik hem ook voorin heb zitten.

Afhankelijk van het type nummer werkt het geheugen goed of juist niet goed. In de serie zit namelijk verschil en moet je goed kijken of partnummer AMD compatibel is op de Corsair site. Je hebt van de Pro verschillende types en niet allemaal zijn ze compatibel. Je moet echt op de specification tap kijken van je type.

O ja, ik om je pomp luchtvrij te krijgen kan je het volgende doen. Je maakt radiator los, en houdt hem, zoals nu gemonteerd, boven je pomp, je zet systeem gewoon aan en laat dan de natuur zijn werk doen. Dus doordat slangen naar boven gaan, gaat lucht ook naar boven. Overigens even aankijken daarna of lawaai aan houd. Want kan zijn dat pomp al defect is. Ook even kijken of je met software van je koeling de pomp snelheid omlaag kan brengen. Mijn pomp werkt bijvoorbeeld maar op 1800rpm in plaats van de 2880rpm, wat ook scheelt in geluid.

[ Voor 31% gewijzigd door Wim-Bart op 06-09-2020 19:41 ]

• Juice.
Hell-Slave schreef op zondag 6 september 2020 @ 16:24:
[...]

Ja ik heb daar ook problemen mee gehad, toen deze gekocht en die doen het wel goed.
https://www.gskill.com/pr...4-3200C14D-32GFX-Overview
Ik heb de lijst bekeken van compatibility en de 32GB variant staat er wel tussen, zal eens een ticket inschieten bij Corsair hierover. Ik wil eigenlijk geen nieuw geheugen kopen, bovendien komen deze net uit de seal :o
Wim-Bart schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:36:
Ik had zelfde probleem met radiator aan bovenkant. Mijn vorige build in zelfde kast was een X370 prime met R7 1700 en ander geheugen. Daar paste het perfect in. Echter met huidige board, X570 en geheugen (Corsair rgb pro) kom ik 1cm te kort, vandaar dat ik hem ook voorin heb zitten.

Afhankelijk van het type nummer werkt het geheugen goed of juist niet goed. In de serie zit namelijk verschil en moet je goed kijken of partnummer AMD compatibel is op de Corsair site. Je hebt van de Pro verschillende types en niet allemaal zijn ze compatibel. Je moet echt op de specification tap kijken van je type.

O ja, ik om je pomp luchtvrij te krijgen kan je het volgende doen. Je maakt radiator los, en houdt hem, zoals nu gemonteerd, boven je pomp, je zet systeem gewoon aan en laat dan de natuur zijn werk doen. Dus doordat slangen naar boven gaan, gaat lucht ook naar boven. Overigens even aankijken daarna of lawaai aan houd. Want kan zijn dat pomp al defect is. Ook even kijken of je met software van je koeling de pomp snelheid omlaag kan brengen. Mijn pomp werkt bijvoorbeeld maar op 1800rpm in plaats van de 2880rpm, wat ook scheelt in geluid.
Idem over wat ik hierboven zei; Ik heb de lijst bekeken van compatibility en de 32GB variant staat er wel tussen, zal eens een ticket inschieten bij Corsair hierover. Ik wil eigenlijk geen nieuw geheugen kopen, bovendien komen deze net uit de seal :o

Ik ga kijken of ik de pomp wellicht wat zachter in kan stellen, enkel de pomp is hoorbaar nu. Scheelt al veel tegenover mijn vorige build maar als ik die stil krijg ben ik helemaal happy :) Heb jij dat via CAM gedaan of via de bios?

EDIT: Ik heb de pomp op custom silent staan via CAM :) Hij blijft ten alle tijde wel hoorbaar ratelen, ben benieuwd of dit wegtrekt.

Ik kijk het even aan en wacht het bericht van Corsair af. Ik wil iedereen hartelijk danken voor de hulp, heel blij mee! _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Juice. op 06-09-2020 21:05 ]

• Wim-Bart

Wim-Bart

Juice. schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:44:
[...]

Ik heb de lijst bekeken van compatibility en de 32GB variant staat er wel tussen, zal eens een ticket inschieten bij Corsair hierover. Ik wil eigenlijk geen nieuw geheugen kopen, bovendien komen deze net uit de seal :o

[...]

Idem over wat ik hierboven zei; Ik heb de lijst bekeken van compatibility en de 32GB variant staat er wel tussen, zal eens een ticket inschieten bij Corsair hierover. Ik wil eigenlijk geen nieuw geheugen kopen, bovendien komen deze net uit de seal :o

Ik ga kijken of ik de pomp wellicht wat zachter in kan stellen, enkel de pomp is hoorbaar nu. Scheelt al veel tegenover mijn vorige build maar als ik die stil krijg ben ik helemaal happy :) Heb jij dat via CAM gedaan of via de bios?

EDIT: Ik heb de pomp op custom silent staan via CAM :) Hij blijft ten alle tijde wel hoorbaar ratelen, ben benieuwd of dit wegtrekt.

Ik kijk het even aan en wacht het bericht van Corsair af. Ik wil iedereen hartelijk danken voor de hulp, heel blij mee! _/-\o_
Ik heb een Corsair en bebruik de software van Corsair om de Pomp te besturen.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05:31
Ik denk dat je je Bios moet updaten om je geheugen werkbaar te krijgen. Doe je dat via de ingebouwde Bios update module (voorkeur) of via Windows?

• XLord
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-11 10:33

ik zou zweren dat er in de handleiding van mijn NZXT X62 staat dat hij zo gemonteerd moest worden, maar goed na 3 jaar vergeet je dat soort dingen en nog altijd geen problemen gehad met de cpu temperaturen (20-30 idle, 50-60 load) of gekke geluiden uit de pomp/radiator.
Kan me echter wel voorstellen dat hij anders moet want mijn vorige GPU was ook water gekoeld en die radiator kon er totaal niet tegen om zo gemonteerd te zijn.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Thanks!! Dat zat me al dagen dwars, dat ik hem niet meer kon vinden :-D

Bij deze: YouTube: Stop Doing It Wrong: How to Kill Your CPU Cooler (AIO Mounting Orien...
XLord schreef op maandag 7 september 2020 @ 07:51:
ik zou zweren dat er in de handleiding van mijn NZXT X62 staat dat hij zo gemonteerd moest worden, maar goed na 3 jaar vergeet je dat soort dingen en nog altijd geen problemen gehad met de cpu temperaturen (20-30 idle, 50-60 load) of gekke geluiden uit de pomp/radiator.
Kan me echter wel voorstellen dat hij anders moet want mijn vorige GPU was ook water gekoeld en die radiator kon er totaal niet tegen om zo gemonteerd te zijn.
Zie hier boven met een betere uitleg dan ik ooit zal kunnen geven :-D

• XLord
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-11 10:33
Croga schreef op maandag 7 september 2020 @ 08:19:
[...]

Thanks!! Dat zat me al dagen dwars, dat ik hem niet meer kon vinden :-D

Bij deze: YouTube: Stop Doing It Wrong: How to Kill Your CPU Cooler (AIO Mounting Orien...

[...]

Zie hier boven met een betere uitleg dan ik ooit zal kunnen geven :-D
had de link zien staan, maar nog niet gekeken. nu wel tussen werk door gedaan en dat is inderdaad niet zo maar even uit te leggen :D
verklaard ook gelijk waarom ik het zo heb gedaan en dat het ook wel werkt, maar misschien toch maar eens kijken of ik hem kan omdraaien voor de langere levensduur enzo :9

• Juice.
turkeyhakan schreef op maandag 7 september 2020 @ 07:38:
Ik denk dat je je Bios moet updaten om je geheugen werkbaar te krijgen. Doe je dat via de ingebouwde Bios update module (voorkeur) of via Windows?
De bios is helemaal up-2-date momenteel. Draai de F30a bios welke de meest recente is (2‎020/08/28).

Ben benieuwd met de RTX 3080 of deze goed gaat passen ivm de tubing nu :>

• Juice.
Ben ik weer (:

Ik stuit tegen een vervelend probleem waar ik niet helemaal uit kom.
Er wordt gezegd dat ik Ryzen Master goed kan vertrouwen alleen snap ik niet waarom Ryzen Master het enige programma is dat afwijkt van de rest. Qua clocks en wattage vooral. Goed voorbeeld is hieronder te vinden. Daarbij haalt mijn cpu bij lange na zijn geadverteerde boost niet, nooit niet. Precision Boost is aan. Manueel overclocken durf ik nog niet aan, vooral niet met de relatief hoge temperaturen.

Kan iemand mij duidelijk uitleggen waar ik op moet letten met een Ryzen processor? Ik ben in staat om alles retour te sturen en toch weer naar het blauwe kamp te gaan of mijn huidige setup te behouden. Tot nu toe valt echt alles tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mvywz-Ct_Z5Y9iNapGZ-xwAhXXY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KUnDq7aZhIZbNuIrmb7W1K3Q.png?f=fotoalbum_large

• PaYnE81
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-11 09:46

PaYnE81

XBL VandalizerNL

Juice. schreef op woensdag 9 september 2020 @ 19:30:
Ben ik weer (:

Ik stuit tegen een vervelend probleem waar ik niet helemaal uit kom.
Er wordt gezegd dat ik Ryzen Master goed kan vertrouwen alleen snap ik niet waarom Ryzen Master het enige programma is dat afwijkt van de rest. Qua clocks en wattage vooral. Goed voorbeeld is hieronder te vinden. Daarbij haalt mijn cpu bij lange na zijn geadverteerde boost niet, nooit niet. Precision Boost is aan. Manueel overclocken durf ik nog niet aan, vooral niet met de relatief hoge temperaturen.

Kan iemand mij duidelijk uitleggen waar ik op moet letten met een Ryzen processor? Ik ben in staat om alles retour te sturen en toch weer naar het blauwe kamp te gaan of mijn huidige setup te behouden. Tot nu toe valt echt alles tegen.

[Afbeelding]
Probleem bij Ryzen CPU's is vaak dat andere software dan Ryzen Master niet de juiste status kan weergeven.
Klok snelheid kan erg vlot wisselen waarna een core in "Sleep" gezet kan worden, Windows rapporteert dan bijvoorbeeld de laatste core snelheid voor dat de core in Sleep ging.

Het is rot maar het is wat het is moet je maar denken, Ryzen Master zou altijd de juiste temps en clocksnelheid moeten geven.

Vergeet ook niet dat een single core max boost verschilt van een all core boost snelheid, en dat sommige biossen nogal wat tweaks toe willen passen om hogere snelheden te halen.

Undervolten wordt ook vaak aangehaald om de temps omlaag te krijgen maar dit zou volgens anderen weer averechts effect hebben op de boost snelheden van PBO :)

Kortom ik laat em zelf lekker default staan met PBO aan en geniet van de snelheid zonder me teveel zorgen te maken.

Wat wellicht nog van invloed kan zijn op prestaties is de AGESA versie van je bios (niet voor kloksnelheid, dat is hardware matig)

Ik zie dat je F30a draait, biossen met een letter achter een nummer zijn bij GigaByte altijd beta versies FYI.

Ik draai zelf daarom F21 op het moment ook al heeft deze niet de laatste AGESA versie.

• BillyMilano
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-04 11:43
Hoi,

Ik zie dat je de fans laat draaien op 300 rpm en dan zullen ze ook niet veel uithalen .Naast de weerstand die de radiator heeft doet de behuizing ,althans het frontpaneel ook nog een duit in het zakje .De fans kunnen bij dergelijk laag toerental onvoldoende druk leveren .Beter is het dan om de fans tussen 500-1000 rpm te laten draaien .

En wat vloeistof temperatuur betreft deze warmt altijd heel langzaam op ,maar hoort warmer te zijn dan dat wat jij aangeeft ,anders kan je simpel gezegd stellen dat de koeling niet doet wat hij zou moeten doen .

Lucht in het systeem is zoals anderen al gezegd hebben veelal de oorzaak van het probleem .

Groet , Billy.

[ Voor 0% gewijzigd door BillyMilano op 10-09-2020 23:41 . Reden: typo ]

• Juice.
PaYnE81 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:51:
[...]

Probleem bij Ryzen CPU's is vaak dat andere software dan Ryzen Master niet de juiste status kan weergeven.
Klok snelheid kan erg vlot wisselen waarna een core in "Sleep" gezet kan worden, Windows rapporteert dan bijvoorbeeld de laatste core snelheid voor dat de core in Sleep ging.

Het is rot maar het is wat het is moet je maar denken, Ryzen Master zou altijd de juiste temps en clocksnelheid moeten geven.

Vergeet ook niet dat een single core max boost verschilt van een all core boost snelheid, en dat sommige biossen nogal wat tweaks toe willen passen om hogere snelheden te halen.

Undervolten wordt ook vaak aangehaald om de temps omlaag te krijgen maar dit zou volgens anderen weer averechts effect hebben op de boost snelheden van PBO :)

Kortom ik laat em zelf lekker default staan met PBO aan en geniet van de snelheid zonder me teveel zorgen te maken.

Wat wellicht nog van invloed kan zijn op prestaties is de AGESA versie van je bios (niet voor kloksnelheid, dat is hardware matig)

Ik zie dat je F30a draait, biossen met een letter achter een nummer zijn bij GigaByte altijd beta versies FYI.

Ik draai zelf daarom F21 op het moment ook al heeft deze niet de laatste AGESA versie.
Oh dat stond niet vermeld op de website, wellicht ligt het daar aan betreft de bios.

Qua Ryzen Master vind ik het wel vreemd dat geen enkele core ook tijdens gaming dan niet boven 3100mhz komt op precision boost.
BillyMilano schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:47:
Hoi,

Ik zie dat je de fans laat draaien op 300 rpm en dan zullen ze ook niet veel uithalen .Naast de weerstand die de radiator heeft doet de behuizing ,althans het frontpaneel ook nog een duit in het zakje .De fans kunnen bij dergelijk laag toerental onvoldoende druk leveren .Beter is het dan om de fans tussen 500-1000 rpm te laten draaien .

En wat vloeistof temperatuur betreft deze warmt altijd heel langzaam op ,maar hoort warmer te zijn dan dat wat jij aangeeft ,anders kan je simpel gezegd stellen dat de koeling niet doet wat hij zou moeten doen .

Lucht in het systeem is zoals anderen al gezegd hebben veelal de oorzaak van het systeem .

Groet , Billy.
Standaard 300 rpm, ik heb een curve ingesteld waarbij de fans bij 60c pas per 5c met 200rpm sneller gaan draaien tot 100% bij 80c.

Heb echter besloten het systeem terug te sturen, ben zeer teleurgesteld en had er meer van verwacht. Enige positieve is de stilte.

• Wim-Bart

Wim-Bart

Juice. schreef op zondag 6 september 2020 @ 13:11:
Goed, ik heb het cpublok nog eens gedraaid waardoor de slangen aan de onderkant zitten en de radiator 180 graden gedraaid waardoor de slangen ook hier aan de onderkant zitten. Dit is de enige andere optie die ik heb betreft het mounten. Ik kan de radiator niet aan de bovenkant vastmaken ivm de cpukabel en de exhaust ventilator

Resultaat is:
AIDA FPU only test 3800mhz all core na 10 minuten 59 graden
Liquid temp stijgt traag maar na 10 minuten zit deze op 30 graden
Pomp is even luid
Het is niet super lelijk, wel even wennen qua looks
Ventilatoren draaien op 20%/300rpm continue en door mijn curve blijven deze hierop

[Afbeelding]

Na Precision Boost Overdrive aan te hebben gezet heb ik de volgende speeds en temps:
Lijken mij wel redelijk.

[Afbeelding]

Mooie kabel sleeving trouwens.

• Wim-Bart

Wim-Bart

Juice. schreef op donderdag 10 september 2020 @ 21:50:
[...]

Oh dat stond niet vermeld op de website, wellicht ligt het daar aan betreft de bios.

Qua Ryzen Master vind ik het wel vreemd dat geen enkele core ook tijdens gaming dan niet boven 3100mhz komt op precision boost.

[...]

Standaard 300 rpm, ik heb een curve ingesteld waarbij de fans bij 60c pas per 5c met 200rpm sneller gaan draaien tot 100% bij 80c.

Heb echter besloten het systeem terug te sturen, ben zeer teleurgesteld en had er meer van verwacht. Enige positieve is de stilte.
Het moet allemaal hoger komen. Je kan in je BIOS de volgend waarden aanpassen:
PPT, TDC en EDC. Veel mensen zetten deze op 10000, maar dat is wat overdreven.
Maar PPT op 200, TDC op 120, EDC op 150 zijn goede waarden. Daarnaast kan je in de BIOS je Load Line Calibration op Level 4 zetten.

Wanneer je dat hebt gedaan dan heeft het systeem wat meer headroom. Je kan ook even HWInfo 64 in stalleren. https://www.hwinfo.com/download/
Daarna start je deze op en zie je exact wat er gebeurd. Onder idle en onder stress.

Hieronder zie je bijvoorbeeld waarden onder Idle:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CypOTnrj_Fh6PcHt1yyqsO3uZtw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NUrAKlYkAlw2IeixdXOiil1o.jpg?f=user_large
En onder Load:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMdUHo7iseOlbP-7W0g_r-373-k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LMNIaULUM3qJUmH1uX5UESo9.jpg?f=user_large

Dan zie je of hij aan het trotthelen is of tegen de PPT/TDC/EDC limiet aan loopt.

Ik heb zelf Ryzen master op "Auto OC" staan zoals je ziet.

Overigens kan het gebeuren dat je systeem onderuit gaat bij Auto OC, maar dat ius niet erg. Ryzen Master ziet wanneer zijn instellingen verkeerd gaan.

Overigens zie je dat mijn ASUS board ook verkeerde informatie aan de CPU geeft waardoor deze moeite heeft om verder te boosten. Dat is de Power Reporting Deviation. Ik moet mijn BIOS nog een keer updaten zodat dat misschien opgelost is. De ideale waarde is 100% of hoger.

[ Voor 18% gewijzigd door Wim-Bart op 11-09-2020 00:28 ]

Pagina: 1