nieuwe skikk laptop met, mogelijk backlight bleeding issue?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-05 21:31
Zoals ik al in de titel aangeef heb ik een nieuwe laptop gekocht bij skikk, deze is gister binnen gekomen.

Nu merk ik dat de laptop voor mijn idee wel veel last heeft van backlight bleeding.
Ik weet alleen niet in welke mate backlight bleeding normaal is en of dit buitensporig veel is.

Ik zou dan ook willen vragen of dit veel is of dat ik me te veel zorgen maak.

https://imgur.com/a/lvNRyLj

dit zijn de foto's die ik gister avond heb genomen. de eerste twee zijn bij 100% helderheid en de laatste bij 50%.
ik zal vanmiddag nog wat foto's nemen.

Bij deze nog wat foto's
verlichte kamer en goed verlichte kamer 100% helderheid
https://imgur.com/a/9Qz50vU
Verlichte kamer en goed verlichte kamer 50% helderheid
https://imgur.com/a/GWDPuU2
Donkere kamer 100 en 50% helderheid
https://imgur.com/a/3TILJpf
van een donkerre video 70% helderheid
https://imgur.com/a/A3zBNJ9

[ Voor 22% gewijzigd door havoc764 op 05-09-2020 13:07 . Reden: toevoegen extra foto ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-05 18:17
Heb je een andere laptop/monitor waar je dit mee kan vergelijken?
Denk dat de grootste vraag is of dit voor jou acceptabel is.
Zoniet gewoon terugsturen onder wkoa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnnL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-05 15:19
Dit zou voor mij persoonlijk direct reden zijn voor een retour, met name omdat ik een privé laptop ook gebruik voor games en films of series, en het effect dan wel erg opvalt.

M'n zakelijke laptop (HP probook) heeft ook backlight bleeding, maar bij gebruik van office en browser is het niet zichtbaar, ik heb dan simpelweg geen situaties waarbij het scherm heel donker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havoc764
Brandonvds schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 12:48:
Heb je een andere laptop/monitor waar je dit mee kan vergelijken?
Denk dat de grootste vraag is of dit voor jou acceptabel is.
Zoniet gewoon terugsturen onder wkoa.
Dat ben ik inderdaad aan het overwegen.
Ik vind het alleen lastig, daar er geen enkele garantie is dat de nieuwe minder backlight bleeding heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:07

Croga

The Unreasonable Man

Laten we beginnen met:
Je hebt gekozen voor een budget merk. Dan kun je verwachten dat het allemaal wat minder is.

Als ik naar de fotos kijk dan valt de backlight bleeding behoorlijk op bij de zwarte schermen. De laatste plaatjes, waar er daadwerkelijk iets op het scherm staat, zie ik het nauwelijks meer. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat dit soort dingen op fotos altijd een behoorlijk stuk erger zijn dan in werkelijkheid.
havoc764 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 13:08:
Ik vind het alleen lastig, daar er geen enkele garantie is dat de nieuwe minder backlight bleeding heeft.
Nog sterker; er is een behoorlijke kans dat dit nou eenmaal bij deze panelen hoort. Nogmaals: Je hebt gekozen voor één van de goedkoopste merken, verwacht dan niet dat alles perfect in orde gaat zijn.

Terugsturen onder retourrecht (WKOA bestaat niet meer jongens) is een optie maar dan een nieuwe bestellen is niet zinnig. Dan zul je echt naar een ander merk moeten kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havoc764
Croga schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 13:14:
Laten we beginnen met:
Je hebt gekozen voor een budget merk. Dan kun je verwachten dat het allemaal wat minder is.

Als ik naar de fotos kijk dan valt de backlight bleeding behoorlijk op bij de zwarte schermen. De laatste plaatjes, waar er daadwerkelijk iets op het scherm staat, zie ik het nauwelijks meer. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat dit soort dingen op fotos altijd een behoorlijk stuk erger zijn dan in werkelijkheid.

[...]

Nog sterker; er is een behoorlijke kans dat dit nou eenmaal bij deze panelen hoort. Nogmaals: Je hebt gekozen voor één van de goedkoopste merken, verwacht dan niet dat alles perfect in orde gaat zijn.

Terugsturen onder retourrecht (WKOA bestaat niet meer jongens) is een optie maar dan een nieuwe bestellen is niet zinnig. Dan zul je echt naar een ander merk moeten kijken.
Budget merk ben ik niet helemaal met je eens, laptop is in vergelijkbare configuratie net zo duur als een gigabyte earo 15.

Kan begrijpen dat je om een of andere reden geen fan bent van het merk, maar dit komt wel extreem denigerend over zo.

Ik weet dat ze op foto's altijd veel erger zijn dan in werkelijkheid, dat is ook wat dit zo lastig maakt.
Er is nawelijks goed vergelijkings materiaal beschikbaar.

En zoals je zelf al zegt tijdens content valt het een stuk minder op, al moet ik zeggen dat met de content foto's het tegenovergestelde is gebeurt als met de zwarte scherm ik vind het daar merkbaarder in werkelijkheid dan op de foto's.

Tevens de reviews van dit type laptop (MAX-17 van eluktronics heeft zelfde chassis) zijn uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zap8
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-02 00:59

zap8

do ya wanna bump

De meeste IPS schermen hebben in meer of mindere mate last van black light bleeding en ips glow. Het hoort een beetje bij dit soort schermen. De meeste mensen nemen het overigens voor lief omdat het behalve bij een zwart scherm nauwelijks tot niet opvalt. Ook vallen black light bleeding en ips glow weinig op in goed verlichte ruimtes of buiten als je op normale helderheid werkt. Met ruilen voor ander exemplaar kan je mazzel hebben dat het allemaal een stuk minder heeft of het kan zelfs erger zijn. Dit zal al snel een eindeloos gebed worden, omdat de kans op een perfect IPS scherm geheel zonder bleeding en glow zo goed als nihil is. Als je dit soort zaken echt wilt vermijden zou ik kijken naar laptop met ander type scherm dan ips.
Het probleem met dit soort zaken is vaak, dat als je er eenmaal op let het moeilijk meer uit je hoofd gaat. Als dat het geval is zou ik dus echt terugsturen en kijken naar een laptop met ander type panel. Zoals gezegd black light bleeding en ips glow is een beetje standaard op dit soort panelen en zul je ook bij grote merken (Asus, Lenovo, HP, etc.) en nog duurdere modellen die IPS gebruiken in meer of mindere mate tegenkomen. Zoals Apple gebruikers dat zo mooi kunnen stellen: het is geen bug maar een feature :)

[ Voor 39% gewijzigd door zap8 op 05-09-2020 18:18 ]

Yes! I got Knowledge of Hidden Internet Powers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havoc764
zap8 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 18:00:
De meeste IPS schermen hebben in meer of mindere mate last van black light bleeding en ips glow. Het hoort een beetje bij dit soort schermen. De meeste mensen nemen het overigens voor lief omdat het behalve bij een zwart scherm nauwelijks tot niet opvalt. Ook vallen black light bleeding en ips glow weinig op in goed verlichte ruimtes of buiten als je op normale helderheid werkt. Met ruilen voor ander exemplaar kan je mazzel hebben dat het allemaal een stuk minder heeft of het kan zelfs erger zijn. Dit zal al snel een eindeloos gebed worden, omdat de kans op een perfect IPS scherm geheel zonder bleeding en glow zo goed als nihil is. Als je dit soort zaken echt wilt vermijden zou ik kijken naar laptop met ander type scherm dan ips.
Het probleem met dit soort zaken is vaak, dat als je er eenmaal op let het moeilijk meer uit je hoofd gaat. Als dat het geval is zou ik dus echt terugsturen en kijken naar een laptop met ander type panel. Zoals gezegd black light bleeding en ips glow is een beetje standaard op dit soort panelen en zul je ook bij grote merken (Asus, Lenovo, HP, etc.) en nog duurdere modellen die IPS gebruiken in meer of mindere mate tegenkomen. Zoals Apple gebruikers dat zo mooi kunnen stellen: het is geen bug maar een feature :)
Ik weet dat het enigszins aan de techniek eigen is, en dit is ook mijn eerste IPS paneel. Ik heb voor mijn hoofd pc twee VA panelen.
Dat is ook gelijk de hoofdreden voor dit topic, ik heb namelijk geen vergelijkend materiaal of kennis hierover om een goede beoordeling te maken.

En inderdaad omruilen is gokken.
Heb dan ook gewoon een mail gestuurd met de vraag of er iets aan te doen is.
Zeker gezien als je licht op de onderste bezel drukt de backlicht bleeding grotendeels verdwijnt.

Heb zelfs al antwoord gehad, dus uitstekende service tot nu toe:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zap8
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-02 00:59

zap8

do ya wanna bump

havoc764 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 19:15:
[...]

Ik weet dat het enigszins aan de techniek eigen is, en dit is ook mijn eerste IPS paneel. Ik heb voor mijn hoofd pc twee VA panelen.
Dat is ook gelijk de hoofdreden voor dit topic, ik heb namelijk geen vergelijkend materiaal of kennis hierover om een goede beoordeling te maken.

En inderdaad omruilen is gokken.
Heb dan ook gewoon een mail gestuurd met de vraag of er iets aan te doen is.
Zeker gezien als je licht op de onderste bezel drukt de backlicht bleeding grotendeels verdwijnt.

Heb zelfs al antwoord gehad, dus uitstekende service tot nu toe:)
Snap je punt. Vergelijkingen kan je overigens genoeg vinden op oa YT (even zoeken).
Hierbij een linkje naar opname bleeding/ glow van review nieuwste HP Omen (van 31-08-2020).
Kijk en vergelijk, de ervaren reviewer vindt het allemaal wel meevallen
Heb gelinkt naar 2:21 waar ze over blacklight en glow beginnen.

link
YouTube: HP Omen 15 Review - The Best Ryzen Has To Offer

Yes! I got Knowledge of Hidden Internet Powers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havoc764
zap8 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 19:26:
[...]

Snap je punt. Vergelijkingen kan je overigens genoeg vinden op oa YT (even zoeken).
Hierbij een linkje naar opname bleeding/ glow van review nieuwste HP Omen (van 31-08-2020).
Kijk en vergelijk, de ervaren reviewer vindt het allemaal wel meevallen
Heb gelinkt naar 2:21 waar ze over blacklight en glow beginnen.

link
YouTube: HP Omen 15 Review - The Best Ryzen Has To Offer
Bedankt voor de link, deze is zeker nuttig.
Voor het grootste gedeelte komt het scherm overeen behalve rechts onder waar het bij mij heel erg zichtbaar is.
Gezien het verdwijnt als ik licht op de bezel druk is er misschien wat aan te doen.
Anders zal ik ermee moeten leren leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wow, wel hele erge bleeding, voor mij een reden om hem de doos in te stoppen en terug te sturen. Dit is heel erg en ga je je aan storen. Alleen is de vraag, in hoeverre niet alle modellen van dit merk dit hebben.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Ik heb hier zo goed als dezelfde laptop (alleen dan met een 2070 ipv een 2070 super) en de backlight bleeding is bij mij vrijwel niet aanwezig. Alleen als ik er een volledig zwart scherm op zet en de achtergrondverlichting op z'n hoogst, dan zie ik een heel klein beetje bleeding en dan alleen als ik er echt op let.
Geen idee of de foto's het wellicht overdrijven, maar dit ziet er wel wat extreem uit. Maandagmorgenmodelletje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havoc764
Wim-Bart schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 19:56:
Wow, wel hele erge bleeding, voor mij een reden om hem de doos in te stoppen en terug te sturen. Dit is heel erg en ga je je aan storen. Alleen is de vraag, in hoeverre niet alle modellen van dit merk dit hebben.
Als ik de reviews van andere merken bekijk die dezelfde laptop verkopen (eluktronics MAX-17), en ook andere modellen van deze fabrikant (niet merk) lijkt het over het algemeen met het scherm goed te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havoc764
EDIT schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:14:
Ik heb hier zo goed als dezelfde laptop (alleen dan met een 2070 ipv een 2070 super) en de backlight bleeding is bij mij vrijwel niet aanwezig. Alleen als ik er een volledig zwart scherm op zet en de achtergrondverlichting op z'n hoogst, dan zie ik een heel klein beetje bleeding en dan alleen als ik er echt op let.
Geen idee of de foto's het wellicht overdrijven, maar dit ziet er wel wat extreem uit. Maandagmorgenmodelletje?
Hierbij nog wat extra foto's, de foto's met een volledig zwart scherm doen het inderdaad overdrijven.
Zoals alle camera's doen bij dit soort dingen helaas.

https://imgur.com/a/BzT5cpV

Let wel lichinval vanuit raam komt van links, er zit aan de linker kant van het scherm dus best wat reflectie op.
Het problematische gedeelte zit rechts onder.

[ Voor 10% gewijzigd door havoc764 op 05-09-2020 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skypo2
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-03 13:58
Wellicht even de telefoon oppakken en dit met de leverancier bespreken? Waarschijnlijk zal diegene uit ervaring ook kunnen vertellen of dit meer voorkomt, of dat dit een uniek geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel96
  • Laatst online: 27-05 10:30
Gister getest met mijn nieuwe yoga slim 7 met 4500u en IPS scherm. Op fotos is t we duidelijk te zien, in een normaal scenario zie je het niet.

Foto is gemaakt in donkere kamer met helderheid op t hoogst.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hu4xDmNe70-EJ9NXdgExpDb6_6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s8nP8TajR7yfETspn7WRtEnr.jpg?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden
Pagina: 1