We gaan midden volgend jaar een passief huis bouwen. We zijn bezig met de voorbereiding van o.a. de technieken. Ik hou het graag simpel maar zonder sturing geraak ik er niet denk ik. Ik loop vast bij het sturingsgedeelte. Heeft iemand advies of ideeën?
Aansturing zonwering (rolluiken of buitenjalozieën)
Waar we nu wonen is de schakeling van de verlichting klassiek. We ervaren dit niet als een last. Misschien dat het gebruik van enkele "sferen" in de open keuken/living wel nog meerwaarde kan zijn voor ons.
Ventilatie
Moet niet automatisch gestuurd kunnen worden maar misschien is dit wel handig. (als deur op slot is mag ventilatie naar basis ventilatie)
- Ik kan niet terugvinden welke systemen in staat zijn de zonwering te sturen d.m.v. de zonnestand. Loxone en wago kunnen dit zeker. Bij velbus en nico home control vind ik het niet direct terug. Ik zou misschien wel opteren voor een "standaard" domotica systeem maar dan moet het systeem wel de belangrijkste functies kunnen
- Een ec-fan room controller is niet zo gemakkelijk te vinden. Kent iemand toevallig webshops waar dit te krijgen is (0-10V ventilator sturing met 1 contact voor verwarmen en 1 contact voor koelen en eventueel bus communicatie)
- De thermostaten die een ventilator kunnen aansturen werken allemaal met bacnet of modbus met de RS485 hardware. De rs485 bekabeling lijkt me verouderd. Ik zou ethernet verwachten. Echter vind ik geen ethernet alternatieven.
- Als ik dan toch voor een wago plc zou gaan dan zou ik niet weten welk type de 750-8102 of de 750-8202
- Warmte opwekking: modulerende lucht-water warmtepomp met geïntegreerde boiler => Panasonic KIT-ADC0309J3E5 of daikin altherma 3 met geïntegreerde boiler
- Warmteafgifte: ventiloconvectoren => 2 ventiloconvectoren (Daikin, Panasonic, vasco, rhoss, …. Zijn allemaal dezelfde toestellen lijkt me) waarbij de ventilatorsnelheid aangestuurd kan worden met een 0-10v ingang
- Sturing: eenheid die de ventiloconvectoren aanstuurt zodat het afgenomen vermogen minimaal gelijk is aan het vermogen dat de warmtepomp afgeeft zonder dat de warmtepomp moet pendelen. => 2 keer een 0-10V Modbus room controller zou volgens mij ideaal zijn. deze of deze. Hierdoor heb je een geschikte afzonderlijke sturing die toch ook centraal aangestuurd kan worden.
Aansturing zonwering (rolluiken of buitenjalozieën)
- 14 stuks
- Per kamer een temperatuursensor
- Aansturing op basis van tijd, temperatuur in de kamer en richting van de zon
Waar we nu wonen is de schakeling van de verlichting klassiek. We ervaren dit niet als een last. Misschien dat het gebruik van enkele "sferen" in de open keuken/living wel nog meerwaarde kan zijn voor ons.
Ventilatie
Moet niet automatisch gestuurd kunnen worden maar misschien is dit wel handig. (als deur op slot is mag ventilatie naar basis ventilatie)