sturing van de technieken in een passieve woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-09 12:36
We gaan midden volgend jaar een passief huis bouwen. We zijn bezig met de voorbereiding van o.a. de technieken. Ik hou het graag simpel maar zonder sturing geraak ik er niet denk ik. Ik loop vast bij het sturingsgedeelte. Heeft iemand advies of ideeën?
  1. Ik kan niet terugvinden welke systemen in staat zijn de zonwering te sturen d.m.v. de zonnestand. Loxone en wago kunnen dit zeker. Bij velbus en nico home control vind ik het niet direct terug. Ik zou misschien wel opteren voor een "standaard" domotica systeem maar dan moet het systeem wel de belangrijkste functies kunnen
  2. Een ec-fan room controller is niet zo gemakkelijk te vinden. Kent iemand toevallig webshops waar dit te krijgen is (0-10V ventilator sturing met 1 contact voor verwarmen en 1 contact voor koelen en eventueel bus communicatie)
  3. De thermostaten die een ventilator kunnen aansturen werken allemaal met bacnet of modbus met de RS485 hardware. De rs485 bekabeling lijkt me verouderd. Ik zou ethernet verwachten. Echter vind ik geen ethernet alternatieven.
  4. Als ik dan toch voor een wago plc zou gaan dan zou ik niet weten welk type de 750-8102 of de 750-8202
Verwarming: benodigde piekvermogen 2000W (PHPP berekening)
  • Warmte opwekking: modulerende lucht-water warmtepomp met geïntegreerde boiler => Panasonic KIT-ADC0309J3E5 of daikin altherma 3 met geïntegreerde boiler
  • Warmteafgifte: ventiloconvectoren => 2 ventiloconvectoren (Daikin, Panasonic, vasco, rhoss, …. Zijn allemaal dezelfde toestellen lijkt me) waarbij de ventilatorsnelheid aangestuurd kan worden met een 0-10v ingang
  • Sturing: eenheid die de ventiloconvectoren aanstuurt zodat het afgenomen vermogen minimaal gelijk is aan het vermogen dat de warmtepomp afgeeft zonder dat de warmtepomp moet pendelen. => 2 keer een 0-10V Modbus room controller zou volgens mij ideaal zijn. deze of deze. Hierdoor heb je een geschikte afzonderlijke sturing die toch ook centraal aangestuurd kan worden.
Het zou eenvoudiger (en goedkoper) zijn om een simpele multisplit (2 binnenunits) airco te plaatsen en een afzonderlijke warmtepompboiler. Toch wil ik bovenstaande optie bekijken.

Aansturing zonwering (rolluiken of buitenjalozieën)
  1. 14 stuks
  2. Per kamer een temperatuursensor
  3. Aansturing op basis van tijd, temperatuur in de kamer en richting van de zon
Aansturing verlichting
Waar we nu wonen is de schakeling van de verlichting klassiek. We ervaren dit niet als een last. Misschien dat het gebruik van enkele "sferen" in de open keuken/living wel nog meerwaarde kan zijn voor ons.

Ventilatie
Moet niet automatisch gestuurd kunnen worden maar misschien is dit wel handig. (als deur op slot is mag ventilatie naar basis ventilatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:57
De investering in een L/W warmtepomp en CV systeem lijkt me niet nodig voor een passief huis. Zelfs met COP1 verwarming ben je een stuk minder kwijt dan gemiddeld.
Ik zou denk ik 1 of 2 airco's ophangen en in de andere kamers een elektrische kacheltje van 500 W ofzo, wel met de bekabeling netjes in de muur weggewerkt. Dan kun je kamers snel op temperatuur krijgen.

Zelf pas ik uit oogpunt van temperatuurregeling de zonnewering ruwweg 2x per jaar aan, in het voorjaar dicht en het najaar weer open.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
busscherski schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 12:06:
De investering in een L/W warmtepomp en CV systeem lijkt me niet nodig voor een passief huis. Zelfs met COP1 verwarming ben je een stuk minder kwijt dan gemiddeld.
En hoe zorg je dan voor je sanitair warm water?
Zelf pas ik uit oogpunt van temperatuurregeling de zonnewering ruwweg 2x per jaar aan, in het voorjaar dicht en het najaar weer open.
dit begrijp ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:57
TomVH2 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 12:20:
[...]

En hoe zorg je dan voor je sanitair warm water?

[...]

dit begrijp ik niet.
Voor sanitair warm water heb ik een warmtepompboiler staan, als je daar een goede plek voor hebt kun je dat doen.

Voorbeeldverbruik voor een huishouden 292 m3 gas per jaar.
https://www.vastelastenbo...erbruik-in-uw-huishouden/

E-boiler:
292 m3 gas * 8 kWh thermisch / m3 = 2336 kWh per jaar => 467 euro / jaar bij 0.20 euro / kWh

Warmtepompboiler:
292 m3 gas * 8 kWh thermisch / m3 / 2.5 (COP) = 934 kWh per jaar => 187 euro / jaar bij 0.20 euro / kWh

Indien je niet veel warm water verbruikt zal een E-boiler uiteindelijk wellicht de goedkoopste optie zijn, afhankelijk van wat je kwijt bent voor een ingewikkelder systeem. Reken maar uit.
dit begrijp ik niet.
In het najaar draai ik de luxaflex zo dat de zon binnen komt, in het voorjaar zodat de zon buiten blijft. Heb je meer temperatuur regeling nodig met je vitrage? Vooral omdat je aangeeft het simpel te houden.
Of kan het in een passiefhuis in maart al te warm worden als de zon flink schijnt en vervolgens in april weer te koud?
Ik hou het graag simpel maar zonder sturing geraak ik er niet denk ik

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
In het najaar draai ik de luxaflex zo dat de zon binnen komt, in het voorjaar zodat de zon buiten blijft. Heb je meer temperatuur regeling nodig met je vitrage? Vooral omdat je aangeeft het simpel te houden.
Of kan het in een passiefhuis in maart al te warm worden als de zon flink schijnt en vervolgens in april weer te koud?
Ik heb ook een daglichtstudie gedaan met de velux daylight analyzer. Ik was verbaasd over de hoeveelheid glas er nodig is om voldoende (DF >= 3,3%) daglicht te hebben. Een overstek, jaloezieën,.... verminderen de daglichtfactor zeer sterk. Ik heb nu wel geen cijfers maar met dialux zou ik de impact van jaloezieën wel eens kunnen simuleren. Conclusie: zonwering moet zo veel mogelijk omhoog zodat je zo min mogelijk kunstlicht moet gebruiken. Natuurlijk mag de temperatuur niet te hoog oplopen in de woning.

Of een passiefhuis snel te warm wordt als de zon schijnt weet ik niet. Bij ons in de straat staat een passiefhuis en daar zijn de screens naar beneden vanaf half maart als de zon schijnt.

Met een warmtepompboiler moet ik al 2 keer extra door m'n isolatieschil en ik vind niet direct terug welke warmteverliezen het luchtcircuit heeft van zo'n toestel. Bovendien willen we het verbruik zo laag mogelijk houden op momenten dat er weinig elektriciteit is. Daarom opteer ik toch voor een L/W warmtepomp met 2 ventilo's

[ Voor 13% gewijzigd door TomVH2 op 05-09-2020 13:10 ]