Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 20:11
Bij het lezen van het nieuws over de nieuwe 12 pins voedingsconnector voor grafische kaarten nieuws: Seasonic toont 12-pinsvoedingskabel voor Nvidia-videokaarten viel plotseling het kwartje, waarom gaat meer stroom in de niet-pc wereld door een dikkere kabel en worden er in een pc meerdere dunne kabels gebruikt? Denk dat het komt omdat de stekkertjes ook beperkt zijn in wat ze aan kunnen en dat 1 stekker per kabel makkelijker te produceren is.
Maar goed praktisch is anders en mijn PEG kabels waren toch veel te lang dus vorige week heb ik ze vervangen door zelfgemaakte korte 2 aderige kabels. Kabels zijn ca 15cm lang en hebben 2,5mm2 aders, voor die lengte zouden dunnere kabels ook kunnen maar dit had ik nog en ik vind de kleur mooi. En ja het is luidsprekerkabel maar koper is koper (in tegenstelling tot de alu kabels die aan de gebruikte stekkers zaten).

Gebruikte onderdelen:
kast pricewatch: Fractal Design Core 500
voeding pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold
GPU pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNpKmHw9QS2duVkOjAbG7KaxtEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8PMGsbJWkDdQ1qOXrZdCjhK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cnLgJSDTH7DqT5MDhFvrtfpQYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iil3Ij1oHtlwsSgw4EvC1nWN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hu8hqN3JjeaXECvBkrCHNLYlPeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xEzLfppU8ErDvDn2NkvI9WeA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-05 09:35
Dit zal zeker werken. Het is alleen meer werk om de maken in de fabriek, dus kostbaarder. Daarom zie je dit nooit standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:55

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Omdat in principe 1 pin op je peg 6pin connector een sense pin is en bij peg8 zelf 2 ;)

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fmedia.bestofmicro.com%2FPower-Supply-Fundamentals%2C8-K-312644-13.jpg&f=1&nofb=1
Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/SR1gp.jpg

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:22

SA007

Moderator Tweaking
Punt is dat de standaard stekker die gebruikt wordt, de molex mini-fit maximaal 10A per pin aankan, dus dikkere draden heeft geen zin.
Dan wordt de optie al snel om meer draden te pakken om zo meer vermogen over te dragen.

Ik vind het ook tegenvallen dat ze in de nieuwe ATX 12VO standaard geen stekker met pinnen die meer dan 10A aankunnen hebben gebruikt.
Dan worden het eens minder draden en minder lompe stekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-05 14:33

Fordox

00101010

Damic schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 18:57:
Omdat in principe 1 pin op je peg 6pin connector een sense pin is en bij peg8 zelf 2 ;)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
De 'sense' pinnen zijn opgenomen als standaard om te checken op die pin of de gehele connector is aangesloten of niet. Deze moeten alleen aan ground van zowel je kaart als psu zitten, er gaat niet daadwerkelijk een signaal doorheen.
SA007 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 18:59:
Punt is dat de standaard stekker die gebruikt wordt, de molex mini-fit maximaal 10A per pin aankan, dus dikkere draden heeft geen zin.
Dan wordt de optie al snel om meer draden te pakken om zo meer vermogen over te dragen.

Ik vind het ook tegenvallen dat ze in de nieuwe ATX 12VO standaard geen stekker met pinnen die meer dan 10A aankunnen hebben gebruikt.
Dit is volgens mij daadwerkelijk de reden. Je bent gelimiteerd door de connector en om de kabel uit te laten waaien als een ster is meer werk in montage.

Ik vraag me af welke connectoren dan meer geschikt zijn, er is niet veel rek dat je hier in hebt. Je bent afhankelijk van de dikte van de pin en de onderlinge afstand per pin. Ook zijn deze Molex connectoren zo gebouwd dat ze niet perongeluk in je CPU of verkeerd om/een positie opzij geplaatst kunnen worden. Uiteindelijk blijft het DIY waarbij sommige mensen niet al te snugger zijn met inpluggen.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Fordox schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:07:
[...]

Dit is volgens mij daadwerkelijk de reden. Je bent gelimiteerd door de connector en om de kabel uit te laten waaien als een ster is meer werk in montage.

Ik vraag me af welke connectoren dan meer geschikt zijn, er is niet veel rek dat je hier in hebt. Je bent afhankelijk van de dikte van de pin en de onderlinge afstand per pin. Ook zijn deze Molex connectoren zo gebouwd dat ze niet perongeluk in je CPU of verkeerd om/een positie opzij geplaatst kunnen worden. Uiteindelijk blijft het DIY waarbij sommige mensen niet al te snugger zijn met inpluggen.
Gezien ze bij de nieuwe 12VO standaard besloten hebben om geeneen vorm van compatibiliteit te hebben met eerdere standaarden is er ook geen reden om dezelfde stekkers aan te houden.
Er is heel erg veel keus voor stekkers die meer ampere's aankunnen.

Als je bijvoorbeeld naar een XT90 stekker kijkt die gebruikt worden voor motorconnectors in ebikes en grote accupacks, die kunnen tot 120A aan, dan zou je het hele moederbord met een stekker van 1x2cm aan kunnen sluiten en toch ruim 1400W kunnen rondpompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Hmm ik weet niet precies waarom die dikkere connectoren met single wires niet worden gebruikt. De enige redenen die ik kan bedenken zijn de flexibiliteit van de kabels en het gebruik van dezelfde reeks connectoren die minder vermogen vragen. Misschien heeft het op PCB niveau andere redenen zoals brandveiligheid of andere design regels. Ik zal het een collega een keer navragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik vermoed dat er gekozen is voor weer de mini-fit ivm beschikbare tooling in de fabrieken.
Omdat er al decenia met deze stekkers gewerkt wordt kan iedereen in de industrie ze in bulk en op maat leveren, bij een ander soort stekker is dat opeens een stuk moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
Damic schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 18:57:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Geen idee wat die moet 'sensen' er staat gewoon +12V op heb ik gemeten, ook als er geen stekkers zijn aangesloten. En in een andere voeding die ik heb opengemaakt (deze heeft nog 9 jaar garantie) gingen er gewoon 3 zwarte en 3 gele draden naar de stekker die allemaal als 12V en ground gelabeled waren op het pcb

en voor de goede orde: het werk al ruim een week zonder problemen
SA007 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 18:59:

Het zou al lang mooi zijn als ze 10A door die stekkers sturen, dan kan je 120W door 2 aders (+ en 0) sturen ipv 150W door 8 pin peg. Op dit moment sturen ze er max 6,5A door

edit> het is ook een zooitje:
4pin cpu 155W = 77,5W /paar (6,5A)
8pin cpu 235W = 58,8W /paar (4,9A)
6 pin peg 75W = 25W/paar (2,1A)
8pin peg 150W = 37,5W/paar (3,1A)
allemaal met de zelfde (elektrisch) stekkers waar makkelijk 100W door heen kan, om maar een mooi rond getal te nemen.
Juist omdat er zoveel verschillende connectoren worden gebruikt moeten die allemaal een verschillende plastic layout hebben om mis plaatsing te voorkomen. Ik snap dat 2 pins niet handig is omdat je die wel heel makkelijk verkeerd kan plaatsen maar een 4 pin 200W stekker lijkt mij een hele praktische oplossing om de meeste cpu's en gpu's van stroom te voorzien...
Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren want nieuwe standaarden zijn ingewikkeld en geven problemen maar achteraf gezien....

[ Voor 55% gewijzigd door Rrob op 11-11-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Fordox schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 21:53:
Hmm ik weet niet precies waarom die dikkere connectoren met single wires niet worden gebruikt. De enige redenen die ik kan bedenken zijn de flexibiliteit van de kabels en het gebruik van dezelfde reeks connectoren die minder vermogen vragen. Misschien heeft het op PCB niveau andere redenen zoals brandveiligheid of andere design regels. Ik zal het een collega een keer navragen :)
De flexibiliteit van standaard PC voeding kabels is juist om te huilen. Dit zijn stugge PVC kabels met dikke koper draden (de individuele draden, niet de bundels). In de RC wereld worden veel fijnere koper draden gebruikt met een siliconen afwerking. Dat is erg soepel, zelfs bij 10AWG, en daar jagen we 100A of meer door heen. Als straks alleen maar 12V meer nodig is (er is weinig reden waarom dat niet meer hoeft) kan er prima een nieuwe standaard komen. Naast de 2 dikke kabels kan er een 3e bus kabel bij zitten (in de RC wereld beginnen ze daar ook al mee) voor communicatie zoals PC aan, power good edg. Voor casemodding zou dat geweldig zijn omdat je dan veel eenvoudiger zelf de kabels op lengte kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:04

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Heeft het ook niet te maken dat meerdere contacten minder contact-jitter zal gaan geven?

Bij een enkele pin zal enige jitter direct een storing geven terwijl bij meerdere pinnen een contact jitter op een pin geen probleem is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
memphis schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:59:
Heeft het ook niet te maken dat meerdere contacten minder contact-jitter zal gaan geven?

Bij een enkele pin zal enige jitter direct een storing geven terwijl bij meerdere pinnen een contact jitter op een pin geen probleem is.
1 goede is beter dan 10 matige.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Volgens mij weet ik de reden al.
Het solderen van dikkere plugs op een PCB is zeer vervelend om te doen, zowel met de hand als voor een golfbad, omdat je copper planes/pours alle warmte opnemen voordat je tin op smelttemperatuur is.
Normaal worden er 'thermals' toegevoegd bij een pin soldering op een printplaat, maar deze thermals kunnen waarschijnlijk niet dun genoeg om ook nog eens de stroom doorheen te laten lopen. De dikte van het koper rondom de pin zal daardoor doorsmelten bij maximale stroom.

Wire to wire kan dit dus prima maar wire to board niet

[ Voor 4% gewijzigd door Fordox op 06-09-2020 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:17
Jitter is in het tijdsdomein, dus dat denk ik niet.

Dikke connectors kan wel, IBM had in zijn oude PC's (386-pentium1 tijdperk) voedingen die met vier hele draden naar het moederbord gingen. En dat waren beste jongens, 4 of 6 mm2 of iets in die richting.

Dus het kan wel, maar het is vast geen goedkope oplossing.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
update:
Heb de twee kabels inmiddels vervangen door een enkele met 2 PEG6 stekkers en 1 stekker in de voeding. Aangezien mijn voeding dezelfde aansluitingen heeft voor PEG en EPS kabels kan die dus minimaal 235W leveren per aansluiting en daar kan je dus prima 2 PEG6 stekkers op zetten die max 2x75W trekken. Ook is op 20cm 2,5mm2 meer dan genoeg dus kan ik ook wel met een enkele kabel toe.

Heb de aders netjes in 4-en of 6-en verdeeld, dunne krimpkous er om heen gedaan en er stekker pinnen opgezet het was een gepriegel maar wat moet je anders doen in corona tijd.... Het resultaat oogt een stuk netter vind ik zelf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHhZAcXJhUDJu7q7itbrUHYiBzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ew2lQGpDV234lkpR2CPtF9C6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EEkrA_aMHW6ikWvmgBBcHbLGFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vRWRKH9Xmet0kpqXOiMmmMzr.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1