(excel) vraag dienst rooster

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikvh
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05-11-2020
Mijn vraag
Een college en ik zijn bezig met het maken van een dienst rooster. Wat wij eigenlijk willen en maar waar wij niet uitkomen is dat een bepaalde code van een dienst een waarde in uren krijg. Dat bijvoorbeeld de dienst code: Ba8 de waarde 8 uur krijgt. en de code hz7 de waarde 7,5 uur krijgt. En als we dan vervolgens deze codes ergens anders in het excel bestand neerzetten dat excel dit ziet als 8 en 7,5 en deze vervolgens bij elkaar op telt voor een totaal waarde in uren.
Het optellen van twee waardes is makkelijk genoeg, het gaat vooral om die codes een bepaalde waarde te geven die die overneemt als de code ergens anders word ingevoerd.
Is er een manier om dit te doen? We hebben wel even op google gezocht maar we konden niet echt iets vinden wat voor ons duidelijk was.
Bedankt!
:):)
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel via onedrive.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Rikvh schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 11:18:
We hebben wel even op google gezocht maar we konden niet echt iets vinden wat voor ons duidelijk was.
Expliciet advies is niet op Google te zoeken naar je concrete probleem.

Zoek een paar algemene (gratis) Excel tutorials / 'cursussen'. Check eventueel de lijst functies in Excel F1 zelf. Dan kom je vanzelf de juiste functies tegen. Het kan op vele manieren, bijv. met index, vert of hor zoeken, bij beperkte hoeveelheden met als of somals, etc. De inschatting wat in dit geval het beste is kan je het beste zelf maken door (buiten je concrete vraag) te 'spelen' met dergelijke functies.

Een dienstrooster (correct) maken en belangrijker: bijhouden, gaat anders niet lukken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikvh
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05-11-2020
Bedankt voor het snelle antwoord, gaan we daar even naar kijlen en hoe ver we komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:56

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Je kan dit op veel manieren doen, complex en vrij simpel, belangrijkste is dat je iets maakt wat je begrijpt en kan aanpassen als dit fout gaat/anders moet.

Als die ba7 of zh6 allemaal 'fixed' codes zijn, zou je een simpele v.zoeken kunnen gebruiken om deze waarde op te zoeken in een apart tabel (2 kolommen) en deze weergeven in je telstaat. Zijn ze variable, maar is dat altijd een fixed enkel cijfer aan het einde, zou je zelfs een rechts() gebruiken om dat cijfer er uit te halen.

Het mooie van zo'n 'data tabel' is dat je deze ook kan gebruiken voor invoer validatie.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.