Afgelopen week heb ik de de Canon EOS R5 in ontvangst mogen nemen. De levering komt mondjesmaat op gang en ik heb er enorm naar uitgekeken.
Nu we nog volop in de wittebroodsweken zitten wou ik de camera toch wel even speels aan de tand voelen. Persoonlijk haal ik het meeste plezier uit het nemen van natuurfoto's; landschappen, beestjes en macro. En op zondag sta ik regelmatig langs de lijn bij Oranje Rood om daar de hockey vast te leggen van m'n vriendin. Goede dynamic range, fps en een goede AF staan hoog op mijn lijstje. Dit leek me een goede opvolger van mijn EOS R uit 2018. Ik heb ook een M50 gehad, dat is nu een M5 geworden.
Ik heb wat foto's binnenshuis gemaakt, wat foto's tijdens een wandeling op de Sonse heide en wat foto's van de tuin, waar we een paar muizen hebben.
Gebruikte hardware:
- Canon EOS R5 (cropfactor 1.0x)
- Canon RF naar EF adapter
- Sigma 60-600 Sports
- Sigma 100-400 Contemporary
- Sigma 24-70 Art
- Sigma 70mm Macro Art
- Sigma 180mm Macro
Eerste indruk: hey, de knopjes van m'n EOS R zitten op de verkeerde plek. Dat was even wennen.
De foto's zijn prachtig. Ik heb me vooral geconcentreerd op wat technische aspecten:
- dynamic range / schaduw recovery
- ISO performance
- IBIS
- AF + tracking
Ik heb alles geschoten op de M-stand in C-RAW met compressie. Sommige foto's heb ik bewust 'raar' belicht om te kijken wat ik er nog van kan maken achteraf. Alle foto's zijn met Lightroom geïmporteerd en geconverteerd naar DNG met de nieuwste Lightroom/Camera RAW
Alle DNG bestanden hier --> https://www.dropbox.com/s...Nj_KlPMw8xp0fBTgobfa?dl=0
RAW 1:1

Bewerkt met Lightroom 1:1:

Bewerkt met Lightroom 1:1

DNG's staan in de link.
RAW 1:1 op ISO 100:

Zonder nabewerken vind ik ISO 4000 nog vrij acceptabel:

Daarna wordt het gauw ellende, dit is 8000:

51200:

Uiteraard is er met nabewerken wel veel mogelijk maar het gaat heel snel te koste van de schepte.
Ik heb een aantal gestabiliseerde lenzen gebruikt en daarvan de IS aan en uit gezet. Als de IS op de lens uit gaat, gaat ook de IS op de body uit. Met de niet-gestabiliseerde 70mm marco kwam er dit uit:
IBIS uit:

IBIS aan:

Uit de hand kwam ik op 1/5 met IBIS, zonder IBIS ongeveer op 1/50. Dat is ca 3,5 stops stabilisatie.
Dichtbij werd het wat spannender, daar kwam ik op 1/13e met IBIS waar ik zonder IBIS echt 1/80e nodig had. 80/13 = 6 dus slechts 2,5 stops hier.

Met de gestabiliseerde lenzen was het leuk spelen, met de Sigma Dock heb ik de stabiliser op minimaal gezet.
Op 350mm-400mm kwam ik tot 1/40.

Keerzijde van de medaille: bewegingsonscherpte wordt een ding

Met de 180mm Macro met de OS uit kwam ik tot 1/8 uit de hand. IBIS stond aan. Zonder IBIS had ik 1/125e nodig wat bijna 4 stops stabilisatie is.

Focus peaking werkt ook erg prettig.
Nu we nog volop in de wittebroodsweken zitten wou ik de camera toch wel even speels aan de tand voelen. Persoonlijk haal ik het meeste plezier uit het nemen van natuurfoto's; landschappen, beestjes en macro. En op zondag sta ik regelmatig langs de lijn bij Oranje Rood om daar de hockey vast te leggen van m'n vriendin. Goede dynamic range, fps en een goede AF staan hoog op mijn lijstje. Dit leek me een goede opvolger van mijn EOS R uit 2018. Ik heb ook een M50 gehad, dat is nu een M5 geworden.
Ik heb wat foto's binnenshuis gemaakt, wat foto's tijdens een wandeling op de Sonse heide en wat foto's van de tuin, waar we een paar muizen hebben.
Gebruikte hardware:
- Canon EOS R5 (cropfactor 1.0x)
- Canon RF naar EF adapter
- Sigma 60-600 Sports
- Sigma 100-400 Contemporary
- Sigma 24-70 Art
- Sigma 70mm Macro Art
- Sigma 180mm Macro
Eerste indruk: hey, de knopjes van m'n EOS R zitten op de verkeerde plek. Dat was even wennen.
De foto's zijn prachtig. Ik heb me vooral geconcentreerd op wat technische aspecten:
- dynamic range / schaduw recovery
- ISO performance
- IBIS
- AF + tracking
Ik heb alles geschoten op de M-stand in C-RAW met compressie. Sommige foto's heb ik bewust 'raar' belicht om te kijken wat ik er nog van kan maken achteraf. Alle foto's zijn met Lightroom geïmporteerd en geconverteerd naar DNG met de nieuwste Lightroom/Camera RAW
Alle DNG bestanden hier --> https://www.dropbox.com/s...Nj_KlPMw8xp0fBTgobfa?dl=0
Dynamic range:
Ik was zeer tevreden van de dynamic range.RAW 1:1

Bewerkt met Lightroom 1:1:

Bewerkt met Lightroom 1:1

ISO performance:
Ik heb uit de hand een setje foto's genomen met hetzelfde diafragma en de ISO omhoog gedaan en tegelijkertijd de sluitertijd verkort. 100-200....tot 51200. De belichtingstijd moest van 1/125e naar 1/200e gaan, rekenfoutje. Volledige 1:1 reeks hier: https://imgur.com/a/UOUFWiZDNG's staan in de link.
RAW 1:1 op ISO 100:

Zonder nabewerken vind ik ISO 4000 nog vrij acceptabel:

Daarna wordt het gauw ellende, dit is 8000:

51200:

Uiteraard is er met nabewerken wel veel mogelijk maar het gaat heel snel te koste van de schepte.
IBIS:
IBIS, of te wel, hoe langzaam kan ik mijn sluitertijd maken zonder dat er bewegingsonscherpte komtIBIS uit:

IBIS aan:

Uit de hand kwam ik op 1/5 met IBIS, zonder IBIS ongeveer op 1/50. Dat is ca 3,5 stops stabilisatie.
Dichtbij werd het wat spannender, daar kwam ik op 1/13e met IBIS waar ik zonder IBIS echt 1/80e nodig had. 80/13 = 6 dus slechts 2,5 stops hier.

Met de gestabiliseerde lenzen was het leuk spelen, met de Sigma Dock heb ik de stabiliser op minimaal gezet.
Op 350mm-400mm kwam ik tot 1/40.

Keerzijde van de medaille: bewegingsonscherpte wordt een ding

Met de 180mm Macro met de OS uit kwam ik tot 1/8 uit de hand. IBIS stond aan. Zonder IBIS had ik 1/125e nodig wat bijna 4 stops stabilisatie is.

AF + Tracking
AF werkt fijn zoals ik van de EOS R gewend ben. Accuraat, snel en zonder veel gedoe. De tracking functie kan gezichten herkennen en focust op de ogen (zowel dieren als mensen volgens Canon). Dat kan ik bevestigen, het werkt op mensen, dieren en televisiebeelden. Met de touch en drag functie kan er een object aangewezen worden wat daarna gevolgd wordt. Dit werkt ook op auto's en vliegtuigen.
Focus peaking werkt ook erg prettig.
"It's called a motor race." - M. Masi 2021