Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• KWH87
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 27-06-2023
Goedemorgen,

Ik weet niet of dit de juiste afdeling is, maar..

Gisteren al mijn onderdelen binnen gekregen en gisteravond ben ik aan de slag gegaan met bouwen. Nu ben ik er al even uit geweest maar long story short: het is nog niet aan de praat. Dit zijn mijn onderdelen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 69,95€ 69,95
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G€ 169,-€ 169,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 58,90€ 58,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 101,89€ 101,89
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 57,87€ 57,87
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 679,38

Goed, er staat stroom op. De fans van de kast, videokaart en processorkoeling draaien. HDMI kabel vanuit mijn videokaart naar mijn beeldscherm. Geen signaal!

Ik heb wat foto's gemaakt. Zoals gezegd, ik ben er geen ster in daarom vraag ik jullie hulp:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Xc5jU7N.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RPyt7xY.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ViSbpIy.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/19gYgjS.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lC9hxlS.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/b16R74k.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VKUwmMU.jpeg

- Is alles correct aangesloten en ingeplugd?
- Mis ik nog wat aansluitingen?
- Ik heb nog wat kabels over vanuit de voeding.. Zit daar nog iets bij dat ergens in hoort?

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:18
sowieso je hdmi kabel eens op de videokaart aansluiten, en niet op je mobo. Begin daar maar eens.

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:56
KWH87 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 10:22:
HDMI kabel vanuit mijn moederbord naar mijn beeldscherm. Geen signaal!
En als je de HDMI-kabel op je videokaart aansluit?

• KWH87
Typfout, bedoelde dat ook. Heb het aangepast.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

KWH87 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 10:22:
HDMI kabel vanuit mijn moederbord naar mijn beeldscherm. Geen signaal!
Ik zit totaal niet in de zelfbouw, maar waarom niet de HDMI van je externe videokaart? Daar al eens mee gewisseld?

Edit:
En haal de externe kaart er eens uit, en test eens met de onboard?

[ Voor 11% gewijzigd door Question Mark op 05-09-2020 10:26 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:34
Question Mark schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 10:26:

En haal de externe kaart er eens uit, en test eens met de onboard?
Deze build heeft geen "on-board" gfx, dan heb je een ander type cpu nodig :)
Met de in de componentenlijst genoemde cpu doen de monitor aansluitingen op het moederbord niets.

Ik moet zeggen dat ik op de foto's niet direct iets schokkends zie dat mis zou zijn, misschien even controleren of de EPS 8 pin connector (of andere aansluitingen) wel goed in de voeding zit aan de psu zijde.

[ Voor 22% gewijzigd door Dennism op 05-09-2020 10:38 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
wat ik laatst merkte : soms moet je op beeldscherm de input nog handmatig selecteren - heb je hdmi 1 of hdmi 2 ingang op scherm? probeer eens alle kanalen uit :P

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-11 07:16
Uhm ik zie het niet goed op de foto's maar je hebt toch wel de afstand busjes geplaatst hé tussen je moederbord en de behuizing?
@KWH87

[ Voor 3% gewijzigd door LopendeVogel op 05-09-2020 11:04 ]

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
LopendeVogel schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 10:56:
Uhm ik zie het niet goed op de foto's maar je hebt toch wel de afstand busjes geplaatst hé tussen je moederbord en de behuizing?
Goed gezien! Ik had er niet opgelet maar naar jouw opmerking kijk ik nog eens naar die foto's en het lijkt er op dat dit niet gedaan is.
Oei.. dan gaat dit misschien een pijnlijke zaterdag middag worden voor KWH87.

• LopendeVogel
Hennie-M schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 11:00:
[...]

Goed gezien! Ik had er niet opgelet maar naar jouw opmerking kijk ik nog eens naar die foto's en het lijkt er op dat dit niet gedaan is.
Oei.. dan gaat dit misschien een pijnlijke zaterdag middag worden voor KWH87.
Ja ik vind het lastig te zien op de foto's maar het moederbord lijkt behoorlijk plat tegen de behuizing aan te zitten = kortsluiting.

• 99ruud99
  • Nu online
Bij meeste behuizingen zitten die busjes al voor geinstalleerd (vaak wel niet allemaal op juiste plek). Dan loop je er vanzelf tegenaan dat er sommige wel andere niet goed zitten denk ik ?

bij de 4x dat ik deze behuizing had was het zo, lijkt me gek als het bij hem niet zo is.

[ Voor 19% gewijzigd door 99ruud99 op 05-09-2020 11:02 ]

• goosche
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:46
GOED gezien :) deze gast reageert ook niet meer

• Zer0CooL
  • Laatst online: 10-09 08:22
De eerste keer dat Ryzen boot kan het enkele minuten duren voordat hij ook effectief opstart. iets met memory training enzo.
Ook zie ik bij de info van de fabrikant dat er minstens bios versie 3.3 moet opstaan voor jouw CPU. Dat kan je natuurlijk moeilijk checken als je geen beeld krijgt...
https://www.asrock.com/MB/AMD/B450M%20Pro4/index.asp#CPU

• Zer0CooL
99ruud99 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 11:01:
Bij meeste behuizingen zitten die busjes al voor geinstalleerd (vaak wel niet allemaal op juiste plek). Dan loop je er vanzelf tegenaan dat er sommige wel andere niet goed zitten denk ik ?

bij de 4x dat ik deze behuizing had was het zo, lijkt me gek als het bij hem niet zo is.
Bovendien blijven de fans niet draaien bij kortsluiting. de voeding schakelt zichzelf uit en je weet direct dat er wat mis is lijk me

• 99ruud99
  • Nu online
Toevallig heb ik 2 dagen geleden bijna dezelfde build gemaakt, ook toen kreeg ik last van "stress" (10 seconde).
Bij mij wilde hij niet via DP (maar toen ik hdmi deed werkte het wel), en vervolgens was ook eerste 20 sec zwart beeld. (nog raarder: toen windows was geinstalleerd, werkte 2e scherm wel via DP).
dat was deze build:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 69,95€ 69,95
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 226,23€ 226,23
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 58,90€ 58,90
1ProcessorkoelingGelid Solutions Phantom€ 22,95€ 22,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 57,38€ 57,38
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 79,95€ 79,95
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 98,34€ 98,34
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 782,70

• LopendeVogel
Kortsluiting kan natuurlijk verschillende gevolgen hebben (wellicht gebruik ik niet de juiste term).

Mijn eerste build toen ik nog een kleine aap was van 6-7 jaar heeft ongeveer een half jaar lang gedraaid, het enige wat ik vreemd vond was dat de behuizing altijd onder stroom stond en soms starten het systeem niet op. Toen adviseerde een kennis van mij (een dikke pro van 8 jaar oud toen der tijd haha) om die busjes na te lopen, en inderdaad die had ik weggegooid want daar zag ik geen logica in.

Dus nee het hoeft niet zo te zijn wat jij aangeeft @Zer0CooL

• KWH87
Ik heb inderdaad zelf geen afstandsbusjes geplaatst maar er zaten op de kast al een aantal punten waar het moederbord precies op paste en hij zit zeker niet direct tegen de kast aan.
99ruud99 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 10:51:
wat ik laatst merkte : soms moet je op beeldscherm de input nog handmatig selecteren - heb je hdmi 1 of hdmi 2 ingang op scherm? probeer eens alle kanalen uit :P
Dit is op mijn beeldscherm ook inderdaad. Heb maar 1 hdmi input. Kan straks nog wel eens proberen met DVI.

Ik zal vanavond na het voetballen nog eens wat dingen proberen.

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-11 13:43

thorgal21

Forum Noob

Anders eerst bij de basis beginnen door de losse videokaart, SSD en 1 RAM stick eruit te halen, zodat je alleen opstart met het broodnodige. Wanneer dat werkt, een voor een weer toevoegen totdat je de dader gevonden hebt.

• Dennism
@KWH87
Als je kijk in de manual van de behuizing in de beschrijving zitten er geen busjes bij en zijn deze al voor geïnstalleerd. Ik kan me niet voorstellen dat dit het probleem is, tenzij TS ze verwijderd zou hebben.

Ik vraag me trouwens af of er nog (veel) behuizingen zijn waarbij afstandsbusjes een "ding" zijn, ik kan me eigenlijk niet heugen dat ik ze de laatste 10 jaar nog zelf heb moeten plaatsen. Vroeger was dat natuurlijk wel het geval.

Ik denk dat @Zer0CooL wel een mogelijke optie te pakken heeft, is de bios wel geschikt voor Ryzen 3000? Dan wil bij B450 nog wel eens een issue zijn, deze zal je dan even moeten flashen als er nog geen bios aanwezig is met Ryzen 3000 support.

[ Voor 14% gewijzigd door Dennism op 05-09-2020 11:39 ]

• Cpt.nIX
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-11 09:12
Mocht het aan de BIOS-versie liggen, en mocht TS in de regio Eindhoven wonen, ik heb nog een AMD A6-9500 liggen die voor dit soort bios-updates gebruikt mag worden?

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:48

ricardo246

Life's what you make it!

Zit de voeding naar je video kaart er wel ok in? Ik zie 6 pins er in, moeten er 8 zijn IMHO. Je ziet ook 2 pins er niet ingestoken , los er langs...

I have no special talent. I am only passionately curious.

• Zer0CooL
ricardo246 schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:33:
Zit de voeding naar je video kaart er wel ok in? Ik zie 6 pins er in, moeten er 8 zijn IMHO. Je ziet ook 2 pins er niet ingestoken , los er langs...
Het is een GTX 1650 met 6 pins power : pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G dus zit wel goed.

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-11 17:13
De probleembeschrijving is exact wat je met een bios probleem krijgt. Dit heeft de frootste kans, al helemaal geziene het type mamaplank vrij oud is. Helaas is dit alleen te testen met een compatible cpu... misschien woon je in de buurt van een tweaker die graag helpt en een 1e of 2e gen cpu heeft liggen of je moet naar een computerwinkel (of webshop retour) om hen er naar te laten kijken.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:33
Op de bioschip op het moederbord zit een stickertje waarop de biosversie staat. Wat staat daar op?

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:41
Ik zou het bord even uit de kast halen.
Ten eerste zie ik al 2 schroeven niet gebruikt en is er in de schroefgaten geen teken van een standoff.
Dus bord uit de kast en foto maken van de kast.

• KWH87
thorgal21 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 11:20:
Anders eerst bij de basis beginnen door de losse videokaart, SSD en 1 RAM stick eruit te halen, zodat je alleen opstart met het broodnodige. Wanneer dat werkt, een voor een weer toevoegen totdat je de dader gevonden hebt.
Mijn processor heeft geen gpu. Als ik op wil starten zonder videokaart krijg ik dan wel beeld?
Dennism schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 11:37:
[...]

Als je kijk in de manual van de behuizing in de beschrijving zitten er geen busjes bij en zijn deze al voor geïnstalleerd. Ik kan me niet voorstellen dat dit het probleem is, tenzij TS ze verwijderd zou hebben.

Ik vraag me trouwens af of er nog (veel) behuizingen zijn waarbij afstandsbusjes een "ding" zijn, ik kan me eigenlijk niet heugen dat ik ze de laatste 10 jaar nog zelf heb moeten plaatsen. Vroeger was dat natuurlijk wel het geval.

Ik denk dat @Zer0CooL wel een mogelijke optie te pakken heeft, is de bios wel geschikt voor Ryzen 3000? Dan wil bij B450 nog wel eens een issue zijn, deze zal je dan even moeten flashen als er nog geen bios aanwezig is met Ryzen 3000 support.
BIOS-versie is P 3.90, naar mijn weten moet dat goed zijn.
Cpt.nIX schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:19:
Mocht het aan de BIOS-versie liggen, en mocht TS in de regio Eindhoven wonen, ik heb nog een AMD A6-9500 liggen die voor dit soort bios-updates gebruikt mag worden?
Is niet nodig denk ik, maar harstikke bedankt voor het aanbod :)
Uszka schreef op maandag 7 september 2020 @ 08:58:
Op de bioschip op het moederbord zit een stickertje waarop de biosversie staat. Wat staat daar op?
Zie bijgevoegde foto: P 3.90
computerjunky schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:29:
Ik zou het bord even uit de kast halen.
Ten eerste zie ik al 2 schroeven niet gebruikt en is er in de schroefgaten geen teken van een standoff.
Dus bord uit de kast en foto maken van de kast.
Bord heb ik er uit nu, zie foto's. Wat is een teken van een standoff?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QCz5I05.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GcYJdLk.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NNFvGFR.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ia8odru.jpg

• computerjunky
Sluit hem even aan buiten de kast om mogelijke sluiting door de hast uit te sluiten.

De standoff in het midden zoet er wat raar uit maar dat kan door de foto komen.

En nee zonder gpu geen beeld als je cpu geen gpu heeft

• Dennism
Bios zou idd goed moeten zijn, kast is voorzien van voorgemonteerde afstandbusjes, dat mag ook geen issue zijn.

Misschien eens proberen de boel buiten de kast op te starten, mocht dat ook niet werken dan vermoed ik toch mogelijk een hardware defect.

@computerjunky dat middelste afstandbusje kom je wel bij meer kasten tegen (o.a. corsair, maar bijv. mijn define R7 heeft zo'n busje op die positie zitten. Deze valt in het pcb, ik denk om het plaatsen makkelijker te maken qua orientatie en daardoor is bij dat busje geen schroef nodig.

[ Voor 38% gewijzigd door Dennism op 07-09-2020 20:17 ]

• computerjunky
Dennism schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:12:

@computerjunky dat middelste afstandbusje kom je wel bij meer kasten tegen (o.a. corsair, maar bijv. mijn define R7 heeft zo'n busje op die positie zitten. Deze valt in het pcb, ik denk om het plaatsen makkelijker te maken qua orientatie en daardoor is bij dat busje geen schroef nodig.
Apart. Ik heb in mijn leven echt al heel wat computers ge en verbouwd maar ik heb het nog nooit gezien. Weer wat nieuws geleerd.

• peize9
Heb je niet zo'n klein speakertje dat een piep geeft bij opstarten (of een paar biepjes na elkaar)? Want wat dat aan zou geven zou echt erg handig zijn...

Je hebt verschillende grafische poorten geprobeerd toch?

Kortsluiting is het zeker niet, als dat het geval was dan waren er andere problemen geweest.

Als je in de buurt van Groningen woont wil ik je meer dan graag ook wel even helpen indien nodig.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• Dennism
computerjunky schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:19:
[...]

Apart. Ik heb in mijn leven echt al heel wat computers ge en verbouwd maar ik heb het nog nooit gezien. Weer wat nieuws geleerd.
Ik zie het eigenlijk de laatste jaren alleen maar, zeker bij kasten in het hogere segment. Daarvoor echter inderdaad (vrijwel) nooit.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 07-09-2020 20:30 ]

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:14
Mobo+cpu+gpu+1geheugenstrip en voeding los op een geschikte ondergrond plaatsen en op elkaar aansluiten.
Daarna zou het moeten werken. Zo niet, dan is er een te oud bios of een hardwarefaal. Een foutcode vanaf het moederbord kan duidelijkheid geven.

• KWH87
peize9 schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:28:
Heb je niet zo'n klein speakertje dat een piep geeft bij opstarten (of een paar biepjes na elkaar)? Want wat dat aan zou geven zou echt erg handig zijn...

Je hebt verschillende grafische poorten geprobeerd toch?

Kortsluiting is het zeker niet, als dat het geval was dan waren er andere problemen geweest.

Als je in de buurt van Groningen woont wil ik je meer dan graag ook wel even helpen indien nodig.
Klein speakertje? Gewone luidsprekers aansluiten ook goed? Bedankt voor je aanbod trouwens, maar Groningen is wel heel erg uit de richting :P
Playa del C. schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:36:
Mobo+cpu+gpu+1geheugenstrip en voeding los op een geschikte ondergrond plaatsen en op elkaar aansluiten.
Daarna zou het moeten werken. Zo niet, dan is er een te oud bios of een hardwarefaal. Een foutcode vanaf het moederbord kan duidelijkheid geven.
Dit ga ik morgen wel even proberen. Wat is een geschikte ondergrond om dat op te doen?

• Dennism
KWH87 schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:42:

Dit ga ik morgen wel even proberen. Wat is een geschikte ondergrond om dat op te doen?
Ik gebruikte daar vroeger altijd gewoon de doos van het moederbord voor.

• peize9
KWH87 schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:42:
[...]

Klein speakertje? Gewone luidsprekers aansluiten ook goed? Bedankt voor je aanbod trouwens, maar Groningen is wel heel erg uit de richting :P
Helaas niet, moederplankjes hebben een speaker aansluiting bij de power connectors, dit deze speaker maakte altijd de iconische startup biep van computers. Deze biepte bij een succesvolle post, of als de post niet succesvol was biepte hij in een patroon en dat kon je ontcijferen met de handlijding. Helaas is het tegenwoordig zo dat dit minder en minder vaak gebruikt word. Na wat rondzoeken blijkt dat zowel je moederplank als je kast niet met een komen, dat is wat zonde... Misschien vragen bij lokale hardware boer of ze ergens een moederboard speaker hebben liggen.

Die dingen zien er zo: http://www.jmvtech.nl/wp-content/uploads/2019/01/2-5.jpg uit.

Ik zou eigenlijk ff een lading van die dingen op ali express moeten bestellen, dan kan ik ze per post sturen als ze nodig zijn...

[ Voor 6% gewijzigd door peize9 op 07-09-2020 21:17 ]

• KWH87
Ik heb hem aan de praat gekregen!

Buiten de kast laten lopen en toen kreeg ik beeld. Alles ingebouwd en het werkt allemaal. Alles zat op precies dezelfde plek dus ik vrees dat ik zo stom was om een kabeltje ergens niet goed in te pluggen. Maar goed, eind goed al goed. Dank allen!
Pagina: 1