Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Huidige zonnepanelen op nieuwbouw uitbreiden met buren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• psnepvangers
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-11 12:48
Een vraagje.

1 oktober krijgen wij de sleutel tot ons nieuwbouwhuis (al gerealiseerd voordat wij het kochten, meer/minder werk was niet mogelijk).

Nu liggen er al een aantal "schaam" panelen op het dak:
https://i.imgur.com/B9GI6rD.png

Het gaat hier om 5x IDNL 300 Wp met als omvormer een GW1500-NS. Nu wil ik er uiteraard meer panelen bij leggen, en de buurman gaat zijn set wegdoen omdat hij er een andere set op laat leggen.

Nu is mijn vraag, wat zouden jullie doen? Nog 5x IDNL 300 Wp met een GW1500-NS erbij laten leggen (die ik waarschijnlijk voor een leuke prijs over zou kunnen nemen) of toch een volledig nieuwe set 10-12 panelen laten plaatsen?

Ik ben er zelf helaas nog niet zo in thuis, maar al druk aan het inlezen. Gaat een behoorlijke omschakeling zijn, van een woning 1986 (zonder veel duurzaamheidsverbeteringen) naar een compleet nieuwe woning uit 2020. ;)

Bedankt!

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het kan beide. Ligt er aan wat je maximaal wilt opwekken.
Maar met 10 ligt het al aardig vol toch?

IDNL nog van gehoord trouwens. En google ook niet?
Garantie?

Je zal dan ook een PV verdeler (met 2 automaten) moeten ophangen bij de huidige set.
Ik ga er vanuit dat er niet al 2 groepen lopen naar de plaats van de omvormer.
Of je koopt een nieuwe omvormer voor alle 10 panelen in 1 string. (MP)

Grappig, ik woon nog in een huis uit 1986 en wek meer op dan ik verbruik aan energie. (all-electric)

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-09-2020 09:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• psnepvangers
AUijtdehaag schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 09:22:
Het kan beide. Ligt er aan wat je maximaal wilt opwekken.
Maar met 10 ligt het al aardig vol toch?

IDNL nog van gehoord trouwens. En google ook niet?

Je zal dan ook een PV verdeler (met 2 automaten) moeten ophangen bij de huidige set.
Ik ga er vanuit dat er niet al 2 groepen lopen naar de plaats van de omvormer.
Of je koopt een nieuwe omvormer voor alle 10 panelen in 1 string. (MP)
Er is ruimte voor 12 panelen. De twee buren aan de andere kant hebben er 12 op het dak liggen (en als ik het uitreken is er nog wel ruimte voor 1-2 meer).

Bij Google kwam ik uit op https://www.klimaatgarantsolar.nl/zonnepanelen/, met als merk dus Itho Daalderop (https://www.ithodaalderop.nl/zonnepanelen)

Qua opwekken durf ik het nog niet goed te zeggen, zou leuk zijn als ik mijn volledige verbruik eruit kan halen. Nu, in het huidige huis is dit zo'n 250kWh per maand, maar wel met CV en koken op gas. Als ik dan het verbruik van een grondwarmtepomp en inductiekookplaat erbij pak, zou ik zitten op zo'n 165kWh extra per maand.

Groepen durf ik (helaas) nog niet te zeggen, dat wordt goed nakijken zodra ik de sleutel krijg.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dan blijft de vraag over of je met 10 panelen genoegen neemt, of dat je er 12 wil plaatsen.
(all electric -> dakje vol leggen, wat je zelf "direkt" opwekt hoef je niet te kopen, in het nasaldeertijdperk)

Je kan huidige set ook op een schuurtje kwijt.
En 12-14 nieuwe plaatsen.

Is er al een aanvraag gedaan voor btw teruggave van de huidige set?

Edit: ik kan me ook niet goed voorstellen wat dan -voor een leuke prijs- overnemen is?
Aannemers prijzen schaampanelen (maffia praktijken), Glas-Glas (overpriced), Itho (nederland, dus overpriced)
Maar goed, dat zijn aannames.

Let er wel op, dat nieuwere panelen vaak ietsjes groter zijn. (maar de oudere maten zijn nog te vinden)
Nieuw bevestigings materiaal zijn ook de kosten niet.

[ Voor 86% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-09-2020 09:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het lijkt mij dat het ervan afhangt hoeveel je buurman vraagt voor die panelen, omvormer en bevestigingsmateriaal. Is het <500 dan lijkt het mij een goede deal en dan zit je voor de komende tijd prima.

• psnepvangers
Helaas geen ruimte op een schuur o.i.d, en garage heeft alleen vroeg in de ochtend zon, en hooguit een uurtje in de middag (zit tussen de woning en die van de buren in.

Lijkt er inderdaad op neer te komen om of de 5 panelen + omvormer van de buren over te nemen voor een zeer aantrekkelijke prijs, of een volledig nieuwe set neer te leggen. Maar ligt natuurlijk ook aan de prijs wat de buurman ervoor wilt.
Pagina: 1