Beste Tweakers!
Het werd tijd dat de oude pc bij mijn ouders thuis word vervangen, hierbij kreeg ik de taak om een nieuwe thuis pc (/htpc) samen te stellen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het word vooral gebruikt om gewoon huis tuin en keuken surfen, mailen, kleine administratieve werkjes en veel YouTube videos kijken. Ook goed te vermelden is dat ze graag oude muziek CD's willen afspelen. Verder willen we graag een linux OS op draaien en als dat niet kan, Windows.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 350-400 euros, zo goed koop mogelijk
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Enige hardware wat we misschien uit de oude pc kunnen halen is CD-RW/DVD-ROM van 5.25 inch. Zit te bedenken of het mogelijk is om dit DIY te verbouwen naar een externe A CD-RW/DVD-ROM speler? . Randapparaturen zoals monitor( aansluiting VGA), toetsenbord en muis worden meegenomen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een gloed nieuw computer systeem. Nieuwe behuizing (met optische drive), cpu met gpu (grafische kaart is overbodig lijkt me?), moederbord, voeding, draadloos internet (wlan kaart), ram kaarten en hardeschijf.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Absoluut geen AMD build. Mijn vader wilt een Intel setup omdat hij slechte ervaring heeft met AMD
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Gegeven met al deze informatie ben ik aan de slag gegaan en kwam ik op de volgende build uit:
Het werd tijd dat de oude pc bij mijn ouders thuis word vervangen, hierbij kreeg ik de taak om een nieuwe thuis pc (/htpc) samen te stellen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het word vooral gebruikt om gewoon huis tuin en keuken surfen, mailen, kleine administratieve werkjes en veel YouTube videos kijken. Ook goed te vermelden is dat ze graag oude muziek CD's willen afspelen. Verder willen we graag een linux OS op draaien en als dat niet kan, Windows.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 350-400 euros, zo goed koop mogelijk
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Enige hardware wat we misschien uit de oude pc kunnen halen is CD-RW/DVD-ROM van 5.25 inch. Zit te bedenken of het mogelijk is om dit DIY te verbouwen naar een externe A CD-RW/DVD-ROM speler? . Randapparaturen zoals monitor( aansluiting VGA), toetsenbord en muis worden meegenomen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een gloed nieuw computer systeem. Nieuwe behuizing (met optische drive), cpu met gpu (grafische kaart is overbodig lijkt me?), moederbord, voeding, draadloos internet (wlan kaart), ram kaarten en hardeschijf.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Absoluut geen AMD build. Mijn vader wilt een Intel setup omdat hij slechte ervaring heeft met AMD
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- De vorm van de nieuwe computer zo klein mogelijk (denk aan mini-, micro ATX) die makkelijk weg te werken is.
- Een manier om CD-RW/DVD-ROM te verwerken in het nieuwe systeem
- USB type C poort (misschien voor in de toekomst een docking station?)
- Wifi ondersteuning (scheelt weer kabels trekken)
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Gegeven met al deze informatie ben ik aan de slag gegaan en kwam ik op de volgende build uit:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Barebones | Intel NUC Kit NUC8i3BEK | € 239,38 | € 239,38 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws F4-2400C16D-8GRS | € 31,79 | € 31,79 |
| 1 | Solid state drives | Intel 660p 512GB | € 58,- | € 58,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 329,17 | ||
- Ik had eerst een hele build gemaakt met een micro ATX maar werd enthousiast toen ik de Intel NUC kit zag.
- Dus mijn vragen zijn:
- Wat vinden jullie van de hardware combinatie op de Intel NUC? Past alles bij elkaar? Kan het goedkoper? Zal het samen werken? Het is de eerste keer dat ik een barebone systeem in elkaar zet.
- Iemand ervaring met Intel NUC die Linux erop draait?
- Iemand ervaring met het om toveren van de een interne CD-RW/DVD-ROM van 5.25 inch naar een externe speler? Zo ja, tips en tricks om dit uit te voeren?
- Of weet iemand anders een betere build dan een Intel NUC?