Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe thuis pc voor ouders

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rockz0r
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-06 21:28
Beste Tweakers!

Het werd tijd dat de oude pc bij mijn ouders thuis word vervangen, hierbij kreeg ik de taak om een nieuwe thuis pc (/htpc) samen te stellen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het word vooral gebruikt om gewoon huis tuin en keuken surfen, mailen, kleine administratieve werkjes en veel YouTube videos kijken. Ook goed te vermelden is dat ze graag oude muziek CD's willen afspelen. Verder willen we graag een linux OS op draaien en als dat niet kan, Windows.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 350-400 euros, zo goed koop mogelijk ;)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Enige hardware wat we misschien uit de oude pc kunnen halen is CD-RW/DVD-ROM van 5.25 inch. Zit te bedenken of het mogelijk is om dit DIY te verbouwen naar een externe A CD-RW/DVD-ROM speler? . Randapparaturen zoals monitor( aansluiting VGA), toetsenbord en muis worden meegenomen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een gloed nieuw computer systeem. Nieuwe behuizing (met optische drive), cpu met gpu (grafische kaart is overbodig lijkt me?), moederbord, voeding, draadloos internet (wlan kaart), ram kaarten en hardeschijf.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Absoluut geen AMD build. Mijn vader wilt een Intel setup omdat hij slechte ervaring heeft met AMD :X

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • De vorm van de nieuwe computer zo klein mogelijk (denk aan mini-, micro ATX) die makkelijk weg te werken is.
  • Een manier om CD-RW/DVD-ROM te verwerken in het nieuwe systeem
  • USB type C poort (misschien voor in de toekomst een docking station?)
  • Wifi ondersteuning (scheelt weer kabels trekken)
Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Gegeven met al deze informatie ben ik aan de slag gegaan en kwam ik op de volgende build uit:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BarebonesIntel NUC Kit NUC8i3BEK€ 239,38€ 239,38
1Geheugen internG.Skill Ripjaws F4-2400C16D-8GRS€ 31,79€ 31,79
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 58,-€ 58,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 329,17
  • Ik had eerst een hele build gemaakt met een micro ATX maar werd enthousiast toen ik de Intel NUC kit zag.
  • Dus mijn vragen zijn:
  • Wat vinden jullie van de hardware combinatie op de Intel NUC? Past alles bij elkaar? Kan het goedkoper? Zal het samen werken? Het is de eerste keer dat ik een barebone systeem in elkaar zet.
  • Iemand ervaring met Intel NUC die Linux erop draait?
  • Iemand ervaring met het om toveren van de een interne CD-RW/DVD-ROM van 5.25 inch naar een externe speler? Zo ja, tips en tricks om dit uit te voeren?
  • Of weet iemand anders een betere build dan een Intel NUC?
Alvast bedankt voor jullie tijd en reacties :)

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
AMD heeft vergelijkbare kits, meer bang for buck. (Of die Asus met een 4000 serie ryzen).

Maar dan blijft je een losse Cd speler nodig hebben. Dat is natuurlijk minder mooi dan ingebouwd. Wat willen je ouders liever? Los extern of wat grotere pc?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:35
Om hoeveel CD's gaat het? Is het een optie ze te rippen naar schijf?

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Neem aub de 10e generatie Intel. Die presteert beter, is zuiniger en kan overweg met sneller geheugen. Bovendien heeft deze wifi 6 ipv wifi 5. Daarnaast adviseer ik je een externe usb optische drive. Voor die 23 euro heb je iets degelijks ipv een alieexpress case etc. De Kingston A2000 heeft een langere levensduur dan Intel's 660p. Die is eigenlijk niet eens geschikt als systeemschijf.
1BarebonesIntel NUC 10 Performance NUC10i3FNK€ 249,87€ 249,87
1Geheugen internKingston HyperX Impact HX426S15IB2/8€ 31,70€ 31,70
1Optische drivesLG GP57EB40€ 23,99€ 23,99
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 57,89€ 57,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 363,45

[ Voor 6% gewijzigd door Djarune op 05-09-2020 15:35 . Reden: ander RAM ]

• rockz0r
99ruud99 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 07:29:
AMD heeft vergelijkbare kits, meer bang for buck. (Of die Asus met een 4000 serie ryzen).

Maar dan blijft je een losse Cd speler nodig hebben. Dat is natuurlijk minder mooi dan ingebouwd. Wat willen je ouders liever? Los extern of wat grotere pc?
Het mooiste zou zijn ingebouwd maar los is geen probleem. Wat zou je voorstellen als het een grote pc is?
martyw schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 08:11:
Om hoeveel CD's gaat het? Is het een optie ze te rippen naar schijf?
Het is altijd een optie om te rippen alleen gaat dat wel heeeeel lang duren. We hebben een KALAX kast van ikea die helemaal vol zit CDs/DVDs en nog eens dat we nog 1-2 grote dozen in de zolder hebben.
Djarune schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 09:19:
Neem aub de 10e generatie Intel. Die presteert beter, is zuiniger en kan overweg met sneller geheugen. Bovendien heeft deze wifi 6 ipv wifi 5. Daarnaast adviseer ik je een externe usb optische drive. Voor die 23 euro heb je iets degelijks ipv een alieexpress case etc. De Kingston A2000 heeft een langere levensduur dan Intel's 660p. Die is eigenlijk niet eens geschikt als systeemschijf.

1BarebonesIntel NUC 10 Performance NUC10i3FNK€ 249,87€ 249,87
1Geheugen internG.Skill Ripjaws F4-3000C16S-8GRS€ 36,25€ 36,25
1Optische drivesLG GP57EB40€ 23,99€ 23,99
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 57,87€ 57,87
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 367,98
Bedankt voor de suggestie op de NUC! Helaas is de levertijd lang bij de winkels, ben bang dat ze het uiteindelijk niet op voorraad hebben. Heb je misschien een allternatief ram kaart? Als ik naar de compatibiliteit lijst kijk van Intel, hebben ze nog geen 3000Mhz kaartjes getest. Als ik zo kijk, ben ik bang dat de NUC niet eens volop gebruikt maakt van de 3000Mhz.

• Djarune
rockz0r schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 15:29:
Bedankt voor de suggestie op de NUC! Helaas is de levertijd lang bij de winkels, ben bang dat ze het uiteindelijk niet op voorraad hebben. Heb je misschien een allternatief ram kaart? Als ik naar de compatibiliteit lijst kijk van Intel, hebben ze nog geen 3000Mhz kaartjes getest. Als ik zo kijk, ben ik bang dat de NUC niet eens volop gebruikt maakt van de 3000Mhz.
pricewatch: Kingston HyperX Impact HX426S15IB2/8

ik heb het in mijn vorige post ook aangepast. De NUC kan max 2666MT/s aan inderdaad.

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Neem aub de 10e generatie Intel. Die presteert beter, ...
Dat blijkt niet het geval, zie hier of hier.

• 99ruud99
Als ze 8n een doos op zolder liggen worden ze duidelijk niet beluisterd.
Maar je zou een micro atx pc kunnen pakken zoals nr400 with odd

• rockz0r
Djarune schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 15:36:
[...]

pricewatch: Kingston HyperX Impact HX426S15IB2/8

ik heb het in mijn vorige post ook aangepast. De NUC kan max 2666MT/s aan inderdaad.
Bedankt voor de aanrader! Ik zie dat er niet veel reviews zijn tussen de i3 processor 8 en 10 generatie. Mag ik vragen waar joun bewering vandaan komt?
LievenD schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:42:
[...]

Ik zat er ook naar te kijken en vreemd genoeg presteert de 8e generatie beter op CPU en ook op grafische vlak. Als ik zo lees gebruikt de 10e generatie Intel UHD Graphic 620 (volgens artikel maar op intel website staat er geen type) en de 8e generatie maakt gebruikt van Intel Iris Plus 655. Als we de twee naast elkaar zetten is de Intel Iris Plus 655 beter.

Nu twijfel ik behoorlijk of ik de 8e generatie niet beter kan pakken dan de 10e generatie... |:(
99ruud99 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:54:
Als ze 8n een doos op zolder liggen worden ze duidelijk niet beluisterd.
Maar je zou een micro atx pc kunnen pakken zoals nr400 with odd
Ja, ik had de NR400 ook gezien! Die zit ook in men micro ATX lijstje maar vond dit setup misschien overkill.

1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 114,05€ 114,05
1MoederbordenMSI MAG B460M Mortar WiFi€ 126,05€ 126,05
1BehuizingenCooler Master NR400 (with ODD)€ 54,45€ 54,45
1Geheugen internCorsair ValueSelect CMV16GX4M1A2400C16€ 49,90€ 49,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W CM€ 61,90€ 61,90
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 60,-€ 60,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 466,35

[ Voor 42% gewijzigd door rockz0r op 05-09-2020 17:07 . Reden: Extra quote plaatsen ]

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:04

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

...
De Kingston A2000 heeft een langere levensduur dan Intel's 660p. Die is eigenlijk niet eens geschikt als systeemschijf.
Dat is natuurlijk je reinste onzin. Die 660p is gewoon goed als systeemschijf, zeker voor een NUC voor simpel thuisgebruik. Overdrijven is ook een vak, zeg.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Djarune
LievenD schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:42:
[...]

Zoals vaker geschreven, CPUbenchmark moet echt verboden worden hier op Tweakers :( Mega irritant dat die bovenaan google staat. Er klopt in de helft van de gevallen geen hout van. Neem aub alleen Cinebench serieus voor benchmarks:

Zie HIER. Die 10e gen CPU is wel degelijk sneller in zowel single als multicore prestaties en dat met maar de helft van de stroom.

De iGPU is wel zwakker, echter gaat het hier niet om games. Bovendien kan die prima 4k schermen aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Djarune op 05-09-2020 17:13 ]

• Djarune
FooLsKi schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 17:08:
[...]

Dat is natuurlijk je reinste onzin. Die 660p is gewoon goed als systeemschijf, zeker voor een NUC voor simpel thuisgebruik. Overdrijven is ook een vak, zeg.
oke. Misschien onzin, want een PATA HDD uit 1995 is immers ook geschikt als systeemschijf. Feit is wel dat een 660p al inkakt bij een half minuutje bestanden kopieren. Iets wat met firmware nooitt is opgelost. Er zijn nu betere op de markt voor minder.

• 99ruud99
Bij die micro kan je beter een 3500g met b450 bord pakken (AMD)

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Djarune schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 17:19:
[...]

oke. Misschien onzin, want een PATA HDD uit 1995 is immers ook geschikt als systeemschijf. Feit is wel dat een 660p al inkakt bij een half minuutje bestanden kopieren. Iets wat met firmware nooitt is opgelost. Er zijn nu betere op de markt voor minder.
Is dat je eigen ervaring? Of blaat je maar wat na? Ik heb serieus nog nooit die problemen gezien op mijn 660p's (512GB en 2TB) maar misschien zijn mijn systemen heel speciaal ;)
Het is idd niet de meest snelle NVMe maar voor normaal huis-, tuin- en keukengebruik meer dan voldoende. En idd, er zijn betere op de markt voor minder geld. Dat is een goede reden om geen 660p meer te nemen, niet omdat 'ie niet geschikt zou zijn als systeemschijf, dat is gewoon een enorme berg stinkende stierenpoep. Als 'ie na een half minuutje bestanden kopiëren al zou inkakken dan zou Windows niet binnen 5 min geïnstalleerd zijn op mijn NUC (Skull Canyon).

Maar anyway, TS, een NUC en externe ODD werkt goed, ook met Linux (heb een tijdje Mint gehad op mijn NUC).

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Djarune
FooLsKi schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 17:30:
[...]

Is dat je eigen ervaring? Of blaat je maar wat na? Ik heb serieus nog nooit die problemen gezien op mijn 660p's (512GB en 2TB) maar misschien zijn mijn systemen heel speciaal ;)
Het is idd niet de meest snelle NVMe maar voor normaal huis-, tuin- en keukengebruik meer dan voldoende.
Onder meer eigen ervaring op mijn werk pc. Sommige collega's hadden er ook last van. Nieuwe pc's hebben Samsung Evo's die wel naar mijn maatstaven schrijven en lezen. 660p was de eerste betaalbare nvme schijf. Inmiddels is ie low end. Dan is de huidige prijs eigenlijk nog fors. Dat vind ik trouwens ook van de 8e gen NUC.

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Djarune schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 17:47:
[...]

Onder meer eigen ervaring op mijn werk pc. Sommige collega's hadden er ook last van. Nieuwe pc's hebben Samsung Evo's die wel naar mijn maatstaven schrijven en lezen. 660p was de eerste betaalbare nvme schijf. Inmiddels is ie low end. Dan is de huidige prijs eigenlijk nog fors. Dat vind ik trouwens ook van de 8e gen NUC.
Zoals ik al aangaf is 'ie voldoende voor gemiddeld thuisgebruik. Voor zwaardere office-taken zou ik 'm idd ook niet aanraden. Maar dat er iemand op jouw werk wilde beknibbelen op kosten en daarmee een verkeerd product inkoopt, is niet de fout van de 660p-series. Ik zie hier de snelheid in elk geval nooit inkakken wanneer ik weer eens 3 á 400 RAWs van mijn camera naar de 2TB 660p kopieer.

• rockz0r
Update:

Met dit post wil Ik jullie allemaal hartelijk bedanken voor de reacties en de hulp! De uiteindelijke keuze is gevallen voor de Intel Nuc:

1BarebonesIntel NUC 10 Performance NUC10i3FNH€ 275,99€ 275,99
1Geheugen internG.Skill Ripjaws F4-2400C16D-16GRS€ 50,37€ 50,37
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 59,20€ 59,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 385,56

Toch maar de nieuwste generatie (10 gen) gepakt met een SATA aansluiting. De gedachten gaat uit wanneer de Intel Nuc zou kunnen begeven, dat ik de SSD schijf op mijn computer zou kunnen aansluiten. Daarbij ook een 16GB RAM (compatibel volgens intel test) om alles snel en soepel te laten verlopen (mijn ouders houden ervan om van allerlei programmas of internet browers' tab open te hebben). Zojuist ook zonder problemen Linux Mint opgezet :)
Pagina: 1