Is mijn i5 4690 en RAM een bottleneck voor mijn RTX 2060?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vortigen
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03:11
Hallo Tweakers,

Mijn vraag:

De titel zegt het eigenlijk al. Is mijn Intel i5 4690 en 16GB RAM@1600MHz een bottleneck voor mijn RTX 2060 OC?
Wat ik hiermee bedoel is: kan het zijn dat ik lagere fps krijg in games dan mijn GPU zou kunnen leveren door mijn CPU en RAM?
Want als ik naar benchmarks van games kijk (met dezelfde GPU maar sterkere CPU en sneller RAM) dan heb ik toch vaak lagere fps/scores.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

CPU: https://tweakers.net/pric...4690-boxed/specificaties/
GPU: https://tweakers.net/pric...orce-oc-6g/specificaties/
16GB RAM https://tweakers.net/pric...9ds1s00ceu/specificaties/
Sata SSD
Win 10

We don't stop playing games because we grow old - We grow old because we stop playing games

Beste antwoord (via Vortigen op 05-09-2020 18:02)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
RAM is het probleem sowieso niet. Zolang het niet vol zit is het prima en de snelheid heeft een kleinere invloed.

De CPU echter zal wel in genoeg games een bottleneck zijn. Wat je wil zien tijdens gamen is dat RAM niet vol zit, maar dat zal dus geen probleem zijn. Verder dat geen enkele core van de CPU op 100% draait en dat de GPU wel op 100% kan draaien.

Zit je met de CPU, wat hier waarschijnlijk wel een bottleneck is, met 1 of meer core's op 100% terwijl de GPU geen 100% kan draaien, dan heb je een CPU bottleneck. De CPU die je hebt is al wat ouder en zal helaas bij sommige games de bottlneck zijn.

Edit: RAM kan een bottleneck zijn, maar dan draai je te veel meuk op de achtergrond. Bij geen enkel spel zal je richting de 12GB of meer gaan zonder iets anders dat te veel RAM in neemt. 16GB RAM moet voor vrijwel ieder spel op hoge uitzondering na genoeg zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door PilatuS op 05-09-2020 01:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
RAM is het probleem sowieso niet. Zolang het niet vol zit is het prima en de snelheid heeft een kleinere invloed.

De CPU echter zal wel in genoeg games een bottleneck zijn. Wat je wil zien tijdens gamen is dat RAM niet vol zit, maar dat zal dus geen probleem zijn. Verder dat geen enkele core van de CPU op 100% draait en dat de GPU wel op 100% kan draaien.

Zit je met de CPU, wat hier waarschijnlijk wel een bottleneck is, met 1 of meer core's op 100% terwijl de GPU geen 100% kan draaien, dan heb je een CPU bottleneck. De CPU die je hebt is al wat ouder en zal helaas bij sommige games de bottlneck zijn.

Edit: RAM kan een bottleneck zijn, maar dan draai je te veel meuk op de achtergrond. Bij geen enkel spel zal je richting de 12GB of meer gaan zonder iets anders dat te veel RAM in neemt. 16GB RAM moet voor vrijwel ieder spel op hoge uitzondering na genoeg zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door PilatuS op 05-09-2020 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vortigen
Dankjewel @PilatuS voor je duidelijke uitleg en snelle reactie d:)b

Ik had al een vermoeden dat mijn - inderdaad toch al wat oudere - CPU een mogelijke bottleneck zou kunnen zijn.
Heb eigenlijk nooit specifiek naar de belasting van de CPU en GPU gekeken eerlijk gezegd. Maar kijkende naar jouw uitleg denk ik dat bij sommige games de CPU de beperkende factor zal zijn.

Ik had al wat rond zitten neuzen en bv de Ryzen 5 3600 zou een mooie upgrade kunnen zijn.

We don't stop playing games because we grow old - We grow old because we stop playing games

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Je cpu zou een oorzaak kunnen zijn voor lagere prestaties in je games. Je geeft echter niet aan om welke games het gaat.
Het lijkt me verstandig om eerst eens te kijken of je processor echt de 100% raakt tijdens het gamen voor je een conclusie trekt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vortigen
fm77 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 02:10:
Je cpu zou een oorzaak kunnen zijn voor lagere prestaties in je games. Je geeft echter niet aan om welke games het gaat.
Het lijkt me verstandig om eerst eens te kijken of je processor echt de 100% raakt tijdens het gamen voor je een conclusie trekt..
Het ging oa om de games AC: Odyssey en The Witcher 3.
Heb ze nu niet meer op mijn SSD staan maar heb net even de benchmark van Horizon Zero Dawn gedraaid en mijn CPU load is daar gemiddeld tussen de 85% en 95% en mijn GPU load gemiddeld tussen de 40% en 50%
(de gem. fps is trouwens 59)

Kan je met die CPU percentages dan nog spreken van een bottleneck of werkt de CPU gewoon hard en is het okay?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpra
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-05 23:47
Ik had voorheen een i5-4590 (met een Vega56), voordat ik mijn huidige processor (Ryzen 3700X) had en merkte een goede upgrade. Average FPS was over het algemeen nog wel oke, maar ik had wel een hoop framedrops met mijn I5, die ik niet meer had met mijn Ryzen. Daarnaast ging mijn average FPS ook een hoop omhoog t.o.v. mijn I5, omdat mijn GPU wel 100% utilised kan worden met mijn nieuwe processor, wat nooit gebeurde met nieuwe games op mijn I5.

Vooral AC Odyssey is bijvoorbeeld een enorm CPU hungry game. Die load percentages geven idd aan dat je processor niet meer de volledige GPU kan uitnutten imo. Met mijn I5 had ik een beetje dezelfde percentages met AC Odyssey, nu zie ik 100% usage van mijn GPU, met maar ~40% usage van processor.

[ Voor 10% gewijzigd door mpra op 05-09-2020 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vortigen
Dankjewel @mpra voor je reactie. Verhelderend!

Mijn CPU load was trouwens ook af en toe de volle 100% of een lage 55% in de benchmark. Maar dat waren uitschieters.
Mijn GPU ging echter nooit hoger dan ~50%.

Dus als ik het goed begrijp wil je een relatief lage CPU load zien maar een hoge (maximaal?) GPU load.

Ik zal binnenkort AC Odyssey er weer even opzetten om de ingame benchmark te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpra
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-05 23:47
Vortigen schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 09:58:

Dus als ik het goed begrijp wil je een relatief lage CPU load zien maar een hoge (maximaal?) GPU load.
Ja dit is wat je wil zien. Of in ieder geval, hoge GPU load. Lage CPU load is natuurlijk mooi meegenomen voor als je een stream op een 2e scherm wil zien o.i.d. Op mijn I5 hoefde ik hier in ieder geval niet aan te beginnen bij AC Odyssey, de stream bleef constant hangen, wat niet gek is als 100% van de CPU al gebruikt wordt door de game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vortigen
mpra schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 12:15:
[...]

Ja dit is wat je wil zien. Of in ieder geval, hoge GPU load. Lage CPU load is natuurlijk mooi meegenomen voor als je een stream op een 2e scherm wil zien o.i.d. Op mijn I5 hoefde ik hier in ieder geval niet aan te beginnen bij AC Odyssey, de stream bleef constant hangen, wat niet gek is als 100% van de CPU al gebruikt wordt door de game.
Ik heb Odyssey er weer even opgezet en de benchmark gedraaid (op de settings die ik zou spelen) terwijl MSI Afterburner (en Riva Tuner) meeliep.
Inderdaad heel vaak de volle 100% CPU load op 1 of meerdere cores. En anders was de load een hoge 97-98%.
Dus met Odyssey en Horizon Zero Dawn heb ik nu een CPU bottleneck kunnen vaststellen die mijn lagere prestaties t.o.v. benchmarks op het internet verklaren.

Allemaal bedankt voor de reacties en het meedenken _/-\o_

Ik moet dus OF mijn CPU (en dan natuurlijk ook het Mobo en RAM) upgraden OF gaan cloudgamen. Of geen veeleisende games meer spelen maar die mogelijkheid wil ik graag behouden ;)
(ik heb al Shadow PC en hoop daar volgend jaar een upgrade bij te kunnen doen. Stadia en Geforce Now zijn ook een mogelijkheid)

[ Voor 3% gewijzigd door Vortigen op 05-09-2020 14:58 ]

Pagina: 1