Kan geen afbeeldingen uit Google Chrome kopiëren na update

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
Mijn vraag
...
Weer updates die functies kapot maken... :(

Op mijn Ubuntu MATE 20.04 systeem heb ik vanavond een keer updates geïnstalleerd. Hierbij zag ik dat ook de Google Chrome browser is bijgewerkt naar versie 85.

Sindsdien kan ik geen afbeeldingen meer rechtstreeks kopiëren uit de browser (rechts klikken op afbeelding, dan "Afbeelding kopiëren") :? Normaal wordt hiermee een afbeelding als bitmap gekopieerd en kan ik 'm plakken in LibreOffice. Nu echter, als ik ga plakken loopt de tekstverwerker vast met een "wacht-cursor" :?

Om uit te sluiten dat het aan LibreOffice ligt heb ik ook geprobeerd op deze manier een afbeelding te kopiëren en te plakken in GIMP, daar ook hetzelfde probleem.

Gebruik ik echter Chromium (die nog versie 83), dan werkt het als vanouds probleemloos. Het probleem zit dus echt in de nieuwere Chrome.

Hoe kan ik dit verhelpen zonder een andere browser te gebruiken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Ubuntu MATE 20.04
Google Chrome 85

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Het plakken naar GIMP om uit te sluiten dat het toevallig aan LibreOffice ligt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Niemand enig idee? :/

M.a.w. moet ik wéér een functie opgegeven door het updaten van de software? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Lijkt het wel op. Met Firefox geen probleem op dit moment.

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ja, in Chromium zijn ook geen problemen, die is nog gebaseerd op een oudere versie.

Maar het moet toch niet zo zijn dat ik steeds andere browsers nodig heb voor zoiets simpels als een afbeelding kopiëren? :?

Ik gebruik maar 2 browsers... Chrome voor alledaags incl. Netflix en Firefox als geschiedenis-uit browser.

Ik ga op de andere PC's de Google Chrome repositories maar eens verwijderen uit de softwarebronnen zodat die niet ook geüpdatet worden... terugdraaien naar de vorige versie lijkt niet makkelijk :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ray0755
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-09 13:34
Heeft denk ik te maken met het feit dat Chrome/Chromium in Ubuntu 20.04 een snap-package is. En daardoor geen toegang heeft tot het filesystem ivm met het sandbox-principe.

https://askubuntu.com/que...n-ubuntu-snaps-write-data

[ Voor 36% gewijzigd door ray0755 op 07-09-2020 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Google Chrome is zeker geen snap-package, dat is een .deb die ik van Google heb gedownload.

Ook Chromium is bij mij geen snap, die komt van een PPA vandaan.

Sterker, ik heb snapd geheel verwijderd van het systeem, juist vanwege het gezeik dat het beperkte toegang heeft tot het bestandssysteem èn het trager opstarten van applicaties.

[ Voor 4% gewijzigd door Josefien op 07-09-2020 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09 20:54
Je wil geen andere browser, maar Vivaldi is wel een aanrader. Ik zou Chrome gewoon ditchen, als zoiets basaals niet wil werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
In Vivaldi kan je geen Netflix kijken zonder gezeur.

Google Chrome is de enige browser op Ubuntu waar Netflix out-of-the-box werkt zonder gesleutel zo nu en dan.

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-08 10:48

amx

Met xclip kan je via command line inhoud (bijvoorbeeld afbeeldingen) van het clipboard naar command line (en vanaf daar naar andere output) plakken.

Xclip heeft ook een verbose functie. Geeft dit inzicht in waarom applicaties vasthangen?

Alternatief: eerst opslaan en dan kopieren en plakken? (begrijpelijk als je niet op een tussenstap zit te wachten)
Pagina: 1