Wat is jouw advies voor hosting voor een kleine webshop?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mowhawk09
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 05-09-2020
Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite om dit te lezen en eventueel te reageren. Na enige research wil ik een webshop lanceren met behulp van Wordpress + Woocommerce, omdat dit mij meer vrijheid, controle en goedkoper is dan Saas.

Ik moet daar wel bij vertellen dat ik geen ervaring heb met webdeveloping of het administreren van Linux servers en infrastructuur.

Deze vraag is vast al vaak gesteld, maar ik zie door het bomen het bos niet meer. Door mij deze week erin te hebben gedoken ben ik nog niet zelfverzekerd om een keuze te maken in welke hostingsprovider ik ga kiezen en het type hosting.

Informatie en voorkeuren:

- Budget (€5-20).
- Wordpress + Woocommerce
- Ik ga <30 products verkopen, dit kan uitlopen tot <50 producten in het eerste jaar.
- Ik verwacht maandelijks >3.000 bezoekers.
- De verkoop van mijn webshop zal zich in Nederland en België bevinden. Na drie maanden wellicht internationaal (Europa).
- Ik wil mij voornamelijk focussen op mijn corebusiness en de front end van de webshop.
- Decent FTTB (lager dan 500ms).
- Veiligheid is belangrijk
- Ik zal maar één webshop hebben.

Extra vragen:
- Is een VPS nodig om een decent kleine webshop draaiende te houden?
- Wat betekent het om een shared hosting te managen? Wat komt hier allemaal bij kijken?
- Als ik voor managed hosting kies, kan ik mij dan alleen focussen op de kern van mijn onderneming en de lay-out van de webshop?

Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik zou algemeen advies ook op prijs stellen.

[ Voor 198% gewijzigd door MisteRMeesteR op 06-09-2020 10:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

> - Budget (€5-20).

> geen ervaring met webdeveloping

> geen ervaring met het administreren van Linux servers en infrastructuur.

> lijst met wensen

Want: "meer vrijheid, controle en goedkoper is dan Saas."

¯\_(ツ)_/¯

- Het geeft je niet meer vrijheid want je heb de kennis en ervaring niet.
- Het geeft je niet meer controle want je hebt geen vakkennis op dat gebied
- Het is alleen goedkoper als jijzelf je uurtarief op 0.10 euro per uur schat

En dan kom je vervolgens met:

- Ik wil mij voornamelijk focussen op mijn corebusiness en de front end van de webshop.

:+

---------------------------------------------
Alright, en waar je echt iets aan hebt (hopelijk):

Pak een WP hoster die voor dat budget levert wat ze leveren en stel je wensenlijst bij en accepteer dat het budget je "dat" oplevert. Die zijn vast prima te vinden met Google. Waarschijnlijk is dit een soort shared hosting voor dat bedrag.

De andere optie is om een wat fatsoenlijkere partij te zoeken en dat je een eigen server krijgt - reken op ong. 30 - 100+++ euro afhankelijk wat je wilt. (denk aan: https://www.savvii.com/prijzen/) bijv.
- Is een VPS nodig om een decent kleine webshop draaiende te houden?
Je hebt vrijwel niets nodig voor < 50 producten en een basis WP + woocommerce. Dus dat kan prima op shared. Als je website storm loopt heb je vast ook wel budget om dan je keuze te maken voor een upgrade ;)
- Wat betekent het om een shared hosting te managen? Wat komt hier allemaal bij kijken?
Shared hosting? Dan manage jij niets, want de partij die de hosting aanbied levert shared hosting pakketten wat simpelweg inhoud dat er meerdere websites op 1 server zitten.

Als je doelt op je eigen server managen dan komt daar genoeg bij kijken en met alle respect als ik de vraagstelling bekijk zou ik je dat per definitie dan afraden :)
- Als ik voor managed hosting kies, kan ik mij dan alleen focussen op de kern van mijn onderneming en de lay-out van de webshop?
Nee, want ze doen alleen de hosting.
Dus dan heb je nog je plugins, updates van je website, misschien links en rechts wat 'gekloot' met "dit is niet snel" of "ik wil dit toch anders". etc.

Iets als Shopify is dan wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mowhawk09
Bedankt voor je antwoord Douweegbertje. Zelf zat ik ook te denken aan shared of managed hosting. Ik doel er niet erop om mijn eigen server te managen. Ik denk dat ik de vraag wat verkeerd had gesteld. Ik vroeg mij af wat ik moet onderhouden en weten als ik shared hosting voor mijn Wordpress webshop kies en wat het verschil met managed hosting is op dit gebied? Zoals je al aangaf heb je alsnog te maken bij managed hosting met plugins en updates van je website en misschien links en rechts wat 'gekloot' met "dit is niet snel" of "ik wil dit toch anders". Ik had hier het één en ander al over gelezen, dit klinkt niet erg complex of zie ik iets over het hoofd? Ik ben ook bereid om dit te leren.

[ Voor 200% gewijzigd door MisteRMeesteR op 06-09-2020 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@Fabrizio09 stop maar.

Manged hosting is onderhoud aan het OS, niet aan WordPress of wat dan ook (moet je altijd zelf doen).

Webshop in WordPress + Woocommerce kom je toch richting €70 per maand als het vlotjes moet draaien.
Als je verwacht dat bezoekers 13 seconden wachten op een categorie pagina, dan is €5 prima.

Verder even kijken hoe je beveiliging gaat regelen/inkopen, want dat is echt nodig. Zie het als je houten schuurtje waar een inbreker makkelijker binnen is dan in fort knox.

Vandaar dat ik nooit iets koop in een woocommerce webshop, ik vertrouw ze niet.

[ Voor 9% gewijzigd door DJMaze op 05-09-2020 17:10 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mowhawk09
Hoi @DJMaze
bedankt voor je uitleg. Dat maakt het wel wat duidelijker voor mij. Daarnaast is 13 seconden wachten op een categorie pagina niet wat ik wil natuurlijk. Hoe weet je eigenlijk wanneer een Wordpress + Woocommerce vlotjes zal draaien bij het uitzoeken van een host? Waar let je dan op en waar zoek je naar?

Ik moet inderdaad ook kijken naar de beveiliging. Ik zie wel dat bepaalde hostings Gratis SSL en HTTP/2, Patchman tegen malware, privacy waarborging, 24/7 proactieve monitoring, afgesloten containers en
Virus- en spamfilters bieden bij een shared en managed hosting. Is dit niet genoeg, of waar moet je op letten?

[ Voor 198% gewijzigd door MisteRMeesteR op 06-09-2020 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Fabrizio09 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 17:26:
Hoi @DJMaze
bedankt voor je uitleg. Dat maakt het wel wat duidelijker voor mij. Daarnaast is 13 seconden wachten op een categorie pagina niet wat ik wil natuurlijk. Hoe weet je eigenlijk wanneer een Wordpress + Woocommerce vlotjes zal draaien bij het uitzoeken van een host? Waar let je dan op en waar zoek je naar?

Ik moet inderdaad ook kijken naar de beveiliging. Ik zie wel dat bepaalde hostings Gratis SSL en HTTP/2, Patchman tegen malware, privacy waarborging, 24/7 proactieve monitoring, afgesloten containers en
Virus- en spamfilters bieden bij een shared en managed hosting. Is dit niet genoeg, of waar moet je op letten?
De grap is dat er blijkbaar heel simpel wordt gedacht over websites, webshops en hosting. De werkelijkheid is dat je toch echt wel iets van kennis moet hebben.

Ik zal een simpele vergelijking maken. Wat jij nu doet is dat je naar een bouw-forum gaat en een topic opent van: "hey iedereen, ik ga ook even m'n huis bouwen, kan ik nu die baksteen gewoon zo op de grond neerleggen? Want ik had gelezen dat dit op elkaar moest?".

Mja blijkbaar is het wel globaal geaccepteerd dat er voor een huis een architect is, aannemer, diverse vakmensen (timmer, metselaar, etc.).
Ik ben ook bereid om dit te leren.
Heel fijn, maar een realistisch beeld over expertise is misschien een goed startpunt.

Al je vragen vallen ook niet onder de 'etiquette' van Tweakers onder het mom van:

- Wat heb je zelf al gevonden
- Wat heb je zelf al geprobeerd
- Waar loop je exact tegen aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
DJMaze schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 17:06:

Webshop in WordPress + Woocommerce kom je toch richting €70 per maand als het vlotjes moet draaien.
Als je verwacht dat bezoekers 13 seconden wachten op een categorie pagina, dan is €5 prima.
Er zijn genoeg shared hosting bedrijven die voor aanzienlijk minder dan 70€ een WooCommerce shop vlot kunnen draaien. Het is me teveel gedoe om pakketten te kopen en je ongelijk te bewijzen maar ik weet vanuit de praktijk dat wat jij hier beweert gewoon _absoluut_ niet klopt.
Vandaar dat ik nooit iets koop in een woocommerce webshop, ik vertrouw ze niet.
Een fatsoenlijk onderhouden en ontworpen WooCommerce shop hoeft niet onveilig te zijn. Dan kan je net zo goed alle Drupal, Joomla en Magento shops ook wel overslaan. Die kan iedereen met een shared hostingpackje ook zo opzetten.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
@MainframeX je hebt een punt, maar dan praten we over meer (cache) plugins en een goed geconfigureerde server.

Ik heb dit een tijd terug nog met een PHP-FPM 7.4 server aangetoond bij een woocommerce shop. Echter kost iemand met kennis ook geld.
Je kiest dan dus tussen kennis of server om je geld aan uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
MainframeX schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 23:37:
Een fatsoenlijk onderhouden en ontworpen WooCommerce shop hoeft niet onveilig te zijn. Dan kan je net zo goed alle Drupal, Joomla en Magento shops ook wel overslaan. Die kan iedereen met een shared hostingpackje ook zo opzetten.
Ik lees nu net
https://www.nu.nl/tech/60...bij-17-miljoen-sites.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tja, er staat duidelijk dat veel beheerders de patch niet geinstalleerd hadden. En dan komt vaak (ook bij hosters) het volgende argument: ja, maar dat kan toch automatisch met andere plugins die je plugins updaten.

Moet je eens die discussie aangaan met de gemiddelde Windows-gebruiker: het is namelijk nooooooit goed dat automatisch updaten van Windows. En als het fout gaat, doet je PC het niet meer.

Dat kan dus met een website ook gebeuren. 1 plugin of desnoods 1 ; op de verkeerde moment / plek aanwezig en je ligt eruit. Zou fijn zijn als je net bent ingestapt in een vlucht van 19 uur naar Peru.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 15:29
Zelf goede ervaringen met Siteground.
Snel, eenvoudig en prima prijs/kwaliteit verhouding.
check deze filmpjes van Ferdy Korpershoek maar is, kun je zelfs helemaal tutorial volgen.

YouTube: Hoe Maak Je Een Webshop 2020 (Dutch Tutorial)
Pagina: 1