Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42
In iedere ruimte van ons huis is voor een ouderwets alarm systeem een bewegingssensor geïnstalleerd. Ook zit er op de schoorsteen een alarm lamp en speaker. Alle kabels komen samen bij de ouderwetse regel unit in de meter kast.

Wat is een goedkope manier om deze te koppelen aan home assistant?

Het liefst iets ala sonoff, dus een beetje DIY knutselen en flashen maar niet Te veel en alles in nette behuizingen.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:34
Waarschijnlijk heeft je 'ouderwetse' controlepaneel programmeerbare potentiaal-vrije (relais) uitgang(en). Als je home assistant op bv. een Pi hebt draaien, zou je die met een ingang van de Pi moeten kunnen verbinden en zo registreren dat het alarm af gaat.

Of je knoopt de Pi aan de bestaande flitser of sirene uitgang (via een spanningsdeler omdat de uitgangen waarschijnlijk 12 V zijn).

PS: Ik heb ook zo'n ouderwets alarm. Bijna 20 jaar oud maar werkt nog prima. Moderne systemen met apps etc. raken waarschijnlijk binnen 5 jaar of zo een flink deel van hun moderne functionaliteit kwijt.
Oud is niet altijd slecht ;-)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
Ik denk dat je iets zoekt als 'Konnected': https://konnected.io/collections/shop-now
Zo te zien gewoon op basis van een ESP8266 dus met wat handigheid ook wel goedkoper te bouwen.

Er zijn ook modules die je aan een Honeywell besturingskast kan koppelen (seriële interface) om zo de status uit te lezen. Misschien kun je wat foto's plaatsen van de sensoren en binnenkant van de besturingskast?

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 06-09-2020 12:17 ]

• WackoH
Dat konnected is best interessant.
Lijkt twee mogelijkheden te hebben.
Of je vervangt het huidige paneel door een konnected en sluit je bestaande sensoren aan,
of je sluit een interface op de ingangen van het huidige paneel aan (dan zijn er twee systemen die parallel draaien?)
Maar heel goedkoop is het niet (maar echt duur ook niet als je het met prijs van een professioneel systeem vergelijkt ;) ). Kost tussen de $130 en $330. Wordt ok wel rommelige als er veel zones zijn.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Hou oud is een ouderwets alarm systeem? Ik gebruik zelf een alarm systeem waar ik een domotica module in gekocht heb (RS232 print) en hierdoor kan ik de status van de zones (magneetcontacten, pirs enz) uitlezen en gebruiken in events doormiddel van een HomeAssistant integration. Het alarmsysteem bestaat al een jaar of 20 en is toch nog prima bruikbaar.

Je zou ook nog kunnen kijken naar een print met veel inputs of een PLC, maar houd er wel rekening mee dat er vaak weerstanden in de magneetcontacten en bewegingssensoren zitten verwerkt. Het lijkt erop dat Konnected daar rekening mee houd

[ Voor 28% gewijzigd door raymonvdm op 08-09-2020 01:27 ]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
raymonvdm schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 01:20:
Je zou ook nog kunnen kijken naar een print met veel inputs of een PLC, maar houd er wel rekening mee dat er vaak weerstanden in de magneetcontacten en bewegingssensoren zitten verwerkt. Het lijkt erop dat Konnected daar rekening mee houdt
Nee, Konnected kijkt alleen of een verbinding open of gesloten is. Zie bv hier:
Many wired alarm panels will have end-of-line resistors connected via crimp connectors to one end of the pair of each sensor or zone wires. Remove these resistors and the crimp connector when disconnecting wires from your alarm panel, they’re not needed for this project!
Één weerstand per detector is nog weinig, goede systemen hebben er twee of drie. Je hebt dus iets nodig dat weerstand kan meten, zoals een A/D converter of een condensator en wat code.

Je kunt die weerstandjes natuurlijk allemaal verwijderen om je systeem geschikt te maken voor Konnected, maar dan wordt het makkelijker om het systeem te omzeilen.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Het verwijderen van weerstanden is natuurlijk niet mogelijk als deze meegegoten zijn in de behuizing van je magneetcontact .Twee of drie weerstanden is inderdaad standaard. Volgens mij is grade 2 met twee weerstanden en grade 3 met drie weerstanden (al zal dat wel vendor specific zijn)

• WackoH
Het is niet alleen lastig, maar ook een beetje zonde om een geavanceerd systeem met (grade 2 of 3) te downgraden naar grade 1.
Het is niet zo dat de gemiddelde inbreker van een woonhuis een sensor zal gaan saboteren, maar de weerstanden zorgen er ook voor dat iedere keer wordt getest dat de bedrading nog OK is.

Volgens mij wordt de 'interface' oplossing van Konnected door een voltage op de draad naar de sensor getriggert. Je moet het triggerpunt nl. met een potentiometer instellen (m.b.v. ledjes op de interface print).

Het ziet er zo uit dat de interface oplossing het bestaande alarmpaneel alleen gebruikt om de zones te voeden. De eigenlijk alarmfunctie wordt dan door de Konnected overgenomen.
Mooie is dat je altijd weer terug kunt.

[ Voor 42% gewijzigd door WackoH op 08-09-2020 09:44 ]

Pagina: 1