Mijn plafond aansluiting geeft maar 212 volt, hoe kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJC2008
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-05 13:55
Mijn vraag
...

Mijn woningbouw vereniging zegt dat ik de fitting moet vervangen, maar zo doet mijn lamp
het nog niet.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb de lamp op een ander stopcontact geprobeerd, en die werkt.
Ik heb ook de stroom doorgemeten, van het plafond, en de muur.
Ik dacht eerst ook de lasdop, maar die zette ik gewoon vast, daarvoor
flikkerde het licht wel even, maar later schee het er toch mee uit.
...

Sorry voor de moeite die jullie moeten nemen. Ik heb ook op internet gelezen, maar
ik ben er nog niet uit.

Gr.

BJC

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
Je probeert een lamp met een stekker in een fitting te steken :?

Van sommige LEDlampen steekt het fasecontact niet ver genoeg naar achteren en maakt die geen contact met de fitting.

212V meten... met wat?

[ Voor 0% gewijzigd door o1o92o2o op 04-09-2020 18:18 . Reden: typo ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:44
uhh ja ik mis ook wat info.

Heb je de spanning in de meterkast gemeten?
Hoe meet je de spanning bij de fitting?
Heb je andere verbruikers op de zelfde groep (die aanstaan)?

En: Wat is precies het verhaal met die lasdop? een lasdop die geen goed contact maakt is altijd de hoofdverdachte als ergens in je installatie de spanning aanzienlijk lager is. Als een lasdop soms wel, soms geen of niet helemaal goed contact maakt, dan is dat brandgevaarlijk en zou ik die dop sowieso preventief vervangen door een nieuwe lasklem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:39
Hoeveel volt meet je bij een wandcontactdoos? Waarmee meet je?

212 V is wel laag, zit dicht bij de ondergrens van 207 die nog toelaatbaar is. Maar ja, als je meet met een ding met 5% afwijking zegt dat dus vrij weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Onduidelijk verhaal zo...

Slecht contact met de fitting is al genoemd, een slechte verbinding is al genoemd, dan zet ik in op: een defecte schakelaar. :P

Weten hoe je meet (dus in welke omstandigheden), waarmee je meet en wat de spanning op dezelfde eindgroep op een ander punt is zou waardevol zijn.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJC2008
O1o92o2o; Ik heb een lamp met een fitting op de wandcontact aangesloten door een stekker er aan te monteren. Deze contactdoos heeft 230 volt. Dit heb ik nagemeten met een voltmeter van de Action. Ik zette hem op 230 volt wisselspanning.

McDavid; De spanning bij de meterkast heb ik nog niet gemeten, ik geloof als ik daar live de stop er uit moet draaien en dan vallen 2 groepen uit, de keuken en de woonkamer, die dus de schakelaar bevat, die het maar op 1 lamp doet. De lasdop zou het kunnen zijn, ik heb hem wel aangedraaid, maar, ik vraag mij af of dit bij de bewoners klusjes hoort. Ik moet wettelijk alleen de lamp op kunnen hangen.

Wilke; Ik heb gemeten bij de woonkamer met de bekende Action meter, die stabiel 230 volt meet. Ik kan dat niet fotograferen, omdat ik 2 handen nodig heb hier voor. Of ik moet de pennen in het stopcontact laten zitten.

Xander Als de lamp het op de wandcontact doet, dan zal het niet aan de fitting liggen. Op het punt dus wandcontact, is het 230 op het plafond is het 212.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:20
Ik snap niet goed wat er precies aan de hand is:
Ik dacht eerst ook de lasdop, maar die zette ik gewoon vast, daarvoor
flikkerde het licht wel even, maar later schee het er toch mee uit.
Een lamp die het op 230V doet zal ook op 212V gewoon werken. Brandt de lamp nu wel of niet als je hem in de fitting draait? Brandde de lamp eerst wel maar is hij gaan flikkeren en later er mee opgehouden nadat je de lasdop hebt vastgedraaid?

Als je bij het stopcontact 230V meet en 212V meet bij de lamp dan moet er ergens spanningsval zijn. Maar: zonder belasting kan je geen spanningsval hebben. Zolang er geen belasting is, zul je, ook als er een slechte verbinding is in een lasdop o.i.d., gewoon dezelfde 230V moeten meten in de fitting. Het zou misschien kunnen dat er ergens een verbinding is losgegaan en dat je nu alleen nog spanning meet die capacitief gekoppeld is o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJC2008
De lamp brandde niet meer op een keer, en leek het te doen nadat ik de lasdop aandraaide.

Het kan dus dat er spanningsverlies zit voor de aansluiting omdat er een lamp zit, en misschien moet ik die ook wel openmaken. Als ik hem nu in de fitting draai, doet hij het niet op het plafond. Ik denk dat het in het kroonsteentje zit omdat als de draden geen contact maken er ook geen stroom doorgifte is, ( wat flauw, lijkt me) Dit heb ik net geprobeerd, maar het is niet gelukt, misschien nog beter proberen. Of er een verbinding is losgegaan, kan ik niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:54
En als je hele snoer+fitting op ander stopcontact aansluit? Ik denk dat er iets mis is gegaan met jouw elektricien spelen.
Dat is stuk logischer dan dat stopcontact te weinig spanning heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door 99ruud99 op 05-09-2020 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJC2008
Die fitting heb ik al op een ander stopcontact aangesloten. Nu heb ik een fitting gevonden waar genoeg draad aan zat, en die doet het nu wel goed. Succes gevonden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
zit op de muur een schakelaar of een dimmer? dimmer heeft altijd spanningsval ;) . slechte schakelaar of slechte contacten, zitten de draden er wel goed in, schroeven goed aangedraaid?

edit: aanvulling:
en wat voor lamp? niet elke ledlamp reageert goed op elke dimmer. als de ledlamp niet geschikt is voor een dimmer, of de dimmer niet geschikt is voor een ledlamp krijg je rare resultaten. ook heeft elke dimmer een minimale belasting nodig, heb je die niet dan krijg je wederom rare resultaten.

[ Voor 46% gewijzigd door PetervdM op 05-09-2020 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-05 11:05
Haal alle spanning er eens vanaf, hoofdschakelaar uit en controleer alles lasdoppen , draai-of steek ze allemaal goed in de las. dan weet je zeker dat dat gedeelte goed is.

Controleer de lamp en fitting op goed contact, en probeer het dan nog eens, tuurlijk eerst hoofdschakelaar weer inschakelen.

En hoe heb je gemeten, zwart-bruin t.o.v. blauw-geel-groen...?

[ Voor 9% gewijzigd door ethan..1 op 05-09-2020 10:55 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:57

Theo

moederbord

Je meet de spanning met een multimeter van de Action? Even een spoedcursus multimeter101.

Bij het meten met een multimeter heb je altijd te maken met een tolerantie. Als je meter exact 230 volt meet dan is dit niet exact 230.00000000 volt, maar iets wat er in de buurt komt. Je multimeter heeft te maken met een tweeetal toleranties:
Als eerste, stel je meter geeft 230.0 volt aan. Je meter heeft ergens iets moeten afronden, stel de spannning is 230.04 volt dan heeft je meter dit moeten afkappen op 230.0 volt. Je spreekt daarmee van counts als tolerantie, dus hoeveel cijfers de meting ook hoger of lager kan uitvallen. Bij een goede multimeter (150+ euro) is dit 3 counts. De meter geeft dan 230.05 volt aan, maar dit kan vanwege de afronding dus ook 0.03 volt hoger of lager zijn. Bij een heel goedkope multimeter (wat dievan de Action helaas is) zit je al snel op een count-tolerantie van 10. Dus als je meter 230.0 volt aangeeft dan kan dat ook 1.0 volt meer of minder zijn.
Geeft je meter echter 230 aan (dus geen cijfers achter de comma), dan zit je al gelijk op een count-tolerantie van 10 volt op je meting.

De tweede tolerantie is gewoon een procentuele tolerantie op de metingzelf. Een goede meter (wederom 150+ euro) zal met een tolerantie van 0.2% kunnen meten. Als de meter dus 230.00 volt aangeeft dan komt hier een tolerantie bij van 0.46 volt, plus 0.03 volt, ofwel 0,49 volt totaal.
De meter van de action zal eerder naar de 5% gaan aan toleranties. Als de meter dus 230 volt aangeeft heb je dus een tolerantie van 11.5 volt, plus 10 volt, wat 21.5 volt is. Dus de meter geeft 230 volt aan, maar de werkelijkheid ligt ergens tussen 208.5 en 251.5 volt in...

Jij meet 212 volt. Maar dit kan dus ook gewoon 21 volt meer zijn, of minder.. Dat is gelijk ook het gigantische grote nadeel van heel goedkope multimeters, ze zijn leuk als indicatie, maar de absolute waarde is compleet onbetrouwbaar. Ze zijn dus leuk om te kijken of ergens 230 volt op staat, of helemaal niks.

Dat je dus 212 volt meet zegt helaas dus ook vrij weinig daar de daadwerkelijke spanning ook gerust 230 volt kan zijn.
De netspanning is nominaal 230 volt, en mag 20 volt varieren waarmee deze dus 210 volt mag zijn.

Mijn advies, meet de spanning (of laat de spanning meten) met een meter die niet het goedkoopste van het goedkoopste is. Want die 212 volt met een Action meter zegt niet zo heel veel.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:54
Sowieso zou ik dit soort vast verbindingen OF met redelijke spullen aanleggen, OF aan laten leggen (met redelijke spullen).
Zoals m'n vader zei: spullen van de action zijn erg goed, als je tafel wiebelt kan je ze onder de poot leggen, wanneer er geen bierviltjes in de buurt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Je zou best een leuk lijstje krijgen als je bepaalde topic titels daaraan toevoegt. Laatst had ook iemand minder kwaliteit geluid vergeleken met de buren op bepaalde uren, dat er stroomvervuiling zou plaatsvinden.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56
212 of 230 Volt die lamp doet het echt wel :'). Dat is nog binnen de 10 % marge maar het is wat laag, ik denk dat het eerder aan je meter ligt.

Misschien ligt er wel 10.000.000 km kabel in je plafond waardoor er wat weerstand op de draad zit. Vloerverwarming voor de bovenburen :').

[ Voor 33% gewijzigd door Termi op 05-09-2020 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
De laatste zin die je bij wat heb ik al uitgeprobeerd aangeeft, zegt mij dat die desbetreffende las slecht is en vervangen moet worden. Het knipperen van de lamp geeft namelijk aan dat de verbinding niet (meer) goed is. De draai lassen zijn al geruime tijd vervangen door steek lassen vanwege het gemak. Het nakijken van verbindingen bij dit soort spanningen doe je spanningloos aangezien dit een gevaarlijke situatie kan opleveren.

Heb je bij het meten van de spanning de lamp aan of uit? Bij uit doe het nogmaals voorzichtig met de lamp aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 23:42

Part

Helemaal niets.....

Theo schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 10:53:
Je meet de spanning met een multimeter van de Action? Even een spoedcursus multimeter101.

Bij het meten met een multimeter heb je altijd te maken met een tolerantie. Als je meter exact 230 volt meet dan is dit niet exact 230.00000000 volt, maar iets wat er in de buurt komt. Je multimeter heeft te maken met een tweeetal toleranties:
Als eerste, stel je meter geeft 230.0 volt aan. Je meter heeft ergens iets moeten afronden, stel de spannning is 230.04 volt dan heeft je meter dit moeten afkappen op 230.0 volt. Je spreekt daarmee van counts als tolerantie, dus hoeveel cijfers de meting ook hoger of lager kan uitvallen. Bij een goede multimeter (150+ euro) is dit 3 counts. De meter geeft dan 230.05 volt aan, maar dit kan vanwege de afronding dus ook 0.03 volt hoger of lager zijn. Bij een heel goedkope multimeter (wat dievan de Action helaas is) zit je al snel op een count-tolerantie van 10. Dus als je meter 230.0 volt aangeeft dan kan dat ook 1.0 volt meer of minder zijn.
Geeft je meter echter 230 aan (dus geen cijfers achter de comma), dan zit je al gelijk op een count-tolerantie van 10 volt op je meting.

De tweede tolerantie is gewoon een procentuele tolerantie op de metingzelf. Een goede meter (wederom 150+ euro) zal met een tolerantie van 0.2% kunnen meten. Als de meter dus 230.00 volt aangeeft dan komt hier een tolerantie bij van 0.46 volt, plus 0.03 volt, ofwel 0,49 volt totaal.
De meter van de action zal eerder naar de 5% gaan aan toleranties. Als de meter dus 230 volt aangeeft heb je dus een tolerantie van 11.5 volt, plus 10 volt, wat 21.5 volt is. Dus de meter geeft 230 volt aan, maar de werkelijkheid ligt ergens tussen 208.5 en 251.5 volt in...

Jij meet 212 volt. Maar dit kan dus ook gewoon 21 volt meer zijn, of minder.. Dat is gelijk ook het gigantische grote nadeel van heel goedkope multimeters, ze zijn leuk als indicatie, maar de absolute waarde is compleet onbetrouwbaar. Ze zijn dus leuk om te kijken of ergens 230 volt op staat, of helemaal niks.

Dat je dus 212 volt meet zegt helaas dus ook vrij weinig daar de daadwerkelijke spanning ook gerust 230 volt kan zijn.
De netspanning is nominaal 230 volt, en mag 20 volt varieren waarmee deze dus 210 volt mag zijn.

Mijn advies, meet de spanning (of laat de spanning meten) met een meter die niet het goedkoopste van het goedkoopste is. Want die 212 volt met een Action meter zegt niet zo heel veel.
toon volledige bericht
Theoretisch, ja.
Echter in de praktijk meet hij op het ene punt 230 volt en op het andere punt 212 volt.
Dus een groot verschil en zijn dit soort metingen prima bruikbaar om fouten te zoeken.
Voor een validatie of verificatie rapport zijn de metingen natuurlijk niet bruikbaar maar dan zou je ook nog moeten meten of de omgevingsfactoren (temperatuur en luchtvochtigheid) binnen de specs van de meter vallen en rekening moeten houden met de impedantie van de bron en de meter. En alles moet natuurlijk te herleiden zijn tot een standaard door middel van kalibratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 02:51
Die 212 V die je meet, geeft aan dat er een slecht contact is. Zo slecht dat zelfs zonder load de spanning al inkakt.
Wanneer je die lamp erop probeert te laten werken, is er stroom nodig, maar dat kan niet door het slechte contact, waardoor de spanning waarschijnlijk helemaal in elkaar zakt.
Ik zou die verdachte lasdop maar eens helemaal vervangen en het dan opnieuw proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJC2008
Ik heb twee fittingen met draad eraan, de ene doet het wel de andere niet, bij draad meting van 2000 ohm, meet ik 0,02 ohm, als ik het goed heb, nu kan ik niet vergelijken, omdat de ene fitting nu aan het plafond hangt, maar is deze spanning goed?
Pagina: 1