Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Workstation waar ook games mee te spelen zijn

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SteveV
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-10 10:22

SteveV

Schtiefv Meister

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een goed systeem waarmee ik moeiteloos weer een jaar of 5 vooruit kan en af en toe kan gamen op redelijk hoge resolutie. De games die ik speel zijn onder andere MW:CoD, maar ook The Division en Rainbox Six. Video en Foto`s bewerken gebeurd hier ook regelmatig.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Wat betreft een maximum bedrag is 800~1000 euro een mooi streven voor nu en dan later nog een videokaart, maar minder is altijd mooi. Ik wil zoveel mogelijk gebruiken van de oude build zoals videokaart, kast, voeding, hdd`s en dan later als de RTX 30xx serie uitkomt upgraden met een 3070 kaart.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Onderstaande componenten zijn in mijn bezit en een aantal wil ik meenemen zoals voeding, videokaart, kast, toetsenborden, muizen, monitor, ssd en hdd om later te upgraden.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenAsus GTX 660 TI-DC2T-2GD5€ 323,24€ 323,24
1Interne harde schijvenWD Green HDD, 4TB€ 303,06€ 303,06
1BehuizingenCooler Master Sniper Black Edition€ 0,-€ 0,-
1MonitorenDell UltraSharp U2713HM (excl. Displayport kabel) Zilver, Zwart€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenLogitech G15 Gaming Keyboard€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenLogitech K280e (Qwerty US) Zwart€ 29,63€ 29,63
1MuizenLogitech G5 Laser Mouse€ 0,-€ 0,-
1MuizenLogitech G502 Lightspeed€ 112,11€ 112,11
1VoedingenCorsair RM750€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 59,20€ 59,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 933,64

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb zelf wat onderzoek gedaan en denk met de onderstaande componenten een leuke begin build te maken welke later makkelijk geupgrade kan worden maar als het beter of anders kan hoor ik het graag.
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 54,90€ 54,90
1ProcessorsIntel Core i7-10700 Boxed€ 339,05€ 339,05
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 69,90€ 69,90
1MoederbordenAsus ROG Strix Z490-E Gaming€ 277,-€ 277,-
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 109,90€ 109,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 790,53

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar Intel en Asus aangezien daar altijd goede ervaringen mee heb gehad.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben niet veeleisend aangezien de PC in een aparte werkkamer staat mag deze best wat geluid maken en met de huidige kast is deze toch vrij stil. Energieverbruik is minder van belang.

Ga je overklokken?
Nee niet van plan te overklokken.

Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste is dat jullie eens naar mijn opzetje kijken en bijsturen waar het beter zou kunnen. Ik heb al flink wat reviews gelezen maar op een gegeven moment raak je de draad kwijt over wat nu eventueel beter zou zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door SteveV op 04-09-2020 14:55 ]

https://www.driven2shine.eu voor al uw auto detailing artikelen

Alle reacties

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Die voeding is waarschijnlijk al ruim 5 jaar oud, ik zou voor een nieuw systeem ook een nieuwe voeding kopen.

• SteveV

SteveV

Schtiefv Meister

Topicstarter
Klopt die is zelfs een jaar of 8 oud aangezien ik die een keer heb vervangen.

• Ernemmer
  • Niet online
Je moederbord kan een stuk goedkoper, als je toch niet gaat overclocken heb je vaak ook geen Z490 nodig.
https://tweakers.net/moed...k-nLi3tsr3iHrJ1zvOoultfYF

Een nieuwe CPU koeler zou ook wel handig zijn. De Mugen 5 is erg goed imo.
pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition

[ Voor 23% gewijzigd door Ernemmer op 04-09-2020 14:18 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Ernemmer schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:16:
Je moederbord kan een stuk goedkoper, als je toch niet gaat overclocken heb je vaak ook geen Z490 nodig.

Zonder Z490 bord draait het RAM niet op 3200MHz. Dit is ook een van de redenen om voor een AMD te kiezen trouwens.

@SteveV merk voorkeur op ervaringen uit het verleden bieden geen enkele garantie voor de toekomst. Intel is momenteel duur voor mindere prestaties. Bovendien zijn de cores niet zuinig en heeft tal van beveiligingslekken. Ik zie niet ik waarom je niet voor Ryzen systeem moet gaan.

• Ernemmer
  • Niet online
Djarune schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:21:
[...]
Zonder Z490 bord draait het RAM niet op 3200MHz. Dit is ook een van de redenen om voor een AMD te kiezen trouwens.
Heb je een linkje, ik kan er zo even niks over vinden met Google.

• SteveV

SteveV

Schtiefv Meister

Topicstarter
Ernemmer schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:13:
Die voeding is waarschijnlijk al ruim 5 jaar oud, ik zou voor een nieuw systeem ook een nieuwe voeding kopen.
Ok neem ik mee in de zoektocht, was er al niet zeker van dat de oude nog mee kon vandaar ook dit topic :P
Ernemmer schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:16:

Een nieuwe CPU koeler zou ook wel handig zijn. De Mugen 5 is erg goed imo.
pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
Is de boxed koeler niet goed genoeg?
Heb op de huidige CPU ook een tijd gedraait met de boxed koeler en dat ging prima en heb na een aantal jaar een Mugen 4 er op gezet maar merkte qua geluid niet veel.
Djarune schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:21:
[...]

@SteveV merk voorkeur op ervaringen uit het verleden bieden geen enkele garantie voor de toekomst. Intel is momenteel duur voor mindere prestaties. Bovendien zijn de cores niet zuinig en heeft tal van beveiligingslekken. Ik zie niet ik waarom je niet voor Ryzen systeem moet gaan.
Ok dan hou ik het bij een Z490
Wat betreft merk voorkeur blijf ik toch bij Intel en Asus en ja ik weet dat behaalde resultaten in het verleden etc etc >:)

• Ernemmer
  • Niet online
SteveV schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:27:
[...]

Is de boxed koeler niet goed genoeg?
Heb op de huidige CPU ook een tijd gedraait met de boxed koeler en dat ging prima en heb na een aantal jaar een Mugen 4 er op gezet maar merkte qua geluid niet veel.
Vroeger was ''boxed'' met koeler, tegenwoordig is het met doosje.
De koeler moet je los kopen.

Dat was fout, alleen de K versie komt zonder koeler en jij hebt de normale versie in je lijst, dus die van jou komt met koeler.

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 04-09-2020 15:17 ]

• SteveV

SteveV

Schtiefv Meister

Topicstarter
Ondertussen verder ingelezen over de verschillende hardware en toch een paar kleine wijzigingen aangebracht.

1MoederbordenAsus ROG Strix Z490-E Gaming€ 277,-€ 277,-
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 108,90€ 108,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 114,90€ 114,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,68€ 49,68
1ProcessorsIntel Core i7-10700K Avengers Edition Boxed€ 389,-€ 389,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 96,90€ 96,90
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 3070 Founders Edition€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.036,38

CPU geupgrade naar een iets snellere en dan de Avengers versie genomen want een gratis game is altijd leuk en het kost niks meer als de versie zonder game.
M2 SSD naar 1TB ipv 500GB en gekozen voor de A2000 wegens de goede reviews.
Geheugen verdubbeld naar 32GB want je kan maar genoeg hebben.

Het enige waar ik nog even mee zit is de cpu koeler of dit wel een goede is.
Ik lees veel goede dingen over Noctua maar dan al die types en versies welke zou ik eventueel kunnen kiezen boven de Scythe of toch een ander merk en type?

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-11 14:22
Naar mijn gevoel ben je een gamepc aan het samenstellen, persoonlijk zie ik een workstation toch als iets anders. Vrijwel elk onderdeel is op gaming gericht, qua uitstraling, zelfs een tekenfilm verpakking zie ik voorbij komen.

Kijkend naar je titel zou ik zeggen: snel ecc geheugen, een intel xeon etc, een moederbord die hiervoor geschikt is.
Maar vervolgens zie ik een peperdure intel i7 (tekenfilm editie), een gaming moederbord en etc.

Allemaal niks mis mee, maar dit is dan een game pc waar je ook mee kunt werken.

Deze CPU cooler gebruik ik zelf ook op een Ryzen 7, qua geluid echt een topper. Qua prestaties, moa moa. Dus ga je je hardware echt keihard belasten zoals ik doe; dan wordt de luchtstroom echt belangrijk anders trekt deze Mugen het niet. Vooral die Intels zijn vergeleken de Ryzens behoorlijke heethoofde dus voor jou zal het nog erger worden.

Voorheen had ik ook een heethoofd van een Intel (i7 2600k haha) daarop gebruikte ik een bequit dark rock (vraag me niet welke versie), en die wist hem echt goed koel te houden. Dat was mij met deze Mugen never nooit niet gelukt, ook niet met een goede luchtstroom.

Maar nogmaals, belast je je cpu waar die imo voor gemaakt is, dan zorg voor een zeer goede luchtstroom want de Mugen is echt geen topper qua koeling :)

• SteveV

SteveV

Schtiefv Meister

Topicstarter
Klopt wel, de titel dekt niet meer de lading zoals ik in eerste instantie had bedoeld en zou omgedraaid moeten worden zoals je al aangaf.

Zelf gebruik ik nu ook nog een I7 2600K met een Mugen 4 PCGH dus weet waar je het over hebt.
De bedoeling van deze PC is dat deze ook weer 6 tot 10 jaar meekan met misschien wat tussentijdse upgrades mocht dat nodig zijn.

Wat ik ook regelmatig doe is videobewerking en photoshop dus met het oog daarop gericht heb ik de build aangepast naar meer geheugen en een iets snellere cpu en of dat dan een "tekenfilm" versie is staat daar even los van :P

Ik ga mij nog verder inlezen welke CPU cooler ik nu het beste kan bestellen.

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-11 14:22
SteveV schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:35:
Klopt wel, de titel dekt niet meer de lading zoals ik in eerste instantie had bedoeld en zou omgedraaid moeten worden zoals je al aangaf.

Zelf gebruik ik nu ook nog een I7 2600K met een Mugen 4 PCGH dus weet waar je het over hebt.
De bedoeling van deze PC is dat deze ook weer 6 tot 10 jaar meekan met misschien wat tussentijdse upgrades mocht dat nodig zijn.

Wat ik ook regelmatig doe is videobewerking en photoshop dus met het oog daarop gericht heb ik de build aangepast naar meer geheugen en een iets snellere cpu en of dat dan een "tekenfilm" versie is staat daar even los van :P

Ik ga mij nog verder inlezen welke CPU cooler ik nu het beste kan bestellen.
Nou nogmaals de Mugen die je in je lijst hebt is qua geluid gewoon een topper.
Qua koeling niet, maar dat heb ik opgelost door een degelijke luchtstroom te maken. Mijn cpu draait namelijk 24/7 (tenzij er broodnodige updates moeten plaatsvinden) op 80% load (kan meer zijn als ik ervoor ga zitten).
Temp zit rond de 65 graden (in de zomer), zoals morgen zal die rond de 55-60 graden zitten.

Echter zonder een leuke luchtstroom kan je daar gerust 10-15 graden bij optellen.

Daarnaast, ga je eronder ook nog een heethoofd van een nvidia neerzetten, die warmte gaat ook weer richting je CPU zodra je die gaat belasten = nog hogere temps.

PS. mijn graden is dus op basis van mijn Ryzen cpu die al een stuk minder warmte uitstoot dan de Intels.

Maar goed, er zijn weinig mensen die de hardware ook daadwerkelijk gebruiken, bij sporadisch een spelletje waarbij de CPU half in slaap valt ga je niks merken van hoge temps.
Pagina: 1