Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafvanEgeraat
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-10-2020
Beste Tweakers!

Mijn vraag is de volgende.

Ik ben op zoek naar een goede 'allround camera' waarmee ik de aankomende tijd vooruit kan.
Het doel is dat het een camera is die zowel geschikt is voor productfotografie, maar ook om goede instructie- en locatie video's te maken. Ik verwacht uiteraard geen high-end 4K kwaliteit. Een body met verwisselbaar lenzen is wellicht het meest passende. Het budget is 1000 tot 2000 euro voor het geheel.

Ik heb uiteraard al rondgekeken, maar niet echt concrete goede modellen gevonden, omdat ik toch twijfel in de merkkeuze.

Graag hoor ik jullie input over wat ik bij een eventuele camera (qua lenzen etc) moeten halen voor beide toepassingen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:36

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Welkom op Tweakers :).
Je vraag is wel vrij breed + je wensen/eisen zijn ook niet dusdanig specfiek dat je specifieke antwoorden mag verwachten.

In auto termen: ik zoek een gezinsauto waar ik mee naar het werk kan, maar ook naar opa/oma. Zowel over de provinciewegen als over de snelweg :). Budget tussen de 20.000 en 40.000 euro. Dan kan je een Ford Fiesta als advies krijgen, maar ook een Skoda Superb of een Subaru Forester.

Graag wat specifieker aanvullen welke modellen je nu gevonden hebt en waarom jij denkt dat die niet optimaal zijn en waardoor je nog twijfelt, of welke merken je in de winkel al vast gehouden hebt en wel wat lijkt. En welk advies kreeg je bij de lokale camera winkel :).

Zoals het er nu staat laat je de community het werk maar doen, maar zo werkt het niet :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:23
Zoals je eisen nu zijn, voldoet ongeveer elke camera en lens. Je mag je eisen dus wat specifieker maken.

Je hebt het over productfotografie en instructievideo's, om wat voor producten gaat het en wat ga je instrueren? Een auto is een aanzienlijk groter onderwerp dan een luciferdoosje en vereist dus ook een andere brandpuntsafstand van de lens. Evenzo bij instructievideo's van borduren of van rekstokoefeningen. Je mag ook nadenken over de scherptediepte, wil je het onderwerp vastleggen in de omgeving, of juist isoleren uit de omgeving?

Een aantal punten dus die verduidelijking vragen. Met het gestelde budget kun je in principe alle kanten op, dus dat zal niet snel de bottleneck zijn verwacht ik.

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 04-09-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafvanEgeraat
  • Laatst online: 05-10-2020
Excuses ik zal even wat specifieker zijn :) dat schiet inderdaad anders niet op!

Productfotografie:Het gaat in dit geval om een geursysteem zoals deze Het is de bedoeling productfotografie zo toepassen dat we het in een eigen studio-ruimte of studiobox kunnen gebruiken. Het zullen voornamelijk producten zijn ter grote van een koffiezet-apparaat. Close-up shots van de details van het apparaat tot shots waarbij het systeem centraal staat in een ruimte. Bijvoorbeeld een shot van het apparaat op een bar waarbij de focus op het product ligt

Instructievideo's: Het gaat om dezelfde apparaten waarbij we het installatieproces stapsgewijs in beeld willen filmen. Dit zijn de oude instructievideo's. Met een persoon deels in beeld.

Overige video's: Testimonails/interviews afnemen met een woordvoerder van een van onze klanten. Afgewisseld met beelden van de ruimtes in het pand. Bijvoorbeeld korte interview met de eigenaar van een sportschool. Waarbij we beelden van de eigenaar afwisselen met beelden van de entree, fitnessruimtes.

Hopelijk is dit al wat duidelijker!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Nou je hebt veel keuze in modellen van bijvoorbeeld Olympus, Panasonic, Fuji, Canon, Sony en Nikon. Welke modellen heb je inmiddels al bekeken en met elkaar vergeleken? Misschien dat deze buying guide je op weg helpt:

https://m.dpreview.com/re...de-best-cameras-for-video

Vergeet je ook niet te verdiepen in de benodigde accessoires, zoals een mic, (variabel) grijsfilter(s), led verlichting, gimbals, statief met videohoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:23
Als ik kijk naar je voorbeelden kun je iig kiezen voor een standaardzoom en beeldstabilisatie. Afhankelijk van het camerasysteem kan de beeldstabilisatie in de lens of in de body zitten. Het voordeel van een standaardzoom is dat je qua brandpuntsafstand wat flexibeler bent. Ik zag in je voorbeeld video een stukje waarin er in of uitgezoomd werd, dat is eenvoudig te doen met een zoomlens. Met een prime lens (vast brandpunt) kan het ook, maar dan heb je waarschijnlijk extra accessoires zoals een gimbal nodig voor het beste resultaat. Beeldstabilisatie is vooral handig wanneer je uit de hand filmt, op statief is het niet noodzakelijk (eigenlijk zelfs onwenselijk).

Een alternatief is een prime lens met kleiner diafragma. Dit geeft een kleinere scherptediepte (meer wazigheid op gebieden die niet in focus zijn, veelal achtergrond), en tegelijkertijd meer lichtinval, waardoor je beter uit de hand kunt fotograferen in moeilijkere lichtomstandigheden. Een dergelijke lens is fijn voor productfotografie en kan ook gebruikt worden voor de video's, mogelijk wel extra accessoires noodzakelijk.

Voor de close-up/detail foto's kun je een macrolens gebruiken. Deze heeft als voordeel dat je een kleinere minimale focusafstand hebt en dus korter op het product kunt gaan zitten. In plaats van een macrolens kun je ook een andere prime lens met een extender of close-up filter gebruiken. Dit heeft invloed op de scherpstelafstand en heeft daarmee een beperkte range waarbinnen een lens bruikbaar is. De fotokwaliteit en gebruiksgemak zijn wat minder tov een macrolens, maar het bespaart je wel serieus geld.

Dus even de mogelijke lenzen samengevat*;
- standaardzoom (24-75mm)
- prime lens (50-75mm)
- macrolens (100-150mm)

* brandpuntsafstanden zijn van full-frame. Kleinere sensoren hebben een crop factor, wat invloed heeft op oa de brandpuntsafstand. Bij een aps-c camera vermenigvuldig je het getal met 0.65 en bij een mft camera met 0.5 (50mm ff is dus 25mm op mft en ~35mm op aps-c).

Met deze informatie zou je al een eind op weg moeten komen om iig een shortlist te maken. Naar mijn idee bestaan er geen echt slechte camera's en lenzen, zolang je maar bij dslr of systeemcamera's blijft. Voor je doel heb je geen exotische specificaties nodig. Het is wel dat elke fabrikant andere keuzes maakt qua bediening en ergonomie, maar dat moet je zelf ervaren om te bepalen wat bij je past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:08
Ik zou kijken naar Olympus of Panasonic.
  • Veel camera + lens voor je geld
  • Ingebouwde stabilisatie. Wat ik lees bij instructie en klantfilmen staat je camera meestal niet op een statief
  • Systeem is klein en je kunt dus makkelijk uit verschillende hoeken filmen, dichtbij komen, en meenemen naar klanten
  • Meer scherptediepte dan bv een full frame camera wat voor jouw doeleinden een goed idee is
Als het geld echt op moet, kun je kijken naar de Panasonic GH5, Olympus M1.II of Olympus M5.III.
Goedkoper en ook heel goed: Panasonic G80/85. Belangrijk: stabilisatie, 4K video (niet nodig), en microfoon-ingang.

Goede lenzen hierbij zouden o.a. de Panasonic 12-35, Olympus 12-40 of 12-45 kunnen zijn; of misschien de iets meer video-georienteerde Panasonic 10-25.

Zorg voor wat balans: In jouw geval zou ik een verhouding camera:lens:overige-accessoires van 2:2:1 als richtlijn niet gek vinden.
Bij overige accesoires denk je aan dingen die ervoor zorgen dat je een goede video krijgt: Licht! Achtergrondschermpje. Goede microfoon; misschien één op de camera en eentje draadloos voor op de revers.

Laat je niet gek maken over full frame en megapixels. Full HD is 2 megapixels. Productfoto's komen ook niet terecht op een scherm dat meer dan 2 megapixels heeft. Laat je dus niet gek maken door het 'meer is beter' idee: Meer is vooral duurder.

Weet je wat?
Kijk eens naar deze video "How to get started with Youtube for $1000". Die kijkt dus niet alleen naar een camera maar naar alles wat er bij komt, voor 1 kilodollar.

https://www.dpreview.com/...r-you-need-to-get-started

[ Voor 22% gewijzigd door Tarquin op 07-09-2020 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bij je hele vraag moet je eigenlijk beginnen met wat je nodig hebt. De grap is namelijk dat wat je wilt met iedere camera met een goede lens kan. Een top compact camera zou zal al voldoen en zelfs in 4K. Maar wat belangrijker is je hebt vooral ook goede verlichting nodig en een statief. Want je verlichting maakt of breekt je video in deze. En vergeet niet voor geluid een goede microfoon.
Dus een camera met mogelijkheid voor externe microfoon en een lichtgevoelige zoomlens zodat je controle over je DOF hebt. Vergis je niet er gaat veel geld zitten in goede lightboxen etc.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FordFiasco
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01:22
Frogmen schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:20:
Bij je hele vraag moet je eigenlijk beginnen met wat je nodig hebt. De grap is namelijk dat wat je wilt met iedere camera met een goede lens kan. Een top compact camera zou zal al voldoen en zelfs in 4K. Maar wat belangrijker is je hebt vooral ook goede verlichting nodig en een statief. Want je verlichting maakt of breekt je video in deze. En vergeet niet voor geluid een goede microfoon.
Dus een camera met mogelijkheid voor externe microfoon en een lichtgevoelige zoomlens zodat je controle over je DOF hebt. Vergis je niet er gaat veel geld zitten in goede lightboxen etc.
Mee eens. Ik denk dat het goed is om de meeste aandacht aan de workflow te besteden: hoe moeten de foto's en video's eruit zien? Wat voor sfeer moet het ademen, hoeveel tijd heb je om productfoto's en -video's te maken, eenmalig of structureel? Goede productfoto's (en zeker video's) vergen meer dan beschikken over hardware.

Als je dit allemaal hebt uitgedacht is het zoeken van camera + lenzen en andere zaken veel makkelijker.

Succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StudioPLAAT
  • Laatst online: 06-10-2020

StudioPLAAT

Fotografie studio

Hi Olaf,

Wij werken als productfotograaf met veel plezier met de Sony a7r III met de Zeiss 24 - 70 mm lens.
Binnen jou budget is dit wellicht een goed optie de Sony Alpha A7R MK II 28-70mm f3.5-5.6 OSS (Optical Steady Shot,
image stabilizer die in de lens zit goed voor je video opnames).
Maar vergeet niet zoals Frogmen al aangaf net zo belangrijk zijn: verlichting, statieven, grijskaart en microfoon.
Succes bij je zoektocht!

[ Voor 4% gewijzigd door StudioPLAAT op 08-09-2020 16:25 ]

https://www.studioplaat.nl/

Pagina: 1