Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roo
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Roo

He knows, you know

Topicstarter
Ha all, ik overweeg een Asus RT-AX92U router op mijn Tweak glasvezel te plaatsen, maar ik kan nergens met zekerheid vinden of dit apparaat ook VLAN ondersteuning biedt (dat is nodig voor het scheiden van telefonie en internetverkeer). Kan het ook niet op de website vinden

Weet iemand of dit mogelijk is?

Thank God for the Internet

Beste antwoord (via Roo op 12-09-2020 11:49)

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:32
Zo goed als alle routers van Asus ondersteunen vlan-tagging op de wan-poort voor iptv en telefonie, en de mogelijkheid om deze selectief door te zetten op lan3/4.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 31-05 23:49
De meeste consumenten routers ondersteunen het niet standaard.

Op dit forum staan instructies om een eigen asus router te gebruiken met glasvezel. Dit vereist wel wat commandline werk voorzover ik weet.

Wat je ook kan checken is of je alternatieve firmware erop kan zetten zoals openwrt ddwrt of tomato.

• iTeqh
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-12-2024
VLAN ondersteuning op LAN poorten van een router kom je (bijna) nooit tegen inderdaad.

Wat je wel kunt doen is een managed switch met VLAN mogelijkheden met je router verbinden. Zo kun je het netwerk wel in verschillende VLAN's segmenteren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:32
Zo goed als alle routers van Asus ondersteunen vlan-tagging op de wan-poort voor iptv en telefonie, en de mogelijkheid om deze selectief door te zetten op lan3/4.

• Roo
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Roo

He knows, you know

Topicstarter
hcQd schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:11:
Ik had oorspronkelijk de ZenWifi AX (XT8) gekocht, maar al aangemeld voor retour omdat deze zeker geen VLAN ondersteuning heeft en mijn verbinding dat wel nodig heeft.

Maar jouw opmerking zette mij toch aan het denken. Ding weer uit de doos gehaald en toch even uitproberen. Blijkt te werken als een zonnetje. Bij de router instelling kan je "manual" aangeven, voor mijn provider (Tweak) moet ik VLAN34 hebben voor internet. Dat kon ik invullen bij VID. En voila! Werkt!

Dank dus voor de gouden tip, ik heb de RT-XA92U niet gekocht maar ga nu verder met de XT8. Top!

Thank God for the Internet