Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• H.Spuybroek
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-11 08:28
Hoi Allemaal,

De afgelopen maand heb ik diverse bedrijven langs gehad om te kijken naar zonnepanelen. De meeste bedrijven komen toch met een SolarEdge omvormer als advies met bijbehorende verkoopspraatje ( veiliger, inzicht per paneel, garantie etc..). 1 bedrijf had ik nog gekozen om ook een tegengeluid te horen met SMA of een andere omvormer. Ik heb nu alleen zoveel opties dat ik het nu 1,2,3 niet weet wat het beste zou zijn.. Daarnaast hoorde ik ook verschillende verhalen over een PV verdeler. 1 bedrijf zegt geen PV verdeler te gebruiken ivm dat In de NEN 1010 staat dat er op een pv verdeler maximaal 3000 watt aangesloten mag worden, het zal wel werken zegt hij, maar ivm de NEN norm moet er een aparte groep komen b.v. Twee andere bedrijven zeggen dit kan gewoon en zeggen geen woord over een NEN norm.

Type dak: Schuin dak
Soort dakbedekking: Dakpannen
Breedte dak: 5,25 meter
Hoogte dak: Voorzijde (4,5 Meter), Achterzijde ( 8,1 Meter)
Dakoriëntatie: Oost/West

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwH-VQoh_C-e1Z0S7jyAsGJlGGo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Bekw374DP8T42EZQqXKYFxAE.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8j6-v7drsdtlq_xMa7EcBbAfh4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w4R6r9idS2sbuB9MF8LmqOHC.png?f=fotoalbum_large

Bedrijf 1 Lokaal, besteed installatie uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjTXL0cWPXqZmeZnWMFt8Or20HE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wJfM0V6kOCwEcCyTfyHBKEa0.png?f=fotoalbum_large

Bedrijf 2 Lokaal bedrijf, 2 man indienst. Staat op https://www.echteinstallateur.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hc0BVrwYqU6Khpa33mv539Cwdt4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BKtDgR9AwFXUO8KPZejW2nJl.png?f=fotoalbum_large

Bedrijf 3 Staat op https://www.echteinstallateur.nl en heeft een zonnekeur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNNeYP2KHp0o1PmyhPnqbi_4ztc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oPZ7mMu68adwFEGUV8ifufxY.png?f=fotoalbum_large

Bedrijf 4 Staat op https://www.echteinstallateur.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ce3POS3witeLf-E-rTdgHMA5Qng=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FFTDnDoRdksmegf7kK2Ta3pc.png?f=user_large

Veel keuze dus, op basis van alle gesprekken weet ik wel dat ik mijn panelen wil verdelen over de 2 daken. Om zo heel de dag de zon ergens te hebben.

Weet iemand hoe het precies nu zit met een PV verdeler en de normen hierbij?
Wat zou de beste offerte zijn voor mijn huis of misschien zit die er niet bij;)

• HectorMalot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:57
1.2 euro per Wp Excl BTW is nog steeds best duur. Wij zaten incl installatie en solaredge op ongeveer 1.1 incl BTW en installatie met 17x 355Wp panelen. (PM me als je de contactgegevens wilt)

De 3000 Watt kwam me niet bekend voor, maar is inderdaad ook wat ze aangeven op de ABB website voor PV verdelers. Aangezien je een hoekhuis hebt zou je ook een nieuwe kabel via de buitenmuur naar de zolder kunnen trekken. Dan kun je evt zelfs voor 3-fasen gaan als je nog een paar extra panelen kwijt kunt en al een 3x25A aansluiting hebt. (Zo niet dan is dat een afrader ivm de ombouwkosten van de groepenkast)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:28
Ik heb nog nooit van max 3000 W voor een PV verdeler gehoord. Vraag het hier eens.

Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

7 + 7 panelen van 340 Wp oostwest met een helling van 45 graden kunnen overigens ook op een 3 kW omvormer.

Je ziet goed dat een groter systeem relatief goedkoper is.

Edit: die offerte met de Goodwe is erg goedkoop, gewoon doen

[ Voor 8% gewijzigd door busscherski op 04-09-2020 07:26 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• H.Spuybroek
HectorMalot schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 01:00:
1.2 euro per Wp Excl BTW is nog steeds best duur. Wij zaten incl installatie en solaredge op ongeveer 1.1 incl BTW en installatie met 17x 355Wp panelen. (PM me als je de contactgegevens wilt)

De 3000 Watt kwam me niet bekend voor, maar is inderdaad ook wat ze aangeven op de ABB website voor PV verdelers. Aangezien je een hoekhuis hebt zou je ook een nieuwe kabel via de buitenmuur naar de zolder kunnen trekken. Dan kun je evt zelfs voor 3-fasen gaan als je nog een paar extra panelen kwijt kunt en al een 3x25A aansluiting hebt. (Zo niet dan is dat een afrader ivm de ombouwkosten van de groepenkast)
Dat is nette prijs inderdaad. Het rare is dat 1 iemand zegt dat dit niet mag en voor de rest van de bedrijven is het allemaal geen probleem:). De laatste die kwam zei dat stel je wasmachine staat aan en je wekt stroom op hetzelfde moment ook, dat alle opgewekte stroom meteen opgemaakt wordt door de wasmachine, dus die stroom komt nooit "aan" in de meterkast. Vandaar dat het zou mogen. Klinkt logisch, maar geen idee of het echt zo werkt ;) Ik volg de tip van @busscherski en zal het in het forum nog navragen. Bedankt voor je reactie!

• H.Spuybroek
busscherski schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 07:24:
Ik heb nog nooit van max 3000 W voor een PV verdeler gehoord. Vraag het hier eens.

Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

7 + 7 panelen van 340 Wp oostwest met een helling van 45 graden kunnen overigens ook op een 3 kW omvormer.

Je ziet goed dat een groter systeem relatief goedkoper is.

Edit: die offerte met de Goodwe is erg goedkoop, gewoon doen
Bedankt voor je advies. Is Goodwe ook gewoon "goed". Denk je dat ik ongeveer hetzelfde opwek als er wordt beloofd met SolarEdge? Behalve wat het plaatje van ons huis aan de voorkant toevallig toont hebben wij geen last van schaduw van een object zover ik weet.
Sorry ik zie zoveel SolarEdge langs komen met de bijbehorende verhalen, dat ik ze deels ook begin te geloven :X

• busscherski
Met schaduw van een boom kan SolarEdge meer dan een stringomvormer zoals bijvoorbeeld Goodwe. Het verschil zal niet opzienbarend zijn.
Laat bij wijze van spreken SolarEdge met 13 panelen ongeveer evenveel opwekken als een stringomvormer met 14 panelen.
Een Goodwe (ook gewoon goed) met 14 panelen is uiteraard een stuk goedkoper dan SE met 13 panelen.

Met een duidelijke luchtfoto met het noorden boven zou ik het specifieker in kunnen schatten.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• H.Spuybroek
busscherski schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:33:
Met schaduw van een boom kan SolarEdge meer dan een stringomvormer zoals bijvoorbeeld Goodwe. Het verschil zal niet opzienbarend zijn.
Laat bij wijze van spreken SolarEdge met 13 panelen ongeveer evenveel opwekken als een stringomvormer met 14 panelen.
Een Goodwe (ook gewoon goed) met 14 panelen is uiteraard een stuk goedkoper dan SE met 13 panelen.

Met een duidelijke luchtfoto met het noorden boven zou ik het specifieker in kunnen schatten.
Dankjewel @busscherski

Een ander "voordeel" van SE zou zijn dat bij een eventuele brand er nog maar 1 Watt op het dak komt te staan. Weet jij hoe dit zit bij GoodWe bijvoorbeeld?

Hierbij een luchtfoto. Ik hoop dat je genoeg kunt zien hiermee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKnM_AN2e7FRKytaUmJiZw9udDs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KkAppuvl1rEqlG9Rk3mrnwEO.png?f=fotoalbum_large

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-11 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
H.Spuybroek schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 20:46:
[...]

Dankjewel @busscherski

Een ander "voordeel" van SE zou zijn dat bij een eventuele brand er nog maar 1 Watt op het dak komt te staan. Weet jij hoe dit zit bij GoodWe bijvoorbeeld?

[Afbeelding]
Wat maakt het uit hoeveel watt er op het dak staat bij brand?
zorg dat je buiten komt en bel de brandweer.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:33

Zenix

BOE!

Ik ben ook bezig met offertes opvragen. Heb bij mijn eisen aangegeven dat ik een string omvormer wil. Want anders krijg je inderdaad voornamelijk SolarEdge.

Ik vind 12 panelen wel weinig, passen toch een stuk meer? Solar-Bouwmarkt kan je ook overwegen.

• busscherski
[...]

Dankjewel @busscherski

[Afbeelding]
Welke boom is het precies?

Ik denk dat SE inderdaad in sommige gevallen veiliger kan zijn ivm brand.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:34
... maar met panelen die boven betonnen dakpannen zweven is het risico van brand verwaarloosbaar.

• H.Spuybroek
busscherski schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 22:09:
[...]

Welke boom is het precies?

Ik denk dat SE inderdaad in sommige gevallen veiliger kan zijn ivm brand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xcYocQwvl3DczYq7PrDt8L8zKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3udW7a5iOFsEsF4u1sMUGa3N.jpg?f=fotoalbum_large

In het rood de plaats waar de boom staat.
Dankjewel @busscherski

[ Voor 3% gewijzigd door H.Spuybroek op 04-09-2020 22:27 ]

• H.Spuybroek
Zenix schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 21:18:
Ik ben ook bezig met offertes opvragen. Heb bij mijn eisen aangegeven dat ik een string omvormer wil. Want anders krijg je inderdaad voornamelijk SolarEdge.

Ik vind 12 panelen wel weinig, passen toch een stuk meer? Solar-Bouwmarkt kan je ook overwegen.
Ja ik ga voor 12 a 14 panelen waarschijnlijk. Mijn verbruik is rond de 3100 - 3500 kWh. Dit wil ik ongeveer ook opwekken met de panelen. Meer zou inderdaad kunnen, maar dat hoeft voor mij niet.

• busscherski
O die boom staat wel erg noordelijk. Het verlies daardoor is niet significant.

• Rol-Co
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Dankjewel @busscherski

Een ander "voordeel" van SE zou zijn dat bij een eventuele brand er nog maar 1 Watt op het dak komt te staan.
Ik hoop voor jou dat je bij brand niet op dak gaat zitten. Dus wie boeit het dan verder hoeveel volt er op dak staat bij brand? Misschien brand je huis wel snachts af, dan is het met alles en altijd 1v, 50% kans. :+

Trap nou niet in die marketing praat. Je stopcontacten gaan toch ook niet naar 1v bij brand?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• H.Spuybroek
twain4me schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 21:15:
[...]

Wat maakt het uit hoeveel watt er op het dak staat bij brand?
zorg dat je buiten komt en bel de brandweer.
Voor mij niks, maar schijnbaar wel voor de brandweer. SE heeft een systeem is mij verteld wat zorgt dus dat er 1 Volt nog maar per paneel op komt te staan. (i.p.v Watt bedoelde ik dus Volt ;) . Ik heb er geen verstand van dus vandaar mijn vraag op het forum :)

• busscherski
H.Spuybroek schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:25:
[...]

Voor mij niks, maar schijnbaar wel voor de brandweer. SE heeft een systeem is mij verteld wat zorgt dus dat er 1 Volt nog maar per paneel op komt te staan. (i.p.v Watt bedoelde ik dus Volt ;) . Ik heb er geen verstand van dus vandaar mijn vraag op het forum :)
https://www.sma-benelux.c...onnestroominstallatie.pdf
Bij inachtneming van de aanbevolen
blusafstanden van 5 m bij volle straal en
1 m bij sproeiblussen overeenkomstig DIN
VDE 0132 hebben zich bij het gebruik
van het water als blusmiddel voor de
hulpdiensten geen gevaarlijke lekstromen
voorgedaan. (pagina 131) (Sepanski et
al., 2015

• H.Spuybroek
Dankjewel en de "Conclusie: de ervaring heeft geleerd dat conventionele zonnestroomsystemen met stringtechnologie veilig zijn en beheersbaar zijn in geval van nood. Rekening houden met veiligheid bij het ontwerp van de zonnestroominstallatie, een transparante documentatie van het zonnestroomsysteem en gekwalificeerd personeel zijn essentieel om de veiligheid van de brandweerman te waarborgen. Wat uitschakeling op paneelniveau betreft, behandelen brandweerkorpsen alle zonnestroomsystemen op dezelfde manier. Immers, elk uitschakelapparaat kan falen." zegt eigelijk ook meteen dat ze een installatie met SE op dezelfde manier behandelen. Thx!

• Rol-Co
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

H.Spuybroek schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:38:
[...]

Dankjewel en de "Conclusie: de ervaring heeft geleerd dat conventionele zonnestroomsystemen met stringtechnologie veilig zijn en beheersbaar zijn in geval van nood. Rekening houden met veiligheid bij het ontwerp van de zonnestroominstallatie, een transparante documentatie van het zonnestroomsysteem en gekwalificeerd personeel zijn essentieel om de veiligheid van de brandweerman te waarborgen. Wat uitschakeling op paneelniveau betreft, behandelen brandweerkorpsen alle zonnestroomsystemen op dezelfde manier. Immers, elk uitschakelapparaat kan falen." zegt eigelijk ook meteen dat ze een installatie met SE op dezelfde manier behandelen. Thx!
Ook interessant om te lezen en zien.
https://www.solar-bouwmar...-dc-spanning/brandgevaar/

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1