Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tijd voor een upgrade (met 3080 RTX FE)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• XMrNiceguyX
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-04-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is de bedoeling dat het nieuwe systeem mijn ouwe systeem gaat vervangen (nu ca. 7-8 jaar oud; er zit nu een GTX 770 in het oude beestje; en heeft over de jaren wel upgrades gekregen). Met de switch van op kantoor werken naar thuiswerken is het de bedoeling dat het 50% een werkpc en 50% een gamepc moet worden. Voor werk moet er rekenkracht in zitten (dus meer CPU power), ik wil er ook mee kunnen streamen op 1440p / 60fps+ en het moet VR ready zijn (niet streamen en VR tegelijk overigens).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is redelijk ruim en ligt tussen de 2000 - 2500 euro. Er onder zitten is natuurlijk ook helemaal okee, want ik wil op redelijk korte termijn ook gaan kijken naar een goede monitor of twee.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur van mijn huidige PC neem ik mee. Dus monitor, muis, keyboard, etc. hoeven hier niet bij in te zitten. Daarnaast wil ik ook mij harddisks overzetten. Dit zijn 2 HDDs (allebei 3.5'' en 2TB) en 1 SDD (Samsung 850 EVO - 500 GB).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X (BOX) Boxed€ 424,04€ 424,04
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 165,-€ 165,-
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition€ 0,-€ 0,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 58,90€ 58,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 71,62€ 71,62
2Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm€ 9,06€ 18,12
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 103,16€ 103,16
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 107,81€ 107,81
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 98,54€ 98,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.047,19

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zou graag de nieuwe nVidia 30xx videokaart (een 3080 RTX lijkt mij goed in budget passen) in het systeem willen hebben. Ik ben altijd al erg te spreken geweest over deze kaarten en ik denk dat het een enorme upgrade zal zijn over mijn huidige systeem. Voor de rest heb ik niet enorm veel voorkeur qua merk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag een ruime kast. Ik heb nu een mid ATX tower en het was een enorm gepruts om alles in de kast te krijgen met als gevolg dat de airflow redelijk waardeloos is. Geluid en energiegebruik maakt mij niet heel erg uit, maar ik wil wel graag dat het systeem een lange tijd mee kan gaan.

Ga je overklokken?
Standaard is ok, maar in de verre toekomst moet het mogelijk blijven om te overklokken als de prestaties achter blijven.

Wat verwacht je van ons?
Mijn vraag is vooral of de componenten goed op elkaar afgestemd zijn. Ik heb in het verleden slechte ervaringen gehad van prebuilt systemen (een Toshiba laptop met een GeForce 7900GS en Microsoft Vista. Absolute ramp.). Dus de vraag is over geen conflicten zitten in software, zijn er genoeg aansluitingen voor de extra harddisk ruimte, etc?

Daarnaast ben ik ook benieuwd of jullie kunnen inschatten of het voorgestelde systeem voor een langere tijd mee kan gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door XMrNiceguyX op 04-09-2020 00:20 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
Pak crucial of gskill geheugen ,die werken stabieler met ryzen.
Die voeding is beetje overkill,be quiet straight power 11 650 watt of fractal ion platinum 660 watt zijn goede keuzes.

Met zo'n duur systeem zou je ook kunnen denken aan een cpu koeler,dat maakt je pc stiller

• XMrNiceguyX
Oh. Ik dacht dat ik er ook een cpu koeler op had gezet. Dat is wel de bedoeling ja. Ik zal het updaten.

Goed punt wat betreft voeding. de 3080 zou 320W moeten zijn. Dan is 650W wel voldoend denk ik. Die 450W die ik in mijn huidige heb zitten zou het wel niet redden ;)

[ Voor 45% gewijzigd door XMrNiceguyX op 04-09-2020 00:06 ]

• Mr Jeroen H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-11-2021
Hallo,

Ik ben bezig om een vergelijkbare setup te maken.
Zie dat je interesse hebt in de 3900X, dit had ik ook.

Echter voor nu kies ik zelf voor de 3600 processor (voldoende voor games) en ga ik upgraden naar de 4000 serie wanneer dit echt benodigd blijkt te zijn. Op dat moment heb je nieuwste generatie CPU`s en bespaart je nu wat geld.

(weet niet of de nieuwe GPU dadelijk ook meer van de CPU gaat vragen :|)

Goed dat je inderdaad kiest voor een B550 (4000 processor future proof)

Daarnaast vraag ik mij af of de RTX 3070 niet voldoende zou zijn, of dat je echt de 3080 moet pakken. (dillema waar ik nog mee zit).

Mijn "voorlopige setup" ziet er nu als volgt uit, misschien kan je hier nog wat uithalen

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 165,-€ 165,-
1VideokaartenAsus ROG Strix GeForce RTX 3070€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenAsus ROG Strix GeForce RTX 3080€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master MasterCase H500P Mesh ARGB€ 145,05€ 145,05
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12A€ 94,90€ 94,90
1VentilatorenCooler Master MasterFan MF120 Halo 3in1, 120mm€ 40,99€ 40,99
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-32GTZRX€ 147,-€ 147,-
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Zwart€ 124,90€ 124,90
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 57,87€ 57,87
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 1TB€ 125,05€ 125,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.069,76

• Imaho111
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-10 21:00
Echter voor nu kies ik zelf voor de 3600 processor (voldoende voor games) en ga ik upgraden naar de 4000 serie wanneer dit echt benodigd blijkt te zijn. Op dat moment heb je nieuwste generatie CPU`s en bespaart je nu wat geld.
Je had hem net per ongeluk in mijn topic geplaatst, maar wel interessant hoor!
Dit vind ik een hele goede vraag.

Het blijft gissen naar de release en verkrijgbaarheid natuurlijk. De overbrugging met zo'n mooie nieuwe kaart die je dan niet volle bak kan gebruiken zou ook weer zonde zijn.

• Mr Jeroen H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-11-2021
Imaho111 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:04:
[...]

Je had hem net per ongeluk in mijn topic geplaatst, maar wel interessant hoor!
Dit vind ik een hele goede vraag.

Het blijft gissen naar de release en verkrijgbaarheid natuurlijk. De overbrugging met zo'n mooie nieuwe kaart die je dan niet volle bak kan gebruiken zou ook weer zonde zijn.
Ja, ik zag alleen dat jij voor werk ook bepaalde voorwaarden had gesteld, paste niet helemaal in deze "game setup" :>

Ontopic:

Inderdaad een vraag waar ik mee zit, ben daarom sterk aan het overwegen om te kiezen voor de Noctua proceskoeler U12A, ik vind de U12S mooier (alleen hier dan weer extra fan en splitter bij kopen :( ) daarom kies ik voor de bruinere U12A. Ook op het oog omdat ik verwacht dat er dadelijk meer van de CPU`s gevraagd gaat worden.

Ik zie dat jij gekozen hebt voor de Dark Rock Pro 4
Ook deze heb ik overwogen, alleen ik vind het persoonlijk jammer (alhoewel hij er mooi uitziet) dat deze over de RAM sticks valt....aangezien jij gekozen hebt voor NON RGB, zal dit minder storend zijn. Echter misschien iets om over na te denken.

Ook voor mij de reden om te kiezen voor 32GB ram ipv 16 wat voor nu voldoende is.
Hiermee hoop ik straks een systeem te hebben die goed voorbereid is op de nieuwe videokaart, en later ook de nieuwe CPU

[ Voor 12% gewijzigd door Mr Jeroen H op 04-09-2020 10:24 ]

• XMrNiceguyX
Mr Jeroen H schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:58:
Hallo,

Ik ben bezig om een vergelijkbare setup te maken.
Zie dat je interesse hebt in de 3900X, dit had ik ook.

Daarnaast vraag ik mij af of de RTX 3070 niet voldoende zou zijn, of dat je echt de 3080 moet pakken. (dillema waar ik nog mee zit).
Het klopt dat ik expres en higher end CPU op de lijst had gezet. Ik overwoog ook de 3950X, maar ik denk dat 300 euro meer voor 4 core meer niet de moeite waard is. De reden hiervoor is dat ik voor werk statistische analyses draai. Hiervoor heb je dus veel rekenkracht nodig en vooral veel cores. Daarnaast wil ik ook weer gaan streamen op youtube/twitch en op dit moment blijkt daar de CPU de bottleneck (en he onderdeel waarhet meest van verwacht wordt), dus nog een reden om hiet iets hoger te grijpen.

Wat betreft de 3070 vs 3080. Puur luxeprobleem. De 3080 komt al over twee weken uit en de 3070 pas in oktober. Ik wil het systeem het liefst deze maand nog gaan bestellen en in elkaar zetten. :)
Mr Jeroen H schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:18:
[...]

Inderdaad een vraag waar ik mee zit, ben daarom sterk aan het overwegen om te kiezen voor de Noctua proceskoeler U12A, ik vind de U12S mooier (alleen hier dan weer extra fan en splitter bij kopen :( ) daarom kies ik voor de bruinere U12A. Ook op het oog omdat ik verwacht dat er dadelijk meer van de CPU`s gevraagd gaat worden.

Ik zie dat jij gekozen hebt voor de Dark Rock Pro 4
Ook deze heb ik overwogen, alleen ik vind het persoonlijk jammer (alhoewel hij er mooi uitziet) dat deze over de RAM sticks valt....aangezien jij gekozen hebt voor NON RGB, zal dit minder storend zijn. Echter misschien iets om over na te denken.

Ook voor mij de reden om te kiezen voor 32GB ram ipv 16 wat voor nu voldoende is.
Hiermee hoop ik straks een systeem te hebben die goed voorbereid is op de nieuwe videokaart, en later ook de nieuwe CPU
De kast staat niet per se in zicht, dus kleurenspektakel boeit mij niet heel veel, haha. Dat gezegd hebbende, de CPU koeling is altijd een dingetje wat voor mij een beetje gokken is. Je zegt dat de koeler over de RAM sticks valt. Houdt dat in dat het de montage vermoeilijkt dan wel niet onmogelijk maakt?

Overigens is wil ik ook graag naar 32gb ram toe. Ik speel ook wel Civilization VI of de Civilization IV - Cavemen2Cosmos mod waarbij ik graag de kaart zo groot mogelijk heb). Ram blijkt hier de bottleneck. Daarnaast speel ik ook triple A, waaronder de Tomb Raider games, GTA V, Doom. Vooral met deze drie heeft mij huidige PC moeite (max 40 fps en drops naar 20 fps bij doom bv).

Nog een dingetje over je huidige setup, je hebt dar 120mm ventilatoren in staan. Ik heb in mijn huidige build 140mm ventilatoren staan. Ik kon niet vinden welke in de door mij gekozen kast passen, of maakt dit allemaal niet uit?

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-11 11:07
XMrNiceguyX schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:17:
[...]
Nog een dingetje over je huidige setup, je hebt dar 120mm ventilatoren in staan. Ik heb in mijn huidige build 140mm ventilatoren staan. Ik kon niet vinden welke in de door mij gekozen kast passen, of maakt dit allemaal niet uit?
Als er plek is voor 140mm past 120mm ook wel, andersom is lastig. In de handleiding staat dat wel. ;)
In de Pure Base 500 kast passen best veel 140mm fans, je krijgt er ook twee al meegeleverd. Dus jouw fans zijn prima, als je de keus hebt zo groot mogelijke fans nemen.

Ik heb zelf ook een 3900X met een Scythe Mugen5 koeler en één fan aan de achterkant en één fan boven de cpu koeler. De derde fan (allemaal 140mm) die bij mijn kast zat blaast over de videokaart en m2 slot. Tijdens compileren wordt de CPU net 70 graden terwijl de fans nauwelijks hoorbaar zijn.
Pagina: 1