PC laat installatie automaat uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:19

ricardo246

Life's what you make it!

Topicstarter
Mijn vraag:
Executive summary:
Ik denk dat mijn voeding dood is, maar vindt geen bewijs, iemand tips of trucs om me verder te helpen?

Het lange verhaal:
Ik heb hulp nodig om onderstaande probleem op te lossen, zit nu op een laptop dit te typen, want mijn nieuwe beestje heeft kuren:

Ik lig heerlijk ontspannen in bad, en ik hoor een redelijke knal uit kantoortje komen...
Dat klinkt niet goed, uit bad, en op naar kantoortje (gedroogd en gekleed).
PC uit. en geen spanning op ieder onderdeel in kantoor, ook in de voortuin alles spannings loos.
Groep 11 is er uit geknald (ABB automaat). Voordat ik ik die terug zet heb ik alles ontkoppeld, de groep weer aangezet en 1 voor 1 alles aangesloten. Laatste item was de PC (alles ging goed tot zover).
Voeding uitgeschakeld, stroomkabel er in, en de spanningsknop op aan gezet. De groep blijft aan (knalt er niet uit) en alle apparaten werken nog. Ik druk op de aan knop van de PC --> Poef, alles uit.

OK, misschien de PC aansluiten op een andere groep om overbelasting of iets dergelijks uit te sluiten.
De wasmachine en droger hebben beiden een andere groep, en ook hier hetzelfde resultaat. PC aansluiten, voeding aan (alles nog goed), power knop aan en de groep knalt er uit.

Probleem zit hem dus in de PC. Open geschroefd en met goed licht alle componenten geinspecteerd (ik heb er nog niets uit geschroefd op dat moment). alles zit zoals het hoort, geen rare geur (verbrand of iets dergelijks). Ik denk dan dat het mogelijk de voeding is (Corsair TX650M V2), ik heb al eens eerder een probleem met een modulaire corsair voeding gehad (jaar of 4 geleden). Voeding open gemaakt, maar daar ziet alles er prachtig uit, geen opengeklapte condensatoren of andere markeringen, ook geen geur van verbranding.

Je raadt het al, ik heb geen voeding om te testen. Ik wil morgen een andere voeding halen, die er in schroeven, maar voor ik dat doe, wil ik weten of er andere verdachte componenten zijn.

PC draait al 6 maanden zonder problemen, crashes of iets dergelijks. Enige wat ik sinds de start van zijn leven hoor, is iets wat ik als whine coil hebt geclassificeerd, onregelmatig licht gezoem bij lage belasting, trap ik de PC op zijn staart, dan hoorde ik dat geluid niet (kwam vd voeding af, ik dacht : kan geen kwaad).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Dit is mijn setup: Mijn PC

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
PC is nadat hij door mij in elkaar is geschroefd uitvoerig getest (prime, furmark, etc). Processor, geheugen en videokaart zijn langdurig blootgesteld aan zware belasting, en daarbij zijn geen issues gevonden, ook de Samsung 970 Evo Plus 1TB gaf geen kuren (let wel dit alles is zo'n 6 maanden geleden). PC heeft geen BSOD's gehad of ongeplande reboots oid...

I have no special talent. I am only passionately curious.

Beste antwoord (via ricardo246 op 04-09-2020 11:06)

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-09 13:20
Ik gok inderdaad dat het je voeding is. Aangezien corsair 7 jaar garantie geeft kan je hem naar hun opsturen(ze hebben een kantoor in nederland) en krijg je er hetzelfde of een beter model voor terug. Zelf ook 2 jaar terug gehad met een AX850 en daar netjes een AX860 terug voor gehad, voeding was toen 5 jaar oud.

[ Voor 8% gewijzigd door Verderf op 03-09-2020 23:35 ]

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Alle reacties

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 21:35

M2M

medicijnman

De kans is inderdaad vrij groot dat het de voeding betreft. Een beetje moderne voeding is beveiligd tegen overcurrent, overtemperature, short circuit en dergelijke. Wat je ook doet aan de DC-kant mag sowieso nooit stoppen eruit drukken.

Echter geef je aan dat niet de aardlek eruit ligt, maar de 16A zekering? Heb je niet te veel op die groep aangesloten waarbij de PC de druppel was?

-_-

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

Topicstarter
M2M schreef op donderdag 3 september 2020 @ 23:19:
De kans is inderdaad vrij groot dat het de voeding betreft. Een beetje moderne voeding is beveiligd tegen overcurrent, overtemperature, short circuit en dergelijke. Wat je ook doet aan de DC-kant mag sowieso nooit stoppen eruit drukken.

Echter geef je aan dat niet de aardlek eruit ligt, maar de 16A zekering? Heb je niet te veel op die groep aangesloten waarbij de PC de druppel was?
Correct, ik heb 2 aardlek schakelaars (groep 1 t/m 8 en groep 9 t/m 16), en beiden waren normaal in operatie.
Ik heb de PC ook op de groep van de wasmachine en daarna op de droger aangesloten (daar zit maar 1 stopcontact voor 1 machine, apparte groepen) en dan klapt hij er ook uit)..

Lijkt me niet dat de pc de druppel was is mijn conclusie..

[ Voor 11% gewijzigd door ricardo246 op 03-09-2020 23:29 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
Ik gok inderdaad dat het je voeding is. Aangezien corsair 7 jaar garantie geeft kan je hem naar hun opsturen(ze hebben een kantoor in nederland) en krijg je er hetzelfde of een beter model voor terug. Zelf ook 2 jaar terug gehad met een AX850 en daar netjes een AX860 terug voor gehad, voeding was toen 5 jaar oud.

[ Voor 8% gewijzigd door Verderf op 03-09-2020 23:35 ]

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

Topicstarter
Verderf schreef op donderdag 3 september 2020 @ 23:32:
Fijn dat ze goede garantie hebben bij Corsair, maar gekocht bij Azerty, dus ik moet hem via hun terug sturen. dus toch eerst maar een nieuwe kopen, testen en dan de oude retour, anders duurt het wel lang..gaat zomaar een week overheen (geen klacht, feit). Nu maar hopen dat er geen componenten zijn gesneuveld. Wel de laatste Corsair voor mij, 2 in 4 a 5 jaar tijd die sneuvelen, dat is geen toeval meer..

• Verderf
Nee hoor, hoeft helemaal niet :) Gewoon via corsair.com rma invullen met aankoopbewijs. Dat gaat Azerty ook gewoon doen, sterker nog - Ik gok dat Azerty je ook naar Corsair zal verwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Verderf schreef op donderdag 3 september 2020 @ 23:47:
Nee hoor, hoeft helemaal niet :) Gewoon via corsair.com rma invullen met aankoopbewijs. Dat gaat Azerty ook gewoon doen, sterker nog - Ik gok dat Azerty je ook naar Corsair zal verwijzen.
Inderdaad, Azerty en Megekko sturen je beide gewoon gelijk door naar Corsair, nu helemaal met de Corona perikelen. Dan gaat het veel sneller en Corsair is er vrij makkelijk in.

Ik heb een Corsair LL140 fan kapot, mail gestuurd, RMA aangemaakt, ze zeiden gelijk stuur maar op krijg je een nieuwe :) en de fan was 11 maanden en een paar dagen oud :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

Topicstarter
Ik heb zojuist alle stoppen vh magazijn bij CDROM land eruit laten klappen (dus niet alleen die van de testbank). Dus ja de voeding is kaduuk.
Gelijk een Be Quit 650W straight power 11 aangeschaft, ik laat corsair even links liggen.
Ik ga nu met de RMA aan de slag, want ik wil mijn geld terug, geen vervangend product (Heb de PC nu nodig).
Eens kijken of dat geslikt gaat worden.
Bedankt voor het meedenken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ricardo246 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:09:
Ik heb zojuist alle stoppen vh magazijn bij CDROM land eruit laten klappen (dus niet alleen die van de testbank). Dus ja de voeding is kaduuk.
Gelijk een Be Quit 650W straight power 11 aangeschaft, ik laat corsair even links liggen.
Ik ga nu met de RMA aan de slag, want ik wil mijn geld terug, geen vervangend product (Heb de PC nu nodig).
Eens kijken of dat geslikt gaat worden.
Bedankt voor het meedenken
De kans dat ze dat slikken is, of ligt erg dichtbij, 0%.

Daar heb je ook helemaal geen recht op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:12:
[...]

De kans dat ze dat slikken is, of ligt erg dichtbij, 0%.

Daar heb je ook helemaal geen recht op.
Klopt, maar ik mag het vragen toch? Wordt het een voeding dan zetten we die op V&A, Ik heb daar geen problemen mee. Het is mijn keus om gelijk een voeding te kopen.

Edit:
Nieuwe voeding is geïnstalleerd en de PC draait weer als een zonnetje, geen schade aan andere componenten. De kapotte Corsair voeding is retour Azerty, dus we wachten daar even de reactie af.

[ Voor 20% gewijzigd door ricardo246 op 04-09-2020 16:44 ]

Pagina: 1