• estenm
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-08-2023
Wie o wie kan me uit de brand helpen......

ik heb enkele 12v spots gehaald en een Dimmable power supply obv 1-10v. Het gaat om de https://pospower.pl/wp-content/uploads/MCHQ60VxB-spec-EN-R1.pdf

Nu heb ik in mijn loxone config de lichtsturing op 1-10v gezet en ik krijg netjes een waarde tussen 1 en 10v op de AnalogOut1. Deze zet ik op de dim+ en dim- van de dimmer. Echter wijzigt de waarde van uitgangsspanning niet. Deze blijft 12v.

Ik heb spanning op de ingang, 230v, ik heb dim+ en dim- aangesloten (er zit ook nog een witte kabel +10v bij die ik niet heb aangesloten), staat er 2, 4, 6, 8 of 10v op dim+/dim- dan blijft de uitgang toch gelijk.

Wat doe ik verkeerd???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat je al dim- (blauw) en dim+ (bruin) verbindt? Dimt het licht dan wel?

En ik neem aan dat je het wel probeert met een lamp op de uitgang? En dan naar de helderheid van de lamp kijkt en niet naar de spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:01
Dimming effect is achieved by
changing output constant current level in 10%÷100%
Dimmen is de stroombegrenzing verlagen.
Als je niets aansluit heb je geen stroom om te begrenzen.

*deze voeding is 5A, je dimt dus (net niet linear) een percentage van 5A.

[ Voor 17% gewijzigd door jeroen3 op 04-09-2020 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:55

Exigence

dnkroz

Volgens mij regelt deze dimmende voeding de stroom door de led. Dus je spanning zal constant blijven, dus ook wat je meet. Hang er eens een paar leds aan en kijk wat hij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Spanning constant is relatief, deze zal echt wel wat dalen. Maar het is inderdaad de stroom die geregeld wordt dus zonder load ga je niets zinnigs meten in de spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estenm
Heb een poging gedaan met andere spot maar nog steeds geen succes. Vanuit Loxone wordt de Analoge Out spanning aangepast tussen 1 en 10v maar de spot reageert hier niet op.

Aan de DIM kabel zitten 3 aansluitingen, DIM+ - DIM- en +10v. Moet ik hier soms iets mee? Of kan de load te weinig zijn met 2 2w spotjes?

De spots die ik gebruik zijn de onderstaande:
https://www.verlichtingko...pots-zwart-dimbaar-12v-2w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:07
estenm schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:41:
Heb een poging gedaan met andere spot maar nog steeds geen succes. Vanuit Loxone wordt de Analoge Out spanning aangepast tussen 1 en 10v maar de spot reageert hier niet op.
Als je de handleiding van je voeding bekijkt dan zie je dat deze kan dimmen tussen I = 10% (bij 0V uit je Loxone) en I = 100% (bij 10V uit je Loxone). Rated current van de voeding is 5A, 10 procent daarvan is 0,5A.

De spotjes trekken 160mA per stuk bij volle lichtsterkte, 2 stuks is dus maar 320mA wat nog altijd onder de minimum uitgang van 0,5A/500mA ligt. Je moet er dus eigenlijk al 4 of meer spots aan hangen om effectief iets te gaan zien van het dimmen.

Ik weet niet hoeveel spots je voorzien hebt, maar wellicht had je beter een kleiner model voeding gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@theredone51 Je kan nog wel eens gelijk hebben. Wat een bagger handleiding is dit zeg. Maar met andere woorden, deze voeding is compleet nutteloos bij CV (constant voltage) LEDjes als je wilt dimmen. En eigenlijk ook voor CC (constant current) want wie heeft er nu ledjes van 5A...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
Septillion schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:57:
@theredone51 Je kan nog wel eens gelijk hebben. Wat een bagger handleiding is dit zeg. Maar met andere woorden, deze voeding is compleet nutteloos bij CV (constant voltage) LEDjes als je wilt dimmen. En eigenlijk ook voor CC (constant current) want wie heeft er nu ledjes van 5A...
Voedingen worden in Polen gemaakt volgens mij, dan heb je wel vaker dit soort 'kwalitatieve' handleidingen.

Je zou er in theorie gewoon perfect mee moeten kunnen dimmen op basis van Constant Current Reduction, maar het moet wel een beetje in verhouding zijn. Wat ik lees dimensioneren ze de voeding meestal op 120% van de LED's die je er aan hangt, of in dit geval 50W aan LED. Als je dan maar 4W er aan hangt..

Van dit model voeding is ook een 40W versie, dus voor ongeveer 30W aan verlichting. Dat zijn nog altijd 15 spotjes, maar goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dan nog vind ik hem niet geschikt. Je zit dan nog steeds met een dode band van 25%.

Met die mooie termen die ze er eerste tegenaan gooien had ik gewoon verwacht dat hij de stroom zou dimmen indien hij aan Irated zit en ander de spanning... Of gewoon PWM in zowel CC als CV. Maar zie dat deze gekke methode standaard lijkt te zijn :/ Ofwel, je moet voor een voeding gaat die zo goed als de totale stroom van je spotjes kan leveren. Zou ik zelfs niet voor 120% gaan maar voor zo dicht mogelijk naar de 100%. Waarbij elk spotje 160mA doet.

[ Voor 22% gewijzigd door Septillion op 04-09-2020 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estenm
Hoi Theredone, septillion, dankjewel!

ik heb 8 spots voorzien dus ga daar gelukkig wel boven komen :-)

Helaas ben ik niet echt thuis in dit alles en begrijp ook niet zo goed hoe ik de specs moet vertalen naar deze waardes. Nu ben ik dus voor het eerst aan het spelen met losse apparatuur en andere spots dan de Loxone spots. Normaal zou ik weer de dure loxone spots hebben gekocht zodat ik ze via de Tree kon aansluiten en besturen.

Morgen ontvang ik de rest van mijn spotjes en dan ga ik nog eens testen.

Maar als ik het dus goed begrijp, ik heb 8 * 160ma (1,28A) maar hij gaat nooit verder dimmen dan de 0,5A. Maw, ik heb altijd de sterkte van 3 volledige spots als minimale lichtsterkte (3 * 160 mA)?

Laatste vraag, welk soort dimmers (1-10v) en spots gebruiken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
Je hebt een 5A voeding, die kan dimmen van 5A (100%) tot 0,5A (10%). Met 8 spots heb je inderdaad 1,28A. Dat wil zeggen dat je verlichting pas gaat dimmen bij +/-25%, dat is immers het punt waarop de stroom uit de voeding onder de 1,28A komt.

Wat je spots gaan doen als ze 62,5mA te verwerken krijgen (500mA / 8 spots) en of ze eigenlijk nog dieper te dimmen zijn, dat weet ik niet. Dat je voeding veel te zwaar is, dat is wel zeker.

Ik heb een Shelly dimmer met 230V dimbare led spots, dus ik kan je niet verder helpen i.v.m. een goed Loxone alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estenm
Dankjewel voor het antwoord. Morgen ontvang ik de andere spots en laat ik het je weten.

Mvg,
Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

estenm schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:52:
Helaas ben ik niet echt thuis in dit alles en begrijp ook niet zo goed hoe ik de specs moet vertalen naar deze waardes.
Kan ik je niet kwalijk nemen met dit soort idiote constructies van fabrikanten.

Dus mooier zou zijn als je de 5A voeding omruilt voor een 1,5A variant. Want ja, je zult zo niet heel veel dimbereik hebben.
Laatste vraag, welk soort dimmers (1-10v) en spots gebruiken jullie?
Geen, ik gebruik alleen directe led dimmers of 230V led. Voor 12V led gebruik ik standaard (China) Wifi led dimmers met Tasmota. Verder dus ook geen ervaring met Loxone. En nog even zitten kijken maar helaas zijn 0-10V naar PWM modules zijn ook niet echt gangbaar. Dat is hoe ik het zelf dan nu had gedaan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estenm
Net getest en het dimmen slaat echt helemaal nergens op. Wat denken jullie van een voeding zoals deze?

https://www.proconnecting...-10-pwm-o/2321/idlv-25-12

Deze gaat in elk geval van 0-100% met 25watt.

Grts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
estenm schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 00:30:
Net getest en het dimmen slaat echt helemaal nergens op. Wat denken jullie van een voeding zoals deze?

https://www.proconnecting...-10-pwm-o/2321/idlv-25-12

Deze gaat in elk geval van 0-100% met 25watt.

Grts
Meanwell is in ieder geval een gekend / fatsoenlijk merk. Vermogen ligt ook beter in lijn, maar het principe van dimmen is anders. Deze stuurt op PWM (simpel gezegd de lamp snel in en uit schakelen, hoe langer hij uit is, des te donkerder) en dus heeft de stroom hier geen invloed. Belangrijk bij PWM is dat de schakelfrequentie hoog genoeg ligt, maar met 1000Hz zit je goed. Zou normaal geen problemen mogen geven dus en gepast moeten zijn voor jouw toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Meanwell is inderdaad prima merk. En PWM dimmen zorgt inderdaad dat je gewoon het volle bereik hebt. 1-10V voor 10-100%. En zelfs de mogelijkheid voor 0V voor uit (maar laatste 1V/10% is niet lineair). 1kHz is prima, zal je weinig gekke dingen met beweging enzo mee hebben.

Voeding dimt verder wel lineair dus verwacht geen lineair gedrag voor je ogen. Maar misschien dat je dat in je Loxone sturing kan ondervangen.

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 08-09-2020 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estenm
Dankjewel beiden!

Ik ga deze bestellen en zal de andere gebruiken voor de tuiverlichting die ik ga plaatsen. Dit zijn meer spots en dan ook beter in lijn met de 50 watt :)
Pagina: 1