Ik heb al een tijdje last van een bepaald probleem bij het spelen van bepaalde games (vier in dit geval, No Man's Sky, Metro Exodus, Astroneer en Death Stranding). Na enige tijd, verschil per game, krijg ik periodiek een behoorlijke fps-drop van ongeveer een seconde, waarna alles weer even naar gebruikelijke niveau terugkeert (60fps, gelocked). Het lijkt deels af te hangen van waar ik me in het betreffende spel bevindt.Zo zijn er gedeeltes waar ik er nauwelijks last van heb, en gedeeltes waarin ik om de zoveel seconde een drop ervaar. Kan misschien iets te maken hebben met hoe taxing het spel is op dat moment?
Ik heb enkele weken geleden een nieuwe cpu geinstalleerd, i5-6600 > i7-7700k. Ik ervaarde het bovengenoemde probleem vóór de upgrade alleen bij NMS. Echter na de upgrade ervaar ik het dus bij alle bovengenoemde spellen.
Na de upgrade viel het mij op hoe verschrikkelijk heet mijn kast wordt, en ik ben dus op de temperaturen gaan letten. Die zijn erg hoog. Zie plaatje hieronder (temps direct na gamen). De i7 is delidded, en heb zowel tussen de die en heatspreader, als tussen de cpu en de koeling een goede koelpaste gedaan.
Ik vermoed dat het probleem iets te maken heeft met de temperatuur, gezien het vaak even duurt voordat het probleem zich voordoet, en gezien het feit hoe warm alles wordt. Maar dit weet ik dus niet zeker. Waar zou het nog meer aan kunnen liggen?
/f/image/Ot448afjeniB5df63LDXx1uY.png?f=fotoalbum_large)
...
Ik heb een erg kleine case (Fractal Design NODE 202). Iets wat mogelijk zou kunnen helpen is het verkrijgen van een case met betere koeling?
Verder:
Gigabyte GA-B150N Phoenix-WIFI Intel B150 Mini ATX
Gigabyte GeForce GTX 1080 WINDFORCE OC 8G
Noctua NH-L9i
Intel 660p 1TB
G.SKILL 16GB DDR4 GEHEUGENMODULE 3200 MHZ
Corsair SF450 450W SFX
...
Ik heb uiteraard de laatste drivers geinstalleerd. Verder heb ik geprobeerd alle fans op de hoogst mogelijke stand te laten draaien, wat geen merkbaar effect heeft gehad. Verder weet ik eigenlijk niet zo goed wat te doen.
...
Ik heb enkele weken geleden een nieuwe cpu geinstalleerd, i5-6600 > i7-7700k. Ik ervaarde het bovengenoemde probleem vóór de upgrade alleen bij NMS. Echter na de upgrade ervaar ik het dus bij alle bovengenoemde spellen.
Na de upgrade viel het mij op hoe verschrikkelijk heet mijn kast wordt, en ik ben dus op de temperaturen gaan letten. Die zijn erg hoog. Zie plaatje hieronder (temps direct na gamen). De i7 is delidded, en heb zowel tussen de die en heatspreader, als tussen de cpu en de koeling een goede koelpaste gedaan.
Ik vermoed dat het probleem iets te maken heeft met de temperatuur, gezien het vaak even duurt voordat het probleem zich voordoet, en gezien het feit hoe warm alles wordt. Maar dit weet ik dus niet zeker. Waar zou het nog meer aan kunnen liggen?
/f/image/Ot448afjeniB5df63LDXx1uY.png?f=fotoalbum_large)
...
Ik heb een erg kleine case (Fractal Design NODE 202). Iets wat mogelijk zou kunnen helpen is het verkrijgen van een case met betere koeling?
Verder:
Gigabyte GA-B150N Phoenix-WIFI Intel B150 Mini ATX
Gigabyte GeForce GTX 1080 WINDFORCE OC 8G
Noctua NH-L9i
Intel 660p 1TB
G.SKILL 16GB DDR4 GEHEUGENMODULE 3200 MHZ
Corsair SF450 450W SFX
...
Ik heb uiteraard de laatste drivers geinstalleerd. Verder heb ik geprobeerd alle fans op de hoogst mogelijke stand te laten draaien, wat geen merkbaar effect heeft gehad. Verder weet ik eigenlijk niet zo goed wat te doen.
...