Vraag

• Ammun
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-10-2024
Ik heb al een tijdje last van een bepaald probleem bij het spelen van bepaalde games (vier in dit geval, No Man's Sky, Metro Exodus, Astroneer en Death Stranding). Na enige tijd, verschil per game, krijg ik periodiek een behoorlijke fps-drop van ongeveer een seconde, waarna alles weer even naar gebruikelijke niveau terugkeert (60fps, gelocked). Het lijkt deels af te hangen van waar ik me in het betreffende spel bevindt.Zo zijn er gedeeltes waar ik er nauwelijks last van heb, en gedeeltes waarin ik om de zoveel seconde een drop ervaar. Kan misschien iets te maken hebben met hoe taxing het spel is op dat moment?

Ik heb enkele weken geleden een nieuwe cpu geinstalleerd, i5-6600 > i7-7700k. Ik ervaarde het bovengenoemde probleem vóór de upgrade alleen bij NMS. Echter na de upgrade ervaar ik het dus bij alle bovengenoemde spellen.

Na de upgrade viel het mij op hoe verschrikkelijk heet mijn kast wordt, en ik ben dus op de temperaturen gaan letten. Die zijn erg hoog. Zie plaatje hieronder (temps direct na gamen). De i7 is delidded, en heb zowel tussen de die en heatspreader, als tussen de cpu en de koeling een goede koelpaste gedaan.

Ik vermoed dat het probleem iets te maken heeft met de temperatuur, gezien het vaak even duurt voordat het probleem zich voordoet, en gezien het feit hoe warm alles wordt. Maar dit weet ik dus niet zeker. Waar zou het nog meer aan kunnen liggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QIKq467rwYLe5fZ1NO04DXE_kIA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ot448afjeniB5df63LDXx1uY.png?f=fotoalbum_large
...

Ik heb een erg kleine case (Fractal Design NODE 202). Iets wat mogelijk zou kunnen helpen is het verkrijgen van een case met betere koeling?

Verder:
Gigabyte GA-B150N Phoenix-WIFI Intel B150 Mini ATX
Gigabyte GeForce GTX 1080 WINDFORCE OC 8G
Noctua NH-L9i
Intel 660p 1TB
G.SKILL 16GB DDR4 GEHEUGENMODULE 3200 MHZ
Corsair SF450 450W SFX
...

Ik heb uiteraard de laatste drivers geinstalleerd. Verder heb ik geprobeerd alle fans op de hoogst mogelijke stand te laten draaien, wat geen merkbaar effect heeft gehad. Verder weet ik eigenlijk niet zo goed wat te doen.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:16
Je CPU wordt veel te warm.. heb je wel goed (en goede) thermalpaste aangebracht op je nieuwe CPU? Zo ja dan kan je koeling het niet aan.

Denk dat de 7700k net ff wat warmer wordt dan die 6600 ;)

[ Voor 34% gewijzigd door invine op 04-09-2020 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:24
invine schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:59:
Je CPU wordt veel te warm.. heb je wel goed (en goede) thermalpaste aangebracht op je nieuwe CPU? Zo ja dan kan je koeling het niet aan.

Denk dat de 7700k net ff wat warmer wordt dan die 6600 ;)
En waar zie jij dat precies?

Zoals ik zijn sheet lees, staat er keurig rond de 70 graden. Dat noem ik niet echt heet na intensief gamen.

Als ik de sensoren mag geloven, wordt zijn PCH wel te heet. Die tikt de maximum al aan.

Ook zijn Crucial schijf is vrij warm voor een SSD.

Maar wat TS kan doen is eens MSI Afterburner draaien op de achtergrond en laten loggen terwijl hij aan het spelen is.
Dan kan hij precies zien welke temperaturen en worden gehaald, wat er begint te throttlen (CPU, GPU of iets anders) en dan kunnen we verder kijken.

Daarnaast is het voor TS altijd zinvol om laatste drivers en firmware te installeren.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:30

Nemesizz

Untouchable

Wylana schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:35:
[...]

En waar zie jij dat precies?

Zoals ik zijn sheet lees, staat er keurig rond de 70 graden. Dat noem ik niet echt heet na intensief gamen.
Als ik de screenshot bekijk, zijn alle cores onder belasting 99ºC en dat is echt wel te warm, dan gaat die ook thermal throttelen.

Ik vermoed dat de koeling mogelijk niet goed contact maakt. Delid misschien niet helemaal goed gegaan? (heatspreader die niet goed contact meer maakt met de 'die').

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ammun
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-10-2024
Of ik op een juiste manier de koelingpasta heb aangebracht op zowel de die als de koeler kan ik niet zeggen. Volgens mij is het prima, ik heb het met aandacht gedaan, maar goed.

Wat ik heb gemerkt is dat ook mijn kast enorm heet wordt, bijna te heet om aan te raken. Ik vermoed dus dat sowiezo de kast te klein is, waardoor er geen goede airflow is (of een totaal gebrek, hij heeft immers ook geen casefans), en ik kan er slechts een lage cpu koeler in gebruiken, omdat er geen ruimte is voor een grotere.

Ik heb al een grotere case en grotere koeler besteld, en ik hoop dat dit een impact zal hebben.