Ik heb een freeNAS (BSD) server draaien. Machine heeft een tijd aangestaan met oververhitting. Temperatuur op 99 graden. Voelde toen ook erg sloom aan.
Het gaat om een c2550d4i met Intel Avoton C2550.
De "padding" onder het koelblok was helemaal poreus. Deze heb ik vervangen voor zo'n nieuwe pad, de afstand tussen de processor en het blok was te groot voor koelpasta. De temperatuur zit nu op 60% graden, echter ik heb het gevoel dat ie niet meer op de snelheid zit van vroeger. Helaas ook recent geupgrade naar FreeNAS 11 dus het is wat nattevinger werk. Maar nu draai ik dingen in jails die trager aanvoelen dan vroeger op de VirtualBox instantie op die machine.
Nzb uploads naar sabnzbd gaan super traag. Dat zou nog een netwerk issue kunnen zijn. Maar applicaties in jails die wat met mijn bestanden doen lopen ook traag. En dat ie een bhyve mount dus zou netwerk weer uitsluiten.
De grap is dat je aan de CPU gebruik ook niet echt kan zien dat ie nou heel druk is. Ook niet toen bij 99 graden.
Nou dacht ik iets van een CPU benchmark te doen.
Ik kwam tegen: https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php, maar dat is een Windows applicatie.
Ik herinnerde mij dat Phoronix iets had. Maar dat blijkt niet een bootable distro te zijn. Daarbij werkt dat met allemaal plugins. Maar ook al zou dat een getal geven. Als ik niet weet waarmee ik het moet vergelijken dan heb ik er nog niets aan.
Iemand tips/ideeen?
Anders maar een supermicro bord icm SATA kaarten.
sysctl -a |grep -i throttle
kern.racct.rctl.throttle_pct2: 4294967295
kern.racct.rctl.throttle_pct: 4294967295
kern.racct.rctl.throttle_max: 4294967295
kern.racct.rctl.throttle_min: 4294967295
vfs.zfs.zio.dva_throttle_enabled: 1
vfs.nfsd.request_space_throttle_count: 0
vfs.nfsd.request_space_throttled: 0
hw.usb.umass.throttle: 0
dev.cpu.3.coretemp.throttle_log: 0
dev.cpu.2.coretemp.throttle_log: 0
dev.cpu.1.coretemp.throttle_log: 0
dev.cpu.0.coretemp.throttle_log: 0
kstat.zfs.misc.arcstats.memory_throttle_count: 0
Het gaat om een c2550d4i met Intel Avoton C2550.
De "padding" onder het koelblok was helemaal poreus. Deze heb ik vervangen voor zo'n nieuwe pad, de afstand tussen de processor en het blok was te groot voor koelpasta. De temperatuur zit nu op 60% graden, echter ik heb het gevoel dat ie niet meer op de snelheid zit van vroeger. Helaas ook recent geupgrade naar FreeNAS 11 dus het is wat nattevinger werk. Maar nu draai ik dingen in jails die trager aanvoelen dan vroeger op de VirtualBox instantie op die machine.
Nzb uploads naar sabnzbd gaan super traag. Dat zou nog een netwerk issue kunnen zijn. Maar applicaties in jails die wat met mijn bestanden doen lopen ook traag. En dat ie een bhyve mount dus zou netwerk weer uitsluiten.
De grap is dat je aan de CPU gebruik ook niet echt kan zien dat ie nou heel druk is. Ook niet toen bij 99 graden.
Nou dacht ik iets van een CPU benchmark te doen.
Ik kwam tegen: https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php, maar dat is een Windows applicatie.
Ik herinnerde mij dat Phoronix iets had. Maar dat blijkt niet een bootable distro te zijn. Daarbij werkt dat met allemaal plugins. Maar ook al zou dat een getal geven. Als ik niet weet waarmee ik het moet vergelijken dan heb ik er nog niets aan.
Iemand tips/ideeen?
Anders maar een supermicro bord icm SATA kaarten.
sysctl -a |grep -i throttle
kern.racct.rctl.throttle_pct2: 4294967295
kern.racct.rctl.throttle_pct: 4294967295
kern.racct.rctl.throttle_max: 4294967295
kern.racct.rctl.throttle_min: 4294967295
vfs.zfs.zio.dva_throttle_enabled: 1
vfs.nfsd.request_space_throttle_count: 0
vfs.nfsd.request_space_throttled: 0
hw.usb.umass.throttle: 0
dev.cpu.3.coretemp.throttle_log: 0
dev.cpu.2.coretemp.throttle_log: 0
dev.cpu.1.coretemp.throttle_log: 0