Vraag

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:32
Beste tweakers,

Aangezien ik binnenkort (hoop te) verhuizen zoek ik een laptop die mijn huidige desktop PC min of meer kan vervangen. Mijn eisen zijn daarom heel bescheiden: goedkoop, snel, klein, licht, groot scherm en lange accuduur. Owja, en een geweldig toetsenbord en trackpad natuurlijk. Y'know, het minimale :+

Na een dag of twee aan het zoeken te zijn heb ik een aantal opties, maar blijft het lastig om te kiezen. Ik hoop dat jullie wellicht tips en ervaringen hebben om de knoop door te kunnen hakken?

Wat ga je met je laptop doen?
Een beetje gamen, streamen, wat middelzware desktop applicaties als Adobe Illustrator, AutoCAD, Igor Pro, beeldverwerking.

Wat is je budget?
Ongeveer 1500 euro, mag wat meer (of minder!) zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
In theorie dagelijks, en als de pandemic ooit over gaat verwacht ik ook weer relatief veel te vliegen. Gewicht, afmetingen en batterijduur spelen een grote rol.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
In verband met support en compatibility limiteer ik me in principe tot grotere merken: Dell, Asus, HP, Razer. Liever geen budget opties als Acer, en ik heb slechte ervaringen met lenovo en MSI.

Specifieke wensen
GPU: minimaal een GTX 1650.
CPU: minder belangrijk, ik werk nu met een i5-4570S, alles wat daarboven zit :+
RAM: minimaal 16 GB, of aanpasbaar.
HDD: minimaal 512 GB SSD of, wederom, aanpasbaar.
Scherm: idealiter ongeveer 15".
Afmetingen: niet hoger dan 20 mm, niet zwaarder dan 2 kg.

Huidige optie-lijst
Gezien mijn wensen en budget ben ik de volgende opties aan het overwegen:

Razer Blade 15
Positief: ziet er mooi uit, goed toetsenbord en trackpad, degelijke specs, GTX 1660 Ti, ethernet-poort (!)
Negatief: beperkte accu-duur, veel reviews over Razer laptops die spontaan stukgaan, 9th-gen CPU, eigenlijk iets te zwaar.

Asus ROG zephyrus G14
Positief: geweldige performance, GTX 1660 Ti, goede accu-duur, perfecte schermafmeting, licht.
Negatief: Geen thunderbolt 3. Geen webcam. Plastic chasis. In mijn zeer subjectieve mening, vrij lelijk. Veel fan-noise aldus reviews.

Asus ZenBook 15
Positief: Minimale bezels. 10th-gen i7, goede I/O, mooi uiterlijk, degelijk gemaakt. Windows 10 pro.
Negatief: Geen ethernet, slechts een GTX 1650, geheugen valt niet uit te breiden, DisplayPad is vrij nutteloos in mijn ervaring. Geen thunderbolt 3 om een of andere bizarre reden.

Dell XPS 15
Positief: Goede batterij-duur, goede bouwkwaliteit, geweldige trackpad, minimale bezels.
Negatief: Relatief duur voor de specs, 9th-gen CPU, slechts een GTX 1650.

MSI Prestige 15
Positief: Degelijke specs, licht, lekker uitgebreide I/O.
Negatief: Relatief langzame i7-10710U, slechts een GTX 1650, matige afwerking volgens reviews, erg breed, persoonlijk slechte ervaringen met MSI.

Qua batterijduur winnen de Zephyrus G14 en XPS het, zouden de ZenBook en MSI Prestige voldoende moeten zijn en is de Blade eigenlijk te matig voor mijn wensen.
Qua I/O wint de Blade het met HDMI, mini-displayport, thunderbolt 3 en drie USB poorten, gevolgt door de Prestige. De Dell en ZenBook zijn redelijk maar zullen een dock vereisen om echt bruikbaar te zijn - wat beide laptops nog duurder maakt dan ze al zijn, en mis ik (zeker nu) een webcam in de G14 als ik snel onderweg wil videochatten.
In algemene prestaties verwacht ik meer van de Blade en de Asus G14 dankzij hun 1660Ti's, al is dit geen deal-breaker voor de Dell XPS en MSI Prestige als ik daar later een eGPU aan kan hangen (vandaar ook mijn wens voor Thunderbolt 3), maar zie ik geen mogelijkheid om de ZenBook 15 sneller te maken.

Andere opties
De HP Omen 15 heeft goede specs, maar is eigenlijk net iets te duur, iets te zwaar en iets te groot voor mijn smaak. Idem voor de Zephyrus G15. De Lenovo ThinkPad X1 Extreme G2 is mij net wat te groot en te duur. De nieuwe generatie XPS 15 is in veel punten de beste optie maar eveneens net wat te duur.

Mijn "probleem" is vooral dat ik eigenlijk geen enkele echte winnaar kan aanwijzen. Ik neig momenteel naar de Dell XPS, die nergens echt in uitblinkt behalve batterijduur, maar die wel "goed genoeg" is in alle factoren waar ik om geef. De Blade is een paar honderd euro goedkoper, sneller, mooier en heeft betere I/O, maar ik maak me zorgen om de bouwkwaliteit en accuduur (anders had ik'm al gekocht)? :X

Wellicht dat ik nog andere opties over het hoofd heb gezien? Ik realizeer me dat er een plethora aan off-brand varianten te koop zijn, daar ga ik liever niet voor, maar ook van de grote merken zijn er inmiddels zoveel verschillende types dat het door de bomen soms moeilijk is om het bos te zien.

Klein detail: ik zit momenteel in Zweden (vandaar de niet-pricewatch linkjes, excuus), eventueel kan ik wel een laptop uit Nederland halen maar ook daarvoor geef ik de voorkeur aan een merk wat overal zit zodat garantie simpeler te regelen valt.

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Lastig dilemma, nietwaar? ;)

Ik heb uiteindelijk de knoop doorgehakt en de nieuwe Dell XPS 15 besteld. Iets betere CPU, iets betere videokaart maar toch vooral het hogere scherm vond ik aantrekkelijk genoeg om wat extra uit te geven. Het is volgens Linus De Beste Windows Laptop Punt, en hij zal het weten denk ik dan maar :+

Daar komt bovenop dat ik 10% korting kon krijgen door me aan te melden voor de nieuwsbrief, en het werd het me net waard. Alsnog een paar honderd euro duurder dan waar ik rekening mee hield, maargoed als deze net zo lang meegaat als mijn vorige laptop (een Toshiba uit 2007 die nog steeds werkt :Y) ) hoor je mij niet klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-08 00:34
Hoe snel heb je em nodig? De yoga slim 7 15” met 1650 is interessant

https://www.coolblue.nl/p...7-15imh05-82ab002ymh.html

[ Voor 37% gewijzigd door Cinemaskoop op 04-09-2020 22:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JSTS_23
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-09 22:45
Cinemaskoop schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 22:10:
Hoe snel heb je em nodig? De yoga slim 7 15” met 1650 is interessant

https://www.coolblue.nl/p...7-15imh05-82ab002ymh.html
Hier heb je ook een i5 versie voor veel minder geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaProd
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-03-2024

DaProd

Who are you?

Ik zit met eenzelfde zoektocht. Ben wel benieuwd waarom die Lenovo Slim 7 15 inch überhaupt nog niet tussen de opties zat? Of is de keus al gemaakt?

The bartender never get's killed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Vooral omdat deze nog niet leverbaar is, en deels omdat ik Lenovo liever vermijd ;)

Ik heb uiteindelijk de nieuwe Dell XPS 15 besteld wegens een combinatie van factoren. Vergeleken met de Yoga Slim i7 heeft deze:

- 16:10 scherm (ipv 16:9), spreekt me erg aan voor werk.
- Grotere batterij (niet dat Lenovo duidelijk maakt hoe groot de batterij in de Slim is...)
- Drie USB-C poorten waarvan twee met Thunderbolt 3, in plaats van een enkele USB-C poort op de Slim.
- Groter trackpad, grotere toetsen (al mist deze wel een numpad), smaller.
- (Iets) betere GPU, een 1650Ti versus een gewone 1650.

Er schijnt een Yoga Slim Pro aan te komen die meer op de XPS lijkt (eveneens een 16:10 scherm, meer Thunderbolt 3 poorten, etc), maar van wat ik lees komt die pas in November, daar ga ik niet op wachten :)

[ Voor 3% gewijzigd door FragFrog op 09-09-2020 02:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zackito
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-08 11:57
XPS lijkt me nu inderdaad ook de beste optie, heeft niet zo een schreeuwlelijk "game" design en je komt ook niet slecht over bij eventuele klanten. XPS ziet er zakelijk uit met onder de kap gewoon wat extra power.

Lenovo lanceert volgens mij in Oktober de pro en 7i versie van de Yoga. Ik ben alvast aan het rond kijken maar het lijkt erop dat er in de komende periode veel nieuwe laptops geïntroduceerd gaan worden op basis van Intel EVO. Ik wacht nog even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Tja, het is een beetje waar je prioriteiten liggen. De Dell XPS 15 is wel een stuk duurder dan de Lenovo Yoga Slim en qua performance zullen ze elkaar niet veel ontlopen. Andersom als batterijduur niet zoveel uitmaakt is de Razer Blade ook een puike optie die er in mijn opinie ook erg goed uitziet, lang niet zo "gamer"-achtig als de meeste gaming-laptops.

Ik doe doorgaans erg lang met computers en op dit moment lijkt de Dell XPS 15 net de beste laptop voor mij te zijn, dan betaal ik maar iets meer. Maar ik kan me goed voorstellen dat deze keuze snel anders uitpakt. Als je Thunderbolt 3 bijvoorbeelt minder belangrijk vindt is de Zephyrus G14 al snel een betere optie, daar komt geen Intel CPU tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobytoby
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Mocht je geinteresseerd zijn, ik heb nog een nieuwe Surface Laptop 3 te koop. Voldoet wel redelijk aan de eisen dacht ik. Voor gaming dan minder geschikt.

V&A aangeboden: Microsoft Surface Laptop 3 i7-1065G7 (13.5", 16GB, 512GB SSD)
Pagina: 1