Gebruiksoppervlak wonen of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:37
Ik heb een vraag. Dat een keuken, woonkamers en slaapkamers tot het gebruiksoppervlak wonen behoren snappen we allemaal. Dat een bergzolder zonder daglicht toetreding en toegang met vlizotrap overig inpandig is lijkt mij ook duidelijk. Echter ben ik benieuwd hoe jullie het volgende zien:

Het is een zolderverdieping die lang maar erg smal is. De lengte is circa 10 meter en de breedte 1,3 meter met in achthouding de 1,5 meter regel. De zolder heeft genoeg daglicht toetreding en ook een vaste trap. Echter die trap zit in het midden van de zolder waardoor het echt een soort van scheef lopen is om op die zolder te komen. Je krijgt als je daar staat echt het gevoel van een bergzolder en niet van een woonruimte. Daarnaast staat er in die ruimte ook een groot ventilatiesysteem. Hoe zou je zo'n ruimte nou benoemen? gebruiksoppervlak wonen of overig inpandige ruimte?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:29
ik zou me als koper in de maling genomen voelen als je dat gebruiksoppervlak noemt. Wat zeggen de NEN normen?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Sunri5e
Bockelaar schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:58:
ik zou me als koper in de maling genomen voelen als je dat gebruiksoppervlak noemt. Wat zeggen de NEN normen?
Als je het puur zou bekijken op dat er een vaste trap naar toe zit en dat er genoeg daglichttoetreding is dan zou het woonoppervlak zijn. Maar gaat het daar puur om of gaat het ook om hoe je zo'n ruimte "beleeft"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:29
als koper: praktisch gebruik.
Volgens de NEN2580 meetinstructie:

Een oppervlakte wordt tot de overige inpandige ruimte gerekend als één van de voorwaarden geldt:
- het hoogste punt van de ruimte is tussen 1,5 meter en 2,0 meter hoog;
- het hoogste punt van de ruimte is boven de 2,0 meter, maar het aaneengesloten oppervlak hoger
dan 2,0 m is kleiner dan 4,0 m2
(alleen van toepassing voor gedeelten die als woonruimte dienen
en alleen wanneer er ook sprake is van een gedeelte van de ruimte met een hoogte van minder
dan 2,0 m);
- de ruimte is bouwkundig slechts geschikt als bergruimte. Voorbeelden hiervan zijn een kelder,
fietsenstalling of een garage;
- er is sprake van een bergzolder, dat wil zeggen een voor mensen toegankelijke zolder die alleen
geschikt is voor incidenteel gebruik. Dit is bijvoorbeeld het geval als de zolder niet met een vaste
trap bereikbaar is en/of sprake is van een zolder met onvoldoende daglichttoetreding
(raamoppervlakte kleiner dan 0,5 m²).

Doet dat nog wat?

[ Voor 37% gewijzigd door Bockelaar op 03-09-2020 19:03 ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Sunri5e
Bockelaar schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:02:
- het hoogste punt van de ruimte is boven de 2,0 meter, maar het aaneengesloten oppervlak hoger
en alleen wanneer er ook sprake is van een gedeelte van de ruimte met een hoogte van minder
dan 2,0 m);

Doet dat nog wat?
Nee dat doet voor de rest niets. Daar voldoet het allemaal aan. Echter als je er loopt dan loop je echt in de punt van het dak met het gevoel dat het een bergruimte is. Je kunt er geen slaapkamers of andere ruimtes van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dit ligt gewoon vast in de NEN. Wikipedia heeft een handige pagina om het te bepalen.
Wikipedia: Vloeroppervlak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:40

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Ik snap je vraag niet, naar wat voor antwoord ben je op zoek? Heb je een huis gekocht en voel je je opgelicht? Wil je je huis verkopen? Wil je een studentenkamer op zolder maken?
Wat maakt het uit als iedereen het geen gebruiksoppervlak wonen vindt terwijl het volgens de meetinstructies wel zo is?

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sunri5e schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:00:
[...]

Als je het puur zou bekijken op dat er een vaste trap naar toe zit en dat er genoeg daglichttoetreding is dan zou het woonoppervlak zijn. Maar gaat het daar puur om of gaat het ook om hoe je zo'n ruimte "beleeft"?
Hoe iemand die ruimte beleeft is heel persoonlijk, dus daar kun je niet echt wat aan vasthangen. Dus ik zou gewoon die norm vasthouden. En dan is je zolder dus 13m² die je als woonruimte hebt. (er vanuitgaande dat het hoge deel aan 1 stuk is etc).

• Sunri5e
RedFox schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:07:
Ik snap je vraag niet, naar wat voor antwoord ben je op zoek? Heb je een huis gekocht en voel je je opgelicht? Wil je je huis verkopen? Wil je een studentenkamer op zolder maken?
Wat maakt het uit als iedereen het geen gebruiksoppervlak wonen vindt terwijl het volgens de meetinstructies wel zo is?
Nee ik ben niet opgelicht of wat dan ook. Echter hadden ik en een vriend van mij hier een discussie over. Het kan volgens de NEN-norm natuurlijk wel zo zijn dat het gebruiksoppervlak is maar is dat het ook wel als je het eigenlijk alleen als bergzolder kunt gebruiken?

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:40

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Sunri5e schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:09:
[...]

Nee ik ben niet opgelicht of wat dan ook. Echter hadden ik en een vriend van mij hier een discussie over. Het kan volgens de NEN-norm natuurlijk wel zo zijn dat het gebruiksoppervlak is maar is dat het ook wel als je het eigenlijk alleen als bergzolder kunt gebruiken?
De definitie is vastgesteld dus daar doet een mening weinig aan af.
Of het ook een praktische ruimte is is een tweede. Voor veel woondoelen zal het niet voldoen, maar zo zijn er wel meer huizen op de markt met onpraktische indelingen. Zijn genoeg mensen die er wel een doel voor kunnen verzinnen.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:08
Sunri5e schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:04:
[...]

Nee dat doet voor de rest niets. Daar voldoet het allemaal aan. Echter als je er loopt dan loop je echt in de punt van het dak met het gevoel dat het een bergruimte is. Je kunt er geen slaapkamers of andere ruimtes van maken.
Als je alleen 'in de punt van het dak' loopt, voldoe je dan nog wel aan de 4m2 hoger dan 2 meter?

Verder, wat al aangegeven is, het geeft slechts een nummertje. Wat je met de ruimte kunt en hoe het voelt staat daar los van. Zelf zou ik bijvoorbeeld liever een kleiner huis met rechte muren willen dan een groter huis met veel schuine daken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-07 15:09
GO (gebruiksoppervlak) is wat anders dan verblijfsgebied.

GO meet je vanaf de 1,5m hoogte lijn, verblijfsgebied vanaf de 2,6m hoogte lijn. Een verblijfsgebied moet minimaal 1,8m breed zijn en minimaal 5m2 (met voldoende daglicht).

Dus in dit geval voldoet het niet aan de eis dat het een verblijfsgebied. Je gebruiksoppervlakte is misschien oke, maar het is dus geen verblijfsgebied. Het valt dus niet onder wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje91
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-04 13:42
Mijn slaapkamer bij m'n ouders thuis vroeger was ook zoiets, behalve dat het nóg lager was. Er was een vaste trap naar toe, en een deur naar de kamer, maar het hoogste punt was net onder de 2 meter en het vloeroppervlak was ongeveer 8 vierkante meter (waarvan het hoogste in de punt iets van 1.80m, en het laagtste ongeveer een meter).
Officieel zou dit dan volgens de NEN norm niet eens woonruimte zijn, maar het was handig ingericht best goed te gebruiken als kinder/tiener-slaapkamer. Ik kon er normaal aan mn bureau zitten, of op de grond, en voor slapen heb je ook niet veel stahoogte nodig. En ik was toen ook al bijna 1.80 lang.

Als ik dat huis dat je noemt zou verkopen zou ik het gewoon als woonruimte opschrijven, want het mag volgens de meetnormen en als iemand het netjes afwerkt en handig inricht zou het best als zo'n slaapkamer gebruikt kunnen worden. Je doet er neem ik aan ook foto's bij, en mensen kunnen komen kijken, dus dan zien ze vanzelf of heth wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:08
Bij koop of verkoop zie je inderdaad vanzelf hoe de woning in elkaar zit. Maar ik kan mij voorstellen dat als het om (ver) huur gaat, het wel impact kan hebben op hoeveel huur er kan worden gevraagd. Dan wordt het natuurlijk wel een heel interessant verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:50
Sunri5e schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:09:
[...]

Zie hierboven @Bockelaar
Bockelaar schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:02:

Een oppervlakte wordt tot de overige inpandige ruimte gerekend als één van de voorwaarden geldt:
dan 2,0 m);
- de ruimte is bouwkundig slechts geschikt als bergruimte. Voorbeelden hiervan zijn een kelder,
fietsenstalling of een garage;

- er is sprake van een bergzolder, dat wil zeggen een voor mensen toegankelijke zolder die alleen
geschikt is voor incidenteel gebruik
. Dit is bijvoorbeeld het geval als de zolder niet met een vaste
trap bereikbaar is en/of sprake is van een zolder met onvoldoende daglichttoetreding
(raamoppervlakte kleiner dan 0,5 m²).

Doet dat nog wat?
Lijkt me dus op twee punten overige inpandige ruimte te zijn. Bereikbaarheid met trap en daglicht zijn enkel voorbeelden. Er niet normaal kunnen lopen zoals jij beschrijft vind ik ook wel een voorbeeld ;)

[ Voor 6% gewijzigd door cryptapix op 05-09-2020 10:53 ]

Pagina: 1