Een large format display als desktop monitor

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• mrdr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-08 18:01
Ik ben op zoek naar ervaringen met het gebruik van een large format display (monitor die aangeprezen wordt als reclame of informatie display) in het gebruik als desktop monitor.
Een large format display lijkt gemaakt om veel en lang aan te staan. De voorbeelden die ik gezien heb zien er strak uit. De specs lijken aan te sluiten bij andere desktop monitoren. Vaak een media speler ingebouwd en afstandsbediening. Natuurlijk geen steun, maar vesa mount.

Wat me niet duidelijk is: Werkt dit goed/prettig? Zijn er voor- of nadelen aan?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er zijn een paar dingen waar je bij zo'n ding rekening mee moet houden.
1. resolutie. Die is vaak relatief laag. Zo'n flink display dat 1920x1080 (of 1080x1920) doet op 50" oid is meer dan prima als informatiedisplay in bijv de MacDonalds. Maar daar ga je echt niet graag naar kijken van dichtbij, met gigantische pixels.
2. Lichtopbrengst. Die schermen zijn gemaakt om ook in vol daglicht leesbaar te zijn, dus geven vele malen meer licht dan je desktopmonitor. Dit zou je natuurlijk naar beneden kunnen bijstellen, maar dan moet dat natuurlijk wel mogelijk zijn. En een zonnebril op moeten zetten lijkt me ook niet heel praktisch als je wilt computeren 8-)
3. Samenhangend met bovenstaande, het stroomverbruik en warmteontwikkeling van zo'n ding. Een standaardisplay doet tegenwoordig enkele tientallen Watts bij normaal verbruik, dat kan bij zo'n display nog wel eens een stukje meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdr
Dank.
1. Inmiddels zie je daar ook 4K :)
2 Goed punt. Ervaringen? Is het voldoende bij te stellen?
3 Snap ik.
Het leek me een optie doordat ik deze zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar wat denk je ermee te bereiken t.o.v. een monitor of een tv? Formaat? Prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 19:59
Qua prijs zijn die display meestal duurder omdat er extra hardware in zit voor onderlinge communicatie met ander aangesloten displays om signaal door te geven en te zorgen voor een gelijkmatige helderheid over alle displays heen.
Ik zou eerder kijken naar een degelijke televisie als scherm, als je een heel grote monitor wilt of de modellen van Dell en Philips rond de 42”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
mrdr schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:43:
Het leek me een optie doordat ik deze zag.
Voor dat geld kun je ook een leuke tv halen: pricewatch unsorted: iiyama IIYAMA LH4342UHS-B1 (LH4342UHS-B1)

[ Voor 5% gewijzigd door Nielson op 04-09-2020 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdr
@MikeyMan Ik hoop op: Degelijkheid (geschikt om 18/7 te gebruiken) en bij enkele reviews van grotere monitoren lees je toch problemen met kijkhoeken. Ik denk dat dat voor een reclame scherm een probleem kan zijn en dat daar misschien meer aandacht aan is gegeven (vandaar mijn vraag naar ervaringen), verder vind ik het mooi dat ze super strak zijn, geen uitsteeksels ed.
@Knappa Qua prijs lijken ze niet veel af te wijken van andere grote monitoren.
@Knappa & @Nielson Ik heb ook naar TV's gekeken. In de reviews lees ik dat het leuk kan zijn voor gameconsoles, maar dat de interne beeldbewerking en beperkte computer aansluitingen ze vaak minder geschikt maken voor gebruik als desktop monitor.
Pagina: 1