• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:52
Meningen over of het gebruik van maskers voordelen biedt lopen erg uiteen. In dit topic zou ik het graag willen hebben over praktische aspecten van het gebruiken van maskers - en niet over de discussie of ze wel of niet nuttig zijn.

Persoonlijk reis ik veel internationaal. Na een lange downtime heb ik ondertussen de eerste reisjes achter de rug, en ik ben van mening dat een goed masker belangrijk is. Hierbij denk ik specifiek aan het gebruik van KN95/KN99 en FFP2/FFP3 maskers die de drager beschermen. Dit brengt echter wel enkele uitdagingen met zich mee.

Beschikbaarheid is het grootste probleem. Persoonlijk snap ik niet dat er na 9 maanden in deze epidimie nog steeds een tekort is aan N95/N99 medische maskers - ik vraag me soms ook wel af of dit ook echt het geval is. Maar los daarvan zijn er andere alternatieven. De Chinese KN-certified maskers zijn redelijk goed verkrijgbaar, en daarnaast zijn er FFP2 en FFP3 stofmaskers die niet voor medische doeleindes zijn bedoeld. Wat wel lastig is, is het vinden van een type/model dat goed bij je persoonlijke gezichtsvorm past. Het is lastig om verschillende types 'even te proberen' gezien de slechte beschikbaarheid.

Met een lage beschikbaarheid is er ook het kostenaspect. Maskers die je voorheen bij de bouwmarkt voor een euro haalde worden nu voor een tientje verkocht. Vervelend, maar overkombaar. En dit brengt me op het volgende punt: Hergebruik.

De meeste van deze maskers zijn voor eenmalig gebruik. Zoals bijvoorbeeld het type dat ik zelf gebruik (3M 9320+). Maar tegelijkertijd zijn deze maskers gemaakt om in een zwaar vervuilde omgeving gebruikt te worden...en vliegvelden/vliegtuigen hebben momenteel wellicht de meest schone lucht die je binnenshuis zou kunnen vinden. Dus het is wellicht mogelijk om deze te hergebruiken mits je ze succesvol kunt ontdoen van eventuele virusdeeltjes.

Online zijn er de laatste tijd verschillende artikelen gepost met methodes om dit te doen. De meest populaire is het gebruik van droge-warme-lucht (70-100 graden) mbv een electrische slowcooker. Maar ook wordt er aangegeven dat als je voldoende maskers hebt om een wekelijkse rotatie te doen - dat je ze 7 dagen na gebruik weer kunt hergebruiken omdat virusdeeltjes na die periode op een natuurlijke manier al zijn afgebroken/verdwenen.

Wat zijn de ervaringen hier mbt de beschikbaarheid van alternatieve, gecertificeerde (authentieke), maskers en het eventueel hergebruiken hiervan - waarbij het hergebruik zowel de kosten drukt, en natuurlijk zorgt voor minder verbruik/afval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xandrios schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:32:

Beschikbaarheid is het grootste probleem. Persoonlijk snap ik niet dat er na 9 maanden in deze epidimie nog steeds een tekort is aan N95/N99 medische maskers - ik vraag me soms ook wel af of dit ook echt het geval is.
Dat tekort is kunstmatig. Al sinds het begin van de coronacrisis is dit tekort aan medische maskers een keuze van de overheid geweest.
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat gecertificeerde mondmaskers al sinds het begin in Spanje te koop waren voor iedereen, via de apotheek (maximum van 2 per persoon per week).
Sinds mei waren ze overal te koop zonder maximum per persoon. Elke lokale supermarkt heeft dozen vol voorraad met gecertificeerde maskers. (€ 3,95 per stuk).
Dus een willekeurige Spar of Lidl in Spanje kan medische mondkapjes verkopen uit grote voorraad, maar in Nederland is er een 'tekort' en is de zorg afhankelijk van de donatie van mondkapjes uit de lokale Praxis?
De Spaanse overheid heeft zelfs een maximum prijs voor zulke mondkapjes ingesteld zodat ze niet te duur worden en iedereen ze kan kopen, zoveel voorraad hebben ze daar.
Het enige waar hier een tekort aan is: is de wil om er iets aan te doen, want als de Lidl, Spar, Mercadonna en alle andere supermarkten medische mondkapjes kunnen inkopen, dan moet een overheid dat ook kunnen.

Dus mocht je écht mondkapjes willen die gecertificeerd zijn: kijk tijdens een trip naar Spanje of je een voorraadje kan inslaan.

Coolblue verkoopt ze overigens ook: https://www.coolblue.nl/p...2-kn95-doos-50-stuks.html Blijkbaar kan iedereen er genoeg inkopen behalve de overheid voor het zorgpersoneel. |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2020 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:55
Verwijderd schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:34:
Coolblue verkoopt ze overigens ook: https://www.coolblue.nl/p...2-kn95-doos-50-stuks.html Blijkbaar kan iedereen er genoeg inkopen behalve de overheid voor het zorgpersoneel. |:(
€143 en tijdelijk uitverkocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
[...]

Dat tekort is kunstmatig. Al sinds het begin van de coronacrisis is dit tekort aan medische maskers een keuze van de overheid geweest.
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat gecertificeerde mondmaskers al sinds het begin in Spanje te koop waren voor iedereen, via de apotheek (maximum van 2 per persoon per week).
Sinds mei waren ze overal te koop zonder maximum per persoon. Elke lokale supermarkt heeft dozen vol voorraad met gecertificeerde maskers. (€ 3,95 per stuk).
Vertel er dan ook even bij dat Spanje vanwege het tekort, dat ook volgens Spanje gewoon bestaat en niet kunstmatig is, de eisen tijdelijk versoepeld heeft waardoor deze mondkapjes verkocht kunnen worden.
https://www.engage.hoganl...acilitate-the-availabilit
http://www.boe.es/boe/dia.../pdfs/BOE-A-2020-4651.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vanaalten schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:15:
[...]

€143 en tijdelijk uitverkocht...
Waarschijnlijk net een tweaker voor geweest.
Toen ik het plaatste was er nog 1 op voorraad.
Maar dit product staat al weken online.
En 143 / 50 maskers = 2.86 per masker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ninjazx9r98 schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:39:
[...]

Vertel er dan ook even bij dat Spanje vanwege het tekort, dat ook volgens Spanje gewoon bestaat en niet kunstmatig is, de eisen tijdelijk versoepeld heeft waardoor deze mondkapjes verkocht kunnen worden.
https://www.engage.hoganl...acilitate-the-availabilit
http://www.boe.es/boe/dia.../pdfs/BOE-A-2020-4651.pdf
Maar is géén mondkapje dan beter dan een mondkapje dat niet getest is?
In Nederland werken nog steeds zorgmedewerkers (familieleden in de verpleging) die geen gecertificeerde maskers krijgen. Zij moeten hun corona-patiënten behandelen met de normale blauwe mondkapjes óf zelf op zoek gaan naar mondkapjes. Wij kiezen er bewust voor om mensen liever geen bescherming te bieden dan bescherming waarbij je het risico loopt dat het niet 100% beschermt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

[...]

Dus een willekeurige Spar of Lidl in Spanje kan medische mondkapjes verkopen uit grote voorraad, maar in Nederland is er een 'tekort' en is de zorg afhankelijk van de donatie van mondkapjes uit de lokale Praxis?
De Spaanse overheid heeft zelfs een maximum prijs voor zulke mondkapjes ingesteld zodat ze niet te duur worden en iedereen ze kan kopen, zoveel voorraad hebben ze daar.
Het enige waar hier een tekort aan is: is de wil om er iets aan te doen, want als de Lidl, Spar, Mercadonna en alle andere supermarkten medische mondkapjes kunnen inkopen, dan moet een overheid dat ook kunnen.

Dus mocht je écht mondkapjes willen die gecertificeerd zijn: kijk tijdens een trip naar Spanje of je een voorraadje kan inslaan.

Jij hebt het waarschijnlijk over de blauwe mondmaskers, die zijn hier in Nederland ook overal te koop.

Bijvoorbeeld:
https://www.coop.nl/mondkapjes-online-only-/product/3540
https://www.ah.nl/product...ondkapje-eenmalig-gebruik
https://www.action.com/nl-nl/p/mondkapjes/

Deze komen overeen met die in Spanje te koop zijn:
https://www.spanjevandaag...oop-mondkapjes-in-spanje/

[ Voor 4% gewijzigd door Ruzor op 07-09-2020 13:18 ]

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:41

the mod man

iets van beeldmaker

Als je snapt hoe een N95 masker werkt

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:58:
[...]

Maar is géén mondkapje dan beter dan een mondkapje dat niet getest is?
In Nederland werken nog steeds zorgmedewerkers (familieleden in de verpleging) die geen gecertificeerde maskers krijgen. Zij moeten hun corona-patiënten behandelen met de normale blauwe mondkapjes óf zelf op zoek gaan naar mondkapjes. Wij kiezen er bewust voor om mensen liever geen bescherming te bieden dan bescherming waarbij je het risico loopt dat het niet 100% beschermt.
Ik weet niet helemaal waar je naar op zoek bent. Eerst is het in Spanje beter omdat medische maskers daar volop te koop zijn in tegenstelling tot Nederland maar nu blijkt dat de eisen aangepast zijn waardoor andere (voorheen niet medische) maskers ineens ook goedgekeurd/toegestaan zijn kom je weer met iets heel anders.

Niet medische mondkapjes zijn volop te koop in Nederland in allerlei soorten en maten. Daarnaast is er geen verbod om die dingen te dragen dus ben je als gewone burger volledig vrij om dat ding wel of niet te dragen overal waar je dat wil (met uitzondering van OV, daar moet het)
Voor wat betreft de zorg hoor ik verhalen dat er voldoende zou (moeten) zijn maar ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee of dat echt overal zo is en als dat niet zo is waarom dat dan is.
Paar dagen geleden hebben we in ieder geval nog kunnen horen dat er een voorraad is van 460 miljoen chirurgische mondkapjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Deze blauwe maskers zijn inderdaad goed verkrijgbaar (en kosten vrijwel niets). Deze zijn bedoeld om de kans op besmettingen te verlagen als veel mensen bij elkaar zijn. Ze helpen alleen als iedereen ze draagt. Deze zijn echter niet bedoeld om jezelf, als drager, te beschermen.

De KN95 variant van die coolblue link is inderdaad een van de types waar ik aan refereerde. Persoonlijk vind ik dat model niet fijn (Ik krijg 'm niet sluitend op mijn gezicht), maar, dat is inderdaad vergelijkbaar met FFP2 en beschermt de drager. Tenminste, als deze volgens de standaard geproduceerd zijn...dat is altijd nog maar de vraag met de 'vrij verkrijgbare' Chinees-gecertificeerde producten.

Voorheen waren KN95 maskers in Europa eigenlijk niet te verkrijgen. Iedereen gebruikte 'echte' 3M maskers van FFP2 of FFP3 classe; netjes in Europa geproduceerd en gecertificeerd. Het verbaast mij ten zeerste dat deze nog steeds slecht te verkrijgen zijn...zou 3M nooit een scenario als dit in gedachten hebben gehad? Een producent van dit formaat zou in een periode van meerdere maanden toch flink moeten kunnen opschalen?

Zelf heb ik mijn 3M maskers in zuid Europa aangeschaft. Daar zijn ze zeker niet supergoed leverbaar maar ze zijn wel te vinden. Maar ze blijven duur (Afhankelijk van het type tot 10 euro p/s) en dat gaat snel als je je ze gebruikt zoals bedoeld: Als wegwerp object.

Zeker als we op het punt gaan komen dat je dit soort maskers ook op plaatsen zoals de supermarkt zou willen dragen, dan wordt het belangrijk dat er meer beschikbaar komt..en ook dat ze qua prijs terugzakken naar de waardes van voorheen.
Bedankt, dat is een duidelijk verhaal.

Mijn plan is om na gebruik de maskers ~14 dagen te laten liggen op een droge plek in huis. Mijn gevoel zegt dat dat het minste 'schade' aanbrengt aan de maskers. Als je twee maal per week een masker nodig hebt, dan moet je dus minimaal vier setjes hebben om voldoende te kunnen roteren. En rekening houden met dat je ze natuurlijk niet onbeperkt kunt hergebruiken...

De vraag is wellicht wel hoe je dat moment kunt herkennen. Wanneer zijn er 'teveel' deeltjes opgenomen in het masker waardoor het niet effectief meer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Bij 2 weken op de plank liggen is het vast wel belangrijk dat ze droog zijn. Dus niet nog wat druppeltjes speeksel.
Xandrios schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:47:
Voorheen waren KN95 maskers in Europa eigenlijk niet te verkrijgen. Iedereen gebruikte 'echte' 3M maskers van FFP2 of FFP3 classe; netjes in Europa geproduceerd en gecertificeerd.
offtopic:
Logisch toch? Ik koop ook liever elektronica met een CE duiding, dan Chinese namaak. Als een 'KN95' masker voldoet aan de FFP2-regels dan heet het ook een FFP2-masker. De criteria van de VS standaard N95, Europese FFP en Chinese NF95 (heh ruikt als CE- vs Cinese Export-logo's :P ) verschillen een beetje.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Eens. Maar zolang het een droge omgeving is zal het eventueel nog aanwezige vocht (dat er initieel zeker zal zijn) wel verdwijnen.

Na wat zoeken kwam ik dit artikel tegen, waar ze het hebben over 72 uur (kopje 4). Dus wellicht is 2 weken zwaar over-the-top en is bijv. een enkele week ook voldoende. Maar wel inderdaad, die teller gaat pas lopen als eventueel vocht verdwenen is.

In dat artikel hebben ze het over maximaal 4 keer hergebruiken. Het lijkt er op dat ze suggereren dat je ze 4 keer voor een gehele (werk) dag zou kunnen gebruiken op die manier. Maar echte data heb ik nog niet kunnen vinden daar over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:08
Je moet deze dingen in principe ook niet meer dan 4 uur per dag gebruiken om oververzadiging te voorkomen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Normaal zou je in een ziekenhuis het masker vervangen na elke patient (Althans, dat is wat ik zo lees). De CDC raad aan om bij een tekort aan maskers eerst 'extended use' te gebruiken (Dus hetzelfde masker voor een langere periode te gebruiken), en alleen als er ook dan nog een tekort is om maskers te gaan hergebruiken.

https://www.cdc.gov/coron...gy/index.html#contingency

Als ik dit zo lees dan zegt de CDC dat je ze tot 8-12 uur achtereenvolgens kunt gebruiken (Kopje 'extended use'). Maar dat klinkt inderdaad wel als erg veel..

Het grootste probleem met her-gebruik, wat ik op die website zie, is dat de elastische banden van het masker na een aantal keer op/afzetten niet meer voldoende kracht hebben om het masker strak op het gezicht te houden. Dat zorgt er na 4-5 keer gebruik dan voor dat hij niet goed meer aansluit/afsluit en vanaf dat moment niet meer veilig is. Op zich wel logisch...maar daar op dat punt had ik de limitatie niet verwacht eigenlijk :P

Met andere woorden...als je op het vliegveld je masker een paar keer afzet om een kopje koffie te drinken en een broodje te eten...dan heb je potentieel je masker al 'kapot' (en dus onveilig) gemaakt voordat je uberhaupt het vliegtuig instapt...

Edit: En sommige ziekenhuizen zijn begonnen met het vervangen van de elastische banden op dit soort wegwerp maskers met 'nieuw elastiek' door vrijwilligers. Waarschijnlijk om ze zodoende vaker te kunnen her-gebruiken. Dat zou je natuurlijk ook zelf kunnen doen maar dat gaat wel erg ver..

[ Voor 26% gewijzigd door Xandrios op 07-09-2020 16:30 ]

Pagina: 1