Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Desktop voor streamen/opnemen/editten van mijn drummen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tostigroover
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-10 13:58
Al jaren drum ik maar het lijkt mij ontzettend leuk het live te streamen, of om het op te nemen, te editten en publiceren. Nu heb ik geen enkele ervaring met de samenstelling van een PC dus hier loop ik op vast.

Aan de kant van de muziek heb ik de volgende zaken: elektronische kit, koptelefoon, en audio interface. Ik twijfel nog over een fysieke mixer, maar eerst even kijken wat de desktop gaat kosten.

Thuis heb ik een Macbook Pro (mid 2012) met 16 GB werkgeheugen, i7 2,6 GHz en een SSD plus HDD combinatie. Daar creëer ik mijn muziek op, en die lijkt nog goed mee te kunnen. Laatst startte ik Twitch Sings op en helaas lijkt de webcam (of mogelijk grafische kaart?) ontoereikend. Wanneer ik met een opname mee doe, loopt de ingebouwde Facetime 720p webcam totaal niet synchroon met het geluid. daardoor krig ik het gevoel dat er toch een zwakke schakel wat betreft de grafische kant in de MBP zit.

Hoewel de Macbook Pro nog soepel loopt, zorgt voor mijn gevoel de webcam voor de meeste problemen. Alsof dat gebied het niet aan kan. Sowieso vind ik de ingebouwde webcam van te lage kwaliteit. Voor drums adviseren mensen om minstens een Full HD webcam met 60 frames per seconde te nemen--omdat de drumstokken snel bewegen, zou het anders snel wazig kunnen worden. Dat vond ik een fijne tip om te lezen.

Ook heb ik een ProBook 450 G1 laptop maar dat lijkt me geen geschikte kandidaat. Vandaar dat ik op het idee van mijn eerste desktop uitkwam.

Dus, in het kort, ik wil mijn drumspel graag livestreamen en later ook opnemen en editen. Wanneer ik iets met muziek en beeld tegelijkertijd (in dit geval Twitch Sings) doe, loopt het niet lekker. Wat heb ik aan de kant van een desktop en webcam nodig om dat allemaal goed te laten lopen? Is een nieuwe desktop nodig of zou misschien een goede webcam al een hoop problemen oplossen?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Live streamen van drums, als ik het zie zitten later ook opnemen en editen. De stream zal mijn eigen muziek zijn maar ook mensen die nummers via chat aanvragen of in een cue plaatsen. Voor mijn gevoel heb ik daar al wat goede tutorials over gevonden. Ook heb ik thuis het programma Reason (audioprogramma) dat ik erop zou kunnen zetten. Games worden er niet op gespeeld dus houd met games geen rekening.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Poeh, dat vind ik lastig want ik heb totaal geen idee bij de prijzen van de markt. Geld uitgeven vind ik niet per se erg, maar het moet niet te gek worden. Gevoelsmatig zeg ik dat ik verwacht dat het 600 euro gaat kosten, en dat wanneer het richting 1000 euro gaat ik er nog even voor moet door sparen en over denken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niets.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Webcam met in ieder geval 1080p en 60 fps. Omdat ik bij het drummen altijd beweeg, is het dan handig om een soort auto-focus of auto-volg te hebben? Ook weet ik zeker een SSD voor mijn OS te willen. Verder weet ik het niet goed. Een goede processor en genoeg werkgeheugen hebben voor mijn Macbook Pro wonderen verricht. Iemand vertelde me te zoeken naar PC builds voor 4k video editing--als ze dat kunnen, kunnen ze ook streamen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Met merken heb ik geen enkele band--als het maar werkt maakt het me niet uit welk merk. Betrouwbaarheid vind ik belangrijker.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een bekende raadde me aan geen waterkoeler voor mijn eerste build te doen. Dat leek mij heel verstandig. Aangezien de desktop in een ruimte zou staan waaraf en toe opnames gemaakt worden, lijkt het me fijn als de behuizing een goede luchttoevoer heeft om het geluid van de ventilatoren te minderen. Of als jullie dat aanraden, wil ik ook overwegen om waterkoeling te gebruiken maar het dan waarschijnlijk wel door iemand te laten installeren.

Daarnaast houd ik me ook aanbevolen voor uitbreidmogelijkheden. Mij lijkt het bijvoorbeeld leuk om meer dan één webcam aan de PC te hangen (bijvoorbeeld tweede overview, camera voor voeten, camera voor handen). Moet ik iets upgraden om je build daarmee te kunnen laten werken, en zo ja, wat?

Ga je overklokken?
Overklokken lijkt me niet nodig.

Wat verwacht je van ons?[i]
Lastige vraag. ik zoek een oplossing voor mijn probleem: het kunnen streamen van audio met video. Mogelijk ligt het antwoord in een totaal nieuwe desktop, maar mogelijk zeggen jullie dat ik mijn geld beter aan een degelijke webcam of (video)camera kan besteden.Uiteindelijk hoop ik mijn kennis te verrijken. Door beter te begrijpen wat bepaalde componenten doen, hoop ik meer opties te zien en betere keuzes uit jullie suggesties te kunnen maken,

[ Voor 7% gewijzigd door tostigroover op 11-09-2020 22:19 ]

Alle reacties

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 25-09 10:14
desktop 100% voor de rest buiten gaming om laat ik dit even aan andere over

• ThoNohT
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-11 11:53
Wat voor drumstel heb je nu? Heb je ook al opname-apparatuur hiervoor? Gewoon een webcam op een akoestisch drumstel mikken gaat een kabaal opleveren op de stream waar niemand wat mee kan.

Als je een elektrisch drumstel hebt dan kan daar al heel wat meer mee, anders zul je een mengpaneeltje en microfoonset ervoor moeten kopen. Of heb je dit allemaal al en gaat het echt puur nog om een pc en camera?

• tostigroover
ThoNohT schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:56:
Als je een elektrisch drumstel hebt dan kan daar al heel wat meer mee, anders zul je een mengpaneeltje en microfoonset ervoor moeten kopen. Of heb je dit allemaal al en gaat het echt puur nog om een pc en camera?
Sorry, aan de kant van de instrumenten gaf ik niet genoeg informatie. Ik wil mijn elektronisch drumstel gebruiken. Daarvoor heb ik een audio interface en goede koptelefoon. Stiekem overweeg ik op lange termijn een kleine mixer aan te schaffen maar dat lijkt me niet de prioriteit. Mijn gebrek aan kennis ligt echt op het vlak van de desktop en camera.

• ThoNohT
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-11 11:53
Als je al een audio interface hebt, en je kunt het elektrisch drumstel gewoon direct afluisteren via een koptelefoon, dan is het een heel stuk simpeler inderdaad.

Software-technisch ga je dan bijvoorbeeld software als OBS-Studio kunnen gebruiken, waarbij je waarschijnlijk enkel alle input van je audio-interface hoeft te streamen. Het belangrijkste probleem zoude latency zijn, als je nog iets met die audio wil op je pc, want dan ga je met ASIO drivers moeten werken, welke weer exclusief zijn voor het programma wat het apparaat gebruikt, waardoor OBS het niet zomaar op kan pakken.

De makkelijkste oplossing is dus jij monitort alles vanaf het drumstel. Jouw gedrum, en eventuele backing track spelen op het drumstel af. OBS kan drumstel output (inclusief eventuele backing track) capturen en dat streamen. Je zou er dan nog een webcam naast kunnen zetten, maakt niet heel veel uit welke (afhankelijk van de kwaliteit die je wil), voor het beeld, en om je stem op te nemen. in OBS kun je delays instellen om audio en video streams op elkaar af te stellen. Twitch Sings ken ik niet, dus daar kan ik zo niks over zeggen.

Dan heb je helemaal niet zo'n stevige computer nodig. Dit is niet mijn gebied van expertise echter. Het belangrijkste is dat hij wat video kan encoden, maar als ik het goed heb kan ongeveer elke processor dat tegenwoordig wel. Het verwerken van de audio gaat geen probleem zijn.

Uiteindelijk wordt er hier wel verwacht dat je zelf met een voorstel komt. Dus mijn post kan je een idee geven van wat nodig is. Dan is het nu denk ik aan jou om met behulp van de Best Buy Guide en andere informatie op dit forum iets samen te stellen lijkt me.

[ Voor 4% gewijzigd door ThoNohT op 03-09-2020 18:20 ]

• tostigroover
ThoNohT schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:16:
Als je al een audio interface hebt, en je kunt het elektrisch drumstel gewoon direct afluisteren via een koptelefoon, dan is het een heel stuk simpeler inderdaad.
Ja, en de buren vinden me dan ook wat aangenamer!
Software-technisch ga je dan bijvoorbeeld software als OBS-Studio kunnen gebruiken, waarbij je waarschijnlijk enkel alle input van je audio-interface hoeft te streamen. Het belangrijkste probleem zoude latency zijn, als je nog iets met die audio wil op je pc, want dan ga je met ASIO drivers moeten werken, welke weer exclusief zijn voor het programma wat het apparaat gebruikt, waardoor OBS het niet zomaar op kan pakken.
Nu heb ik jaren geleden met OBS of iets soortgelijks gewerkt. Met het aantal tutorials op het internet, krijg ik dat vast wel aan de praat. Maar van ASIO drivers had ik nog nooit gehoord dus dat is dan wel weer handig om later naar te kijken!
De makkelijkste oplossing is dus jij monitort alles vanaf het drumstel. Jouw gedrum, en eventuele backing track spelen op het drumstel af. OBS kan drumstel output (inclusief eventuele backing track) capturen en dat streamen. Je zou er dan nog een webcam naast kunnen zetten, maakt niet heel veel uit welke (afhankelijk van de kwaliteit die je wil), voor het beeld, en om je stem op te nemen. in OBS kun je delays instellen om audio en video streams op elkaar af te stellen. Twitch Sings ken ik niet, dus daar kan ik zo niks over zeggen.
Inderdaad: mijn gespeelde drums, de backing track (direct vanaf mijn computer, of bijvoorbeeld vanaf Youtube), eventuele zang en ook de webcam moeten allen synchroon lopen. Daar loop ik met mijn laptops nu tegenaan.
Dan heb je helemaal niet zo'n stevige computer nodig. Dit is niet mijn gebied van expertise echter. Het belangrijkste is dat hij wat video kan encoden, maar als ik het goed heb kan ongeveer elke processor dat tegenwoordig wel. Het verwerken van de audio gaat geen probleem zijn.
Fijn om te horen dat audio geen probleem wordt. Dat had ik eigenlijk ook wel verwacht aangezien dat niet bijzonder veel data betreft. Alles samen daarentegen...
Uiteindelijk wordt er hier wel verwacht dat je zelf met een voorstel komt. Dus mijn post kan je een idee geven van wat nodig is. Dan is het nu denk ik aan jou om met behulp van de Best Buy Guide en andere informatie op dit forum iets samen te stellen lijkt me.
Zodra ik me door enkele video's heb geworsteld, zal ik wat zaken opperen. Dan kunnen jullie me eventueel laten weten of ik te lage of juist vrij hoge specificaties heb, of alles wel op het moederbord en in de behuizing past, en of de hitteafvoer goed genoeg zou moeten zijn zonder dat de ventilatoren gaan loeien.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Ik kan je alvast een suggestie doen.

Als ik het zo lees zoek je dus een pc met voldoende cpu kracht, geen games en enkel gebruik van Reason voor het opnemen van Drums. Daarnaast een webcam met 1080p 60fps spec.

In dit geval kies ik dan voor een Intel. Puur omdat er geen goede Ryzen APU is die kan meten met de 10e generatie Intel. Renoir (4xxxG) is nog niet uit. Dedicated videokaart is onzinnig voor het doel.

Toch maar AMD genomen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenGigabyte A520M S2H€ 58,90€ 58,90
1VideokaartenMSI GeForce GT 1030 2GH LP OC€ 78,05€ 78,05
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 58,90€ 58,90
1WebcamsLogitech StreamCam Grafiet€ 159,-€ 159,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,95€ 25,95
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 50,90€ 50,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 98,54€ 98,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 752,01

[ Voor 17% gewijzigd door Djarune op 03-09-2020 21:28 . Reden: koeler vergeten ]

• tostigroover
Bedankt voor je suggestie, Djarune! Voor de zekerheid heb ik je lijst opgeslagen. Van wat ik heb opgepikt, is de GPU voor gamen het belangrijkste onderdeel (maar dat ga ik niet doen) en voor streamen de processor (dat ga ik wel doen). Is de Ryzen 5 3600 dan een adequate maar niet bijzondere optie, of een bijzonder goede optie waar nog wat 'rek' in zit?

Mocht alles nu goed bevallen, dan zat ik ook na te denken (dromen) over een setup met meerdere camera's (een webcam voor het overzicht, een andere camera voor het voetenwerk, misschien een camera voor een andere overzichtshot, of een andere camera specifiek op de handen gericht). Mocht ik het aantal camera's en dus ook videofeeds dat tegelijekrtijd in een livestream verwerkt wordt willen uitbreiden, lukt dat dan met de huidige lijst aan PC componenten?

Iemand suggereerde dat ik kon kijken naar PC's waar je 4k video's op kan bewerken. Twee builds heb ik nu in een wensenlijst staan, maar dan kom ik toch duurder uit. Toch wil ik ze plaatsen--wie weet zijn het goede starters en zien jullie componenten om aan te passen.

PC 4k build.#1 (video)
1ProcessorsAMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 188,-€ 188,-
1MoederbordenMSI B450 Gaming Plus Max€ 102,-€ 102,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Ti Gaming X 6G€ 305,-€ 305,-
1BehuizingenNZXT H510 Zwart/Wit€ 73,89€ 73,89
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 57,90€ 57,90
1VoedingenEVGA 500W BQ€ 66,18€ 66,18
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 71,90€ 71,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.023,87

PC 4k build.#2 (video)

1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith (BOX) Boxed€ 134,56€ 134,56
1MoederbordenMSI B450M Bazooka V2€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenXFX Radeon RX 580 GTS XXX Edition 8GB€ 209,-€ 209,-
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 55,56€ 55,56
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 57,90€ 57,90
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 600 Zwart/Zilver€ 86,82€ 86,82
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 58,90€ 58,90
1VoedingenEVGA 500W BQ€ 66,18€ 66,18
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 240GB€ 27,79€ 27,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 855,71

• Djarune
Dat zijn filmpjes van vorig jaar. Bij desktop's gaat de techniek vrij snel. Zen 2 (3xxx) is al een tijd je uit en Zen 3 (4xxx) staat gepland voor dit najaar. Wat je ziet in die builds is dat ze bij beide een stevige videokaart erin zetten.

Voor 4K video bewerken wil je idealitair:
  • Processor met 8 cores (3700x bijvoorbeeld)
  • 32 GB of zelfs 64 GB RAM
  • 1 SSD voor systeem, 1 snelle SSD voor scratchdisk en een 1 HDD voor opslag
  • Videokaart met 6GB VRAM
Dit gaat aardig in de kosten lopen, maar dit is ook bedoelt voor video bewerking pc's. Lijkt mij overkill voor jouw doel. Veel RAM is trouwens fijn voor raw 4k (veel layers), maar ook voor audio kanalen met veel effecten of virtuele instrumenten. Een dure videokaart is alleen zinvol als je veel video fx toevoegt aan je werk.

Voor jouw doeleinde is wat ik eerder had voorgesteld waarschijnlijk voldoende. Misschien wel het moederbord nog veranderen naar pricewatch: Asus TUF Gaming A520M-Plus, want die heeft 4 ramsloten en dan zou je die nog kunnen upgraden ooit. Voor de rest zou ik niet veel veranderen. Als je 3 camera's wil aanschaffen, zou ik nog even goed onderzoek doen naar alternatieven of combinaties.

• tostigroover
Top, Djarune, dan laat ik die filmpjes gewoon voor wat ze zijn en richt ik me op jouw suggestie (met het moederbord dat je net aanraadde).

• tostigroover
Recentelijk heeft iemand me deze build voorgesteld en offerte gegeven. Hoe zien jullie deze ten opzichte van Djarune's build? Volgens mij zie ik enkele verbeteringen maar ook enkele zwakkere punten.

Enkele aspecten die ik zie:

1) Onderstaande build het een moederbord die 'slechts' 64 GB aan max werkgeheugen kan, terwijl in de andere 128 GB past. Volgens mij zijn beide maximale GBs voor mij ruimschoots voldoende. Bovendien heeft het nieuwe moederbord een USB-c aansluiting (handig voor de StreamCam webcam)

2) Grafische kaart lijkt een stap vooruit maar verbruikt meer stroom.

3) Onderstaande build pakt 2666 MHz werkgeheugen terwijl het moederbord volgens de productinformatie 3200 MHz aankan. Is het ooit handig om minder Hz te pakken, of is dat altijd een stap achteruit? Zelf neig ik meer naar de door Djarune voorgestelde 16 GB 3200 MHz werkgeheugen.

4) Onderstaande koeling is 2,7 dB luider. Wellicht is dat niet significant maar ik probeer wel zo min mogelijk geluid te creëren mocht ik in dezelfde ruimte geluid willen opnemen.

5) Voeding levert meer vermogen (moet volgens mij ook met net zwaarder gebruik van de componenten), maar heeft dat ook een keerzijde (zoals een luidere kast)?

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 184,-€ 184,-
1MoederbordenAsus TUF B450-Plus Gaming€ 87,27€ 87,27
1VideokaartenMSI Radeon RX 550 4GT LP OC€ 81,-€ 81,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 53,94€ 53,94
1WebcamsLogitech StreamCam Wit€ 158,-€ 158,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper H411R€ 21,01€ 21,01
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-2666C19D-16GIS€ 51,90€ 51,90
1VoedingenCooler Master MWE 650 White 230V - V2€ 52,-€ 52,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 97,41€ 97,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 786,53

[ Voor 15% gewijzigd door tostigroover op 25-09-2020 10:58 . Reden: Genummerde bullets, verduidelijking van zinnen ]

• Djarune
Oei die pc is niet best. Is dat een professioneel bedrijf?

Ram met 2666MT/s en CL19 is heel traag en niet geschikt voor Ryzen. Het staat daarom ook niet op de QVL van G.Skill. Zeer benieuwd of het überhaupt stabiel gaat werken.

Videokaart heeft geen DisplayPort.

B450 is EOL. Neem A520 of B550.

Die voeding is echt niets. Neem een betere voeding tussen de 400W en 550W. Die voeding die ik eerder had voorgesteld is Gold ipv White en een stuk stiller.

• tostigroover
Oei die pc is niet best. Is dat een professioneel bedrijf?
Een bedrijf waar ik geen ervaring mee heb maar mijn vader wel in het verleden werkende pc's gekocht heeft. Mijn vader is er altijd goed geholpen.
Ram met 2666MT/s en CL19 is heel traag en niet geschikt voor Ryzen. Het staat daarom ook niet op de QVL van G.Skill. Zeer benieuwd of het überhaupt stabiel gaat werken.
OK, dus dat setje werkgeheugen met de Ryzen is echt uit den boze.
Videokaart heeft geen DisplayPort.
Inderdaad. In een later punt stel je een Asus B550 moederbord voor (zoals deze? Ik zie er een aantal) Daar zit wel een DisplayPort op.

Zou dat B550 moederbord (incl. DisplayPort) met die MSI Radeon RX 550 4GT LP OC (zonder DisplayPort) dan dat probleem weer oplossen? Of werkt een DisplayPort op een moederbord echt wel anders dan een DisplayPort op een grafische kaart?
B450 is EOL. Neem A520 of B550.
OK. Die A520 had je al voorgesteld, en over de B550 heb ik hierboven al een vraag gesteld.
Die voeding is echt niets. Neem een betere voeding tussen de 400W en 550W. Die voeding die ik eerder had voorgesteld is Gold ipv White en een stuk stiller.
Top, dan verander ik die voeding ook niet-

Inmiddels merk ik wel dat ik het verwarrend vind worden. Het is niet zo dat ik zomaar het moederbord met de hoogste specs van iemands voorstel kan combineren met de beste videokaart uit iemand anders´ voorstel. Dus als ik door de bomen het bos niet meer zie, blijf ik het bij jouw voorstel houden.

• Djarune
tostigroover schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:51:In een later punt stel je een Asus B550 moederbord voor (zoals deze? Ik zie er een aantal) Daar zit wel een DisplayPort op.

Zou dat B550 moederbord (incl. DisplayPort) met die MSI Radeon RX 550 4GT LP OC (zonder DisplayPort) dan dat probleem weer oplossen? Of werkt een DisplayPort op een moederbord echt wel anders dan een DisplayPort op een grafische kaart?
Voor de video output van een moederbord heb je een APU nodig. Voor gaming neem je een CPU en een losse videokaart. De videokaart geeft geen beeld aan het moederbord, maar stuurt het beeld direct naar buiten naar de eigen aansluitingen.

Elk A520 bord met 4 ram dimms is in principe prima toekomst bestendig. Dat Asus bord is bijvoorbeeld prima. Ze zijn er ook goedkoper

• tostigroover
Voor B550 moederborden heb ik hieronder een lijstje samengesteld. Met B550 heb ik naar ATX, micro-ATX en mini-ATX, naar minimaal vier geheugensockets, en naar USB type-c (Gen 1, 2 of 2x2). Daaruit vond ik deze interessante moederborden.

Zijn deze moederborden relatief hetzelfde? Mijn minimale kennis ziet weinig verschil. Als er een bovenuit steekt of juist ontzettend slecht lijkt, dan hoor ik het graag. Anders pik ik de goedkoopste, eentje met een goede score, of diegene die jullie aanraden. En dan update ik de lijst van Djarune. Ik voel me namelijk niet helemaal prettig bij de componenten die dat bedrijf me aanbood, om vervolgens hier te horen dat de componenten niet goed bij elkaar passen.

1MoederbordenASRock B550M Pro4€ 101,-€ 101,-
1MoederbordenAsus ROG Strix B550-F Gaming€ 171,-€ 171,-
1MoederbordenAsus TUF Gaming B550-PLUS€ 140,95€ 140,95
1MoederbordenAsus TUF Gaming B550M-PLUS (WI-FI)€ 153,23€ 153,23
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 165,-€ 165,-
1MoederbordenMSI MAG B550M Mortar€ 140,24€ 140,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 871,42

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:29
Heb je wifi nodig of niet?
Voor rest kan elk b550 bord die r5 3600 makkelijk aan.
Waarom wil je b550 IPV b450 of a520?

• Djarune
Allemaal prima borden. Als je persé een B550 wil hebben neem je die ASRock, maar volgens mij had je al vastgesteld dat je niet ging overklokken. Kun je ook een A520 bord met 4 dimms en USB-C nemen:
pricewatch: ASRock A520M Pro4

• tostigroover
99ruud99 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 23:07:
Heb je wifi nodig of niet?
Voor rest kan elk b550 bord die r5 3600 makkelijk aan.
Waarom wil je b550 IPV b450 of a520?
Eerlijk gezegd las ik Djarune's bericht over B550 dus dat heb ik willekeurig aangepakt om een selectie te maken. Vanuit mijzelf heb ik daar geen voorkeur over dus als een A520 hetzelfde doet--zoals Djarune hieronder zegt--dan kan ik die ook pakken. Belangrijkste lijkt mij form factor voor Pure Base kast, USB type-c, en vier geheugensockets.
Djarune schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 23:12:
Allemaal prima borden. Als je persé een B550 wil hebben neem je die ASRock, maar volgens mij had je al vastgesteld dat je niet ging overklokken. Kun je ook een A520 bord met 4 dimms en USB-C nemen:
pricewatch: ASRock A520M Pro4
Dan pak ik die suggestie, update ik je eerder gemaakte lijst, en plaats ik die zometeen even.

[ Voor 112% gewijzigd door tostigroover op 26-09-2020 08:20 ]

• tostigroover
Met nieuwste suggestie voor moederbord en hoger vermogen voeding.

1MoederbordenASRock A520M Pro4€ 80,90€ 80,90
1VideokaartenMSI GeForce GT 1030 2GH LP OC€ 73,25€ 73,25
1WebcamsLogitech StreamCam Grafiet€ 156,-€ 156,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 52,90€ 52,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W€ 65,90€ 65,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 97,90€ 97,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 790,74

• Djarune
Waarom meer vermogen? Het systeem gebruikt slechts 150W.

• tostigroover
Djarune schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 09:02:
Waarom meer vermogen? Het systeem gebruikt slechts 150W.
Eerder zei je "[n]eem een betere voeding tussen de 400W en 550W. Die voeding die ik eerder had voorgesteld is Gold ipv White en een stuk stiller." en met betere dacht ik (onterecht) ook meer vermogen dan wat jij origineel voorgesteld had. Maar het ging je meer om het certificaat. Als die van 400 W voor nu voldoende is, dan behoud ik die originele.

1MoederbordenASRock A520M Pro4€ 80,90€ 80,90
1VideokaartenMSI GeForce GT 1030 2GH LP OC€ 73,25€ 73,25
1WebcamsLogitech StreamCam Grafiet€ 156,-€ 156,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 52,90€ 52,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 97,90€ 97,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 777,61

• tostigroover
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUlFk_UK2dFtqynCsy1gxLc5cpw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KRBfSqqXOipah7y4XIorLLjD.png?f=user_large

Na een onverwachte verandering van woning, heb ik de ruimte gevonden om een pc offerte voor de build uit bovenstaande post aan te vragen. Ingevoegde offerte kreeg ik deze week binnen.

Het moederbord is anders. Er zit geen M.2 aansluiting op als ik het goed zie. Dat vind ik wel een gemis. Ook lijkt het mb van de offerte minder aansluitingen voor fans te bieden, Realtek versie is volgens mij ouder en van lagere kwaliteit, en mist het USB-c,

De behuizing en het geheugen verschillen ook, koeling lijkt te missen (?)--voor mijn newbie ogen zie ik enkel stappen terug in vergelijking met de offerte die ik aanvroeg (lijst uit de bovenstaande post).

Ik zit eraan te denken de componenten zelf aan te schaffen en een winkel te vragen ze voor me in elkaar te zetten. Zitten daar haken en ogen aan? Dan denk ik vooral aan garantie wanneer er iets fout gaat..

[ Voor 3% gewijzigd door tostigroover op 17-12-2020 10:30 ]

Pagina: 1