Korte vraag over in-huis smart ventilatiesysteem ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Plaffie_NL
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-06 18:12
Hello tweakers,

Ik heb een mechanisch afzuigsysteem / luchtverversingssysteem in huis.

Ik wil een nieuwe afzuiger waarin ik meerder kanalen op afstand kan aansturen. Bijvoorbeeld Badkamer, Keuken en rest. Nu heb ik maar 1 kanaal: met een laag-midden-hoog stand voor het hele huis. Ik wil minstens 3 kanalen, want keuken, badkamer en rest van het huis gescheiden houden.

Daarnaast moet de motor en de kanalen op afstand aan te sturen zijn, bijvoorbeeld met WIFI of BT. Ik heb nu zo'n 866 mhz controller (of was het 433?) van Zehnder Storck, werkt wel goed maar ik wil online de zaak kunnen sturen.

En ik wil natuurlijk uiteindelijk met met raspberry de boel automatisch aansturen.

Weten jullie of dit überhaupt bestaat?

Dank en groet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06 15:35
Het kan wel maar dan zou je drie aparte ventilators moeten installeren. Waarschijnlijk heeft jouw woning 1 hoofdkanaal met aftakkingen voor verschillende ruimtes. Dan is het nog een hele klus om die te scheiden van elkaar, of je moet in de ruimte zelf een extractiepunt maken waar de ventilator komt te hangen.
Voor de wtw heb je wel een vraaggestuurd systeem: qualityflow. Daarmee zou je het wellicht ook kunnen doen. Weet niet of zij ook enkel MV doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik wil dat ook maar kant en klaar bestaat het volgens mij niet echt (of megaduur).
Dus ik ga zelf maar klepjes knutselen (met een motortje deels in het kanaal) om de boel individueel aan te kunnen sturen. Heb wel eens voorbeelden daarvan voorbij zien komen hier op tweakers met een soort vlinderklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plaffie_NL
de Peer schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:39:
... Dus ik ga zelf maar klepjes knutselen ...
Dank jullie wel. Ik vrees dat het daar bij mij ook op uit gaat komen ...

Grappig. In mijn ogen is dit een vrij eenvoudige technische verbetering waar redelijk veel vraag naar is en die dus wel onderscheidend is voor je product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Plaffie_NL schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:57:
[...]

Grappig. In mijn ogen is dit een vrij eenvoudige technische verbetering waar redelijk veel vraag naar is en die dus wel onderscheidend is voor je product.
Ja precies, dat vond ik ook. En het is echt niet zo heel moeilijk te maken lijkt me. Er bestaan ook aanstuurbare radiatorknoppen op batterijen die zeer lang mee gaan.
Het moet toch mogelijk zijn om voor 50 euro per klep iets te maken dat je in je bestaande kanalen draait en dat je dan eens per jaar of per 2 jaar de batterijen vervangt.

Vervolgens kun je claimen:
-Minder geluidsoverlast door alleen ventileren waar nodig
-Minder energieverlies door alleen ventileren waar nodig
-Volledig smart en bedienbaar
-WTW/ventilator zal gemiddeld gezien op lagere stand kunnen draaien door gerichte ventilatie
-Meer capaciteit afzuiging toilet/badkamer door tijdelijk andere kleppen te sluiten.

Lijkt mij een prachtproduct.

Zelf maar knutselen dus... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:07
Plaffie_NL schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:57:
[...]

Ik denk dat je zult schrikken hoe veel mensen totaal niet geïnteresseerd zijn in dit soort zaken. Toen ik mijn huis kocht was het eerste (bij wijze van spreke) wat ik heb gedaan is de oude AC ventilator vervangen voor een zuinige DC. Ook direct de kanalen schoongemaakt etc. Maar in mijn complex was ik zeker de uitzondering. Wat jij wil bestaat waarschijnlijk wel in commerciële gebouwen maar voor de aftermarket consumentenmarkt zal de vraag te laag zijn. Zo'n systeem moet eigenlijk bij de bouw in je huis worden geïnstalleerd. Achteraf is dat vaak niet rendabel.

De gemiddelde nederlander wil een set and forget oplossing.
In veel nieuwe woningen zit een WTW-unit incl. filters. Volgens mij zijn er maar weinig mensen die ze braaf schoonmaken dan wel vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plaffie_NL
Zo. Uiteindelijk maar eens de zaak flink aangepakt. 2 extra ventilatiekanalen op op de bestaande ventilatorbox aangesloten. (Dat kon, want die kan max 3 kanalen bedienen, helaas kan je ze niet 'tweaken, die kanalen)

Dat levert een enorme verbetering in de CO2 op in de betreffende kamers - aldus mijn zelf geknutselde Raspberry Pi sensor device met een DHT22 en een Z19 sensor.

Grafiek hieronder is de meest optimale situatie, maar ook in alle andere metingen (3 weken nu) zijn de CO2 waarden stukken beter dan voorheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPFUk_oGzhK8NLxvWMhGZpr8Mjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4AGtINIqIMDUn73rAvglGHr.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1