• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:23
Ik vroeg mij af of erfgenamen later moeilijk kunnen gaan doen wanneer (groot)ouders, beide levend en geen terminale ziekte of uitzicht op overlijden, ruim voor hun dood al geld beginnen te verdelen over (klein)kinderen?
Of is dit tijdens het leven allemaal nog toegestaan zolang men zich houdt aan de regels van de schenkbelasting?

Ik heb zitten Googelen, maar kan het zo niet vinden. Alle treffers gaan over na het overlijden.

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 18:37

Kek

3flix

Voor zover ik weet: zolang iemand er mentaal nog bij is mag hij/zij doen met het geld wat hij/zij wil. Dus uitdelen aan wiedan ook mag natuurlijk.

Of iedereen in de familie er blij mee is is wat anders...

Als er een testament is waar in staat wat er met het geld moet gebeuren kan het ook op die manier aan iedereen worden verdeelt na een overlijden..

[ Voor 26% gewijzigd door Kek op 03-09-2020 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37
Daar zijn de regels van schenkbelasting precies voor bedoeld. Als daaraan wordt gehouden, mag je doen wat je wilt.

The devil is in the details.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:25
Volgens mij is het zo dat als je een schenking doet 180 dagen voor het overlijden het gezien wordt als onderdeel van de erfenis. Afgezien daarvan, kan je schenken aan wie en wat je wilt, uiteraard wel rekening houdend met de eventuele schenkbelasting.

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Ja, dit is gewoon toegestaan.

Sommige mensen geven het uit aan vakantiecruises, anderen delen het uit en sommigen geven het weg aan goede doelen. Je kunt doen met je geld wat je wilt. Overigens is met warme hand schenken ook voordeliger dan met koude hand, want je kunt ieder jaar opnieuw gebruikmaken van de vrijstelling van schenkbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:18
Hielko schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:14:
Volgens mij is het zo dat als je een schenking doet 180 dagen voor het overlijden het gezien wordt als onderdeel van de erfenis. Afgezien daarvan, kan je schenken aan wie en wat je wilt, uiteraard wel rekening houdend met de eventuele schenkbelasting.
Ik dacht eerst: wat absurd, alsof je overlijden gepland is een half jaar vooraf, maar je hebt nog gelijk ook:

https://www.belastingdien...-de-erfenis-die-ik-nalaat
En als u overlijdt kort na de schenking?

Als u binnen een half jaar overlijdt - binnen 180 dagen om precies te zijn - zien wij de schenking als deel van de erfenis. De waarde van de schenking telt dan mee bij de waarde van de erfenis.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
phYzar schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:21:
[...]

Ik dacht eerst: wat absurd, alsof je overlijden gepland is een half jaar vooraf, maar je hebt nog gelijk ook:

[...]
Dat is alleen voor de erfbelasting, zodat je niet 2x de vrijstelling krijgt als iemand in december een grote schenking doet en in januari overlijdt.
TheBrut3 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:09:
Ik vroeg mij af of erfgenamen later moeilijk kunnen gaan doen wanneer (groot)ouders, beide levend en geen terminale ziekte of uitzicht op overlijden, ruim voor hun dood al geld beginnen te verdelen over (klein)kinderen?
Dat mag, maar de erfgenamen blijven recht houden op hun legitieme portie. Zie hier.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-09 17:53
[...]

[...]
Vergeet terminale gevallen niet. Mijn vader was er 1, krijg je met dit soort gevallen te maken.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ja, dat mag (met de 180 dagen uitzondering). Mijn moeder doet dat ook jaarlijks, met de uitdrukking "liever met een warme hand geschonken dan via een kouwe hand geerfd".

Problemen kunnen wel ontstaan als er ongelijke schenkingen worden gedaan, dwz sommige kinderen wel, anderen niet. Daar kunnen goede redenen voor zijn, natuurlijk.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:59
gambieter schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:31:
Problemen kunnen wel ontstaan als er ongelijke schenkingen worden gedaan, dwz sommige kinderen wel, anderen niet. Daar kunnen goede redenen voor zijn, natuurlijk.
Precies. Het lastige is dat wat iemand een eerlijke verdeling vindt niet altjd een verdeling is die aan iedereen even veel geeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:38
Rubbergrover1 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:37:
[...]

Precies. Het lastige is dat wat iemand een eerlijke verdeling vindt niet altjd een verdeling is die aan iedereen even veel geeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wC7Mo7CMTT8CL4tcwyIoA2EM3Jk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pIZTj74AgkvUiuzv11mio5b6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 22:23
Dank allen voor de snelle reacties.
Of iedereen het even eerlijk vindt ga ik niet over, ik wil vooral niet dat er achteraf gerechtelijk gezeik kan komen.
Sdreeg schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:18:
Sommige mensen geven het uit aan vakantiecruises
Daar is het nu niet echt de juiste periode voor. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 11:08

[...]
Volgens de notaris, maar dan zul je gaan moeten procederen, kan ook de legitieme portie opgehoogd worden met geld/goederen die waarde vertegenwoordigen die binnen deze 180 dagen zijn weggeschonken, vooral als dit zeer kort voor het sterfbed gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
TheBrut3 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:09:
Of is dit tijdens het leven allemaal nog toegestaan zolang men zich houdt aan de regels van de schenkbelasting?

Ik heb zitten Googelen, maar kan het zo niet vinden. Alle treffers gaan over na het overlijden.
Erfgenamen kunnen later altijd moeilijk doen. Zeker wanneer de helft van de kids wél wat heeft gehad en een ander deel niet. Als dan in het legaat is opgenomen dat ieder een gelijk deel krijgt dan heb je wel bijna een garantie op gezeik.
Mensen gaan over lijken (pun intended) als het over geld gaat, zeker als zij 'te weinig' krijgen.

Verder; gewoon doen. Gebeurt heel veel. Wel raad ik het aan om e.e.a. in een testament/legaat vast te leggen, en ook om dat document vervolgens elke x jaar opnieuw te bevestigen/herzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:29:
[...]
Volgens de notaris, maar dan zul je gaan moeten procederen, kan ook de legitieme portie opgehoogd worden met geld/goederen die waarde vertegenwoordigen die binnen deze 180 dagen zijn weggeschonken, vooral als dit zeer kort voor het sterfbed gebeurt.
Het hoeft niet binnen 180 dagen of zeer kort voor het sterfbed te gebeuren. Ook giften van meer dan vijf jaar geleden tellen mee, zie de link die ik eerder gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-10 13:29
GlowMouse schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:04:
[...]

Het hoeft niet binnen 180 dagen of zeer kort voor het sterfbed te gebeuren. Ook giften van meer dan vijf jaar geleden tellen mee, zie de link die ik eerder gaf.
Dit is inderdaad het risico, zeker bij onterving of verregaand voortrekken van 1 of enkele erfgenamen ten koste van “de rest”.

Schenk je gewoon binnen de regels zonder al teveel scheefgroei dan is dat juist een goede manier om minder erfbelasting te betalen later.
Pagina: 1