In de markt zetten nieuwe webshop

Pagina: 1
Acties:

• -Romijn-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-02-2024
Doel van dit topic
Ik wil op dit forum graag een discussie starten m.b.t. het in de markt zetten van een nieuwe webshop. Ik denk dat veel Online Marketeers ervaren dat dit een grote uitdaging is. Zeker in markten met veel concurrentie. Ik hoop dat we elkaar met dit topic op nieuwe ideeën kunnen brengen. De discussie wil ik graag richten op onderstaande 2 punten:
1. Ervaring met het starten van een nieuwe webshop in relatie tot Google Ads.
2. Beste manier om Googles vertrouwen te winnen, zodat de rankings van de site stijgen (organisch) en advertentiekosten afnemen (SEA).

Mijn eigen ervaring:
1. Mijn werkgever is een aantal maanden geleden gestart met een nieuwe webshop: *snip* irrelevant. Het is uiteindelijk de bedoeling dat deze webshop de oude *snip* irrelevant gaat vervangen. Wij hebben op dit moment behoorlijk goedlopende campagnes in Google Ads voor de oude site. Wij dachten daarom dat wij makkelijk iets vergelijkbaars konden doen voor de nieuwe webshop. Helemaal omdat de nieuwe site een stuk moderner en makkelijker navigeerbaar is. Helaas is dit tegengevallen en hebben we een hoop geld betaald voor een laag aantal conversies. Ik denk dat dit komt doordat het om een volledig nieuwe site gaat die Google nog niet kent en de site daarom ook lager scoort. Onze kosten om te adverteren zijn hierdoor ook hoger.
2. Sowieso is SEO een proces dat veel tijd in beslag neemt. De beste manier om te starten is denk ik om bedrijfspagina's te maken op LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram en iedere week iets interessants te posten met een link naar de site. Meld het bedrijf ook aan bij Google Mijn bedrijf, dit vergroot de vindbaarheid aanzienlijk. Als er ook een fysieke vestiging bestaat waar klanten kunnen kopen is dit al helemaal interessant. Ik las ook dat de webshop aanmelden bij startpagina.nl en vergelijkbare sites nog steeds een goede manier is om te linkbuilden. Zeker als je ervoor zorgt dat de link ook op andere type sites komt te staan.

[ Voor 2% gewijzigd door RobIII op 03-09-2020 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evalco
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-08 09:31
Hi Romijn,

Domein waarde overzetten naar een ander domein is een enorme uitdaging op SEO gebied. Het is erg lastig dit goed te realiseren en een terugval zul je daarom ook altijd ervaren. Belangrijk is dat je als je overgaat naar het nieuwe domein je alle 301 redirects verwijzingen goed hebt gezet dan heb je nog enige kans dat je een beetje waarde van het oude domein mee gaat nemen. SEO heeft tijd nodig en het is belangrijk dat je unieke content en goeie link structuur in je site en relevante backlinks van andere websites krijgt.

Betreft SEA, je zou eens Google Smart Shopping kunnen proberen. Belangrijk is dat je goed meet waar je conversies vandaan komen.

Hoop dat je er wat mee kan! Als er vragen zijn kun je me gerust een PM sturen.

Groet,
Erwin van Lieshout
Evalco

• -Romijn-
Evalco schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:55:
Hi Romijn,

Domein waarde overzetten naar een ander domein is een enorme uitdaging op SEO gebied. Het is erg lastig dit goed te realiseren en een terugval zul je daarom ook altijd ervaren. Belangrijk is dat je als je overgaat naar het nieuwe domein je alle 301 redirects verwijzingen goed hebt gezet dan heb je nog enige kans dat je een beetje waarde van het oude domein mee gaat nemen. SEO heeft tijd nodig en het is belangrijk dat je unieke content en goeie link structuur in je site en relevante backlinks van andere websites krijgt.
Bedankt voor jouw reactie! 301 redirects zouden we kunnen doen, maar het lastige is dat de nieuwe site helemaal niet lijkt op de oude en het heeft ook een andere naam. Ik kan mij voorstellen dat dat verwarrend is voor gebruikers, zeker voor terugkerende. Waarschijnlijk moeten we minder conversies aan het begin voor lief nemen, maar corona zorgt ervoor dat het risico nog een stuk groter is dan normaal. Overigens zal de oude webshop wel in gebruik blijven. Voor een aantal productgroepen wilt mijn werkgever namelijk de oude site blijven gebruiken. Denk je dat er problemen kunnen ontstaan als we bijvoorbeeld 75% van het assortiment redirecten naar de nieuwe site?

Google Smart Shopping wil ik inderdaad weleens proberen. Ik ben benieuwd hoe goed de kunstmatige intelligentie werkt. Nadeel is wel dat je bij dergelijke campagnes maar weinig invloed kan uitoefenen. Aan de andere kant maakt dat niets uit als de AI zijn werk goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evalco
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-08 09:31
Ik heb tot nu toe prima resultaten weten te behalen met Google Shopping voor mijn klanten. Redirecten is altijd beter dan niet redirecten. Ik vraag me alleen af of je webshop die nu scoort niet gaat zakken zal daar wel eens over na denken :)

Ik heb je even een berichtje gestuurd als je me daar de URL van de shop en meer details kan sturen dan zal ik wel even voor je kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Romijn-
Ik vraag me alleen af of je webshop die nu scoort niet gaat zakken zal daar wel eens over na denken :)
Dat is een vraag die mij ook bezighoudt. Ik kan mij ook voorstellen dat wanneer wij deze site over 5 jaar nog gebruiken dat we wel echt gaan achterlopen. Heb al besproken om de oude te moderniseren, maar dat bleek geen optie. Op dit moment draait de site nog goed en halen we goede resultaten uit Google Ads (inclusief Shopping), dus de urgentie is er ook niet.

Edit: Op dit moment draaien de mondkapjes bij ons ook echt als een trein: https://www.vanslobbe.nl/...ende-artikelen/mondkapjes. De oude webshop is nog steeds goed genoeg om snel trends op te pikken. Komt waarschijnlijk doordat de check-out simpel in elkaar zit. Weinig moeite voor klanten om even snel een offerteaanvraag achter te laten bijvoorbeeld.

[ Voor 29% gewijzigd door -Romijn- op 23-10-2020 17:19 ]