Montage van spotlight, er is me iets onduidelijk

Pagina: 1
Acties:

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-06 13:12
Hallo allemaal.

Ik heb mooie spotlight aangeschaft, dit maal erop gelet dat ze op de centraaldoos passen. Probleem is nu dat de spotlights een rechthoekig frame hebben en in de centraaldoos slechts 2 ophangpunten zijn. Dit betekend dus dat ik ik spotlight niet 90graden draain kan zodat die op de juiste wijze komt te hangen. (ja tenzij ik genoegen neem het feit dat ie de verkeerde kant op staat).

Blijkbaar heb je centraaldozen waarbij je binnenin de boel draaien kan naar de gewenste stand, maar die heb ik dus niet in de muur zitten.
Er zijn ook vierkante centraaldozen waar een vierkante afdekplaat opzit met 4opties om een schroef in vast te zetten, dan kan je dus steeds je frame 90graden draaien, dit is dus ook niet het geval bij de centraaldozen die hier in het plafond zitten.

Wie weet hoe ik dit oplos? Waarschijnlijk is het iets heel simpels, maar ik zou het dus niet weten.

Alvast bedankt.

Bijgaand wat foto's voor een duidelijker beeld. Zoals je ziet op de de lamp zelf zit ook niks om het te draaien. De openingen op het bevestegingsplaatje komen exact overeen met de twee plekken in de centraaldoos om dit erin te schroeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htNvCZO3qZWR4fEbBeI2nMFeWjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m7BK9OSckYmfEyj4Oxu7rJfb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjvfWca_5cRckKeGLMhNbfmN8jI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4f9MDzrjRQoHXZD7FaGTvSbR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEVcTkpogA_g9fNCbEz7c8oKmPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSl1DW5L1U3qYaxwAkEkjztu.jpg?f=fotoalbum_large

Anoniem: 93986

Nou niet? Dat de gaatjes met elkaar stroken betkent niet dat die spot bedoelt is om op die manier op te hangen.

Puur toeval. De inbouwdoos word gemonteerd maar dat is nooit recht. Die kan je dan ook niet draaien. Ronde lamp geen probleem want dat heb je dan toch niet door.

Maar goed oplossing is niet zo heel moeilijk. Beugel naast de inbouwdoos vastzetten met met schroef/plug en zorgen dat de spot over de doos valt. Die is groot genoeg.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dekseltje op de inbouwdoos. Die hebben om de 90 graden gaten zitten. Vervolgens met een schrief in de deksel. Dit zijn lichte spotjes, dat houdt wel :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

The Eagle schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:40:
Dekseltje op de inbouwdoos. Die hebben om de 90 graden gaten zitten. Vervolgens met een schrief in de deksel. Dit zijn lichte spotjes, dat houdt wel :)
Ja, maar dan moet de inbouwdoos wel exact recht zitten anders heeft die 90gr van dat deksel ook geen zin.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-07 20:53
Of de verticale sleuf van je opgang beugel langer maken. Dan heb je meer stel ruimte.

O laat maar, je wil 90 graden draaien.

[ Voor 19% gewijzigd door Erwin_83 op 03-09-2020 14:43 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• taurus0205
Je bedoeld op deze manier (zie foto)? Kan ik gewoon veilig gaan boren dan naast de centraaldoos?
Wat is een goede truc om het rechthoekige frame wel parallel met de muur te laten lopen (die is waarschijnlijk ook niet 100% recht) maar goed, als dat ding scheef staat is ook niet fraai.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dor3xrJ20FMaUFBhdGsS23lUOb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VNZYBaMYhO8Qa0y2UEfSUfWO.jpg?f=fotoalbum_large

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-07 20:53
In de doos kan je zien naar welke kant je electra gaat, daar niet boren.

Als je ongeveer in het midden van je beugel een gaatje boord, dan hoef je maar 1 gat in de muur te boren. (De tegenovergestelde kant als waar je electrabuis heen gaat)

[ Voor 54% gewijzigd door Erwin_83 op 03-09-2020 14:45 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-07 13:36
Afhankelijk van het gewicht van de lamp kan je 'm ook met één schroefje tegen de inbouwdoos aantrekken. niet helemaal deftig, maar dan heb je iig rotatiemogelijkheid.

Mocht je lamp wat zwaarder zijn dan kun je een plaatje over de drager van je lamp heen klemmen, en dat plaatje met schroeven aan je inbouwdoos bevestigin.

In beide gevallen hoef je niet te boren.

edit:
plaatje toegevoegd. Links montage met één gat, rechts montage met een hulpstripje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EtDU7B0ydhnLup7wudC9yZQJTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E1yw3sXnJSmKhA67YZj8rtlr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door T_knoop op 03-09-2020 15:02 . Reden: plaatje er bij ter verduidelijking ]

taurus0205 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:42:
Je bedoeld op deze manier (zie foto)? Kan ik gewoon veilig gaan boren dan naast de centraaldoos?
Wat is een goede truc om het rechthoekige frame wel parallel met de muur te laten lopen (die is waarschijnlijk ook niet 100% recht) maar goed, als dat ding scheef staat is ook niet fraai.

[Afbeelding]
Parallel met de muur? Hoe bedoel je dat precies? Waterpas soms? Gewoon aftekenen met een waterpasje. De beugel heeft ook nog een gaatje wat je wat stelmogelijkheden geeft.

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-07 13:26
Of je boort 2 gaatjes in je frame van je laatste foto en bevestigd deze daarna. Mits deze dan natuurlijk wel recht zit. Weet niet hoe oud je huis is, maar als je boort naast een inbouwdoos wil het daar nog wel eens brokkelen als het dichtbij zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Renzzie op 03-09-2020 14:47 ]

• taurus0205
Renzzie schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:47:
Of je boort 2 gaatjes in je frame van je laatste foto en bevestigd deze daarna. Mits deze dan natuurlijk wel recht zit. Weet niet hoe oud je huis is, maar als je boort naast een inbouwdoos wil het daar nog wel eens brokkelen als het dichtbij zit.
huis van 2008. Zo te zien gaat alle elektra recht naar boven en kan je wel veilig boren een cm ofzo buiten de doos. Het frame van de lamp zou dan nog steeds de centraaldoos moeten afdekken inderdaad.

• taurus0205
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:46:
[...]

Parallel met de muur? Hoe bedoel je dat precies? Waterpas soms? Gewoon aftekenen met een waterpasje. De beugel heeft ook nog een gaatje wat je wat stelmogelijkheden geeft.
Nou ja dat het rechthoekige frame niet schots en scheef staat ten opzichte van de muur.

• taurus0205
T_knoop schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:46:
Afhankelijk van het gewicht van de lamp kan je 'm ook met één schroefje tegen de inbouwdoos aantrekken. niet helemaal deftig, maar dan heb je iig rotatiemogelijkheid.
Hier kan ik me niks bij voorstellen

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@taurus0205 Je bedoelt vlak ?
Je kunt dan zgn opvulringen gebruiken.
(standaard schroefjes zijn M4 1.5cm)

[ Voor 21% gewijzigd door Hackus op 03-09-2020 15:06 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

taurus0205 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:55:
[...]

Nou ja dat het rechthoekige frame niet schots en scheef staat ten opzichte van de muur.
Probeer eens beter uit te leggen wat je bedoeld. Vlak op de muur of waterpas?

Iets wat je plat op de muur monteert kan niet scheef staan namelijk. Dan is de muur scheef.

• taurus0205
Hackus schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:00:
@taurus0205 Je bedoelt vlak ?
Je kunt dan zgn opvulringen gebruiken.
Wat je niet wilt is onderstaande, waarbij groen de muren van de kamer zijn en nummer 1 scheef hangt. Nummer 2 hangt recht zo wil je toch dat je pots hangen dan. Maar dat parralel aan de muur krijgen lijkt me nogal lastig,. tenzij daar een simpele truc voor is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uZWlhjGUESOHOtNToKwioQX5mc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H73aBKXpDIisRbUYKkCLnZap.png?f=user_large

Voor de duidelijkheid dit is een onderaanzicht (bovenaanzicht kan ook, wat je wilt).

[ Voor 6% gewijzigd door taurus0205 op 03-09-2020 15:09 ]

taurus0205 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:08:
[...]

Wat je niet wilt is onderstaande, waarbij groen de muren van de kamer zijn en nummer 1 scheef hangt. Nummer 2 hangt recht zo wil je toch dat je pots hangen dan. Maar dat parralel aan de muur krijgen lijkt me nogal lastig,. tenzij daar een simpele truc voor is.

[Afbeelding]
Dat heb ik dus al uitgelegd en verteld. Beugel met waterpas op de muur zetten, gaatjes aftekenen en klaar. Dan bied de beugel ook nog de mogelijkheid om hem wat te draaien want de gaatjes zijn niet helemaal rond.

en we hebben een wijziging, nieuwe info. Dan meet je dus vanaf een andere muur de gaten af. En dan kan je hem dus alsnog iets bijstellen als je wilt na monteren.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 03-09-2020 15:12 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@taurus0205 Opmeten vanuit de muur(vaak op het oog al te doen)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-07 14:16
Weet je zeker dat je de grijze ring met de schroefgaten niet kunt draaien? Soms gaat dit wat lastig, maar ik ken eigenlijk geen dozen waarbij je de schroefgaten niet kunt verplaatsen.

• taurus0205
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:08:
[...]

Iets wat je plat op de muur monteert kan niet scheef staan namelijk. Dan is de muur scheef.
Klopt en ik had nog even een foto gemaakt om te controleren of ik je begrepen had.

• taurus0205
endness schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:14:
Weet je zeker dat je de grijze ring met de schroefgaten niet kunt draaien? Soms gaat dit wat lastig, maar ik ken eigenlijk geen dozen waarbij je de schroefgaten niet kunt verplaatsen.
wil dat best nog wel eens checken, helaas ik krijg daar met mijn vingers geen beweging in.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02:42
taurus0205 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:23:
[...]

wil dat best nog wel eens checken, helaas ik krijg daar met mijn vingers geen beweging in.
Zit ie dan niet vast door het stucwerk? Want, zoals endness ook al zegt, zijn er maar heel weinig dozen waarbij je die rand niet kunt draaien. Er zijn nl. wel meer toepassingen waarbij je de gaten 90 graden anders wilt hebben.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:32

_Arthur

blub

Afbeeldingslocatie: https://www.goedkopermetschakelmateriaal.nl/media/catalog/product/cache/7/image/500x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/g/i/gira_008410.jpg

https://www.goedkopermets...-montage-op-lasdozen.html

Zoiets dus. Even zoeken of deze werkt voor je. Eventueel moet je met een boutje/moer werken ipv schroeven.

[ Voor 16% gewijzigd door _Arthur op 03-09-2020 15:31 ]

• taurus0205
redwing schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:28:
[...]

Zit ie dan niet vast door het stucwerk? Want, zoals endness ook al zegt, zijn er maar heel weinig dozen waarbij je die rand niet kunt draaien. Er zijn nl. wel meer toepassingen waarbij je de gaten 90 graden anders wilt hebben.
mogelijk wat stucwerk wegkappen dan voorzichtig.

• taurus0205
_Arthur schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:30:
[Afbeelding]

Zoiets dus. Even zoeken of deze werkt voor je. Eventueel moet je met een boutje/moer werken ipv schroeven.
zoiets zocht ik, top. Heb hier alles van Berker, maar dat zou geen verschil moeten maken?

• taurus0205
Fantastisch de hoeveelheid reactie en alle helpende handjes! Ben er erg blij mee!

• taurus0205
De centraaldoos in het plafond zijn echt niet te draaien, die zitten toch ook vast gegoten in het beton.
In de muur is een andere zaak, daar zit ook een andere soort die kan ik wel draaien. Mja aan de muur komen enkel spots met 1 lamp op een paar plekken.

Enfin https://www.goedkopermets...-montage-op-lasdozen.html

Dit lijkt me dan handig

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-07 13:58
Die muurdozen zijn anders dan in het plafond. Die zitten ingestort. Die in de wand worden achteraf geplaatst.

Overigens kan je in principe boren, in 9 van de 10 kanaaplaatvloeren ligt de elektra op de ruwe betonvloer ca 20cm naar boven en die wordt dan dichtgesmeerd met de dekvloer. Je komt alleen vaak wel grindnesten tegen die niet fijn zijn met boren. Ook is het vaak te dicht op de opening waardoor het beton afbrokkelt.

En parallel aan de muur... tsja, gewoon meten. Desnoods met een rolmaat erbij of iemand erbij die op het oog meekijkt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-07 13:26
taurus0205 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:58:
De centraaldoos in het plafond zijn echt niet te draaien, die zitten toch ook vast gegoten in het beton.
In de muur is een andere zaak, daar zit ook een andere soort die kan ik wel draaien. Mja aan de muur komen enkel spots met 1 lamp op een paar plekken.

Enfin https://www.goedkopermets...-montage-op-lasdozen.html

Dit lijkt me dan handig
Even ter correctie, wat jij hebt is een inbouwdoos. Geen centraaldoos. Helpt misschien ook met het zoeken naar een oplossing.
Vaak (vrijwel altijd?) kan je de ring die erop zit draaien. Dus even heel kritisch kijken of deze écht niet vast zit dmv stucwerk. Dus niet het gehele doosje draaien, maar echt puur alleen de ring waarop de boutjes kunnen. Hier wat google plaatjes:

https://encrypted-tbn0.gs...gjw2WnwgVDAA1Jyg&usqp=CAU
https://encrypted-tbn0.gs...527cDiiicwOdjRfw&usqp=CAU

• taurus0205
Señor Sjon schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:04:
Die muurdozen zijn anders dan in het plafond. Die zitten ingestort. Die in de wand worden achteraf geplaatst.

Overigens kan je in principe boren, in 9 van de 10 kanaaplaatvloeren ligt de elektra op de ruwe betonvloer ca 20cm naar boven en die wordt dan dichtgesmeerd met de dekvloer. Je komt alleen vaak wel grindnesten tegen die niet fijn zijn met boren. Ook is het vaak te dicht op de opening waardoor het beton afbrokkelt.

En parallel aan de muur... tsja, gewoon meten. Desnoods met een rolmaat erbij of iemand erbij die op het oog meekijkt.
top dankje! Boren in het plafond is inderdaad niet heel fijn, heb ik reeds gemerkt met het ophangen van gordijnrails. Gelukkig ging het met mijn makitaboor toch vrijmakkelijk en heb een boorkop gebruikt die voor beton/metaal geschikt is. Enige irritant was dat de vorige bewoners her en der de pluggen incl schroeg gewoon in de muur geduwd hadden.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-07 13:58
Bij een breedplaatvloer heb je nog 5cm marge voor je voorbij de schil van de vloer bent. Enige waarbij je het nooit zeker weet is tunnelbouw, hoewel de PVC-buizen daar in principe niet onderop horen te liggen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• taurus0205
_Arthur schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:30:
[Afbeelding]

Heb even met gira gesproken, zij geven aan dat dit plaatje niet bedoeld is voor de bevestiging vaan een lamp, maar voor andere doeleinden. Het tekort aan schroef oppervlak zou mogelijk niet voldoende zijn de lamp te dragen.

• _Arthur

_Arthur

blub

taurus0205 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:36:
Heb even met gira gesproken, zij geven aan dat dit plaatje niet bedoeld is voor de bevestiging vaan een lamp, maar voor andere doeleinden. Het tekort aan schroef oppervlak zou mogelijk niet voldoende zijn de lamp te dragen.
Maak je zelf een plaatje met wat gaten er in.

Je denkt wel erg in problemen in plaats van oplossingen.

• taurus0205
_Arthur schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:52:
[...]

Normaal zeggen mensen juist dat ik overal een oplossing voor op. Wilde je niet afzeiken hoor.
Ik begrijp dat jij ervaring hebt met deze platen en dat het werkt?

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-07 07:37

bloody

0.000 KB!!

Ik zou lekker een nieuw gaatje boren in het midden van het plaatje wat je vast hebt. Ongeveer naast het grote ronde gat.
En dan met 1 schroef vastzetten in 1 van de 2 punten in de doos.
Niemand ziet het, en qua gewicht hoef je je zo te zien geen zorgen te maken.

nope

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Je kan het montageplaatje ook nog tegen het plafond lijmen over die doos heen. Beetje goede kit ertussen en klaar.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• taurus0205
genoeg oplossingen, nogmaals bedankt voor alle ideeën en de snelle hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
_Arthur schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:52:
[...]

Die plaatjes zijn overigens veel te klein, staan 4mm van elkaar af die gaten, dus dat is geen optie hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Moeten de koperdraden die je aan weerszijde in het kroonsteentje vast schroeft elkaar raken?
Ik heb heir nooit over nagedacht en ook nooit problemen gehad, maar net dus een kroonluchter in de slaapkamer gemonteerd en nu gaat hij niet branden...

Ik zou bovenstaand even als enige reden kunnen bedenken waarom het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
taurus0205 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 19:34:
Moeten de koperdraden die je aan weerszijde in het kroonsteentje vast schroeft elkaar raken?
Ik heb heir nooit over nagedacht en ook nooit problemen gehad, maar net dus een kroonluchter in de slaapkamer gemonteerd en nu gaat hij niet branden...

Ik zou bovenstaand even als enige reden kunnen bedenken waarom het niet werkt.
Nee dat hoeft niet. Waar de schroefjes in gaan is een soort van metalen tunneltje en geleidend.
Wat zou kunnen is dat je de draden niet ver genoeg gestript hebt en/of isolatie onder een schroef hebt zitten.
Ik kan overigens veel meer redenen bedenken waarom het niet werkt en zou beginnen met kijken, lees testen, of je wel spanning hebt bij de lamp.
Met een kroonsteen kan weinig mis gaan en ik zou het eerder zoeken in schakelaar, lasdop/klem, fitting en dat soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 20:30:
[...]

Nee dat hoeft niet. Waar de schroefjes in gaan is een soort van metalen tunneltje en geleidend.
Wat zou kunnen is dat je de draden niet ver genoeg gestript hebt en/of isolatie onder een schroef hebt zitten.
Ik kan overigens veel meer redenen bedenken waarom het niet werkt en zou beginnen met kijken, lees testen, of je wel spanning hebt bij de lamp.
Met een kroonsteen kan weinig mis gaan en ik zou het eerder zoeken in schakelaar, lasdop/klem, fitting en dat soort zaken.
Ah top, twee stuk heb ik inderdaad relatief kort gestript, maar wel ver erin geduwd dus daar zou het probleem kunnen zitten. Ga ik dat wel eerst doen morgen.

Alle stopcontacten in die kamer werkt gewoon, maar ik begrijp dat de aanname verkeerd is dat de lamp dan ook zou moeten werken?

De lamp deed het voor de vrhuizing ook. In het oude huis zat geen aardekabel, die zit er in het nieuwe huis wel, maar deze had ik ineens in mijn handen, die bleek er gewoon los in te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Nu online
@taurus0205
Geen idee wat dat stopcontact betreft, daar had je nog niks over gezegd.
Dat gezegd hebbende ging het over een kroonluchter en die sluit je meestal niet aan met een stekker in een stopcontact dus ik ga er vanuit dat die aan/bij een plafonddoos hangt en daarop aangesloten is.
Dat een stopcontact dan werkt zegt niks over het wel of niet werken van een lamp.
Loshangende kabel is geen goed teken, wie weet is één van de draden voor je lamp ook los aan de andere kant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 20:47:
@taurus0205
Geen idee wat dat stopcontact betreft, daar had je nog niks over gezegd.
Dat gezegd hebbende ging het over een kroonluchter en die sluit je meestal niet aan met een stekker in een stopcontact dus ik ga er vanuit dat die aan/bij een plafonddoos hangt en daarop aangesloten is.
Dat een stopcontact dan werkt zegt niks over het wel of niet werken van een lamp.
Loshangende kabel is geen goed teken, wie weet is één van de draden voor je lamp ook los aan de andere kant...
Je hebt hebt helemaal gelijk! :)

Dat zou mooi ruk zijn. Ik ga het morgen eerst eens proberen met een stuk verder kabel strippen. Mocht het niet werken, meldt ik me weer. Die centraaldoos zit helemaal volgepropt met kabels, geen idee waarom er zoveel kabels in zitten, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Nu online
@taurus0205
Omdat het een centraaldoos is ;)
Het is zeg maar een knooppunt binnen één groep en daar vandaan gaat het naar stopcontacten, schakelaar(s) en direct of via nog een doos (of meerdere) naar de groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
taurus0205 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:58:
Het lijkt er toch echt op dat er een draairing in zit. Dat je hem met de hand niet kan draaien is normaal, vaak gaat het erg stroef door stucwerk. Probeer met een dun schroevendraaiertje en een tikje van de hamer maar eens of het dan wel wil draaien.

Maak eens een foto waarop je vanaf de zijkant in de doos kijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Wolly schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 21:04:
[...]

Het lijkt er toch echt op dat er een draairing in zit. Dat je hem met de hand niet kan draaien is normaal, vaak gaat het erg stroef door stucwerk. Probeer met een dun schroevendraaiertje en een tikje van de hamer maar eens of het dan wel wil draaien.

will do, morgen als er weer licht is, nu is het overal pikkedonker. merendeel van onze lampen komen ook pas in november aan (lange levertijd) :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Nu online
@taurus0205
Voor weinig hebben ze daar mooie oplossingen voor, verhuisfittingen.
Kosten geen drol en altijd handig om te hebben. Willekeurig voorbeeld:
https://www.gamma.nl/asso...g-zwart-3-stuks/p/B456271

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Nou wat een gedoe zeg die lampen :( Had ik in de woonkamer een mooi gat geboord om er een krulhaak in te steken ten behoeve van een eettafellamp breekt die haak me af bij het erin schroeven :(
Plafond van gewapend beton, dus soms kom je met boren niet verder als je tegen een stuk staal aanboort. Wordt je plafond ook niet mooier op, je kan van te voren onmogelijk weten natuurlijk waar een stuk metaal ligt en waar niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

taurus0205 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 11:26:
Nou wat een gedoe zeg die lampen :( Had ik in de woonkamer een mooi gat geboord om er een krulhaak in te steken ten behoeve van een eettafellamp breekt die haak me af bij het erin schroeven :(
Plafond van gewapend beton, dus soms kom je met boren niet verder als je tegen een stuk staal aanboort. Wordt je plafond ook niet mooier op, je kan van te voren onmogelijk weten natuurlijk waar een stuk metaal ligt en waar niet.
Als jij je handen voor je houd, zitten je beide duimen dan links of rechts? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Wolly schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 21:04:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxxEzrOPtgAfjyI-GTQyYap-0Wk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTx61tnUmFhpoD99Mjq96gwO.jpg?f=fotoalbum_large

Hier nog een close up fot van de centraaldoos in het plafond zoals je vroeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
taurus0205 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 13:52:
[...]

[Afbeelding]

Hier nog een close up fot van de centraaldoos in het plafond zoals je vroeg.
Hmm...het lijkt inderdaad niet op een draairing.

Alternatief is een centraaldoosdeksel rond plat erop zetten en hierop je spot vastschroeven?

Afbeeldingslocatie: https://media.elektrobode.nl/images/product/abb-centraaldoosdeksel-rond-met-onverliesbaar-haak-extra-vlak-1spa007161f0200.jpg?v=59887

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taurus0205
Wolly schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:17:
[...]

Hmm...het lijkt inderdaad niet op een draairing.

Alternatief is een centraaldoosdeksel rond plat erop zetten en hierop je spot vastschroeven?

[Afbeelding]
bedankt voor het meedenken, het is echter geen hangspot dus die centraaldoosdeksel biedt geen uitkomst. De rechthoekige bak is groot genoeg om het de centraaldoos af te dekken, dus ik boor wel gewoon 2 gaten buiten de doos zodat ik hem de juiste richting uit heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Update wat betreft het functioneren van de kroonluchter in de slaapkamer:

Ik heb alles gedemonteerd en er bleek inderdaad in aderpaar tekort gestript waardoor de schroef van het kroonsteentje op het rubber drukte in plaats van op het koper. Dit heb ik gecorrigeerd. vervolgens nog gechecked of de blauwe, bruine en geel/groene kabels goed vastzaten in het verzamelplugje dit bleek het geval.
Vervolgens alles weer aangesloten en stroom erop. Helaas functioneert de lamp nog steeds niet.

Ik heb geen idee wat het dan zou kunnen zijn, iemand nog een idee?

Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

taurus0205 schreef op zondag 6 september 2020 @ 12:11:
Update wat betreft het functioneren van de kroonluchter in de slaapkamer:

Ik heb alles gedemonteerd en er bleek inderdaad in aderpaar tekort gestript waardoor de schroef van het kroonsteentje op het rubber drukte in plaats van op het koper. Dit heb ik gecorrigeerd. vervolgens nog gechecked of de blauwe, bruine en geel/groene kabels goed vastzaten in het verzamelplugje dit bleek het geval.
Vervolgens alles weer aangesloten en stroom erop. Helaas functioneert de lamp nog steeds niet.

Ik heb geen idee wat het dan zou kunnen zijn, iemand nog een idee?

Thnx
Lamp stuk. Al getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:29
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:08:
[...]

Een centraaldoos zit in het plafond en hij wil de lamp aan het plafond evenwijdig met de wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Lamp deed het voor de verhuizing ook, dus daar kan het niet aan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
D.deJong schreef op zondag 6 september 2020 @ 13:43:
[...]

Een centraaldoos zit in het plafond en hij wil de lamp aan het plafond evenwijdig met de wand.
JIj snapt het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

D.deJong schreef op zondag 6 september 2020 @ 13:43:
[...]

Ondertussencis dat duidelijk. Maar initieel dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taurus0205
Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 13:46:
[...]

Als jij je handen voor je houd, zitten je beide duimen dan links of rechts? :+
Je bent wel van de snerende reacties merk ik. Je mag mij best een onhandige vent maar waarom neem je dan de moeite om hier steeds te antwoorden? Het forum is toch bedoeld om vragen te stellen. Uiteindelijk krijg ik alles gebouwd waar ik mezelf toe zet, soms duurt het alleen wat langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

taurus0205 schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:06:
[...]

Je bent wel van de snerende reacties merk ik. Je mag mij best een onhandige vent maar waarom neem je dan de moeite om hier steeds te antwoorden? Het forum is toch bedoeld om vragen te stellen. Uiteindelijk krijg ik alles gebouwd waar ik mezelf toe zet, soms duurt het alleen wat langer.
Het verbaasd mij dat je dat zo ziet. De humor ontgaat je en dat is jammer. Volgens mij probeer ik je iedere keer te helpen.

Als ik je onhandig vind dan mag ik je dus niet meer helpen? Of hoe bedoel je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Anoniem: 93986 schreef op zondag 6 september 2020 @ 17:38:
[...]

Het verbaasd mij dat je dat zo ziet. De humor ontgaat je en dat is jammer. Volgens mij probeer ik je iedere keer te helpen.

Als ik je onhandig vind dan mag ik je dus niet meer helpen? Of hoe bedoel je dat?
Ik vind de opmerking dat ik twee linkse handen zou hebben niet zo grappig. Dacht, het forum hier is een veilige plek om gewoon een vraag te stellen als je ergens niet zelf uit komt, had dan niet verwacht dat er zulke snerende opmerkingen gemaakt worden.

Alle andere lampen hangen ook al lang en alles werkt. gezien het subforum hier is wonen en verbouwen lijkt mij dat mijn vraag waarom een lamp na montage niet werkt op zijn plek, maar dat kan ik fout hebben natuurlijk.

Ik doe graag alles zelf en juist het uitzoeken van een probleem tot ik de oplossing van iets heb vind ik leuk. Zo leer je nog eens wat en verken je ook je eigen grenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Prima, succes met klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:14
@taurus0205 Probeer eens de fase en de nul om te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Jimster schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:17:
@taurus0205 Probeer eens de fase en de nul om te wisselen.
het zou kunnen dat er zo een plaatje ook bij het kroonsteentje in de lamp aanwzig is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxMFG-1h9s7efEHCNYn04TPfpIc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YEPsOcW6GPM2hwxsBk4XgiyO.png?f=user_large

Wat ik even niet begrijp hoe weet die kroonsteen dan het verschil tussen N en L?

[ Voor 64% gewijzigd door taurus0205 op 06-09-2020 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:36
taurus0205 schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:33:
[...]

het zou kunnen dat er zo een plaatje ook bij het kroonsteentje in de lamp aanwzig is:
[Afbeelding]

Wat ik even niet begrijp hoe weet die kroonsteen dan het verschil tussen N en L?
Dat weet 'ie niet. Kroonsteentje is niets meer dan domweg drie geleidende stukken metaal met bevestigingsschroeven aan de uiteinden. Ik gok dat het een 'best practice' is om de aarde in het midden te doen. Of misschien dat er zelfs een aangeraden volgorde is. De opdruk in het plastic is dan niets meer dan een aangeraden volgorde,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
taurus0205 schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:33:
[...]

[Afbeelding]

Een kroonsteen weet dat niet. Een LED laat maar in 1 richting stroom door. Dus dat zou het kunnen zijn als er geen stukje electronica er voor zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
vanaalten schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:48:
[...]

Dat weet 'ie niet. Kroonsteentje is niets meer dan domweg drie geleidende stukken metaal met bevestigingsschroeven aan de uiteinden. Ik gok dat het een 'best practice' is om de aarde in het midden te doen. Of misschien dat er zelfs een aangeraden volgorde is. De opdruk in het plastic is dan niets meer dan een aangeraden volgorde,
Inderdaad, wat heeft het dan voor zin de blauwe en bruine draad om te draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
taurus0205 schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:31:
[...]

Wat ik hierboven zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

taurus0205 schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:31:
Omdat de lamp zelf (dus niet het armatuur, maar de lichtbron) het wel weet.

Verder klink je niet eigenwijs trouwens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Nu online
@taurus0205
Al eens een andere lamp op die plek getest met bijv een verhuisfitting?
Mis namelijk een beetje of je wel zeker bent door meten of testen met een andere lamp oid dat je wel stroom hebt waar je de lamp ophangt.
Wil je weten wat er aan de hand is dan zul je toch de hele keten moeten nakijken/meten en dingen moeten uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
_Arthur schreef op maandag 7 september 2020 @ 19:45:
[...]

Omdat de lamp zelf (dus niet het armatuur, maar de lichtbron) het wel weet.

Verder klink je niet eigenwijs trouwens :+
Neem dingen zomaar klakkeloos aan, vind altijd wel leuk wat meer achtergrond info te hebben.
Overigens probeer ik alles wel uit wat er hier gezegd om zo het probleem te achterhalen.

Dus ben absoluut dankbaar hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
ninjazx9r98 schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:35:
@taurus0205
Al eens een andere lamp op die plek getest met bijv een verhuisfitting?
Mis namelijk een beetje of je wel zeker bent door meten of testen met een andere lamp oid dat je wel stroom hebt waar je de lamp ophangt.
Wil je weten wat er aan de hand is dan zul je toch de hele keten moeten nakijken/meten en dingen moeten uitsluiten.
Eens, ik ga de lamp dus ook even aansluiten op een ander lichtpunt waarvan ik weet dat het werkt. tevens een andere lamp daar eens aansluiten om dat te controleren.

Ik laat het weten als er nieuws is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cdCUiezt6CR3LfYVl8ZR3tl7uA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oOLTM7teNrmrX5Uj0k4x8OKc.jpg?f=fotoalbum_large

De vorige bewoners hebben deze wanddoos volgepropt in plaats van de lamp er gewoon over heen te plaatsen :(
Hoe kan ik die zooi eruit halen? of is dat sws no beuno?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynazap
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-07 23:38

Dynazap

Go Hard Or Go Home

Stroom er af en gaan. Niet te hard rammen.. zo hard is dat spul niet dus lukt makkelijk..

Achteraf even de bedrading checken op schade om kortsluiting of erger te voorkomen..

Afbeeldingslocatie: https://previews.123rf.com/images/surawutob/surawutob1408/surawutob140800061/31079325-beitel-en-hamer-op-wit-wordt-ge%C3%AFsoleerd.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Dynazap op 08-09-2020 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Dynazap schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:43:
Stroom er af en gaan. Niet te hard rammen.. zo hard is dat spul niet dus lukt makkelijk..

Achteraf even de bedrading checken op schade om kortsluiting of erger te voorkomen..

[Afbeelding]
top leuk karweitje. Ongeloofelijk wat voor troep je van de vorige bewoners tegenkomt zeg, met name slechte afwerking van zaken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-07 15:09
ik vind het wel minimalistisch afgewerkt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
CappieL schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 17:00:
ik vind het wel minimalistisch afgewerkt :+
ze hadden ook nergens de aarde kabel die uit de centraaldozen komt gebruikt bij hun montage voor de lampen... dat is ook wel apart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-07 15:09
taurus0205 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 17:01:
[...]

ze hadden ook nergens de aarde kabel die uit de centraaldozen komt gebruikt bij hun montage voor de lampen... dat is ook wel apart
Er zijn nog genoeg lampen die niets met die groen/gele kabel doen, dus snap het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:27

VW-Arjan

★★★★★

Als je lamp van plastic is heeft aarden weinig zin he.
Wordt normaliter gedaan bij lampen waarvan de voet van ijzer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
VW-Arjan schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 17:05:
Als je lamp van plastic is heeft aarden weinig zin he.
Wordt normaliter gedaan bij lampen waarvan de voet van ijzer is.
plastic lamp... lekker cheap ass, zo eentje hing er in het toilet en badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

taurus0205 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:39:
[Afbeelding]

De vorige bewoners hebben deze wanddoos volgepropt in plaats van de lamp er gewoon over heen te plaatsen :(
Hoe kan ik die zooi eruit halen? of is dat sws no beuno?
Daar kan je wel netjes je Ikea lamp ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
_Arthur schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:29:
[...]

Daar kan je wel netjes je Ikea lamp ophangen.
die ikea lampen zijn echt al 2 weken of langer retour...

• taurus0205
bleek uiteindelijk geen centraaldoos te zijn, maar gewoon een afdruk van de vorige lamp waar gewoon onder het granul een pvc buis tevoorschijn kwam. dus ben redelijk snel opgehouden met kappen. Gelukkig zal de kap van de lamp de schade bedekken.

Overigens zat er geen beweging in de kabels die eruit staken, en iets meer kabel heb ik wel nodig om de boel aan te sluiten.

Had gehoopt het zelf te kunnen, maar op dit punt laat ik het maar even zo. Volgende week komt sws mn zwager langs die elektricien is, die kan het waarschijnlijk in no time fixen als ook het probleem bij de kroonluchter.
Pagina: 1