Welke componenten zitten verscholen in een aluminium huls?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-09 12:58

Ravefiend

Carpe diem!

Topicstarter
Als onderdeel van een electrische accumulatie verwarming (ondertussen 40 jaar oud) is een onderdeel van de oplaadregeling stuk gegaan, nl. een AEG Elfamatik B1. In combinatie met een buiten sensor en een aparte tijdsklok is dit toestel verantwoordelijk om de inwendige temperataar van de verwarmingstoestelen tijdens de laadcyclus ('s nachts) te meten en onder meer controle te houden.

De verwarmingstoestelen in huis hebben maar 3 laadstanden en de AEG Elfamatik B1 zorgt voor een extra fine-tuning van de hoeveel energie die effectief zal worden bijgeladen tijdens de nacht. Zo staat een verwarmingstoestel bv. op stand 1 tijdens de hele herfst / winter periode, maar hierdoor zal het toestel vanwege de buitensensor in de koude winter maanden toch meer opladen dan tijdens de warmere nachten in de herfst.

Ondertussen zijn we aan het troubleshooten gegaan gezien we toch een zekere kennis van electronica hebben. Eén van de zekering was doorgebrand en die oorzaak hebben we kunnen terugleiden tot een condensator die over de ingangsspanning stond van één van de transformators. Die vervangen en op deze manier is de kortsluiting die we eerst hadden op het bord opgelost, maar lijkt het nog niet te werken.

Morgen ga ik het schema eens trachten uit te tekenen want veel componenten staan er niet echt op dus dat zou nog wel moeten lukken. Echter staan er twee metalen buisjes op de print, met een hoogspanningsstickers erop. :+

...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHDFyOynIIjybAFtr7pWLP-Ru2U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bFdEP6DoaTZc5575to8MnHC0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlRX3-XbgY0SKQR_koBFk_NunXA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zwMvTFfc8sHJEf1PeXG0MZhZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8viNmLPIJqN9Q0IrQIGKEv35wo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s3SguTQnZXMEJEUfrm57t1xv.jpg?f=fotoalbum_tile

Op de achterkant van de print is dit rechtsboven.

Mjin vraag is of iemand een idee heeft wat er in die metalen buizen zou zitten? Zijn die misschien bedoeld als koelvinnen voor een triac of vermogenstransitor?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Die rechterfoto 'kaal' is niet erg nuttig, want door alle verschillende hoeken heb ik geen flauw idee wat de relatie is tussen bovenkant en onderkant.

Wat die buisjes betreft, doordat ik die schroeven er bovenop zie zitten ga ik er vanuit dat dit geen passief component of halfgeleider is. Ik kan niets anders bedenken dan dat dit letterlijk een schroef in een buisje is, dus ik gok dat dit een interconnectie is ergens naartoe. Die bliksemschicht suggereert dat dit wellicht servicegerelateerd is.

/edit: I stand corrected, dat is geen schroef maar een draadje ergens overheen gebogen. Geen idee wat dit is, dit is heel ver voor mijn tijd

[ Voor 12% gewijzigd door Flake op 10-09-2020 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 22:06
Volgens mij zitten de "buisjes" gewoon rechtsboven in de laatste foto. Wat je als een schroefgleuf aanziet is de draad (u-vorm) waarmee het buisje aan de print gemonteerd zit. Geel/oranje gemarkeerd in bijgevoegde afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6U2adiOluY8OaFlgExUnq6AIxL8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wySmOXZIHwZvR7YEZqrxN5mQ.png?f=fotoalbum_large

Hoe het aangesloten zit lijkt het me dat het wel een 3-terminal device moet zijn, dus een transistor o.i.d. De huls zal dan als koelelement dienen.

• Ravefiend

Ravefiend

Carpe diem!

Topicstarter
Comp-Freak schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:48:
Volgens mij zitten de "buisjes" gewoon rechtsboven in de laatste foto. Wat je als een schroefgleuf aanziet is de draad (u-vorm) waarmee het buisje aan de print gemonteerd zit. Geel/oranje gemarkeerd in bijgevoegde afbeelding:

[Afbeelding]

Hoe het aangesloten zit lijkt het me dat het wel een 3-terminal device moet zijn, dus een transistor o.i.d. De huls zal dan als koelelement dienen.
Klopt inderdaad ja. :) Die huls moet wel als koelelement dienen want dit apparaat kan tot 300W aan resistive load aansturen. Het schema ben ik nog verder aan het uitpluizen in die tussentijd al twee zaken opgelost, nl. een slechte soldeerverbinden alsook een doorgebrande weerstand. Ik zoek nog even verder want een vervangt oud toestel kost al gauw 200+ €, of een nieuwer model zelfs 400 €. Vandaar dat we het proberen te herstellen.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:00
Ravefiend schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:40:
Mjin vraag is of iemand een idee heeft wat er in die metalen buizen zou zitten? Zijn die misschien bedoeld als koelvinnen voor een triac of vermogenstransitor?
Zijn dat TO-39 packages met een heatsink?

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Comp-Freak schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:48:

[Afbeelding]

Volgens mij zie ik 4 soldeerpunten per device, dat zou betekenen dat er 2 soldeerpunten zijn voor de mechanische bevestiging en aarding van de hulzen en 2 soldeerpunten voor hetgeen er in het busje zit.
Normaal bij connectoren is de aarding wat breder, de gele lijnen gaan dan ook naar links en rechts op de connector.
TO-39 koeling ziet er meestal totaal anders uit, dan zijn er logischere manieren om te koelen. Meestal had je dan een TO-3 die op een metalen koellichaam zitten. En dat bestaat al vanaf de jaren '60, dus een hoog vermogens device met 'speciale' koeling lijkt me wat raar.

Het uitroepteken erop betekent dat er toch iets in moet zitten wat gevaarlijker is dan 'gemiddeld'. Of, ook een optie, dit was de beste plaats om een waarschuwing te plaatsen. In dat geval kan er ook iets van een weerstand in zitten die actief gekoeld wordt. Dus niks spannends ;)

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 22:06
TheGhostInc schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:42:
Volgens mij zie ik 4 soldeerpunten per device, dat zou betekenen dat er 2 soldeerpunten zijn voor de mechanische bevestiging en aarding van de hulzen en 2 soldeerpunten voor hetgeen er in het busje zit.
Normaal bij connectoren is de aarding wat breder, de gele lijnen gaan dan ook naar links en rechts op de connector.
Behalve het woordje "aarding" ben ik het helemaal met je eens ;)

Als het daadwerkelijk aarding zou zijn, zou ik verwachten dat de huls van beide devices op dezelfde manier aan de aarde gehangen was. In dit geval zie je dat de huls van device 1* elektrisch verbonden is met een van de twee midden pinnen van device 2. De huls van device 2 is elektrisch weer verbonden met het brede spoor wat aan de rechterkant wegloopt naar de edge connector. Daardoor vermoed ik dat de huls dus niet perse geaard is, maar gewoon onderdeel is van het circuit, zoals ook bij de door jouw genoemde TO-3 transistoren het geval is.

Redelijke kans dat de twee devices in serie staan en vanuit netspanning gevoed worden. Dan zijn de hulzen inderdaad gerefereerd aan de netspanning, wat de stickers verklaart. De dikkere sporen lijken er dan op te wijzen dat er een significante stroom** kan lopen vanaf het vlakje aan de linker kant van de edge connector, door de devices heen, naar de rechter kant van de edge connector. (of andersom) Maar dit blijft allemaal natuurlijk een beetje een gok zolang het plaatje niet compleet is.

*: als je goed kijkt zijn ze genummerd met cijfertjes in het koper.
**: grofweg 1,3 A max als je van 300 watt uitgaat.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Comp-Freak schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:16:
[...]

Behalve het woordje "aarding" ben ik het helemaal met je eens ;)

Als het daadwerkelijk aarding zou zijn, zou ik verwachten dat de huls van beide devices op dezelfde manier aan de aarde gehangen was. In dit geval zie je dat de huls van device 1* elektrisch verbonden is met een van de twee midden pinnen van device 2. De huls van device 2 is elektrisch weer verbonden met het brede spoor wat aan de rechterkant wegloopt naar de edge connector. Daardoor vermoed ik dat de huls dus niet perse geaard is, maar gewoon onderdeel is van het circuit, zoals ook bij de door jouw genoemde TO-3 transistoren het geval is.
Je wilt de aarde ook niet rond hebben lopen omdat je anders een antenne/spoel maakt.
Maar die TO-3 is al zolang een standaard, ik kan me niet voorstellen dat ze voor zoiets simpels iets zelf hebben geknutseld. Een halfgeleider lijkt daarmee wel uitgesloten, dan kom je al snel uit op spoeltjes, weerstanden of dat soort gesnor.

Maar goed, de laatste keer dat ik serieus een PCB ontwierp had ik nog haar :+
Comp-Freak schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:16:
Redelijke kans dat de twee devices in serie staan en vanuit netspanning gevoed worden. Dan zijn de hulzen inderdaad gerefereerd aan de netspanning, wat de stickers verklaart. De dikkere sporen lijken er dan op te wijzen dat er een significante stroom** kan lopen vanaf het vlakje aan de linker kant van de edge connector, door de devices heen, naar de rechter kant van de edge connector. (of andersom) Maar dit blijft allemaal natuurlijk een beetje een gok zolang het plaatje niet compleet is.
Ik zou het heel raar vinden als ze zo open en bloot ongeïsoleerd netspanning erop hebben staan.
Alles kan, maar een klein kapje of iets anders zou je dan wel verwachten.

Ik ga het lekker volgen ;)

• Ravefiend

Ravefiend

Carpe diem!

Topicstarter
TheGhostInc schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:11:
[...]

Ik zou het heel raar vinden als ze zo open en bloot ongeïsoleerd netspanning erop hebben staan.
Alles kan, maar een klein kapje of iets anders zou je dan wel verwachten.

Ik ga het lekker volgen ;)
Wat ik wel al kan vertellen is dat er tussen twee hulzen inderdaad de netspanning op staat. Wat Comp-Freak in "Welke componenten zitten verscholen in een aluminium huls?" tekende klopt ook qua verbindingen. De gele lijn rechts van de print is de uitgangsfase van het geheel en daar komt dus geen spanning meer op terecht.

Dus ja, die bliksemschicht stickers zitten er niet op voor de fun en dat heb ik al mogen voelen ook. :+

Note: had ondertussen ook de vraag al eens gepost bij Ciruits Online - https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2195740

Dit weekend nog eens kijken of ik er wat tijd voor kan maken om verder te troubleshooten.

Edit: voor diegene die graag nog wat foto's willen zien kan ik dit ook nog wel delen: https://photos.app.goo.gl/MerLNAibR2sEGSVP7

[ Voor 14% gewijzigd door Ravefiend op 10-09-2020 13:37 ]

Pagina: 1