Dag allen,
3 jaar geleden heb ik onderstaande PC samengesteld, vooral voor gamen en lichtere taken.
Het afgelopen jaar is daar ook hobbymatig video-editing (etc) middels Davinci Resolve bij gekomen en ik merk dat daar, en in sommige games dit systeem niet meer voldoende is.
Met de aankondiging van de nieuwe generatie Nvidia kaarten lijkt het mij geen verkeerd moment om eens te kijken naar een upgrade. Echter zou met een 3080 de rest van het systeem wat achter lopen ben ik bang.
Combineer dat met het feit dat het geheel is voorzien van custom waterkoeling en ik zou niet meer weten wat nu wijsheid is om te doen.
Dit zijn de meeste onderdelen. Een aantal waren niet meer listed of zijn wat generiek:
Monoblock voor moederbord/CPU
Fittingen waterkoeling
Fans op radiatoren (mix van EK vardar wit en corsair RGB)
tubing
Nu twijfel ik dus of ik enkel de GPU en RAM ga upgraden, of proberen dit hele systeem (of in onderdelen) te verkopen en een nieuwe samen te stellen.
Mijn grootste twijfel punten zijn:
- creëren bottleneck bij enkel RAM+GPU upgrade
- Als ik besluit te verkopen, raak ik de onderdelen uberhaupt kwijt?
Budget voor upgrade is zo'n € 1.000,- Bij nieuwbouw zal dit ongeveer dat worden plus wat het oude systeem oplevert, naar boven afgerond aangezien dat toch vaak te weinig is
gezien mijn hobby zou ik voor een nieuw systeem toch snel richting de 3900x + 3080 + 64GB gaan en dan loopt het al snel in de papieren
3 jaar geleden heb ik onderstaande PC samengesteld, vooral voor gamen en lichtere taken.
Het afgelopen jaar is daar ook hobbymatig video-editing (etc) middels Davinci Resolve bij gekomen en ik merk dat daar, en in sommige games dit systeem niet meer voldoende is.
Met de aankondiging van de nieuwe generatie Nvidia kaarten lijkt het mij geen verkeerd moment om eens te kijken naar een upgrade. Echter zou met een 3080 de rest van het systeem wat achter lopen ben ik bang.
Combineer dat met het feit dat het geheel is voorzien van custom waterkoeling en ik zou niet meer weten wat nu wijsheid is om te doen.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler | € 199,- | € 199,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 | € 204,49 | € 204,49 |
| 1 | Videokaarten | Sapphire Radeon RX Vega64 8G HBM2 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Phanteks Enthoo Primo - Wit | € 294,48 | € 294,48 |
| 1 | Monitoren | Acer XF270HUA Zwart | € 656,- | € 656,- |
| 1 | Monitoren | LG 27UD58-B Zwart | € 462,30 | € 462,30 |
| 1 | Waterkoeling | EK Water Blocks EK-DDC X-RES 100 CSQ - Acetal | € 81,13 | € 81,13 |
| 1 | Waterkoeling | EK Water Blocks EK-FC Radeon Vega - Nickel | € 188,76 | € 188,76 |
| 1 | Waterkoeling | EK Water Blocks EK-RES X3 250 | € 61,23 | € 61,23 |
| 1 | Waterkoeling | Hardware Labs Black Ice Nemesis GTS 240 Wit | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Waterkoeling | Hardware Labs Black Ice Nemesis GTS 480 Wit | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Dominator Platinum CMD16GX4M2B3600C18 | € 237,99 | € 237,99 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM850x (2018) Wit | € 149,76 | € 149,76 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 950 Pro 512GB | € 411,44 | € 411,44 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.946,58 | ||
Dit zijn de meeste onderdelen. Een aantal waren niet meer listed of zijn wat generiek:
Monoblock voor moederbord/CPU
Fittingen waterkoeling
Fans op radiatoren (mix van EK vardar wit en corsair RGB)
tubing
Nu twijfel ik dus of ik enkel de GPU en RAM ga upgraden, of proberen dit hele systeem (of in onderdelen) te verkopen en een nieuwe samen te stellen.
Mijn grootste twijfel punten zijn:
- creëren bottleneck bij enkel RAM+GPU upgrade
- Als ik besluit te verkopen, raak ik de onderdelen uberhaupt kwijt?
Budget voor upgrade is zo'n € 1.000,- Bij nieuwbouw zal dit ongeveer dat worden plus wat het oude systeem oplevert, naar boven afgerond aangezien dat toch vaak te weinig is
gezien mijn hobby zou ik voor een nieuw systeem toch snel richting de 3900x + 3080 + 64GB gaan en dan loopt het al snel in de papieren
[ Voor 7% gewijzigd door flessuh op 03-09-2020 13:52 ]