PC upgrade of nieuw?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:57

flessuh

Set sail for fail!

Topicstarter
Dag allen,

3 jaar geleden heb ik onderstaande PC samengesteld, vooral voor gamen en lichtere taken.
Het afgelopen jaar is daar ook hobbymatig video-editing (etc) middels Davinci Resolve bij gekomen en ik merk dat daar, en in sommige games dit systeem niet meer voldoende is.
Met de aankondiging van de nieuwe generatie Nvidia kaarten lijkt het mij geen verkeerd moment om eens te kijken naar een upgrade. Echter zou met een 3080 de rest van het systeem wat achter lopen ben ik bang.
Combineer dat met het feit dat het geheel is voorzien van custom waterkoeling en ik zou niet meer weten wat nu wijsheid is om te doen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenGigabyte GA-AX370-Gaming 5€ 204,49€ 204,49
1VideokaartenSapphire Radeon RX Vega64 8G HBM2€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenPhanteks Enthoo Primo - Wit€ 294,48€ 294,48
1MonitorenAcer XF270HUA Zwart€ 656,-€ 656,-
1MonitorenLG 27UD58-B Zwart€ 462,30€ 462,30
1WaterkoelingEK Water Blocks EK-DDC X-RES 100 CSQ - Acetal€ 81,13€ 81,13
1WaterkoelingEK Water Blocks EK-FC Radeon Vega - Nickel€ 188,76€ 188,76
1WaterkoelingEK Water Blocks EK-RES X3 250€ 61,23€ 61,23
1WaterkoelingHardware Labs Black Ice Nemesis GTS 240 Wit€ 0,-€ 0,-
1WaterkoelingHardware Labs Black Ice Nemesis GTS 480 Wit€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Dominator Platinum CMD16GX4M2B3600C18€ 237,99€ 237,99
1VoedingenCorsair RM850x (2018) Wit€ 149,76€ 149,76
1Solid state drivesSamsung 950 Pro 512GB€ 411,44€ 411,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.946,58

Dit zijn de meeste onderdelen. Een aantal waren niet meer listed of zijn wat generiek:
Monoblock voor moederbord/CPU
Fittingen waterkoeling
Fans op radiatoren (mix van EK vardar wit en corsair RGB)
tubing

Nu twijfel ik dus of ik enkel de GPU en RAM ga upgraden, of proberen dit hele systeem (of in onderdelen) te verkopen en een nieuwe samen te stellen.
Mijn grootste twijfel punten zijn:
- creëren bottleneck bij enkel RAM+GPU upgrade
- Als ik besluit te verkopen, raak ik de onderdelen uberhaupt kwijt?

Budget voor upgrade is zo'n € 1.000,- Bij nieuwbouw zal dit ongeveer dat worden plus wat het oude systeem oplevert, naar boven afgerond aangezien dat toch vaak te weinig is :+

gezien mijn hobby zou ik voor een nieuw systeem toch snel richting de 3900x + 3080 + 64GB gaan en dan loopt het al snel in de papieren :P

[ Voor 7% gewijzigd door flessuh op 03-09-2020 13:52 ]

https://www.dutchsolarboat.com

Beste antwoord (via flessuh op 05-09-2020 13:07)

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06-2025
flessuh schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:27:
Dat zou afhangen van het gebruik, een programma dat volledig op de GPU draait zou met een dual-core nog ongeremd kunnen draaien, spellen hebben vaak al een zekere CPU belasting om real-time aan de videokaart te kunnen vertellen wat er moet gebeuren, maar bij renderen is dit veel minder belangrijk. De PCI-e interface lijkt op dit moment geen belemmering, en je systeem is niet oud genoeg om echt dramatische verschillen in prestaties te kennen. Het verschil tussen Zen1 en Zen2 is helemaal niet zo groot, reken op 15-20% single core prestaties. Je zou het verschil kunnen zien, maar als je zo dicht op de grens zit zullen beide situaties randgevallen zijn.
Ja en nee, ik zou zelf voor een systeem als dit even opzoeken wat de laagste aanschafwaarde was van de individuele onderdelen en daar (gemiddeld) twee derde tot de helft van nemen en dat als verkoopwaarde aannemen. Deze processor krijg je waarschijnlijk nog wel wat voor, tweedehands waterkoeling spul waarschijnlijk minder. Voor meer ga je lastiger verkocht krijgen en veel minder is stelen uit je eigen portemonnee.

Dat je een watergekoeld systeem wil verkopen maakt het wat lastiger om de waarde te bepalen. Je bent dan afhankelijk van iemand die dat wil hebben. Het assembleren is best een gedoe en het kan wat waard zijn om het systeem zo compleet mogelijk te verkopen, maar sommigen genieten juist van het zelf kunnen opbouwen. Ik kan je geen goed antwoord geven op wat de verkoopwaarde zou kunnen zijn, het opsplitsen in onderdelen zal de waarde van de waterkoeling waarschijnlijk wel eroderen.

Zo een videokaart raak je ook nog wel kwijt, niet iedereen gamet op hoge resoluties en veel spellen draaien best aardig met instellingen onder "ultra". Zo een Vega moet je schat ik nog wel €250-300 voor kunnen krijgen, een RX5700 is ongeveer de zelfde regio in prestatie en begint vanaf €350. Het is echter wel een kaart in het segment dat je sowieso makkelijk geld verliest aan afschrijving.
flessuh schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:22:
thanks, Zen 3 had ik nog niet aan gedacht! De 64GB was overigens ook een futureproofing gedachte.
Futureproofing vind ik (als concept) onzin, je plant en betaalt dan voor dingen die je niet kan weten. Het is gewoon een marketingwoord om je dingen te laten kopen die je nog niet nodig hebt. Mijn strategie zou zijn om op het moment dat je last begint te krijgen een kosteneffectief systeem te bouwen met zo veel mogelijk componenten op de "sweet spot" van prijs/kwaliteit. Qua processor zat je met die Ryzen 5 1600 op zo een plek. Hij zat zo ongeveer halverwege (misschien iets erboven) het veld in prestaties, maar meestal ruim onder dat punt in prijs. Melk dat systeem gewoon uit tot het je remt en koop dan de mobo/processor/geheugencombi met de kennis van dan. Videokaart kan je apart upgraden door een redelijke compatibiliteit van de interface.

Voor Zen3 moet ik nog zien dat het op redelijke termijn beschikbaar raakt voor normale prijzen, want AMD heeft daarin niet een al te beste reputatie. De 1600AF en de 3300X (net de lekkere sweet-spot processors) hebben een belabberde beschikbaarheid, de 3600 is trouwens wel goed te krijgen. Reken in elk geval niet op het aankondigingsmoment om er daadwerkelijk wat aan te hebben, na aankondiging gaan er waarschijnlijk nog wel wat maandjes overheen voordat de prijs en beschikbaarheid normaliseren.

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 16:09
Met welke software doe je dat hobbymatig video bewerken? Voor het gamen / lichte taken is de processor namelijk voldoende.

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Topicstarter
Djarune schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:51:
Met welke software doe je dat hobbymatig video bewerken? Voor het gamen / lichte taken is de processor namelijk voldoende.
Oh ja, zal het ook nog even vermelden; Davinci Resolve

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 16:09
In Davinci Reslove is met name de GPU belangrijk. Die Vega64 zou het al aardig moeten doen. Ik ben van mening dat je nog even moet wachten op Zen 3. Dan kun je in één keer een B550 + RTX3080 + 4700X combo halen. 64GB is trouwens enkel interessant voor 6K/8K video.

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Topicstarter
Djarune schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:03:
In Davinci Reslove is met name de GPU belangrijk. Die Vega64 zou het al aardig moeten doen. Ik ben van mening dat je nog even moet wachten op Zen 3. Dan kun je in één keer een B550 + RTX3080 + 4700X combo halen. 64GB is trouwens enkel interessant voor 6K/8K video.
thanks, Zen 3 had ik nog niet aan gedacht! De 64GB was overigens ook een futureproofing gedachte.

De Vega 64 is juist de reden dat ik wil vervangen (weer iets vergeten te typen, haast in de pauze helpt niet) aangezien ik hem niet stabiel krijg; dat wil zeggen, de driver blijft niet stabiel. Bij veel taken reset deze zich doodleuk even. Ik weet dat er met Vega 64 wel instellingen zijn te vinden in de driver waardoor hij stabieler draait, maar na elke reset moet je dan weer opnieuw en dat heb ik onderhand opgegeven (elke nieuwe driver versie lijkt dat punt weer te verspringen)

Met (bijna) al het interne vervangen, denk je dat dan de onderdelen verkopen slimmer is? Kast is op zich prima net als de waterkoeling.

[ Voor 6% gewijzigd door flessuh op 03-09-2020 14:53 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06-2025
flessuh schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:27:
Dat zou afhangen van het gebruik, een programma dat volledig op de GPU draait zou met een dual-core nog ongeremd kunnen draaien, spellen hebben vaak al een zekere CPU belasting om real-time aan de videokaart te kunnen vertellen wat er moet gebeuren, maar bij renderen is dit veel minder belangrijk. De PCI-e interface lijkt op dit moment geen belemmering, en je systeem is niet oud genoeg om echt dramatische verschillen in prestaties te kennen. Het verschil tussen Zen1 en Zen2 is helemaal niet zo groot, reken op 15-20% single core prestaties. Je zou het verschil kunnen zien, maar als je zo dicht op de grens zit zullen beide situaties randgevallen zijn.
Ja en nee, ik zou zelf voor een systeem als dit even opzoeken wat de laagste aanschafwaarde was van de individuele onderdelen en daar (gemiddeld) twee derde tot de helft van nemen en dat als verkoopwaarde aannemen. Deze processor krijg je waarschijnlijk nog wel wat voor, tweedehands waterkoeling spul waarschijnlijk minder. Voor meer ga je lastiger verkocht krijgen en veel minder is stelen uit je eigen portemonnee.

Dat je een watergekoeld systeem wil verkopen maakt het wat lastiger om de waarde te bepalen. Je bent dan afhankelijk van iemand die dat wil hebben. Het assembleren is best een gedoe en het kan wat waard zijn om het systeem zo compleet mogelijk te verkopen, maar sommigen genieten juist van het zelf kunnen opbouwen. Ik kan je geen goed antwoord geven op wat de verkoopwaarde zou kunnen zijn, het opsplitsen in onderdelen zal de waarde van de waterkoeling waarschijnlijk wel eroderen.

Zo een videokaart raak je ook nog wel kwijt, niet iedereen gamet op hoge resoluties en veel spellen draaien best aardig met instellingen onder "ultra". Zo een Vega moet je schat ik nog wel €250-300 voor kunnen krijgen, een RX5700 is ongeveer de zelfde regio in prestatie en begint vanaf €350. Het is echter wel een kaart in het segment dat je sowieso makkelijk geld verliest aan afschrijving.
flessuh schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:22:
Futureproofing vind ik (als concept) onzin, je plant en betaalt dan voor dingen die je niet kan weten. Het is gewoon een marketingwoord om je dingen te laten kopen die je nog niet nodig hebt. Mijn strategie zou zijn om op het moment dat je last begint te krijgen een kosteneffectief systeem te bouwen met zo veel mogelijk componenten op de "sweet spot" van prijs/kwaliteit. Qua processor zat je met die Ryzen 5 1600 op zo een plek. Hij zat zo ongeveer halverwege (misschien iets erboven) het veld in prestaties, maar meestal ruim onder dat punt in prijs. Melk dat systeem gewoon uit tot het je remt en koop dan de mobo/processor/geheugencombi met de kennis van dan. Videokaart kan je apart upgraden door een redelijke compatibiliteit van de interface.

Voor Zen3 moet ik nog zien dat het op redelijke termijn beschikbaar raakt voor normale prijzen, want AMD heeft daarin niet een al te beste reputatie. De 1600AF en de 3300X (net de lekkere sweet-spot processors) hebben een belabberde beschikbaarheid, de 3600 is trouwens wel goed te krijgen. Reken in elk geval niet op het aankondigingsmoment om er daadwerkelijk wat aan te hebben, na aankondiging gaan er waarschijnlijk nog wel wat maandjes overheen voordat de prijs en beschikbaarheid normaliseren.

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Topicstarter
Hmm, misschien dat 64GB inderdaad wel wat over de top is :P

Bij verkoop was ik in ieder geval van plan de waterblokken bij de onderdelen te doen; de radiatoren etc zijn in principe wel opnieuw te gebruiken in een vervolg build.

Pagina: 1