• praet0rian
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 24-05 16:16
Hey,

In mijn zoektocht naar een nieuwe TV (65/75 inch), neigt mijn voorkeur sterk naar een OLED van LG.

Zijn er echter ervaringen met OLED in combinatie met kinderen?
Ze spelen regelmatig op de Nintendo Switch, kijken YouTube en laten dit weleens langere tijd op pauze staan.

Ik wil niet continu gaan opletten of ze het wel degelijk hebben uitgezet en mijn TV 'pamperen'.

Wat zouden jullie doen? Toch eerder naar een Samsung QLED kijken?

Mvg,

Dominic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-06 10:11
Kan het niet beter uitleggen als dit filmpje: het kijken waard!

YouTube: One Year Update - OLED Burn-in Test – RTINGS.com

Mijn eigen ervaring bij LG oled: Bij stilstaand beeld op switch en ps4 wordt na een tijdje het scherm gedimd (gebeurd bij op pause zetten of gewoon de controller wegleggen) dat maakt het minder heftig voor het paneel, ook nooit problemen mee gehad.

Als je ingebouwde youtube laat staan krijg je naar een paar minuten een screensaver.

[ Voor 48% gewijzigd door Dekaasboer op 03-09-2020 12:39 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

• praet0rian
Dekaasboer schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:36:
Kan het niet beter uitleggen als dit filmpje: het kijken waard!

YouTube: One Year Update - OLED Burn-in Test – RTINGS.com

Mijn eigen ervaring bij LG oled: Bij stilstaand beeld op switch en ps4 wordt na een tijdje het scherm gedimd (gebeurd bij op pause zetten of gewoon de controller wegleggen) dat maakt het minder heftig voor het paneel, ook nooit problemen mee gehad.

Als je ingebouwde youtube laat staan krijg je naar een paar minuten een screensaver.
Dus scherm dimt automatisch een beetje en screensaver kan je instellen vermoed ik.
Ik ga er anuit dat ik het scherm niet op 100% helderheid zal zetten dus dat zal ook al wat helpen.

TV staat tegenover ramen, maar geen direct zonlicht. Mijn huidige Panasonic plasma van 13 jaar oud geeft ook geen weerspiegeling.

Ik heb geen zin om 2.000 EUR voor een TV neer te tellen en na 5 jaar een nieuwe te moeten kopen :) .

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:15
praet0rian schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:12:
[...]

Dus scherm dimt automatisch een beetje en screensaver kan je instellen vermoed ik.
Ik ga er anuit dat ik het scherm niet op 100% helderheid zal zetten dus dat zal ook al wat helpen.

TV staat tegenover ramen, maar geen direct zonlicht. Mijn huidige Panasonic plasma van 13 jaar oud geeft ook geen weerspiegeling.

Ik heb geen zin om 2.000 EUR voor een TV neer te tellen en na 5 jaar een nieuwe te moeten kopen :) .
Screensaver is niet veel mee te spelen. Bij apps vanuit de TV gaat de screensaver wel aan, maar bij externe bronnen dimt het beeld alleen (iig bij mijn LG C9).

Ik zou trouwens een C9 of B9 kopen, niet de nieuwe CX. Scheelt je heel wat euros

• praet0rian
Basekid schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:16:
[...]

Ik zou trouwens een C9 of B9 kopen, niet de nieuwe CX. Scheelt je heel wat euros
De CX 65 inch kan ik krijgen voor 2150 EUR in België, de C9/B9 vind ik niet onmiddellijk weer terug...

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:13

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Waarom niet gewoon instellen dat tv uitschakeld bij x minuten inactiviteit?

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-06 22:50

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het moet geen groot probleem zijn, de televisie schakelt vanzelf terug in helderheid als het beeld lange tijd stil staat. Als je heel erg op zeker wilt spelen kun je de helderheid van de betreffende ingang nog wat lager zetten dan op de ingangen waar je TV kijkt, voordeel van LG is dat je instellingen per ingang kunt doen.

Verder gaat de televisie echt niet stuk als er een keertje een half uur stilstaand beeld op staat, als 'ie dat een groot deel van zijn leven doet wordt het wat anders, maar voor de rest kun je er gerust een keer stilstaand beeld op tonen. Dus ik zou zeggen... geen zorgen.

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Techno Overlord schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:21:
Waarom niet gewoon instellen dat tv uitschakeld bij x minuten inactiviteit?
Kan, maar dat wordt snel irritant omdat de televisie niet weet of er iemand naar aan het kijken is. Het staat standaard op 4 uur, je zou dat wel wat omlaag kunnen zetten.

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:13

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

dmantione schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:42:
[...]

Kan, maar dat wordt snel irritant omdat de televisie niet weet of er iemand naar aan het kijken is. Het staat standaard op 4 uur, je zou dat wel wat omlaag kunnen zetten.
1x in de 4 uur (of korter) effe een input geven op de remote. Het is maar wat je snel irritant vindt. :o

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dat kan best heel irritant zijn! Vooral een hele avond televisie kijken; de afstandsbediening van m'n satellietontvanger wordt dan wel gebruikt, maar die van de TV kan ergens rondslingeren. Dan komt er de melding dat de televisie over 1 minuut wordt uitgeschakeld en dan moet je binnen één minuut de afstandsbediening van de TV te pakken hebben, die dan natuurlijk onder een kussen verborgen ligt of zoiets. Zoeken, TV vliegt uit, als er gebeurt en er iets is wat je echt wilt zien vind je dat niet fijn.

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:07
Kan prima hoor oled en kids.
Heb hier de 55C7 en 3 kids.

Enige nadeel is dat de jongste wel eens met de handen aan het scherm zit, maar dat heeft tot op heden nog geen invloed gehad. Behalve vaker poetsen van het scherm.

Ook bij ons staat soms enkele uren youtube, netflix of playstation actief.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

dmantione schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:48:
Dat kan best heel irritant zijn! Vooral een hele avond televisie kijken; de afstandsbediening van m'n satellietontvanger wordt dan wel gebruikt, maar die van de TV kan ergens rondslingeren. Dan komt er de melding dat de televisie over 1 minuut wordt uitgeschakeld en dan moet je binnen één minuut de afstandsbediening van de TV te pakken hebben, die dan natuurlijk onder een kussen verborgen ligt of zoiets. Zoeken, TV vliegt uit, als er gebeurt en er iets is wat je echt wilt zien vind je dat niet fijn.
Bij mij waarschuwt ie altijd 5 min voor uitschakelen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-06 10:11
dmantione schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:48:
Het ligt er een beetje aan hoe modern die satelliet ontvanger is. Maar mijn magic remote praat gewoon met de versterker, en laatst kwam ik er achter dat ik ook mijn ps4 er mee kan bedienen 😎. Lijkt me dat een ontvanger dan ook moet kunnen. (Volgens mij gaat de communicatie over hdmi CEC, niet met infrarood)

http://axrotterdam.blogspot.nl

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Vu+ Ultimo 4K, kan alles en ja de Magic Remote kan hem bedienen (zij het via remote control code 2 en gebruikt de Ultimo standaard code 4). Maar dat het kan, betekent niet dat de Magic Remote de ideale afstandsbediening voor de Ultimo 4K is, veel knoppen op de afstandsbediening van de Vu+ hebben geen equivalent op de Magic Remote.

Dus ik doe het heel vaak omgekeerd: De Vu+ bedient via HDMI-CEC de televisie. Pas als ik bijvoorbeeld de Youtube app wil gebruiken of zoiets pak ik de Magic Remote erbij.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-06 22:35
praet0rian schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:12:
[...]

Ik zou om je mooie Oled te sparen voor de gamekids een niet al te dure 43 of 50" lcd-tv kopen. Probleem opgelost en jij hebt de Oled weer voor jezelf! 😊

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-06 22:47

Major_ton

Shoot!

Na bijna 4 jaar een 65" OLED (LG B6) in de woonkamer te hebben gehad is deze nu naar de slaapkamer verhuisd. Beneden staat hoofdzakelijk YouTube, Netflix of Disney+ aan voor de kinderen en de Nintendo Switch wordt ook regelmatig gebruikt. Door vrouwlief en de kids werd er gewoon niet consequent met de TV omgegaan wat resulteerde in de TV aan laten staan zonder dat iemand keek, menu overlays niet weggedrukt werden en ik kon elke keer maar weer aan de slag om de retentie niet tot inbranden over te laten gaan. Daar was ik wel een beetje klaar mee en dus heb ik de Sony 75XF9005 in de woonkamer gezet. Ik vond het doodzonde hoe die OLED gebruikt werd als een TV voor de kids. Nu kunnen we 's avonds op bed nog eens luxe een film of serie kijken.

Zeker met de Switch is kan op inbranden wel een dingetje. Ik vind dat met de PS4 toch minder het geval. Die kinder spelletjes hebben veel meer felle kleurtjes en effen vlakken. Hier is een tijdje Mario Odyssey helemaal hot geweest en de Health cirkel heb ik met veel moeite kunnen 'wegspoelen' dmv andere andere content op te zetten en een paar keer een color wash te laten draaien voor een paar uur. De YouTube app heeft ook een tijdje een issue gehad waardoor er soms die gele en rode optie knoppen rechtsonder in beeld over de content bleven staan. En die zijn min of meer ingebrand en niet meer weg te krijgen. Nu zie ik dat alleen als ik bepaalde kleuren via YouTube opzet om te testen, dus ik maak mij er niet druk om, maar ik had het uiteraard liever niet gehad.

Het kan dus wel een OLED TV met kinderen, maar ik was de zorg zat om altijd maar op te letten welke content er speelde en voor hoe lang. De branduren gingen ook aardig hard en nu is het prima zo. Die Sony is ook een feestje in de woonkamer.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Pagina: 1