Informatie
Ik ben van plan om zonnepanelen te leggen maar ik kom er niet uit wat nu de beste oplossing is.
Oppervlakte 1: ZO, azimut -50°, helling 3°, werkbare oppervlakte 4 x 12m (48m2) (wegens schaduw van grote boom rechts op luchtfoto)
Oppervlakte 2: NW, azimut 130°, helling 5°, werkbare oppervlakte 5 x 12m (60m2) (linkse bomen zijn gesneuveld tijdens een storm)
In de zomer is er wel wat schaduw op dat dak maar dat heb ik reeds zo goed mogelijk aangepast in de werkbare oppervlakte
- huidige verbruik ongeveer 3700 kWh, maar bedoeling om warmtepomp te gaan gebruiken dus ik reken al snel op 5500kWh. Het is ook niet meteen de bedoeling om heel het dak (het deel ZO mag vol) vol te leggen tenzij het rendabel kan.
- situatie in België, bedoeling om nog dit jaar zelf te leggen zodat we nog kunnen rekenen op terugdraaiende teller.
- liefst 3 fase omvormer (5-6 kW) want alles is reeds in de zekeringkast voorzien voor 3 fase omvormer (maar nu ook niet gebeiteld in steen).
- omvormer kijk ik liefst naar SMA (shadefix) en ook om eventueel moest het nodig zijn een Tigo optimizer bij te plaatsen indien schaduw van de boom toch invloed zou hebben, maar ook het merk omvormer kan gerust veranderen.
Paar voorstellen in Sunny Design:

Ik heb altijd ook de 3 fase omvormer erbij gezet omdat het voorstel soms een 1 fase omvormer was.
Mijn vragen
- Wat is nu nuttig? Enkel ZO volleggen of toch combinatie van ZO+NW?
- Heeft het nut om een Sunny Home Manager te installeren?
- Welke combinatie panelen en omvormer zouden jullie kiezen?
- Type dak: metalen dakplaat --> ClickFit Evo voor montage?

:strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large)