Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game PC bouwen ~700-800eu

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Souffa
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 06-02-2024
Beste tweakers,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De computer zal voornamelijk gebruikt worden om te gamen. Momenteel is dat CoD / WoW. Heel veel anders zal het waarschijnlijk niet worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag rond de 700-800eu kosten. Het lijkt me zelf leuk om het systeem zelf in elkaar te zetten, echter weet ik niet of dat verstandig is gezien ik 0 ervaring heb.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In mijn huidige PC zitten twee SSD's die ik eigenlijk wil meenemen in de nieuwe PC.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 275GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 104,21€ 104,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 104,21

Hier staat natuurlijk nu wel al van alles op. Is dat een probleem als ik deze wil overzetten in een geheel nieuw systeem?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het systeem wat ik nu heb is verouderd en het gaat mij er vooral om dat ik bij bijvoorbeeld shooters meer fps krijg dan wat ik nu heb (rond de 50-70 voor CoD). En ik heb begrepen dat mijn huidige videokaart gewoon echt slecht is (heb er destijds op bespaard; NVIDIA GTX 1050 Ti 4GB)

Ik zat zelf hier aan te denken:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 69,95€ 69,95
1VideokaartenSapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6€ 299,-€ 299,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 58,90€ 58,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 50,90€ 50,90
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 727,70

Processor: In verschillende topics zie ik deze processor terugkomen als een goede optie voor mijn budget. De 3700 biedt voor zover ik heb gelezen in andere topics geen directe meerwaarde als het gaat om gamen.
Moederbord: Dit moederbord zie ik ook in veel topics terugkomen als een goede optie samen met de gekozen processor. Deze moet volgens mij wel via een BIOS update compatibel gemaakt worden voor de 3600 toch?
Videokaart: Deze kwam ik tegen bij het BBG topic van september. Ik zelf zat te kijken naar een RX 5700 maar las in een recensie op hardware.info dat de RX 5600 middels een bios update bijna net zo goed presteert als menig RX 5700. Daarnaast las ik dat de Sapphire Pulse al direct de nieuwe bios update heeft dus daar zou ik dan niet direct iets mee hoeven te doen.
Behuizing: Ik heb nu een Sharknoon VGW5. Destijds vond ik RGB nog helemaal leuk maar nu maakt het me niet zo uit. Dus heb een standaard behuizing gekozen die ik vaker terug zie komen. Echter vraag ik mij af of ik hier extra fans nodig heb. De gekozen behuizing heeft er 2 bijgeleverd, waar ik er nu 3 heb.
Intern geheugen: Eigenlijk gewoon copy paste van BBG
Voeding: Ook een copy paste van BBG.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen directe voorkeur voor een merk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet gewoon een PC zijn waar ik zorgeloos mee kan gamen.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Mijn vraag aan jullie is of jullie naar bovenstaande lijst kunnen kijken en mogelijk met betere opties kunnen komen. Ik heb eigenlijk geen enkele ervaring met PC hardware en het zelf bouwen van een PC maar wil het toch proberen. Is dit te adviseren of zeggen jullie, breng de twee SSD's naar, ik zeg maar wat, een Azerty en laat je PC daar assembleren en alles voor je updaten?

Mochten jullie zeggen, dit is makkelijk zelf te doen dan heb ik nog wel wat vragen zoals:
  • Kan ik zomaar de SSD's gebruiken waar dus al het een en ander op staat? Dus verkeerde drivers voor
    bijvoorbeeld de GPU
  • Is het ingewikkeld om zelf de bios update te doen voor het moederbord? Volgens mij is het niet meer dan de update downloaden, op een stick zetten, je PC restarten en installeren lijkt mij..
  • Wat zijn dan de do's en don'ts als ik zelf de PC in elkaar zet?

Alle reacties

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

Goeie set al hoor!

BIOS updaten is niet moeilijk, Asrock heeft een beschrijving op de website hoe dat gaat bij hun.

Do's bij een PC in elkaar zetten is even een guide op youtube opzoeken zodat je het een keer gezien hebt en weet waar je op moet letten. Je kunt het ook samen met iemand doen die er al ervaring mee heeft, mocht je die kennen.

De SSD's kun je natuurlijk prima in je nieuwe PC zetten, maar de kans dat Windows niet opstart en dat je alles opnieuw moet installeren is zeker aanwezig. Je kunt het altijd proberen, maar met zo veel veranderde hardware moet je er zeker niet op rekenen. Zorg dus dat je alle belangrijke data gebackupt hebt voordat je begint.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
BIOS update is niet nodig als je het moederbord nu nieuw koop. Die zijn allemaal al geflasht.

Voor installatie zou ik 2 partities maken of alle bestanden op de andere SSD zetten. Vervolgens partitie / ssd leegmaken en Windows 10 compleet opnieuw installeren.

De pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W is een goede voeding, maar is wel onlangs een stuk duurder geworden. Je kunt besparen door de pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W te nemen.

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-11 11:07
Je zou ook een (kleine) nvme SSD (bijv: pricewatch: Kingston A2000 500GB of pricewatch: Kingston A2000 250GB) kunnen kopen, dan kan je de nieuwe pc rustig in elkaar zetten en als alles werkt de grote SSD overzetten.

• Souffa
Dank voor jullie antwoorden! In principe staat er niets boeiends op de ssd’s.

Zal de pc automatisch opnieuw Windows installeren of moet ik daar dan nog iets voor doen of hoe werkt dat?

En heeft de pc nog extra koeling nodig? De kast heeft 2 fans erbij maar is dat genoeg?

• Kamato
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
je zou kunnen overwegen om 1 extra fan bij te schroeven aan de voorkant. je krijgt dan 2x intake voorop, en 1x exaust achterop, waardoor er in de kast sprake is van lichte overdruk. dit helpt bij het stofvrij houden van de kast, omdat de lucht uit de kieren van de kast naar buiten wil, en er dus geen stof wordt aangezogen.
daarnaast is wat extra airflow geen overbodige luxe als je dit soort midrange CPU en GPU gaat draaien.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
WIndows installeren moet je via een usb doen:
pak een 8 gb USB stick, zet alles wat erop staat op je pc! (alle data ben je anders kwijt)
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
download hulpprogramma
Run het programma -> selecteer de usb stick (let op, niet je c-schijf selecteren ! :P )
zodra het klaar is, en je pc zit in elkaar, stop je usb in je pc en start je pc op.

koop ook nog een windows licentie.

• belgianmadcow
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-10 12:54

belgianmadcow

enthousiast

...en als er niets gebeurt, bij het opstarten in de bios gaan (door delete of f8 of zo te drukken bij het bios-opstartscherm, check je mobo-handleiding) en zorgen dat USB eerst staat in de opstartvolgorde.

• Souffa
Thanks voor jullie antwoorden!

• clojo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11-11 12:31
Je kan je systeem futureproof maken door een 550 tot 600 watt voeding aan te schaffen. Als je in de toekomst een nieuwe videokaart gaat kopen. Voor de rest is je samenstelling prima

• Souffa
Misschien niet helemaal de plek. Maar ik heb de PC gebouwd echter als ik ‘m aan wil zetten gaat ie niet aan... ik hoor een soort klik bij de psu maar heb echt geen idee waarom die niet aan gaat. Hebben jullie ideeen of tips?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Buiten de behuizing testen om kortsluiting uit te sluiten.
Pagina: 1