iMac Catalina update blijft vasthangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Djiee
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Iedere dag heb ik de update melding van Catalina weggedrukt door 'vraag morgen' te klikken. Helaas heb ik gisteravond perongeluk op herstart geklikt waardoor de installatie bij het uitzetten van start is gegaan. Extra vervelend is dat ik geen back up heb gemaakt.

Na een uur stond de voortgangsbalk op zo'n 20%. Met de gedachte dat het waarschijnlijk langer zou duren heb ik de Mac aan laten staan vannacht. Nu 7uur later staat de voortgang nog steeds op hetzelfde punt.

Ik heb geprobeerd met aan- en uitzetten iets te forceren. Hierna kreeg ik bij het opstarten de melding 'er is een probeem geweest druk op een toets om verder te gaan'. En kwam weer bij de voortgangsbalk uit. Vervolgens na 10seconden startte de Mac zichzelf weer op om weer hetzelfde te doen, dit ging zo'n 5x totdat ik zelf weer uit- en aan heb gezet. Nu ben ik weer bij de voortgangsbalk op hetzelfde punt. Al met al lijkt er geen beweging in te komen en begin ik mij toch wat zorgen te maken over mijn data.

Ik heb een Imac van 2020.

Is er iemand die hier iets vanaf weet en kan uitleggen wat mijn opties zijn om dit te verhelpen?

Alle reacties

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Kan je wel in de recovery mode komen?

Opstarten en gelijk CMD+R inhouden.

Als het lukt catalina even tijdelijk op een externe SSD installeren.

Je kan dan je data overzetten en veiligstellen.

Daarna een clean Instal op de iMac zelf.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Djiee
  • Niet online
Heb net geprobeerd met uit en aanzetten in safe mode te komen maar daar reageert hij niet op. Gaat direct naar progress balk en dan restart hij zichzelf steeds.

Wat nu nieuw is dat hij zichzelf restart en dan soms op zwart scherm blijft, je hebt dan ook geen idee of hij aan of uit staat. De aan uit knop lijkt dan ook niet direct te werken.

Cmd r na opstarten werkt ook niet. Lijkt alsof ik helemaal geen input kan geven na het aanzetten. Het gaat van aanzetten naar zwart scherm > melding 'er is een fout.. Druk op een toets > Apple logo en voortgangsbalk > alleen nog voortgangsbalk > auto restart. Na een paar keer restart krijg ik ook nog alleen een volledig zwart scherm. Alleen een harde uit aan werkt dan weer en krijg dan weer dezelfde loop..

Van normaal gebruik naar perongeluk update klikken en nu dit.. :/

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Djiee Sluit je toetsenbord even bedraad aan, dus afsluiten, 10 sec wachten, aanzetten en dan CMD+R blijven inhouden ( 10-20) sec.

• Djiee
  • Niet online
Niets leek meer te werken aangezien het beeld steeds op zwart bleef. Na een paar keer de stekker eruit te hebben getrokken omdat de aan- en uitknop ook soms niet reageerde kreeg ik toch even een apple logo weer te zien en kon toen via option/cmd p+r een NVRAM reset doen.

Had begrepen dat dit soms helpt als een update niet van start wilt gaan. Hierna ging de installatie ineens van start, nu blijkt ook dat het niet de Catalina update is geweest waar ik akkoord op heb gegeven maar waarschijnlijk een beveiligingsupdate. Zit namelijk nog steeds op Mojave. Gelukkig is dus nu alles weer bij het oude en werkt het weer :).

@Greatsword In ieder geval bedankt dat je tijd hebt genomen om te reageren en te helpen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Djiee Gelukkig, voortaan dus eerste een backup maken voordat je begint met updaten!

Daarnaast is een Clean Install altijd wel fijner dan een update, kost alleen wel meer tijd om alles weer terug te zetten e.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Djiee schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:47:

Zit namelijk nog steeds op Mojave.
Nee zo werkt het niet, kies een van bovenstaande ;)

Een iMac modeljaar 2020 kan geen Mojave draaien ;) dus het is een ouder model, op zijn nieuwst een 2019

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1