Telefoonscam?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expendable
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:12
Word net gebeld via whatsapp door onbekend 085 nummer, druk 6x weg want op dit tijdstip praat ik normaal niet met onbekenden.

Stuur hem een berichtje via whap of bellen morgen even kan en waarvoor hij belt. Zegt alleen: via tweakers interesse voor een advertentie. Waarop ik antwoord of hij de vraag op whatsapp wil stellen als het haast heeft.

Belt vervolgens weer, ik hoor meteen iemand loos gaan die paar keer mijn naam vraagt en daarna het verhaal dat een vriend zijn telefoon heeft laten liggen ergens en niet betaald had. Ik moest dit even doorgeven want zoniet, zou hij mijn nummer traceren en mij helemaal in elkaar rossen e.d.

Leek ergens soort van bandje wat speelde, kwam er ook niet tussen. Op gegeven moment maar tussendoor gegooid dat ik niet weet waar het over gaat en hij de verkeerde heeft.

Is dit een nieuw soort oplichting die bepaalde antwoorden wil opnemen ofzo? Rare is dat ik geen vergelijkwaardig verhaal kan vinden en ook helemaal niets op het nummer op google kan vinden. Zulk soort telefoontjes heb je nou niet bepaald zin in, laat staan later op de avond.

Edit: telefoonnummer lijkt via een bedrijf te gaan wat 085 nummers aanbied als dienst.

[ Voor 3% gewijzigd door Expendable op 02-09-2020 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

Heb je al op het nummer gezocht/gegoogled?
Edit: ja dus. En is misschien via dat bedrijf meer te traceren? Inderdaad echt super vervelend trouwens.

[ Voor 59% gewijzigd door Palthe op 02-09-2020 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expendable
@palthe
Zie laatste stukje, gezocht maar helaas niets gevonden. Bedrijf al gemaild met de vraag wat hun hiervan weten.

[ Voor 29% gewijzigd door Expendable op 02-09-2020 23:12 ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 18:46

AzzKickah

06-CENSORED

Waarom stuur je in vredesnaam een bericht naar een onbekend nummer?
Als het belangrijk is bellen ze morgen wel terug, toch..? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:22
Heel apart. Heb je eerder vreemd contact gehad naar aanleiding van een huidige of afgehandelde advertentie? Ik zie niet in hoe zoiets tot een succesvolle telefoonscam kan leiden maar je weet nooit. Hoe dan ook, nummer blokkeren (op whatsapp én in de telefooninstellingen) en loslaten. Hier wil je niets mee te maken hebben.

Mocht je er toch tijd in willen steken, dan kun je overwegen het te melden bij de politie gezien de bedreiging die geuit is. Mogelijk is daar het nummer wel bekend of is deze manier van iemand telefonisch benaderen wel bekend bij ze.

Ik weet niet of je je enigszins zorgen maakt maar dat zou ik zeker niet doen. Deze mafkees heeft duidelijk geen benul wie je bent en gaat je ook niet opsporen met z'n "nummer traceren".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Expendable
@AzzKickah
Is wel eens vaker dat iemand laat nog een vraag heeft, heb daar op zich geen moeite mee. Echter drukte ik weg en bleef hij doorbellen, vandaar even berichtje van: 'Kan t bellen morgen?'

@FreddyFish
Ik maak mij niet zo snel zorgen hoor. Alleen zet je inderdaad wel even aan denken. Maar nee, via tweakers eigenlijk altijd prima contact.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:28
Zou kunnen dat ze jouw stem opnemen om daarmee je ouders via Whatsapp te scammen. Informeert alvast je ouders dat je ze niet zal benaderen om geld over te maken.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:57

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Expendable schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:54:
Ik moest dit even doorgeven want zoniet, zou hij mijn nummer traceren en mij helemaal in elkaar rossen e.d.

Leek ergens soort van bandje wat speelde, kwam er ook niet tussen. Op gegeven moment maar tussendoor gegooid dat ik niet weet waar het over gaat en hij de verkeerde heeft.
Edit: telefoonnummer lijkt via een bedrijf te gaan wat 085 nummers aanbied als dienst.
Klinkt mij als een bedreiging wat iemand behoorlijk kan raken (en dan is het geen vuist).
Ik zou toch even vriendelijk dat bedrijf bellen dat je aan dat bandje aanstoot neemt. Misschien dat ze die 'prankcall' uit hun assortiment halen. Misschien ook wat andere mensen laten klagen.

Fake-bedreiging. Het moet niet gekker worden :/
Voor hetzelfde geldt zit iemand in doodsangsten terwijl de grapjas aan de andere kant van de lijn staat te lachen.

Oh ja, en een nummer op technische wijze traceren is bullshit. Of iemand moet op internet aanwijzingen vinden. Daarom nooit je nummer bij een advertentie op MarktPlaats zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door AW_Bos op 03-09-2020 01:02 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-06 13:04
Vreemde zaak, nog nooit van dit soort rare dingen gehoord...

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-05 19:54
Was er paar dagen geleden nog eentje op het forum. Kan link niet vinden zo 123 maar als je (wat meer moeite doet dan ik en) zoekt, zul je die wel vinden.

• belgian1
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-05 13:26
Waarom stap je er niet gewoon mee naar de politie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:26

Barrycade

Through the...

En je account bij Tweakers is niet gehackt?
Laatste login klopt?

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:52
AW_Bos schreef op donderdag 3 september 2020 @ 00:58:
Ik zou toch even vriendelijk dat bedrijf bellen dat je aan dat bandje aanstoot neemt. Misschien dat ze die 'prankcall' uit hun assortiment halen. Misschien ook wat andere mensen laten klagen.
?? Waar haal je vandaan dat dit een prankcall zou zijn wat door een bedrijf aangeboden wordt?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Drardollan schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:45:
[...]

?? Waar haal je vandaan dat dit een prankcall zou zijn wat door een bedrijf aangeboden wordt?
Dat het een bandje was. Maar het kan imho ook gewoon speciaal voor deze stalkingsactie opgenomen zijn.

Hoewel het geen prankcall is zou ik toch aanraden die 085-nummer eigenaar te waarschuwen.

[ Voor 12% gewijzigd door AW_Bos op 03-09-2020 09:49 ]

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:10
belgian1 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:01:
Waarom stap je er niet gewoon mee naar de politie?
Dit zou ik ook aanraden. Niet per se om aangifte te doen, maar om er melding van te maken, zodat het nummer in de politiesystemen terecht kan komen. Mogelijk dat het nummer vaker gebruikt wordt in deze context, dan kan de politie er mooi zicht op krijgen. :)

• Drardollan
AW_Bos schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:48:
[...]

Dat het een bandje was. Maar het kan imho ook gewoon speciaal voor deze stalkingsactie opgenomen zijn.

Hoewel het geen prankcall is zou ik toch aanraden die 085-nummer eigenaar te waarschuwen.
De kans dat het een gespoofed nummer is, is levensgroot.

Maar los daarvan, je zal eerst de eigenaar van het 085 nummer moeten vinden. Dat lijkt mij bijna onmogelijk. De provider misschien wel, maar die gaat ook niets doen.

Als je iets wilt, dan zal je aangifte moeten doen. Maar dit is allemaal zo vaag dat ik denk dat het weinig uithaalt.

• AW_Bos

AW_Bos

Drardollan schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:23:
[...]

De kans dat het een gespoofed nummer is, is levensgroot.

Maar los daarvan, je zal eerst de eigenaar van het 085 nummer moeten vinden. Dat lijkt mij bijna onmogelijk. De provider misschien wel, maar die gaat ook niets doen.
ACM heeft een lijst met nummerrreeksen en eigenaren.

[ Voor 11% gewijzigd door AW_Bos op 03-09-2020 10:24 ]

• Drardollan
AW_Bos schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:24:
[...]

ACM heeft een lijst met nummerrreeksen en eigenaren.
En wat heb je daaraan?

De meeste nummers zijn weer doorgeleased naar sub bedrijven. En los daarvan, als je weet dat het nummer bij KPN is, denk je dat KPN jou iets van info gaat geven?

Los van het spoofing deel.

• AW_Bos

AW_Bos

Drardollan schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:26:
[...]

En wat heb je daaraan?

De meeste nummers zijn weer doorgeleased naar sub bedrijven. En los daarvan, als je weet dat het nummer bij KPN is, denk je dat KPN jou iets van info gaat geven?

Los van het spoofing deel.
Je bent altijd vrij om een klacht in te dienen, of ze er wat mee doen is een tweede, maar met een aangifte sta je sowieso wel sterker.

Dat er een sub-bedrijf achter kan zitten boeit mij niet. De site geeft aan wie de exploitant is en die is gewoon verantwoordelijk. Via deze route heb ik ook een aantal nep tech-supports offline gehaald ;)

[ Voor 17% gewijzigd door AW_Bos op 03-09-2020 11:30 ]

• Drardollan
AW_Bos schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:28:
[...]

Je bent altijd vrij om een klacht in te dienen, of ze er wat mee doen is een tweede, maar met een aangifte sta je sowieso wel sterker.

Dat er een sub-bedrijf achter kan zitten boeit mij niet. De site geeft aan wie de exploitant is en die is gewoon verantwoordelijk. Via deze route heb ik ook een aantal nep tech-supports offline gehaald ;)
Succes, tenzij TS alles opgenomen heeft is het bewijs 0.

Blokkeer het nummer gewoon, ben je er direct vanaf.

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-06 12:25
AW_Bos schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:48:
[...]

TS schreef "leek ergens soort van bandje", het is dus helemaal niet gezegd dat het een bandje was.

Mij lijkt een waarschijnlijk scenario dat de beller iemand is die daadwerkelijk denkt te zijn opgelicht en om een of andere reden denkt dat het telefoonnummer van TS van de oplichter is. De beller heeft zich ontzettend op zitten vreten en spuwt zijn hele, onsamenhangende rant zodra TS eindelijk opneemt zodat TS er niet tussenkomt.

Als de beller TS probeert te scammen, zie ik niet helemaal wat het einddoel is. Beginnen met dreigementen om iets waar TS niks van af weet is geen productief begin van een scam. Een prank is niet uitgesloten, maar klinkt ook onwaarschijnlijk.

• AW_Bos

AW_Bos

Drardollan schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:32:
[...]

Succes, tenzij TS alles opgenomen heeft is het bewijs 0.

Blokkeer het nummer gewoon, ben je er direct vanaf.
Ik denk dat dat het beste is. Mocht je nog meer stalkerij meemaken, dan kan je een mooi dossier aanmaken wat goed van pas komt bij een aangifte. Maar ik hoop dat het enkel een gefrustreerd iemand was die even een keertje zijn agressie kwijt moest, en beter een bokszak kan kopen.

• JohanNL
  • Laatst online: 22:45
Je kunt ook dit beleid volgen wat ik ook doe: 088 / 085 nummers niet opnemen en verder volledig negeren alsof ze je nooit hebben gebeld.
Die nummers zijn echt altijd spam/reclame/oplichting/phishing etc.

[ Voor 16% gewijzigd door JohanNL op 03-09-2020 12:06 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Op de meeste telefoons zit zo'n optie om een nummer meteen te blokkeren. Dat had je meteen al na het 1ste telefoontje kunnen doen. Dus blokken die hap en verder gaan.

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:20
JohanNL schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:06:
Je kunt ook dit beleid volgen wat ik ook doe: 088 / 085 nummers niet opnemen en verder volledig negeren alsof ze je nooit hebben gebeld.
085 nummers ken ik niet, maar 088 wordt ook gewoon legitiem gebruikt hoor. Tijds een 112 storing op 24 juni 2019 was het alternatieve nummer zelfs een 088 nummer.

• JohanNL
  • Laatst online: 22:45
Sefa schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:10:
[...]

085 nummers ken ik niet, maar 088 wordt ook gewoon legitiem gebruikt hoor. Tijds een 112 storing op 24 juni 2019 was het alternatieve nummer zelfs een 088 nummer.
Ja het zijn wel legitieme nummers, maar waarom zou een 088/085 nummer jou moeten bellen?
Behalve als je zit te wachten op de dingen die ik noemde in mijn vorige post is het eigenlijk altijd ongewenst.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:52

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Belt vervolgens weer, ik hoor meteen iemand loos gaan die paar keer mijn naam vraagt en daarna het verhaal dat een vriend zijn telefoon heeft laten liggen ergens en niet betaald had. Ik moest dit even doorgeven want zoniet, zou hij mijn nummer traceren en mij helemaal in elkaar rossen e.d.
Wat een wazig verhaal. Lijkt mij meer iemand onder invloed dan een poging tot oplichting. Tenzij je nog een keer wordt gebeld, zou ik het lekker vergeten.

Offtopic: 085-nummers... Ze bellen me dagelijks, zijn altijd nummers van energieleveranciers/-makelaars en ik blokkeer ze allemaal zonder op te nemen. Maar ja, er zijn er een hoop... Van mij mag de 085-reeks worden afgeschaft!

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Anoniem: 221563

085 zijn gewoon voip nummers. Die kom je steeds vaker tegen en zijn legitiem. Vooral veel bedrijven die een aantal losse lijnen hebben lopen via voip met 085 nummers.

Verder raar verhaal. Komt inderdaad over als een prank call, zoals bv via http://www.graptelefoon.nl/

Niet mijn humor.

Anoniem: 310408

Ophangen, deleten en doorgaan met je leven.

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:22
Dit kan vanuit een troll-app gedaan worden. Even een voorbeeld met de App ' JuasApp ' kun je een telefoonnummer opgeven en een voorgespeeld bandje laten afspelen. Gewoon laten gaan en negeren, ze houden vanzelf wel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Anoniem: 221563 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:41:
085 zijn gewoon voip nummers. Die kom je steeds vaker tegen en zijn legitiem. Vooral veel bedrijven die een aantal losse lijnen hebben lopen via voip met 085 nummers.

Verder raar verhaal. Komt inderdaad over als een prank call, zoals bv via http://www.graptelefoon.nl/

Niet mijn humor.
Ik kende dit niet, deze site is wel heel krakkemikkig en bizar:
4. Is je vriendin vrijgezel? Dan moet je deze grap bij der uithalen! Een nerd belt het slachtoffer op en vraagt haar om op een blind date te gaan.
11. Heeft jouw vriend net een nieuwe vriendin? Zo ja, dan is dit de perfecte grap! De vader van de vriendin belt je vriend op om even wat regeltjes door te nemen.
Lijkt haast een slechte vertaling, of ben ik de enige met een vriendin die ook toevallig niet vrijgezel is omdat ze een relatie met mij heeft?
23. Gefeliciteerd, het slachtoffer is geslaagd voor zijn school examen.Voor een artikel in de krant mogen een paar scholieren alvast weten dat ze zijn geslaagd.
26. Deze stalker weet alles over je... Je moet er toch niet aan denken dat iemand je de hele tijd in de gaten houdt!
77. De notaris belt dat de scheidingspapieren klaarliggen. Deze zijn aangevraagd, maar jouw slachtoffer weet hier niets van!
Dit is gewoon ronduit gemeen.

Als ik zo hoor wat TS voor gesprek heeft gehad lijkt het inderdaad van hetzelfde niveau als bovenstaande. Dit kan toch nooit winstgevend zijn?

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
nst6ldr schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:44:
Lijkt haast een slechte vertaling, of ben ik de enige met een vriendin die ook toevallig niet vrijgezel is omdat ze een relatie met mij heeft?
Ik heb niet met elke vriendin een relatie hoor. Gelukkig niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-05 16:33
Ik zou zelf gewoon aangifte doen van bedreiging als ik zo'n gesprek zou krijgen. Ik ken dat soort prankcall diensten en weet hoe ze werken, maar "ik kom je in elkaar rossen als je X niet doet" is gewoon een dreigement. Laat dat soort bedrijven zichzelf maar lekker verklaren op het beklaagdenbankje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-05 16:33
JohanNL schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:12:
[...]

Ja het zijn wel legitieme nummers, maar waarom zou een 088/085 nummer jou moeten bellen?
Behalve als je zit te wachten op de dingen die ik noemde in mijn vorige post is het eigenlijk altijd ongewenst.
085 nummers zijn gewoon geografisch onafhankelijke telefoonnummers (waar bijvoorbeeld 010 Rotterdam is, 020 Amsterdam, etc zijn deze niet gebonden aan 1 regio). Worden vaak uitgedeeld door VoIP providers. 088 nummers zijn dat ook, maar met bijkomstigheid dat je daar een attest van de OPTA voor nodig hebt, die worden alleen gegeven aan rechtspersonen.

Zijn dus niet minder of meer legitiem dan wat voor ander vast netnummer.

[ Voor 5% gewijzigd door SampleUser op 03-09-2020 16:01 ]

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:08

Thasaidon

If nothing goes right, go left

JohanNL schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:06:
...
Wat je zegt klopt niet hoor.
088 nummers zijn gewoon nummers welke door reguliere bedrijven gebruikt worden.
Wij zijn ook al even van onze regionale (010, 020, 030, etc) nummers afgestapt en naar 088 gegaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Thasaidon op 03-09-2020 18:23 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Expendable
Dank voor alle reactie's, ben zelf niet iemand die politie wil lastig vallen met idiote telefoongesprekjes. Neem aan dat die het al druk genoeg hebben ;)

Heb onderhand reactie van het bedrijf wat de nummers als voip verhuurt, bleek inderdaad een proefnummer te zijn wat via via liep, ze konden oorspronkelijke eigenaar niet achterhalen en hebben per direct nummer geblokkeerd.

Zal dus wellicht wel een soort van rare grap zijn.

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-05 11:47
Hier worden we ook dagelijks gebeld door een 085 nummer, na opnemen hoor je niets. Eindigt nummer toevallig ook op 317?

• Expendable
@fastedje Nee, maar volgensmij zodra er eentje word geblokkeerd word de volgende gewoon weer geactiveerd... zo kunnen ze maar door gaan.
Pagina: 1