Nieuwe AV niet accepteren, wel automatisch verlengen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Ik heb een vraagje, ik heb mij namelijk ingeschreven bij Knaek (een cashback service) voor studenten in november 2019. Ze hebben op 25 juni 2020 een wijziging doorgevoerd in de algemene voorwaarden, waar ik geen mail of notificatie van heb ontvangen. De laatste keer dat ik gebruik heb gemaakt van de service is 22 juni 2020, na de wijziging heb ik er geen gebruik meer van gemaakt.

Had mijn abonnement verlengd mogen worden als ik niet akkoord ben gegaan met de nieuwe algemene voorwaarden? Ik heb immers geen gebruik meer gemaakt van de service, waardoor ik de nieuwe voorwaarden niet geaccepteerd heb.
1. KNAEK is te allen tijde gerechtigd deze algemene voorwaarden redelijkerwijs te wijzigen en/of aan te vullen. De meest actuele Algemene Voorwaarden zullen op de website (www.knaek.nl/.be/.com) gepubliceerd zijn. Indien deze algemene voorwaarden veranderen, verklaart het LID zich akkoord met de toepassing van deze voorwaarden door het voortzetten van het gebruik van de KNAEKAPP. Indien LID niet instemt met de gewijzigde en/of aangevulde Algemene voorwaarden, is zijn of haar enige mogelijkheid om de KNAEKAPP niet meer te gebruiken en zijn of haar account te laten verwijderen.

2. De laatste wijzigingen in onze algemene voorwaarden zijn gepubliceerd op 25 juni 2020.
bron: https://www.knaek.nl/algemene-voorwaarden

[ Voor 3% gewijzigd door Frozen op 02-09-2020 18:48 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
Indien LID niet instemt met de gewijzigde en/of aangevulde Algemene voorwaarden, is zijn of haar enige mogelijkheid om de KNAEKAPP niet meer te gebruiken en zijn of haar account te laten verwijderen.

Dat heb je beide niet gedaan dus? Of haal je de datums door elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
De Rikster schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:23:
Indien LID niet instemt met de gewijzigde en/of aangevulde Algemene voorwaarden, is zijn of haar enige mogelijkheid om de KNAEKAPP niet meer te gebruiken en zijn of haar account te laten verwijderen.

Dat heb je beide niet gedaan dus? Of haal je de datums door elkaar?
Na de wijziging op 25 juni heb ik geen gebruik meer gemaakt van het account. Het leek mij logisch dat wanneer je niet akkoord ging het account automatisch verwijderd zou worden aan het einde van de contractperiode. Anders had er wel gestaan "zijn of haar account te verwijderen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Frozen schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:27:
[...]

Na de wijziging op 25 juni heb ik geen gebruik meer gemaakt van het account. Het leek mij logisch dat wanneer je niet akkoord ging het account automatisch verwijderd zou worden aan het einde van de contractperiode. Anders had er wel gestaan "zijn of haar account te verwijderen".
Dus je wist wél dat de voorwaarden waren gewijzigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
De Rikster schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:29:
[...]

Dus je wist wél dat de voorwaarden waren gewijzigd?
Nee, wist ik niet maar ik was niet tevreden met de service. Het werkte slecht en daarom ben ik gewoon gestopt, dat ze 3 dagen na mijn laatste transactie de algemene voorwaarden hebben gewijzigd is puur toeval. Ze willen alleen nu weer verlengen en na mijn vraag of ze het konden annuleren, kreeg ik als antwoord nee. Dus ben ik de algemene voorwaarden in gaan duiken en zag ik dat ze die hadden veranderd op 25 juni 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Als je gewoon stopt met Spotify/sportschool/bibliotheek/huurwoning te gebruiken moet je dan blijven betalen zonder dat je opzegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:09
Wat maakt het uit dat ze de voorwaarden wijzigen voordat je je inschreef? Dan heb je toch maar met 1 set voorwaarden te maken?
Je hebt je november 2019 aangemeld , en 5 maanden daarvoor hebben ze voorwaarden aangepast. Tenminste dat type je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:14

RedFox

Heb je een OV ofzo?

In het stuk dat je quote staat toch gewoon dat je je account had moeten laten verwijderen?
En anders kan je na de contractperiode toch gewoon met een maand opzegtermijn opzeggen?

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
De Rikster schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:38:
Als je gewoon stopt met Spotify/sportschool/bibliotheek/huurwoning te gebruiken moet je dan blijven betalen zonder dat je opzegt?
Daar gaat het hier niet om. Ik ben namelijk niet akkoord gegaan met de nieuwe algemene voorwaarden. Mogen ze in dat geval ook verlengen?
jopie schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:45:
Wat maakt het uit dat ze de voorwaarden wijzigen voordat je je inschreef? Dan heb je toch maar met 1 set voorwaarden te maken?
Je hebt je november 2019 aangemeld , en 5 maanden daarvoor hebben ze voorwaarden aangepast. Tenminste dat type je.
RedFox schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:45:
In het stuk dat je quote staat toch gewoon dat je je account had moeten laten verwijderen?
En anders kan je na de contractperiode toch gewoon met een maand opzegtermijn opzeggen?
De datum van de wijziging betrof 25 juni 2020, zoals ook in de quote stond. Foutje van mij.

Tijdlijn:
November 2019: Ik meld me aan
22 juni 2020: Ik maak voor het laatste gebruik van de service
25 juni 2020: Zij wijzigen de algemene voorwaarden
1 augustus 2020: Ik word opnieuw aangemaand voor een nieuw jaar lidmaatschap.

[ Voor 57% gewijzigd door Frozen op 02-09-2020 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
Frozen schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:46:
[...]

Daar gaat het hier niet om. Ik ben namelijk niet akkoord gegaan met de nieuwe algemene voorwaarden. Mogen ze in dat geval ook verlengen?
Je bent akkoord gegaan met de voorwaarden tijdens je inschrijving en daar staat gewoon in dat je vóór het einde van het collegejaar moet opzeggen als je geen gebruik meer wil maken van de dienst.

Ik snap best welke escape je zoekt om er onderuit te komen maar je had gewoon tijdig moeten opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
De Rikster schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:49:
[...]

Je bent akkoord gegaan met de voorwaarden tijdens je inschrijving en daar staat gewoon in dat je vóór het einde van het collegejaar moet opzeggen als je geen gebruik meer wil maken van de dienst.

Ik snap best welke escape je zoekt om er onderuit te komen maar je had gewoon tijdig moeten opzeggen.
Maar in die voorwaarden stond ook dat ik bij een verandering in de algemene voorwaarden akkoord ga met de nieuwe als ik gebruik maak van de dienst. Ik heb geen gebruik gemaakt van de dienst na de verandering van de algemene voorwaarden en daarmee ben ik niet akkoord gegaan met de wijziging. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:20
Ze waren in ieder geval wel verplicht je op de hoogste te stellen van de gewijzigde voorwaarden. Ik ben geen jurist, dus geen idee of dat afdoende is om de overeenkomst met terugwerkende kracht op te zeggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De Rikster
Frozen schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:50:
[...]

Maar in die voorwaarden stond ook dat ik bij een verandering in de algemene voorwaarden akkoord ga met de nieuwe als ik gebruik maak van de dienst. Ik heb geen gebruik gemaakt van de dienst na de verandering van de algemene voorwaarden en daarmee ben ik niet akkoord gegaan met de wijziging. :)
Dus zijn de oude van toepassing waar je wel akkoord mee bent gegaan en daar staat gewoon in dat je moet opzeggen voor de start van het nieuwe collegejaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
hcQd schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:54:
Ze waren in ieder geval wel verplicht je op de hoogste te stellen van de gewijzigde voorwaarden. Ik ben geen jurist, dus geen idee of dat afdoende is om de overeenkomst met terugwerkende kracht op te zeggen.
Doorgaans zijn de wijzigingen vernietigbaar als er niet wordt voldaan aan de informatieplicht, dan blijven de oude dus van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:52
Ik snap iets niet...

De voorwaarden zijn gewijzigd zonder dat jij dit wist, maar het leek je logisch dat jouw contract stopte aan het eind van de contractperiode omdat je de voorwaarden niet hebt geaccepteerd (door het niet meer te gebruiken)...juistem.

Maar goed, stilzwijgende verlenging betekent toch ook dat je maandelijks op mag zeggen? Of heeft Knaek hierop een uitzonderingspositie?

[ Voor 0% gewijzigd door eric.1 op 02-09-2020 19:58 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
eric.1 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:04:
Ik snap iets niet...

De voorwaarden zijn gewijzigd zonder dat jij dit wist, maar het leek je logisch dat jouw contract stopte aan het eind van de contractperiode omdat je de voorwaarden niet hebt geaccepteerd (door het niet meer te gebruiken)...juistem.
Dit is idd vrij onduidelijk.
Maat goed, stilzwijgende verlenging betekent toch ook dat je maandelijks op mag zeggen? Of heeft Knaek hierop een uitzonderingspositie?
Dat proberen ze wel maar dan zal je toch echt de juridische weg moeten bewandelen om te zien wie gelijk heeft. Is nogal een stap voor 2-3(?) tientjes..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:52
De Rikster schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:15:
Dat proberen ze wel maar dan zal je toch echt de juridische weg moeten bewandelen om te zien wie gelijk heeft. Is nogal een stap voor 2-3(?) tientjes..
Nouja, gelijk de juridische weg bewandelen is wel wat overdreven. Maar blijkbaar vinden ze dat ze zich niet aan de Wet van Dam hoeven te houden, dan mogen ze op zijn minst wel even uitleggen waarom ze dat vinden.

Als ik even Google op Knaek en het negeren van de Wet van Dam dan wordt het wel tijd dat iemand hier aktie tegen onderneemt :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
eric.1 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:12:
[...]

Nouja, gelijk de juridische weg bewandelen is wel wat overdreven. Maar blijkbaar vinden ze dat ze zich niet aan de Wet van Dam hoeven te houden, dan mogen ze op zijn minst wel even uitleggen waarom ze dat vinden.

Als ik even Google op Knaek en het negeren van de Wet van Dam dan wordt het wel tijd dat iemand hier aktie tegen onderneemt :/
Ik heb ze 2.50 overgemaakt en verteld dat dit is voor de datum dat ik heb opgezegd + 1 maand opzegtermijn. Hopelijk is hiermee de kous af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik heb die hufters van knaek gewoon genegeerd toen ze mij ook stilzwijgend (en dus illegaal) hadden verlengd. Ze begonnen te dreigen met incasso bureaus en dikke boetes e.d. maar uiteindelijk hielden ze op.

Overigens zijn die voorwaarden dus verder helemaal niet van toepassing. Volgens wet van Dam die al eerder is genoemd moeten ze maandelijks opzegbaar zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Daanieyel op 03-09-2020 03:59 ]

Ryzen 3600 - GTX1060

Anoniem: 1031525

Frozen schreef op donderdag 3 september 2020 @ 03:21:
[...]

Ik heb ze 2.50 overgemaakt en verteld dat dit is voor de datum dat ik heb opgezegd + 1 maand opzegtermijn. Hopelijk is hiermee de kous af.
Dat ligt er aan. Per welke datum heb je opgezegd?

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:28

Blokker_1999

Full steam ahead

Frozen schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:27:
[...]

En dat is dus niet correct. Wat er staat is dat als je niet akkoord gaat met de aanpassing dat je gedurende 1 maand het recht hebt om op te zeggen. Doe je dat niet binnen die maand, of maak je tijdens die maand gebruik van de app of je account, dan verklaar je je automatisch akkoord met de nieuwe voorwaarden.

Je moet dus expliciet aangeven dat je niet akkoord gaat om je lidmaatschap op te zeggen. De huidige algemene voorwaarden (en ik vermoed niet dat die radikaal anders zijn dan de oude) stellen dat aan het einde van de contractperiode het lidmaatschap wordt omgezet in een automatische verlenging en dat zij gerechtigd zijn om het lidgeld voor 1 jaar van de bij hen bekende rekening af te schrijven. En dat bij aanpassingen dus het bovenstaande geld. Sowieso is het altijd aan het lid om aan te geven dat hij/zij niet wenst te verlengen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:11
@Blokker_1999: Het is natuurlijk wel complexer dan dat. De dienstverlener zal toch zeker op zijn minst een informatieplicht hebben jegens de abonnee? Anders is het de abonnee niet mogelijk actie te ondernemen op het feit dat de voorwaarden zijn gewijzigd. Voor dat moment is het lastig eisen van de abonnee dat hij actie onderneemt, of de gestelde keuze te overwegen.

@Frozen: In de breedte denk ik niet dat deze knakendienst een heel goede klachtenprocedure heeft. Geen idee wat deze dienst kost, maar ik zou per ommegaande beëindigen (in acht nemend een opzegtermijn van 1 maand), met verwijzing naar Wet-Van Dam. Eventueel kun je een stornering doen, en overboeking van de abonnementsgelden die nog verschuldigd zijn over de periode tot de beëindiging.

Veel succes!

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:28

Blokker_1999

Full steam ahead

@Helixes , natuurlijk. Maar die informatieplicht bestaat vandaag de dag vaak gewoon uit een email. Als er ergens een spamfilter tussenzit kan het al zijn dat deze niet aankomt bijvoorbeeld.
1. KNAEK is te allen tijde bevoegd de OVEREENKOMST te wijzigen of aan te vullen door middel van kennisgeving van het LID. Kennisgeving geschiedt per e-mail en via www.knaek.nl. Indien het LID niet akkoord gaat met de wijziging en/of aanvulling, is het LID binnen een maand na de bedoelde kennisgeving gerechtigd de OVEREENKOMST te beëindigen. Indien het LID van deze mogelijkheid geen gebruik maakt dan wel -indien dat eerder is- de KNAEKAPP blijft gebruiken, verklaart het LID zich akkoord met de aldus gewijzigde OVEREENKOMST.
Maar sowieso, TS was zich niet bewust van deze aanpassing en krijgt op 1 augustus de vraag om te betalen voor het nieuwe jaar. Volgens de voorwaarden is dat ook gewoon correct gebeurd daar de voorwaarden stellen dat er automatisch verlengd wordt en dat je die automatische verlenging kan stopzetten tot en met 31 juli. TS heeft dat op geen enkel moment gedaan. Hij stelt zich nu de vraag of deze verlenging terecht is omdat de AV zijn aangepast (we weten evenwel niet wat die aanpassing inhoudt), maar geeft daarmee ook aan dat hij zich niet bewust was van hoe de verlenging anders gebeurde.

Ik wil daarnaast ook opmerken dat TS nog eens 33 dagen na die verlenging pas met de vraag komt of er iets aan gedaan kan worden. Sowieso heeft hij het recht om deze dienst stop te zetten onder de Wet van Dam. Dat geven ze zelf trouwens ook aan in die voorwaarden:
11. Indien het LID het lidmaatschap vroegtijdig wil beëindigen en niet langer gebruik wenst te maken van de diensten van KNAEK kan dit per e-mail kenbaar gemaakt worden door te mailen naar info@knaek.nl o.v.v. WvD.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:11
@Blokker_1999: Ik snap je punt. Een kennisgeving kan natuurlijk verdwaald zijn.

Maar - in Nederland is er wetgeving tegen stilzwijgende verlenging. Abonnementen als deze zijn bij wet per maand opzegbaar, in acht nemend een maand opzegtermijn. Bedingen die zijn vastgelegd in de algemene voorwaarden die daar tegenin gaan zijn gewoon nietig. Omdat Arnoud dat veel beter uit kan leggen dan ik, is hier een artikel

Dus. Hoewel je Knaek in een rechtszaak zou kunnen dwingen om aan te tonen dat TS tijdig is geïnformeerd over de wijzigingen in de AV, is dat waarschijnlijk niet de moeite waard. Met beëindiging per direct, met verwijzing naar Wet-Van Dam en de voorwaarden die het daaraan verbindt (maand opzegtermijn) en afwikkeling van de resterende abonnementskosten, lijkt mij het dossier wel gesloten. Knappe jongen als je een incassoprocedure gaat starten voor abonnementsgelden die inbaar zouden zijn na beëindiging op basis van Wet-Van Dam.

EDIT: Er is blijkbaar een proviso in de AV voor wat betreft opzeggingen zoals we die hier bespreken.
11. Indien het LID het lidmaatschap vroegtijdig wil beëindigen en niet langer gebruik wenst te maken van de diensten van KNAEK kan dit per e-mail kenbaar gemaakt worden door te mailen naar info@knaek.nl o.v.v. WvD.
Ik gok hier even dat WvD voor Wet-Van Dam staat ;)

EDIT2: Ik lees trouwens een heleboel blablabla in de AV over het feit dat de dienstverlening steeds voor de duur van een collegejaar wordt aangegaan en dat, vanwege de kosten die Knaek maakt, tussentijds opzeggen toch echt niet mogelijk is. Maar, ze identificeren zich gewoon als een vennootschap. Het is een commerciële onderneming die op deze manier zn nering drijft. Die is, voor wat de stilzwijgende verlengingen betreft, gewoon in strijd met de wet. Dat is een probleem met hun businessmodel, en niet een probleem van de abonnees (die ze Leden noemen).

[ Voor 31% gewijzigd door Helixes op 03-09-2020 15:59 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1031525

Maar heb je nou al opgezegd? Zo te lezen nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Het businessmodel van knaek is volgens mij volledig gebaseerd op het negeren van de wet van Dam. Het eerste jaar is altijd gratis en natuurlijk vergeet iedereen zich af te melden. Zeker omdat er stilzwijgend verlengd wordt. Als je dan terecht die automatische incasso terugdraait mailen ze je een lulverhaal dat je dat niet mag doen en dat ze hun geld terug willen. Daarna beginnen ze nog te dreigen met incassobureaus en dan krijgen ze hun geld meestal toch wel. De meeste mensen zullen trouwens niet eens proberen de automatische incasso terug te draaien en meteen hun verlies accepteren. Oftewel knaek is een ***bedrijf en verdient haar bestaansrecht niet.

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Ik heb op 14 augustus al opgezegd via de mail, dit hebben ze ook bevestigd maar nog steeds dwongen ze me om de 20 euro te betalen. Ik heb daarom 20/12*1.5 = 2.5 euro overgemaakt en ze verteld dat hiermee de kous voor mij af is. :)

Pagina: 1