Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen-B
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-05 14:16
Na een tijdje de forums hier doorgespit te hebben toch maar een topic aangemaakt.

Ik heb sinds gister Ziggo aangesloten maar wist van tevoren al dat ik niet rond zou komen met alleen de connectbox. Ik wil graag pi-hole draaien maar kan dat niet fatsoenlijk doen doordat ik geen dns in kan stellen en ipv6 dhcp ook niet volledig uit gezet kan worden. Helaas zal ik hiervoor dus (hoogswaarschijnlijk) de box in bridge modus moeten laten zetten.

Aldus: Ik heb een eigen router nodig waarmee ik dus op z'n minst de basis omtrent port forwarding, dns etc.. moet kunnen instellen. Ik heb verder een Ubuntu server thuis draaien. Daarnaast beschik ik al over een destijds aangekochte KPN wifi-versterker (pricewatch: KPN WiFi Versterker DualBand (Arcadyan))

Het huis is een jaren 70 tussenwoning met betonnen verdiepingsvloeren. De verbinding komt binnen in de meterkast bij de voordeur. Ik ben van plan een Cat6 kabel naar de trapkast (deze staat in de woonkamer) en via de trapkast naar boven te trekken (dus 1 in de trapkast voor een accesspoint en 1 voor werkkamer/2e accesspoint op 1e verdieping)

Voor zover ik het zie zijn er een aantal opties. Allereerst kan ik via Ziggo de Deco M4 set voor 100 euro kopen. Dit zijn 1 router en 2 access points in 1. Configuratie/prestatie lijkt op 1e hand voldoende te zijn maar ben geen fan van verplichte accounts voor configuratie of het feit dat ik de banden geen apparte SSID kan geven.

Optie 2 zou het Ubiquiti spul in huis halen. Dit was initieel ook altijd mijn plan. Ik dacht in eerste instantie aan een Edgerouter x i.c.m. AC-Pro voor beneden en AC-lite voor boven. Echter lees ik ook veel dat de edgerouter X best een learning curve heeft, en hij lijkt ook over extreem veel opties te beschikken waar ik niet al te veel mee te maken wil hebben. De USG word daarnaast door veel mensen niet echt meer aangeraden omdat de edgerouter in ieder opzicht superieur is buiten dat het geen unify lijn is. Het voelt ook fout om 100 euro neer te leggen voor oude inferieure hardware.

Optie 3 zou zijn dat ik een willekeurige router (tegenwoordig allemaal met WIFI lijkt het) pak, dus bijvoorbeeld iets van asus of tp-link en dat ik daarvan de wifi uitzet? Hierdoor heb ik toch snellere hardware, minder extreme configuratie en kan ik evt later nog AsusMerlin flashen mocht dat nodig zijn. Evt dat ik geen 2e accesspoint koop maar mijn huidige arcayan AP (welke net zo snel is als een ac-unify-pro) blijf gebruiken.

Mijn primaire irritatie was dat mijn telefoon altijd verschrikkelijk slecht was in het roamen/switchen tussen ap's. Ik heb een Oneplus 7 maar deze heeft dus blijkbaar geen support voor 802.11r. Dus de meerwaarde van een volledig Unify netwerk met 2 AP's trek ik hierdoor ook in twijfel.

Ik ben dan ook niet echt bereid honderden euro's uit te gaan geven aan een UDM of iets. Vooral omdat de connectbox qua settings voldoende is buiten het feit dat ik geen pihole/dns in kan stellen. De aanschaf van een nieuwe router is meer een jammere verplichting. Ik gebruik geen gast netwerken of heb mn netwerk ook niet opgesplitst in meerdere zone's. Daarnaast ben ik de enige gebruiker (buiten wat gasten zo nu en dan na) dus echt hardcore inzicht en details is leuk voor 2 dagen maar daarna kijk je er niet meer naar.

Mochten jullie suggesties hebben, ik hoor het graag. Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Jeroen-B op 25-01-2021 15:54)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:57
Nou je hebt je dikke prima ingelezen :)

Wifi:
Je wilt je wifi goed positioneren en het liefst buiten de meterkast voorgoed bereik. Met 2 nodes red je het meestal wel.
Wil je flexibel? Koop 2x een unifi ac lite, de pro heeft weinig meerwaarde. 3x3 mimo dacht ik (maar weinig clients die dat kunnen) en een switch poort. 175 euro denk ik voor 2
Wil je allesbehalve flexibel maar wel prima setje met goede snelheden. Deco m4, 100 euro
Wel alles bedraad aansluiten!

80211krv is mooi maar allemaal wat gerommel in de marge. Het helpt dat een client tijdens het roamen minder lang down is maar doet niets tegen sticky clients (wat de meeste mensen zoeken). Gewoon je aps goed positioneren, encryptie en ssid gelijk zetten en liefst 5ghz apart netwerk en roamen gaat net zo perfect op een ubiquiti als een deco of losse accesspoints.

Dan je router, ik heb de usg ook nooit begrepen. Duur en veel gerommel om te configureren (vooral vroeger moest je veel rommelen met json). Is tegenwoordig wel beter en een groen bolletje in je controller is natuurlijk wel gaaf!

Ik heb zelf een tijd een edgerouter gehad. Krachtig apparaat voor weinig geld. Absoluut niet complex te configureren, cli niet nodig gehad.
Heb hem ertussenuit omdat het met iptv een flinke uitdaging is (glasvezel). Ook pihole heb ik niet meer omdat ik uiteindelijk meer last van mn pihole had met kapotte websites dan t goed deed. Op een gegeven moment moest ik zoveel whitelisten dat t weinig meer tegenhield.

Als ik jou was zou ik lekker edgerouter x en 2x unifi lite kopen. Geweldig speelgoed!

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

• iTeqh
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-12-2024
FRITZ!Box 7590, ik ben zelf heel tevreden over de router en zijn mogelijkheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnIqxroeUbQxksIYLy8rTovkA3g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a9j5U6KDdEMcw1CLSMn17z5d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hbq7RWjbvP_0_pAVrSD6IWmWdso=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gZfsTn5E2OrBZk7UfO0fqtPf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Xm69dkoy_CHHdEH2BG0Rw1X9Ak=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6MhzXuDV70pZIjLUpuOlAjGV.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dD8AuLD_QlEUwlyCzyMHbBjmpM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mCqeCZdsv3OHgMJrE9ezUWj.jpg?f=fotoalbum_tile

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06 20:45
ik ben fan van POE (power over ethernet) accespoints ,zoals de ubiquiti lite
weet wel dat je dan die specifieke kabel niet meer voor andere dingen kan gebruiken zoals voor IPTV

dus.. je wil eigenlijk dubbele utp kabels trekken naar elk verdiep + een managed POE(+?) switch kopen voor je meterkast

qua router moet je jezelf eerst afvragen : mag alles in 1 pot internet draaien, of wil je graag verschillende netwerken draaien binnenhuis ( eigen gebruikers, gasten , IOT devices..)
zoja, moet je een router kopen die met vlan's omkan .. ik heb zelf een cisco rv340 daarvoor, hopen mogelijkheden maar niet voor de beginner
zo nee, neem je gewoon iets wat voldoende rekenkracht heeft voor jouw internetsnelheid ... veel asus routers zijn prima voor hogere snelheden , mits je geen vlans nodig hebt

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 12:57
Nou je hebt je dikke prima ingelezen :)

Wifi:
Je wilt je wifi goed positioneren en het liefst buiten de meterkast voorgoed bereik. Met 2 nodes red je het meestal wel.
Wil je flexibel? Koop 2x een unifi ac lite, de pro heeft weinig meerwaarde. 3x3 mimo dacht ik (maar weinig clients die dat kunnen) en een switch poort. 175 euro denk ik voor 2
Wil je allesbehalve flexibel maar wel prima setje met goede snelheden. Deco m4, 100 euro
Wel alles bedraad aansluiten!

80211krv is mooi maar allemaal wat gerommel in de marge. Het helpt dat een client tijdens het roamen minder lang down is maar doet niets tegen sticky clients (wat de meeste mensen zoeken). Gewoon je aps goed positioneren, encryptie en ssid gelijk zetten en liefst 5ghz apart netwerk en roamen gaat net zo perfect op een ubiquiti als een deco of losse accesspoints.

Dan je router, ik heb de usg ook nooit begrepen. Duur en veel gerommel om te configureren (vooral vroeger moest je veel rommelen met json). Is tegenwoordig wel beter en een groen bolletje in je controller is natuurlijk wel gaaf!

Ik heb zelf een tijd een edgerouter gehad. Krachtig apparaat voor weinig geld. Absoluut niet complex te configureren, cli niet nodig gehad.
Heb hem ertussenuit omdat het met iptv een flinke uitdaging is (glasvezel). Ook pihole heb ik niet meer omdat ik uiteindelijk meer last van mn pihole had met kapotte websites dan t goed deed. Op een gegeven moment moest ik zoveel whitelisten dat t weinig meer tegenhield.

Als ik jou was zou ik lekker edgerouter x en 2x unifi lite kopen. Geweldig speelgoed!

CISSP! Drop your encryption keys!

• Mike2k
  • Laatst online: 23-05 11:17

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

ijske schreef op donderdag 10 september 2020 @ 21:15:
ik ben fan van POE (power over ethernet) accespoints ,zoals de ubiquiti lite
weet wel dat je dan die specifieke kabel niet meer voor andere dingen kan gebruiken zoals voor IPTV
Omdat?

De switch herkend of er een POE capable apparaat aan hangt en zet dan POE aan of uit. Je kan een non POE device prima aansluiten of een POE switch.

Qua router...
Ik draai al sinds jaar en dag OPNSense op een oude Loadbalancer.org 1u doosje.
Daar zit een atom quad core in, intel ssd'tje...werkt als een trein..heb er nog wel ergens een over ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVwNzRM662moVAB6oiZHE94MiA8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mlkXEgC3rKfHma8u8tXT25F3.png?f=user_large

Ik draai bijvoorbeeld ook HAproxy loadbalancer voor een Kibana cluster, NAT, DNS...je hebt echt alle controle.

[ Voor 36% gewijzigd door Mike2k op 10-09-2020 22:07 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06 20:45
Mike2k schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:03:
[...]

Omdat?

De switch herkend of er een POE capable apparaat aan hangt en zet dan POE aan of uit. Je kan een non POE device prima aansluiten of een POE switch.
klopt.. want je gaat elke keer je AP weghalen als je je playstation wil aansluiten :+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ijske schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:09:
[...]

klopt.. want je gaat elke keer je AP weghalen als je je playstation wil aansluiten :+ :+
Je hangt je PlayStation toch niet aan 't plafond?

Leg gewoon op iedere etage een PoE+ L2 switch neer welke je middels één kabel met je centrale L2 switch verbind. Die Centrale L2 verbind je met één kabel naar je L3 (Router) én... Klaar is Kees? :>

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Mike2k

Mike2k

ijske schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:09:
[...]

Ahh praktisch VS technisch :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen-B
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-05 14:16
Top dat er toch nog antwoorden gekomen zijn, thx!

Ik heb ondertussen ook verder gekeken naar de mogelijke opties. Op dit moment neig ik naar de EdgeRouter 4. Deze kost ~180 euro. Primaire reden voor dit model is het feit dat het een vrij nieuw model is welke krachtigere hardware beschikt. Ik las dat veel van de features die de ER-X bijzonder maken, behoorlijk crippled zijn door de hardware (DPI/QoS/SQM, etc..). Ik kwam ook wat tegen over BufferBloat en dat lijkt ook iets te zijn wat wel wat aandacht verdient als je dan toch een eigen router neemt. SQM zou dan voor mijn 250 mbit down lijn volledig moeten kunnen werken.

@laurens0619 oke dat geeft me dan wel wat hoop dat de configuratie eenvoudig genoeg is. Zat ook al wat Youtube tutorials te bekijken naar de interface flow etc. Het lijkt er ook op dat er een App/ecosysteem genaamd UNMS is voor de Edge serie. Anders moeten we maar weer wat extra netwerken 101 huiswerk gaan doen :+. Wat betreft de AC-PRO kwam ik inderdaad ook tot die conclusie na nog wat extra leeswerk. Dat gaat dus een LITE worden voor in de trapkast. Ik wil denk ik beginnen met een enkele AP. De huidige connectbox heeft verassend genoeg een best aardige dekking in huis lijkt het (al bedenk ik me net dat dat waarschijnlijk 2.4 ghz is). Aangezien de 2e AP op de 1e verdieping hemelsbreed niet al te ver van de 1e verdieping zal gaan liggen, ben ik wel benieuwd hoe zwak ik m dan moet instellen wil ik geen overlap creëren.

Ik heb zelf PI-hole een maandje kunnen draaien voordat Ziggo IPV6 uitbracht en dus alles brak. Toen had ik persoonlijk niet al te veel issues met kapotte websites. Hier en daar een whitelist maar that was t. Alternatief zou Ad-guard home nog kunnen zijn. Het zou wel ironisch zijn als Pi-hole straks bagger lijkt te werken en ik voor niets een eigen router heb gekocht 8)7.

@Mike2k ik kan mij voorstellen dat OPnSense nog complexer en vollediger is dan de EdgeRouters? Ook nog icm flashen en eigen hardware configs.

Wat betreft POE switches en consoles. Ik heb op dit moment geen UTP kabel r.i. mijn tv/consoles liggen. Heb eigenlijk altijd de ps4 op 5ghz wifi gebruikt, had daar nooit de behoefte voor een kabel, wellicht dat die nog komt. Ik plaats een wcd in de trapkast en daar hang ik de AC-Lite ook weer aan, kan ik altijd in de toekomst een switch ertussen plaatsen mochten er meer kabels nodig zijn (naar bv de tv). Ik ga ook gewoon met de meegeleverde adapters werken, ze hangen toch niet aan het plafond of iets dus daar heb ik wel wat speelruimte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Jeroen-B schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:51:
... Ik wil graag pi-hole draaien maar kan dat niet fatsoenlijk doen doordat ik geen dns in kan stellen en ipv6 dhcp ook niet volledig uit gezet kan worden...
Je kunt DHCP4 wel uitzetten op de connectbox en door de pihole laten afhandelen
En DHCP6 kun je uitschakelen door het aantal adressen op 0 te zetten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Jeroen-B schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:06:
@Mike2k ik kan mij voorstellen dat OPnSense nog complexer en vollediger is dan de EdgeRouters? Ook nog icm flashen en eigen hardware configs.
OPNSense (het is een fork van PFSense dus daar kan je ook op zoeken) is inderdaad wat complexer dan een Edgerouter. Het flashen stelt niets voor...gewoon een bootable usb stick maken met Rufus en ding opstarten.

Hoe je hem vervolgens aan je ziggo lijn knoopt weet ik niet maar dat is op internet goed te vinden. Je zal wel de ziggo modem in bridge mode moeten zetten.

Maar dan heb je wel totale vrijheid en functionaliteit...en je leert er ook nog een hoop van ;)

Pagina: 1