Hallo medeforumleden!
Na wat in te lezen op het forum heb ik toch besloten om zelf eens een vraag te stellen.
We zijn bezig met onze nieuwbouw en zijn nu aan het kijken voor zonnepalen.
Alles volgens de
regels, dus omvormer moet zo laag mogelijk...
Situatie:
We hebben een rechthoekig plat dak, met de lange zijde met Azimut angle -13, dus zo good als 100% zuidgericht.
Nu zitten we vooral te denken om onze panelen OW te leggen omdat dit in het huidige systeem voordeliger is.
Ik heb eens gespeeld met sunnydesign en daar kwam dit uit:

Begrijp ik het goed als ze de SB3.0 omvormer aanraden in ons geval? (3.0kw)

Op PV cacl (handige tool!) heb ik ook eens gekeken en daar kwam ik dit uit:
Link naar Pv calk
Ik ben uitgegaan van 90° en 270° orientatie, in realiteit zal dit een beetje afwijken maar ik nog niet direct een tool vinden om dit precies te bepalen.

Als ik hier zie dan zou ik voldoende hebben aan een omvormer van 2kw?
Blijkbaar is het effectieve rendement wel 10% hoger als deze tool maar dan nog zouden we niet zo heel vaak aftoppen (+een omvormer kan toch over zijn vermogen gaan dacht ik?)
Of kunnen we dan misschien nog lager gaan in omvormer?
Alvast bedankt voor jullie input! :tu: $*
Na wat in te lezen op het forum heb ik toch besloten om zelf eens een vraag te stellen.
We zijn bezig met onze nieuwbouw en zijn nu aan het kijken voor zonnepalen.
Alles volgens de
Situatie:
We hebben een rechthoekig plat dak, met de lange zijde met Azimut angle -13, dus zo good als 100% zuidgericht.
Nu zitten we vooral te denken om onze panelen OW te leggen omdat dit in het huidige systeem voordeliger is.
Ik heb eens gespeeld met sunnydesign en daar kwam dit uit:

Begrijp ik het goed als ze de SB3.0 omvormer aanraden in ons geval? (3.0kw)

Op PV cacl (handige tool!) heb ik ook eens gekeken en daar kwam ik dit uit:
Link naar Pv calk
Ik ben uitgegaan van 90° en 270° orientatie, in realiteit zal dit een beetje afwijken maar ik nog niet direct een tool vinden om dit precies te bepalen.

Als ik hier zie dan zou ik voldoende hebben aan een omvormer van 2kw?
Blijkbaar is het effectieve rendement wel 10% hoger als deze tool maar dan nog zouden we niet zo heel vaak aftoppen (+een omvormer kan toch over zijn vermogen gaan dacht ik?)
Of kunnen we dan misschien nog lager gaan in omvormer?
Alvast bedankt voor jullie input! :tu: $*
.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG